Színház

Vári Éva-Gálffi László: Fanatikus színésznő féllábon

2012.03.27. 13:05
Ajánlom
A századforduló nagy színésznőjének, Sarah Bernhardt-nak utolsó napjai. A nyaralójának teraszán üldögélve írja a memoárját titkára segítségével. A visszaemlékezés is színházi, a titkár eljátssza a színésznő életének fontosabb szereplőit: az anyját, a férjét, a szeretőjét, az igazgatóját... Az Orlai Produkciós Iroda legújabb bemutatója Az isteni Sarah, melyben Vári Éva és Gálffi László lép színpadra a Belvárosi Színházban.

- Amikor ismert emberekről születik könyv, film vagy színdarab, általában két út van. Vagy valósághűen, a tényekre alapozva próbálják ábrázolni, vagy egy-egy fontos momentumot kiemelve fikciós történetet írnak. Az isteni Sarah melyikhez áll közelebb?

Vári Éva: Pontosan sosem lehet megírni, hogy ki milyen volt. Egy darab vagy egy film mindenképpen fikció, még akkor is, ha konkrét adatok adják az alapját. Hogy egy-egy élethelyzetben mi történt, azt csak az adott személy tudja. Általában mindenkinek van egy képe az ismert emberekről: szeretik, utálják, elfogultak vele, ellenszenves nekik... Sarah Bernhardt-ot már nem nagyon ismerik, a mai nézőknek nincs vele kapcsolata, sokan azt sem tudják, hogy ki volt. Mi ezt a Sarah Bernhardt-ot olyannak játsszuk, mint amilyennek mi képzeljük. Reméljük, hogy ez elfogadható kép lesz.

Gálffi László: Kean, a színész dongalábú volt és alacsony, egészen más karakter, mint én. Átfogalmaztam magamra. Akkor csináltam, amikor szabadúszó lettem, és megpróbáltam benne elmondani a véleményemet a színházról, a saját helyzetemről. Alkatilag semmi közöm hozzá.

- Egy néző fejében mondjuk Karádyról vagy Lugosi Béláról elég erős az előkép, egy róluk készült előadás kapcsán vannak bizonyos prekoncepciók, elvárások. Könnyebb, ha olyasvalakiről szól a szerep, akinek nem ismerjük a hangját, és csak fotókat láttunk róla?

GL: Sarah Bernhardt-ról van az interneten egy rövid filmfelvétel és egy kis hangfelvétel is.

- Jó, de az mégsem ugyanaz, mint húsz hangosfilm és tucatnyi dal...

: El lehet olvasni a róla szóló könyveket, mindenki máshogy látta. Ezekből a lényeget kell megragadni. Hogy mi lehetett az a tulajdonsága, amitől az lett, ami. Azt hiszem, hogy céltudatos, nagyon kemény nő volt. Tehetségesnek is kellett lennie, hiszen üzletember is volt, megcsinálta saját magát, a saját színházát, ami akkoriban nem volt divat. Nemcsak játszott, hanem rendezett is. Férfias típusú nő volt, aki szeretetre vágyott. Adni kevesebbet tudott, mert a színház volt a monomániája. Szolgálta a színházat. Levágták az egyik lábát, de ő fél lábbal is csinálta tovább. Meg kell érteni a fanatizmusát, ami nem mindig szimpatikus. A félresikerült kapcsolataiban nyilván benne volt az erőszakos karaktere.

- Meg az anyakomplexusa...

: Az embert az igazi nagy sértések, fájdalmak gyerekkorában érik. Sarah nem volt szép, és az anyjától csak azt hallotta, hogy okos lány vagy, de nincs benned perspektíva. A húgod gyönyörű, férjhez tud menni. És ez a konok nő összeszorította a fogát és kitalálta, hogy akkor ő ellenállhatatlan lesz. Hova lehet menekülni? Hát a színházba. Ahol meg tudja mutatni, hogy sokkal több van benne, mint amit valaha is képzeltek róla.

- Pitou, a titkára láthatóan régóta mellette van. Milyen a viszonyuk?

: Az életének a része. Amikor valaki úgy van melletted, hogy akkor veszed észre, ha nincs ott. A hiányából lehet visszakövetkeztetni. Pitou mindig ott van, mindig számíthat rá, ő segít neki élni, látja a rossz házasságait, a viszonylatait, a színházi botrányait. Ő az életének a tanúja.

GL: Nézze meg, hogy miért nem jó a legtöbb színészházasság! Ritkán tudja magát föláldozni valamelyik fél. Sarah Bernhardt kapcsolatai mind tönkrementek, így végül kell neki valaki, aki föláldozza magát őérte. Pitou képes erre, és olyan dolgoknak is a részese lesz, amiknek a többiek nem. Nem véletlenül lett ilyen a plakát. Tényleg fölfalja ezt az embert, de egyik sem tud meglenni a másik nélkül.

- Teljesen komolyan belemegy azokba a szerepekbe, amelyekre a színésznő utasítja?

GL: Amelyik karakter közel áll hozzá, azzal tényleg tud azonosulni. Mint a gyerekek: fölveszem ezt a köpenyt, és akkor én vagyok a király. És a gyerekek komolyan játszanak. De az igazi azonosulása Oscar Wilde.

- Miért?

GL: Oscar Wilde és Sarah Bernhardt között bensőséges kapcsolat volt. Ezzel a titkárral is ilyesmi a viszonya. Reggeltől estig együtt vannak, mindent tudnak egymásról.

: Sarah biztos szerette Pitou-t a maga módján, különben nem bízott volna meg benne. Csak a szeretetét nem bírta kimutatni. Senki felé.

- Egy falábú, óriási színésznő utolsó napjai. Végig egy székben ülve, vagy...

VÉ: Nem! Ha valakinek falába van, azt ki kell használni a színpadon... Ez is hozzá tartozik ehhez a nőhöz. Falába van, de nem törődik vele. Megy, mert neki dolga van.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Minden szerettem volna lenni” – Sinkovits Imre élete képekben

A Tizedes, Dobó István és Tót, a tűzoltóparancsnok a tévénézők számára, Mózes, Macbeth és a Tudós a színház szerelmeseinek. Nem volt olyan szerep és karakter, amelyben Sinkovits Imre ne remekelt volna. A húsz éve elhunyt színészlegendára fotókkal emlékezünk.
Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Színház

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.
Színház szfe

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.
Színház hír

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház szfe

107 tanár követeli az őszi félév érvényességét az SZFE vezetésétől

107 tanár – óraadók és osztályfőnökök egyaránt – írta alá azt a közleményt, amelyben követeli az őszi félév elismerését, a teljesítéseket, illetve, hogy fizessék ki a munkájukért a járandóságukat – tudta meg a 444.