Színház

Vári Éva: "Az élet él és élni akar"

2013.10.30. 06:58
Ajánlom
Filigrán termet, hatalmas szív. A küzdelmes női sorsok specialistája, mint amilyen Rose. Martin Sherman világhírű monodrámáját az Orlai Produkció Ilan Eldad rendezésében mutatja be a Spinoza Színházban november 12-én. INTERJÚ

- A Pécsi Nemzeti Színház dívájaként ötvenkét évesen szerződött Budapestre. Mennyire viselte meg a Budapesti Kamaraszínház megszűnése?

- Nagyon fájdalmasan érintett. Korábban fel sem merült, hogy létezhet olyan, hogy egy színházat bezárnak. Az utolsó pillanatig reménykedtünk abban, hogy az önkormányzat átveszi a minisztériumtól a Kamaraszínházat. Éppen egy Piaf előadás után úgy búcsúztunk el a zenekartól, hogy pénteken találkozunk. És nem találkoztunk. Még azt sem tudtuk mondani egymásnak, hogy köszönöm, jó volt veled.  Örkény írta valahol, hogy a legtöbb, amit az egyik ember a másiknak adhat, a szolidaritás. A szakma igazából nem állt ki mellettünk.

- Közben kialakult egy szoros alkotói kapcsolat Orlai Tiborral, aki folyamatosan jobbnál- jobb feladatokkal találja meg.

- Valóban, ő volt az egyetlen biztosíték nekem. Koromnál fogva azt gondoltam, ha a pályámnak vége, akkor is teljes az életem. Orlai remek ízléssel válogat szereplőket a különböző színházakból. Azonban egy színész mégis abban szocializálódik, hogy egy társulathoz tartozik, ami szinte a második otthona. Ismerjük egymást kívül-belül, tudjuk a problémáinkat. Megszűnt ez a világ.

- Kívülről nézve jutalomjátékok sorozata a színházi élete a közel harminc éve futó Piaf-esttel, a kétszázötvenedik előadásnál tartó Hat hét, hat tánccal, Az isteni Sarah-val, A nagy négyessel, a Csókol, anyáddal, és a Rose közelgő bemutatójával. Hogyan esett az Orlai Produkció választása Sherman monodrámájára?

- A születésnapomon sokan gratuláltak az interneten, és kérdezték, hogy miért nem játszom Rose-t. Orlai Tibor szerint ez a történet soha nem veszít az aktualitásából. Egy kisember életútja mindig élő, érdekes, a gondjai, a bánatai, a kudarcai, a sikerei mindenki számára átélhetőek. A Spinoza színháza hetven férőhelyes. Ha csak egy-két néző belegondol az előadás láttán, hogy milyen sors jutott embereknek, pusztán azért, mert valakik kitalálták, hogy el kell őket pusztítani, már megérte.

- Gyakran találják meg Kurázsi mama erejű figurák, mint Rose, a vészkorszak túlélője. Milyen hasonlóságot érez vele?

- 2004-ben mutattuk be a darabot a Budapesti Kamaraszínházban. Ahogy most újratanulom a szöveget, eszembe jut, hogy emberek min mentek keresztül az életükben. Rose felől nézve az én  problémáim nem élet-halál küzdelmek, hanem kis hullámvölgyek. Nagyon kevesen tudnák annyi derűvel és humorral átélni mindazt, amit Rose átélt a huszadik században. Amikor visszagondol rá, talál benne furcsaságokat, megmosolyogni valót. Mint mondják, a lövészárok szélén is kinő a fű, a virág. Akármilyen borzalomban az élet él és élni akar. És ha valakiben van elég bölcsesség, önirónia, megbocsátás, tapintat, akkor ez sikerül is. 

- Az ország megtépázott pszichés állapota, a közbeszéd és közgondolkodás eldurvulása is égetően aktuálissá teszi ezt a drámát.

- Annyi mindent nem beszéltünk ki a huszadik század történelme folyamán, annyi feltáratlan sebet, sérülést hordozunk. És ma is csak gyűlölködünk, bántunk embereket, sokszor nem a személyes tapasztalat alapján. Szélsőségesen fogalmazunk, ha valaki nem úgy gondolkodik, mint mi, akkor ellenség. Mindenképpen tanulság, hogy nincs olyan eszme, vallás, bármi, ami miatt embereket tönkre kéne tenni.

