Színház

Vásárhelyi vágyak

2015.05.19. 06:58
Ajánlom
Három év után ismét pillanatfelvételt készítettünk a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatáról. A májusi miniévad négy előadása - A nyugalom, Karamazovok, Tartuffe, Az ördög próbája - és decemberben a Thália Színházban vendégeskedett Figaro nehezen hozható közös nevezőre, ha mégis, hát az a vágy. MAGAZIN

Bár Almaviva grófnál meg háztartásának egyéb tagjainál szinte kizárólag a test vágyairól van szó. Beaumarchais darabjának a 21. századból megannyi olvasata lehet: vegytiszta vígjátéki, gender vagy épp szociológiai szempontú. A sok lehetőségből azért ragadjuk ki épp/csak ezt a hármat, mert mintha a rendező, Keresztes Attila nem tudta volna eldönteni, melyik mellé tegye le a voksát. Nyomokban mindegyikből tartalmaz, de markánsan még sincs benne egyik sem ebben az őrült napban.

A komédiázó kedv a színészi szándék szintjén meglenne - különösen Galló Ernőnél, Gecse Ramónánál és Bokor Barnánál érezhető a könnyedség -, ezzel szemben viszont ott van az, ami az őrület habzását finoman szólva is fékezi. Hogy kerül ide, ráadásul Suzanne szoknyája alá, a rendező egyik előző munkájából, az Éjjeli menedékhelyből a nyúl(ba öltözött Luka)? Mit keres itt egy Harlequin, aki amúgy Don Gusman titkára? Tényleg azzal lesz csúfabb, kevésbé feminin, ugyanakkor ellenszenvesen okoskodó szüfrazsett a grófnő, ha a színésznő szemöldöke sminkesi segítséggel összenő, és szemüveget kap? És hogy jön ide hirtelen, a sterilen vakító fehér-feketét felváltva, a kert látványának elemelten giccses költészete?

Keresztes Tartuffe-jéről is csupa kérdéssel távozik a néző. Bár lezárulni látszik egy korszak: itt sem nyúl, sem hirtelen előkapott piros bohócorr, sem felemelkedő díszlet mögötti másik világ nincs. Van viszont egy olyan szorosan olvasott szöveg, ami radikális eltérés a Tartuffe-játszás sztereotípiáihoz (hagyományához?) képest. Ennek az előadásnak a címszereplő a tragikus hőse, aki az egyetlen jó és igaz ember ebben a családi drámában. Meggyőződéssel korbácsoltatja magát Lőrinccel, őszinte átéléssel imádkozik. Mintha a vágyak inverzét látnánk. Tartuffe tökéletesen tisztában van Elmira csapdájával, s ahelyett, hogy a felkínálkozó, kielégületlen nőt a magáévá tenné, megalázó, szexuális utalást sem mellőző játékba kezd vele azzal, hogy a vacsoráról ottmaradt pürét és krémlevest egyre intenzívebben fröcsköli, locsolja, borítja rá. És még a nem ezt váró Orgon szemébe is képes belenézni, miközben elkúszik mellette az asztal alatt. A halk szavú, tiszta, a többiekkel ellentétben nem fehérre festett arcú, nem képmutató Tartuffe átlát ezen a ritka ellenszenves kompánia tagjain, végső soron uralkodója ellen vétő Orgonon, így belőle, az egyetlen igazán és mélyen hívőből lesz áldozat, akit agyonvernek és keresztre feszítenek.

Szépen komponáltak a képek ebben szűk, kis mélységű fekete dobozban, gyönyörűek benne a sötétek, szinte thrillerszerűen égnek a gyertyák és világítják meg a hamuszín arcokat. Még némi - stílszerűen fekete - humor is felsejlik, ahogyan a mindenki fölé magasodó Flipote (Korpos András) akkurátusan, egyenként hozza-viszi Pernelle-né bőröndjeit, ahogyan a nyúlánkságára még a platformpapuccsal és a rövidnadrággal további fókuszt kapó Mariane (Kádár Noémi) nyafog, vagy ahogyan a valamilyen enyhébb kábítószert biztosan fogyasztó Damis (Bartha László Zsolt) a baloldalon felül levő szellőzőnyílásba bújik el, majd a jobb oldali alsóból mászik elő.  Koncentrált, nagy energiák összpontosulnak a két főszereplőben, az Orgont játszó Bíró Józsefben és a Tartuffe-öt alakító Bokor Barnában (a címszerepet és Lőrincet váltva adják László Csabával). Formátumos az előadás is. Csak valahogy ez a gyilkos irónia ellenében olvasott Molière nem bírja el ezt a sok elfojtást.

