Színház

Vári Éva: "Nem mehetek be járókerettel a színpadra"

2015.05.04. 13:34
Ajánlom
Harminc évet töltött Edith Piaf társaságában Vári Éva. Most úgy döntött, abbahagyja nagysikerű, hatfős zenekari kísérettel játszott estjét. Az utolsó előadást május 22-én tartja a Belvárosi Színházban az Orlai Produkciós Iroda.

- Miért hozta meg ezt a döntést?

- Nem szeretném tovább játszani az előadást.  Pontosabban szeretném, akár életem végéig is, de nem mehetek be járókerettel a színpadra, és gondolhatom azt magamról, hogy én vagyok Edith Piaf. Akkor kell abbahagyni, amikor még hiteles tudok lenni a szerepben. Nem akarom becsapni a közönséget. Nem szeretném megélni, hogy legyintsenek rám. Közel harminc éve formálom őt különböző feldolgozásokban, azt gondolom, lassan kimegyek a korból. Fájó szívvel hoztam meg ezt a döntést. A legutóbbi produkciót, az Edith Piaf című önálló estemet is a nézők érdeklődése tartotta fenn.  Ha ez nem így lett volna, már régen abbahagytam volna. Voltak, akik saját bevallásuk szerint százszor is megnézték.  Piaf érdekes és mozgalmas életű művész volt, csodálatos sanzonokat énekelt, ilyen zenét ma már nem hallgatnak az emberek. A közönség rácsodálkozik, amikor felismer dalfoszlányokat tőle. Öröm volt számomra is, katartikus élmény, hogy elénekelhettem 12 nagy slágerét.

- A Mylord és a Padam, Padam talán a legnépszerűbbek ezek közül.

- Mondhatnám a többit is: Rózsaszínű élet, Nem bánok semmit sem, Himnusz a szerelemhez, Könyörgés. A közönség ovációval, tapssal fogadja minden alkalommal a dalokat. Háromféle színdarabban is eljátszottam őt a harminc év alatt. Először a Nem bánok semmit sem című darabban, aztán  Pam Gems Piaf című darabjában 120-szor a Budapesti Kamaraszínházban, a mostani, Edith Paif című önálló estem pedig 15 éve van műsoron. Ez utóbbi teljesen autentikus, a saját könyvéből született, amelyben vállalta a botrányt és a szánalmat is, megmutatta a nem éppen szimpatikus oldalát is. A szövegek közé van beékelve a tucatnyi sanzon.

- Van még felfedeznivalója a személyiségében, vagy úgy érzi, mindent megtudott róla?

- Van még. A szerep által magamat is meg kellett ismerni. Mindenféle felmentés nélkül megkeresni a hasonló érzéseket, a boldog pillanatokat és sérüléseket egyaránt.  Én is megmutatom a jó és rossz tulajdonságaimat a színpadon. Önismeret ez. Nagyképűség lenne, ha egy pillanatig is elhinném, én vagyok ő. Nem akarok Piaf lenni, nem is tudok, hiszen egyszer született egy ilyen megismételhetetlen, csodálatos tehetség. Nem tudom, milyen volt, olyannak játszom, amilyennek elképzelem.

- Mennyire törekedett arra, hogy külsőleg hasonlítson rá, utánozza a megjelenését?

- Semennyire.  Nem vettem át a gesztusait, nem festem hozzá hasonlóan magamat. Ez csak rossz illusztráció lenne. Ez a művésznő többet ér, minthogy ilyen szinten leegyszerűsítsem.  Belül szerettem volna megtalálni a személyiségét. Nagyon sokáig nem néztem meg azt a filmet sem, amit nemrég nagy sikerrel játszottak a moziban. Nem akartam, hogy befolyásoljon.  Szokták mondani, olyan vagyok, mint ő. Mégis, amikor legelőször Pécsen megkaptam a szerepet, nem örültem neki, azt gondoltam, nem tudom eljátszani, nem találtam kapaszkodót a dalokban sem. Ma már megvannak. Eltelt közben 30 év. Most már meg tudom fogalmazni, mi az, hogy "nem bánok semmit sem". Értem a Himnusz a szerelemhezben megfogalmazott érzést is, amiben arról énekel, valaki fogadja el és szeresse. Fiatal kislányok kérték el nemrég tőlem a Mylord kottáját, dalszövegét. Mostani fejemmel azt mondom, 18 évesen én nem tudnám elénekelni ezeket a dalokat.

