Színház

Vári Éva-Gálffi László: Fanatikus színésznő féllábon

2012.03.27. 13:05
Ajánlom
A századforduló nagy színésznőjének, Sarah Bernhardt-nak utolsó napjai. A nyaralójának teraszán üldögélve írja a memoárját titkára segítségével. A visszaemlékezés is színházi, a titkár eljátssza a színésznő életének fontosabb szereplőit: az anyját, a férjét, a szeretőjét, az igazgatóját... Az Orlai Produkciós Iroda legújabb bemutatója Az isteni Sarah, melyben Vári Éva és Gálffi László lép színpadra a Belvárosi Színházban.

- Amikor ismert emberekről születik könyv, film vagy színdarab, általában két út van. Vagy valósághűen, a tényekre alapozva próbálják ábrázolni, vagy egy-egy fontos momentumot kiemelve fikciós történetet írnak. Az isteni Sarah melyikhez áll közelebb?

Vári Éva: Pontosan sosem lehet megírni, hogy ki milyen volt. Egy darab vagy egy film mindenképpen fikció, még akkor is, ha konkrét adatok adják az alapját. Hogy egy-egy élethelyzetben mi történt, azt csak az adott személy tudja. Általában mindenkinek van egy képe az ismert emberekről: szeretik, utálják, elfogultak vele, ellenszenves nekik... Sarah Bernhardt-ot már nem nagyon ismerik, a mai nézőknek nincs vele kapcsolata, sokan azt sem tudják, hogy ki volt. Mi ezt a Sarah Bernhardt-ot olyannak játsszuk, mint amilyennek mi képzeljük. Reméljük, hogy ez elfogadható kép lesz.

Gálffi László: Kean, a színész dongalábú volt és alacsony, egészen más karakter, mint én. Átfogalmaztam magamra. Akkor csináltam, amikor szabadúszó lettem, és megpróbáltam benne elmondani a véleményemet a színházról, a saját helyzetemről. Alkatilag semmi közöm hozzá.

- Egy néző fejében mondjuk Karádyról vagy Lugosi Béláról elég erős az előkép, egy róluk készült előadás kapcsán vannak bizonyos prekoncepciók, elvárások. Könnyebb, ha olyasvalakiről szól a szerep, akinek nem ismerjük a hangját, és csak fotókat láttunk róla?

GL: Sarah Bernhardt-ról van az interneten egy rövid filmfelvétel és egy kis hangfelvétel is.

- Jó, de az mégsem ugyanaz, mint húsz hangosfilm és tucatnyi dal...

: El lehet olvasni a róla szóló könyveket, mindenki máshogy látta. Ezekből a lényeget kell megragadni. Hogy mi lehetett az a tulajdonsága, amitől az lett, ami. Azt hiszem, hogy céltudatos, nagyon kemény nő volt. Tehetségesnek is kellett lennie, hiszen üzletember is volt, megcsinálta saját magát, a saját színházát, ami akkoriban nem volt divat. Nemcsak játszott, hanem rendezett is. Férfias típusú nő volt, aki szeretetre vágyott. Adni kevesebbet tudott, mert a színház volt a monomániája. Szolgálta a színházat. Levágták az egyik lábát, de ő fél lábbal is csinálta tovább. Meg kell érteni a fanatizmusát, ami nem mindig szimpatikus. A félresikerült kapcsolataiban nyilván benne volt az erőszakos karaktere.

- Meg az anyakomplexusa...

: Az embert az igazi nagy sértések, fájdalmak gyerekkorában érik. Sarah nem volt szép, és az anyjától csak azt hallotta, hogy okos lány vagy, de nincs benned perspektíva. A húgod gyönyörű, férjhez tud menni. És ez a konok nő összeszorította a fogát és kitalálta, hogy akkor ő ellenállhatatlan lesz. Hova lehet menekülni? Hát a színházba. Ahol meg tudja mutatni, hogy sokkal több van benne, mint amit valaha is képzeltek róla.

- Pitou, a titkára láthatóan régóta mellette van. Milyen a viszonyuk?

: Az életének a része. Amikor valaki úgy van melletted, hogy akkor veszed észre, ha nincs ott. A hiányából lehet visszakövetkeztetni. Pitou mindig ott van, mindig számíthat rá, ő segít neki élni, látja a rossz házasságait, a viszonylatait, a színházi botrányait. Ő az életének a tanúja.

GL: Nézze meg, hogy miért nem jó a legtöbb színészházasság! Ritkán tudja magát föláldozni valamelyik fél. Sarah Bernhardt kapcsolatai mind tönkrementek, így végül kell neki valaki, aki föláldozza magát őérte. Pitou képes erre, és olyan dolgoknak is a részese lesz, amiknek a többiek nem. Nem véletlenül lett ilyen a plakát. Tényleg fölfalja ezt az embert, de egyik sem tud meglenni a másik nélkül.