Hogy a Karamazov család története mit bír el és mit nem, arra inkább Dosztojevszkijnél keressük a választ, ne Richard Crane-nél. Hogy miért nem kifejezetten jó az adaptáció, Koltai Tamás már megválaszolta (részletesen ide kattintva olvasható). Mindenesetre négy erőteljes színész tudja menteni a menthetőt. És itt is menti. Hol László Csaba finom derűje Aljosaként, hol Bokor Barna aljas, gonosz, nyers, de rendkívül érzéki apafigurája, hol a Mityát játszó Bányai Kelemen Barna váltásai józanság és részegség között, hol meg Galló Ernő, akinek a Szmergyakovja cinikus, agresszív, kötődésre és elfogadásra vágyó, manipulatív és manipulált. Aztán van Albu István rendezőnek és Tenkei Tibor tervezőnek egy-két remek ötlete, például az, ahogyan a részben vízzel borított színpad deszkáiból kiemelkedik a kereszt. Ezeket azonban felülírják a teljesen felesleges gegek (rúdtánc, természetesen a férfiak női ruhában), a videohasználat (olyan felületre, ami vetítésre még atmoszféra szintjén is alkalmatlan) vagy épp a zeneválasztás (Kalinka-remixtől Videli noci-on át a szovjet himnuszig). Szép a szent és a profán találkozása a törött üvegablakú pajtában, de a ki-be járkálás épp a szituáció klausztrofóbiáját gyengíti, tétnélkülivé teszi.

A nyugalom érzéki színház, a zenével, a szürreálisba hajló rendezői és látványtervezői megoldásokkal (a kataklizma utáni, szigetekre tört, vízzel elárasztott tér, benne az idő előtti, moha benőtte, csupa rejtekhely bútorok, pregnáns metaforája a kimondottnak és az elhallgatottnak), a színészi játékkal, nagyon pontos érzeteket megfogalmazva, szünet nélküli 2 óra 40 percbe sűrítve Weér Andor és Weér Rebeka életének iszonyú örökkévalóságát. Szinte csak az ő mikrotörténetükre, szoros és eltéphetetlen kötelékükre koncentrál a rendező, a regényen alapuló, az Anyám, Kleopátrával kiegészített szövegváltozatot készítő Radu Afrim.

Bányai Kelemen Barna írója minden pillanatban robbanásra kész. Alázat, kötelesség, menekülés, flegma beletörődés, bosszú - stációiban jórészt a poklot járja. Vágyik-e a mennybe egy teljesen fehér Rubik-kockát tekergetve, vagy a látszólag elviselhetetlen elviselhetetlensége adja a biztonságot? Képes lenne-e kitörni ebből a fizikai és lelki értelemben is levegőtlen, lepusztult közegből? Akarja-e a megváltást? A nem-válasz nyugtalanító. B. Fülöp Erzsébet az ereje, nősége teljében levő, primadonnai-dívai méltóságában megsértett színésznőként, Kleopátra jelmezét magáról letépve tör a színre, és jut el a „holvoltálfiam" monomániájáig, a katatón végállapotig. Hosszú az agónia. A testi-szellemi leépülés során gesztusai egyre tompábbak, szinte láthatatlanok lesznek, végül semmi más nem marad, csak a nyomasztó jelenlét.

A romlásban is démoni színésznő mellett csak epizodista és áldozat lehet Eszter (Kiss Bora). Jordán Éva (Berekméri Katus) figurája több színnel, jórészt groteszk árnyalatokkal rajzolt, a szerkesztő karakterének egyszerre cinikus, bölcs és empatikus lényéből és a családi szerelmi háromszög miatt taszító, ugyanakkor mégis van benne a helyzetből adódóan valami erotikusan vonzó. Így lesz adekvát minden váltás a szexuálisan kihívó diáklányból a lepukkant, szétdohányzott, alkoholtól szétcsúszott, szinte hajléktalanra és a LED-izzóktól világító ruhájú irreális hatalmú lényig. A regényben fontos külvilág, az aktuális történések, itt kevesebb súlyt kapnak, és mintha a szálakat láthatatlanul mozgató testvér, Judit is elveszítené jelentőségét. Temetése megtörténik, a levelek íródnak, de alakja nem lebeg baljós árnyként anya és fiú kapcsolata fölött. Ha akad nézői hiányérzet, az ebből adódik.