- Nehéz sanzont énekelni? Nem technikai értelemben, hanem a bennük lévő fájdalom miatt?

- Háromperces drámák ezek. Nem nagy dolgokról van bennük szó, banális történeteket mesél el: az utcalány áll a sarkon, várja a fiúkat, közben van neki egy harmonikás szerelme, akit elvisznek a háborúba. Azóta más játszik a bárban, más harmonikázik. Az a gyönyörű, amit a dalok mögé képzelünk, az adja az erősségüket.

- Mennyire bátorság kell egyedül kiállni a színpadra mindössze néhány zenész társaságában?

- Néha magam is rácsodálkozom erre. Meg is szoktam kérdezni az ügyelőt, vannak egyáltalán a nézőtéren? Eljönnek egy egész estére, ráadásul nem is egy fiatal nőt nézni? Mindig kétlem, hogy ez valakit érdekel. Óriási felelősség egyedül kiállni és lekötni a közönség figyelmét. Ma már tudom, mit tud az előadás, mennyire érdekli ez embereket Piaf sorsa. 

- Mi lehet az oka, hogy ennyire kultikus Piaf személyisége?

- Gondolom, azért, mert nagyon mélyről indult és hihetetlen magasra jutott. Ő volt a XX. század hangja. Szó szerint az utcán született, borzalmas körülmények között élt, dobálták ide-oda, míg meg nem hallotta valaki énekelni, és elindította a karrierjét. Valljuk be, nem egy intellektuális személyiség volt, ám a színpadon költővé vált. A magánélete tele volt zűrökkel. Nem véletlen, hogy az italhoz és kábítószerhez nyúlt azért, hogy el tudja viselni önmagát. A színpadi tolmácsolójaként a személyisége lényegét kell megértenem: a kozmikus szeretetigényt és a belső vívódásait.

- Mennyit változott önben a róla kialakított kép a három évtized alatt?

- Sikeres volt az előadás akkor is, de azt hiszem, mára sokkal megéltebben tudom eljátszani a szerepet, értem a sanzonjait. Az évek folyamán soronként fejtettem meg a dalait, milyen sokfélét jelentenek ezek az egyszerű mondatok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Vizuál

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház új évad

Operagála köszönti az 50 éves Szentendrei Teátrumot

Öt saját bemutatót és számos előadást kínál új évadában a Szentendrei Teátrum, amely idén ünnepli ötvenéves fennállását. A születésnapi operagálát Szentendre főterén rendezik meg, az évad háziasszonya Gubik Petra.
Színház hír

A Kodály-módszerről szóló Vecsei–Vidnyánszky-darab is látható lesz jövőre a Nemzetiben

Tíz bemutatót tervez a jövő évadban a Nemzeti Színház, ahol Eirik Stubo, David Doiasvili, Szász János, Andrzej Bubien, Berettyán Nándor, Márkó Eszter és ifj. Vidnyánszky Attila rendezését is láthatja a közönség.
Színház magazin

Csehov-hősnőbe oltott Tündekirálynő – Cate Blanchett 50

A színpadon és a filmvásznon mutatott teljesítményével is számos díjat kiérdemelt, ő az egyetlen színésznő, akit ugyanazért a szerepért kétszer is Oscar-díjra jelöltek. Május 14-én töltötte be ötvenedik életévét Cate Blanchett.
Színház gyász

Elhunyt Vass Éva színésznő, Gábor Miklós özvegye

85 éves korában vasárnap elhunyt Vass Éva kétszeres Jászai Mari-díjas színésznő, érdemes és kiváló művész.
Színház klasszik rádió

A vágyvillamos zakatol a Fidelio Klasszik következő adásában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása május 11-én 10 órától hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Bagó Bertalannal, Havasi Zoltánnal, Kollmann Szilviával és Serfőző Krisztinával.