- A hosszú hűségek sorában a Piaf-estje az önvallomásává nőtt. Emiatt képes évtizedeken át életben tartani magában Piaf varázsát?

- Sokat gondolkodtam azon, hogy mi fogott meg benne. Feltétlenül az egyszerűsége, az őszintesége, a szeretet- és elfogadás igénye. A dalai három perces kis drámák, banális történetek az álmok, a vágyak, az egyszerű háztetők Párizsáról. Piaf költő volt, a lelkében költő. Át tudta adni azt a mélységes fájdalmat, amit megélt. Bátorság ilyet mondani, de Piaf és Rose is én vagyok. Megpróbálom nagyon személyesre venni. Tulajdonképpen áldom a sorsomat, hogy lehetőségem van ilyen szerepeket eljátszani.

- A Hat hét, hat tánc szintén megunhatatlan, főként a párosuk miatt Kulka Jánossal. Hogyan találtak egymásra Ilan Eldad rendezővel?

- A Rose után Eldad színészeket nézett Budapesten. Konkrétan rám és Kulkára találta Alfieri darabját. Nem volt tudomása arról, hogy Jánossal jól ismertük egymást még Pécsről, és baráti viszonyban is vagyunk. És nagy örömünkre 2013. november 9-én lesz a 250. előadás, valahol sorsszerű, hogy pár nappal a Rose bemutatója előtt. A szerző nemrég Budapesten járt, amerikai filmet forgatnak nálunk a darabból. Minket is meghívtak a forgatásra, ő pedig megnézte az előadásunkat, amit nagyon európaira, magyarra vettünk. Az tudniillik, hogy egy gazdag özvegyasszony kibérel egy tánctanárt, Magyarországon elég életszerűtlen. Alfieri nagyon meglepődött azon, hogy milyen sokat táncolunk, egyik előadásban sem lehetett rávenni a színészeket erre. Amikor a Tháliában játszottuk megéltük azt, hogy az egész közönség állva tapsolt. Látunk embereket, akik már sokadszor, akár tizenötször is megnézik. A legegyszerűbb nézőtől a vájt fülűekig mindenki talál benne valami érdekeset.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Jazz/World

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Klasszikus

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház szfe

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Színház szfe

A Fővárosi Törvényszék szerint jogellenes az SZFE sztrájkja

A Színház- és Filmművészetért Alapítvány, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem új vezetése közleményben tudatta, hogy a Fővárosi Törvényszék elsőfokú végzése értelmében jogellenes az egyetem dolgozóinak sztrájkja.
Színház ajánló

1956 színházáról akkor és most – 5+1 darab a forradalomról

Miközben a forradalom hangjai felzúgtak az utcákon, 1956 színházában is zajlott az élet. Október 23-án délelőtt a Nemzeti Színházban Háy Gyula Varró Gáspár igazsága című darabját próbálták, megtartották a Salemi boszorkányok olvasópróbáját, este pedig Schiller Ármány és szerelem című drámája volt műsorra tűzve. Utóbbiban Ferrari Violetta, a kor ünnepelt színésznője játszotta a főszerepet – ekkor még nem tudták, hogy utoljára lép színpadra a Nemzetiben.
Színház magazin

70 éves Robin Williams magyar hangja, Mikó István

„Még nem vettünk fel?” – kérdezte tőle a főiskolai felvételin Kazimír Károly, akivel addigra a Vízivárosi pinceklubban, ami a Kaláka Együttes törzshelye is volt, összetegeződtek. A sikeres felvételi után aztán már egyenes út vezetett a Jászai Mari-díjig és az érdemes művész kitüntetésig.
Színház hír

Tompa Gábor marad az Európai Színházi Unió elnöke

Bár a járványhelyzet miatt az idén 30 éves Európai Színházi Unió második közgyűlése online térbe kényszerült, az UTE tagszínházai egyhangúlag szavazták meg Tompa Gábort az elnöki posztra.