Szintén Radu Afrim-rendezés Az ördög próbája. Túlhabzó őrület 1983-tól máig, és évszázadokat vissza az időben. Röhögünk a castingon, ahol a születésnap nélküli ember, azaz a Ceauşescu születésnapján született újgazdag vállalkozó csöpp fia kilencedik születésnapjára válogatja és válogattatja az attrakciókat. A kereten túl (belül) lineáris cselekmény nincs, előrejelezhetetlen, mi fog történni.

Az egyik zsűritag csodálatosabban dilettánsabb, mint a másik (bár talán László Csaba feltehetően triatlonversenyre öltözött, traktorosokat oktató feminin koreográfusa egy fokkal fölötte áll a gyorsöltözésekben jeleskedő B. Fülöp Erzsébetnek), a jelöltek produkcióiról már nem is beszélve. A társulat improvizációiból született jelenetekben fékezhetetlen energiák tombolnak, a színészi ötletek burjánzanak, van itt atelier-humor és gyilkos társadalomkritika, végletekig elrajzoltak a karakterek, amikor azt hisszük, innen tényleg nincs tovább (lejjebb), pofátlanul tromfolják egy újabb gagyival. NDK pornósztár, táncoló patkány meg az 1001 székely leány ünnepén a futottak még kategóriában végző, székely dal/tánc helyett inkább egyperces fejenállásban excelláló díszruhás leányka, pap, cowboy, wannabe Michael Jackson-imitátor, kísértő ük- (vagy ük-ük?)nagyanya, vámpír - minden van itt, tényleg, mint a búcsúban. Vagy mint az eufemisztikusan tehetségkutatónak nevezett reality show-kban. Nagyon szórakoztató színház primer szinten, nagyon szomorúan szembesítő látlelet nem is annyira a felszín alatt, elég csak ránézni a málló falú kultúrház díszletre meg a sok, amúgy nagy empátiával felvonultatott freakre.

A két szezon öt előadása jó erőben levő társulatot mutat, a repertoár A Pál utcai fiúktól a Mágnás Miskán át a fent említettekig terjed. Széles műfaji skála, igényszintből nem engedve. Valami ilyesmi lenne a népszínház. 2012-ben egy kérdés volt összefoglalónk címe (Marosvásárhelyen sínen vannak?). Azóta eltelt három évad, és innen úgy tűnik, kitehetjük a pontot a mondat végére.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Vizuál

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Jazz/World

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Klasszikus

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Vizuál

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Oscar-díjas Almodóvar-filmből rendez előadást Zsótér Sándor Budaörsön

Már javában zajlik a Budaörsi Latinovits Színház új bemutatójának próbaidőszaka. A Spolarics Andrea, Takács Katalin, Bohoczki Sára és Petrik Andrea főszereplésével készülő Mindent anyámról bemutatója december 20-án lesz.
Színház ajánló

Csuja Imre először beszél saját életéről a színpadon

Új szereplővel gyarapodik az Egy életem-sorozat: december 15-én debütál Csuja Imre Jászai Mari-díjas, érdemes művész egyszemélyes show-ja a MOMkult színpadán.
Színház ajánló

Trojkarácsony – Dosztojevszkijjel készül az ünnepekre a független színházi társulás

A Trojka Színházi Társulás december 21-i előadásának témája egyben következő bemutatótervük előtanulmánya, amelyben a zene, az irodalom és a színház egymásba fonódva teremtik meg Dosztojevszkij világának különleges atmoszféráját.
Színház ajánló

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Színház kritika

Amikor a szomszédból ellenség lesz – Egy piaci nap Komáromban

A Závada Pál regényéből készült Egy piaci nap komáromi bemutatója a magyar történelem egyik kevéssé ismert epizódjának felelevenítésével a kirekesztés és bűnbakképzés természetéről beszél – keserű humorral és félelmetes pontossággal.