Színház

Vári Éva-Gálffi László: Fanatikus színésznő féllábon

2012.03.27. 13:05
Ajánlom
A századforduló nagy színésznőjének, Sarah Bernhardt-nak utolsó napjai. A nyaralójának teraszán üldögélve írja a memoárját titkára segítségével. A visszaemlékezés is színházi, a titkár eljátssza a színésznő életének fontosabb szereplőit: az anyját, a férjét, a szeretőjét, az igazgatóját... Az Orlai Produkciós Iroda legújabb bemutatója Az isteni Sarah, melyben Vári Éva és Gálffi László lép színpadra a Belvárosi Színházban.

- Amikor ismert emberekről születik könyv, film vagy színdarab, általában két út van. Vagy valósághűen, a tényekre alapozva próbálják ábrázolni, vagy egy-egy fontos momentumot kiemelve fikciós történetet írnak. Az isteni Sarah melyikhez áll közelebb?

Vári Éva: Pontosan sosem lehet megírni, hogy ki milyen volt. Egy darab vagy egy film mindenképpen fikció, még akkor is, ha konkrét adatok adják az alapját. Hogy egy-egy élethelyzetben mi történt, azt csak az adott személy tudja. Általában mindenkinek van egy képe az ismert emberekről: szeretik, utálják, elfogultak vele, ellenszenves nekik... Sarah Bernhardt-ot már nem nagyon ismerik, a mai nézőknek nincs vele kapcsolata, sokan azt sem tudják, hogy ki volt. Mi ezt a Sarah Bernhardt-ot olyannak játsszuk, mint amilyennek mi képzeljük. Reméljük, hogy ez elfogadható kép lesz.

Gálffi László: Kean, a színész dongalábú volt és alacsony, egészen más karakter, mint én. Átfogalmaztam magamra. Akkor csináltam, amikor szabadúszó lettem, és megpróbáltam benne elmondani a véleményemet a színházról, a saját helyzetemről. Alkatilag semmi közöm hozzá.

- Egy néző fejében mondjuk Karádyról vagy Lugosi Béláról elég erős az előkép, egy róluk készült előadás kapcsán vannak bizonyos prekoncepciók, elvárások. Könnyebb, ha olyasvalakiről szól a szerep, akinek nem ismerjük a hangját, és csak fotókat láttunk róla?

GL: Sarah Bernhardt-ról van az interneten egy rövid filmfelvétel és egy kis hangfelvétel is.

- Jó, de az mégsem ugyanaz, mint húsz hangosfilm és tucatnyi dal...

: El lehet olvasni a róla szóló könyveket, mindenki máshogy látta. Ezekből a lényeget kell megragadni. Hogy mi lehetett az a tulajdonsága, amitől az lett, ami. Azt hiszem, hogy céltudatos, nagyon kemény nő volt. Tehetségesnek is kellett lennie, hiszen üzletember is volt, megcsinálta saját magát, a saját színházát, ami akkoriban nem volt divat. Nemcsak játszott, hanem rendezett is. Férfias típusú nő volt, aki szeretetre vágyott. Adni kevesebbet tudott, mert a színház volt a monomániája. Szolgálta a színházat. Levágták az egyik lábát, de ő fél lábbal is csinálta tovább. Meg kell érteni a fanatizmusát, ami nem mindig szimpatikus. A félresikerült kapcsolataiban nyilván benne volt az erőszakos karaktere.

- Meg az anyakomplexusa...

: Az embert az igazi nagy sértések, fájdalmak gyerekkorában érik. Sarah nem volt szép, és az anyjától csak azt hallotta, hogy okos lány vagy, de nincs benned perspektíva. A húgod gyönyörű, férjhez tud menni. És ez a konok nő összeszorította a fogát és kitalálta, hogy akkor ő ellenállhatatlan lesz. Hova lehet menekülni? Hát a színházba. Ahol meg tudja mutatni, hogy sokkal több van benne, mint amit valaha is képzeltek róla.

- Pitou, a titkára láthatóan régóta mellette van. Milyen a viszonyuk?

: Az életének a része. Amikor valaki úgy van melletted, hogy akkor veszed észre, ha nincs ott. A hiányából lehet visszakövetkeztetni. Pitou mindig ott van, mindig számíthat rá, ő segít neki élni, látja a rossz házasságait, a viszonylatait, a színházi botrányait. Ő az életének a tanúja.

GL: Nézze meg, hogy miért nem jó a legtöbb színészházasság! Ritkán tudja magát föláldozni valamelyik fél. Sarah Bernhardt kapcsolatai mind tönkrementek, így végül kell neki valaki, aki föláldozza magát őérte. Pitou képes erre, és olyan dolgoknak is a részese lesz, amiknek a többiek nem. Nem véletlenül lett ilyen a plakát. Tényleg fölfalja ezt az embert, de egyik sem tud meglenni a másik nélkül.