- Teljesen komolyan belemegy azokba a szerepekbe, amelyekre a színésznő utasítja?

GL: Amelyik karakter közel áll hozzá, azzal tényleg tud azonosulni. Mint a gyerekek: fölveszem ezt a köpenyt, és akkor én vagyok a király. És a gyerekek komolyan játszanak. De az igazi azonosulása Oscar Wilde.

- Miért?

GL: Oscar Wilde és Sarah Bernhardt között bensőséges kapcsolat volt. Ezzel a titkárral is ilyesmi a viszonya. Reggeltől estig együtt vannak, mindent tudnak egymásról.

: Sarah biztos szerette Pitou-t a maga módján, különben nem bízott volna meg benne. Csak a szeretetét nem bírta kimutatni. Senki felé.

- Egy falábú, óriási színésznő utolsó napjai. Végig egy székben ülve, vagy...

VÉ: Nem! Ha valakinek falába van, azt ki kell használni a színpadon... Ez is hozzá tartozik ehhez a nőhöz. Falába van, de nem törődik vele. Megy, mert neki dolga van.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Ilyenek a Jancsó-filmek 2 és fél percben!

Jancsó Miklós születésének 100. évfordulója alkalmából a Jancsó-filmek ikonikus jeleneteiből készült montázsfilmet tett közzé a Nemzeti Filmintézet videómegosztó csatornáján.
Jazz/World

Elhunyt Baksa-Soós János "beat"-legenda, képzőművész

A Kex együttes egykori énekese, Január Herceg Tova ICY hosszú betegség után, 73 éves korában hunyt el - adta hírül a Magyar Narancs.
Klasszikus

Elhunyt Szilvágyi Sándor gitárművész

Életének 57. évében elhunyt Szilvágyi Sándor Artisjus- és Liszt Ferenc-díjas gitárművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára – tudatta a Zeneakadémia.
Zenés színház

Akit a hivatásszeretet éltet – 10 érdekesség Lehoczky Zsuzsáról

Idén júliusban ünnepelte 85. születésnapját Lehoczky Zsuzsa. A Nemzet Színésze, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, a Budapesti Operettszínház örökös tagja hét évtizedes pályafutása alatt szinte minden fontosabb szubrett-szerepet eljátszott, neve összeforrt az operettjátszás nagy korszakával és a magyar musical születésével. Szeptember 27-én jubileumi gálát rendeznek a tiszteletére a Budapesti Operettszínházban, ahol pályatársai, barátai köszöntik.
Plusz

Több száz éve kortárs – Beszélgetés Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával

Kultúrával telik meg a tér, az utca, a kirakat: a Budapesti Őszi Fesztivál a hagyományos művészeti terek mellett a hétköznapjainkba is táncot, színházat, irodalmat, képzőművészetet hoz. Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

„A színpad éltetőelem” – 75 éves Benedek Miklós

Fia halála után úgy tűnt, nem áll többé színpadra, most viszont újra játszik a 75 éves Benedek Miklós. Az Orlai Produkció előadásában Egri Márta és Gálvölgyi János partnereként lesz látható, míg a József Attila Színházban az Imposztor címszerepében lép színpadra.
Színház hír

Cserhalmi György nem kapott meghívót aranydiplomája átvételére

A Blikk információi szerint Cserhalmi Györgyöt sem postai úton, sem máshogy nem kereste meg a Színház- és Filmművészeti Egyetem a múlt héten tartott ceremónián való részvétel kapcsán.
Színház hír

Szirtes Tamás vezetheti tovább a Madách Színházat

A szakmai bizottság 6 igen szavazattal, 1 nem szavazattal és 1 tartózkodással támogatta a teátrumot 15 éve vezető Szirtes Tamás pályázatát. Kinevezése újabb 5 évre szól.
Színház hír

Színházi Kritikusok Céhe: „Ezzel a lépéssel a teljes színházművészetet és a magyar társadalom egészét érné veszteség”

A Magyar Színházi Társaság után a Színházi Kritikusok Céhe is megszólalt Semjén Zsolt jogszabály módosító kérelmének ügyében, amely a Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint az azt fenntartó alapítvány részére szervezne ki több állami tulajdonú épületet.
Színház hír

Átadták a Városmajori Színházi Szemle díjait

A legjobb előadás díját a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata Fekete Péter című előadásának ítélte a szakmai zsűri, míg Mohácsi János Farsang avagy ez is mekkora egy tahó! című munkájával, a szombathelyi Weöres Sándor Színház produkciójával a legjobb rendező díját kapta meg.