- Teljesen komolyan belemegy azokba a szerepekbe, amelyekre a színésznő utasítja?

GL: Amelyik karakter közel áll hozzá, azzal tényleg tud azonosulni. Mint a gyerekek: fölveszem ezt a köpenyt, és akkor én vagyok a király. És a gyerekek komolyan játszanak. De az igazi azonosulása Oscar Wilde.

- Miért?

GL: Oscar Wilde és Sarah Bernhardt között bensőséges kapcsolat volt. Ezzel a titkárral is ilyesmi a viszonya. Reggeltől estig együtt vannak, mindent tudnak egymásról.

: Sarah biztos szerette Pitou-t a maga módján, különben nem bízott volna meg benne. Csak a szeretetét nem bírta kimutatni. Senki felé.

- Egy falábú, óriási színésznő utolsó napjai. Végig egy székben ülve, vagy...

VÉ: Nem! Ha valakinek falába van, azt ki kell használni a színpadon... Ez is hozzá tartozik ehhez a nőhöz. Falába van, de nem törődik vele. Megy, mert neki dolga van.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Bretz Gábor és Dragony Tímea kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

A kuratórium 2023-ban Bretz Gábor operaénekesnek és Dragony Tímea zeneszerzőnek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat, az átadóünnepséget a hagyománynak megfelelően március 25-én tartották a Zeneakadémián.
Színház

Tizenhárom bemutatót tervez a Kecskeméti Nemzeti Színház az új évadban

Amennyiben végre nem lesznek nehezítő körülmények, a kecskeméti teátrum a musicaltől a thrillerig, a kortárs balettől a koncertszínházig, a vígoperától a mesejátékon át a drámáig számos műfajban kínál új produkciókat a 2023-24-es évadban.
Színház

Színház az egész világ? – néhány elgondolkodtató idézetet gyűjtöttünk össze a színházi világnap alkalmából

Shakespeare maximáját jól ismerjük, de azt már kevesebben tudjuk: milyen bonmot-val reagált erre Paul Beatty, mi baja volt Diderot-nak a színházzal, és hogyan állíthatta Váradi Hédi bármiféle arisztokraticizmus nélkül, hogy a színház a kiválasztottaké.
Színház

Samiha Ayoub üzenete a színházi világnapon

1962 óta ünnepeljük a színházi világnapot március 27-én. Ebből az alkalomból minden évben egy jelentős színházi személyiség fogalmazza meg üzenetét a művészeknek és a közönségnek. Idén az egyiptomi Samiha Ayoub osztotta meg gondolatait.
Klasszikus

Kortárs oratórium három zeneszerző tollából – Jób könyve hangzik el a Magyar Zene Házában

Nagypénteken egy ószövetségi témájú, vadonatúj zeneművet ismerhet meg a közönség a Magyar Zene Házában tartott koncerten. Dargay Marccell, Dinyés Dániel és Futó Balázs a bibliai Jób könyvét dolgozták fel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Szívhangok Társulat Megeshetne másképp... című előadása nyerte el a Lengyel Anna Vándordíjat

A Független Előadó-művészeti Szövetség által alapított díjjal az előző évad legnagyobb társadalmi hatású független produkcióját ismerik el.
Színház hír

Kihirdették a Hevesi Sándor-díj kitüntettjeit

Az elismerést a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) Magyar Központja minden évben a színházi világnap alkalmából ítéli oda. Idén is három jelentős színházi személyiség kapja meg az elismerést.
Színház hír

Samiha Ayoub üzenete a színházi világnapon

1962 óta ünnepeljük a színházi világnapot március 27-én. Ebből az alkalomból minden évben egy jelentős színházi személyiség fogalmazza meg üzenetét a művészeknek és a közönségnek. Idén az egyiptomi Samiha Ayoub osztotta meg gondolatait.
Színház magazin

Színház az egész világ? – néhány elgondolkodtató idézetet gyűjtöttünk össze a színházi világnap alkalmából

Shakespeare maximáját jól ismerjük, de azt már kevesebben tudjuk: milyen bonmot-val reagált erre Paul Beatty, mi baja volt Diderot-nak a színházzal, és hogyan állíthatta Váradi Hédi bármiféle arisztokraticizmus nélkül, hogy a színház a kiválasztottaké.
Színház hír

Tizenhárom bemutatót tervez a Kecskeméti Nemzeti Színház az új évadban

Amennyiben végre nem lesznek nehezítő körülmények, a kecskeméti teátrum a musicaltől a thrillerig, a kortárs balettől a koncertszínházig, a vígoperától a mesejátékon át a drámáig számos műfajban kínál új produkciókat a 2023-24-es évadban.