Színház

Végig kell mennünk az úton - Beszélgetés Fodor Orsolya rendezővel

2020.09.04. 09:25
Ajánlom
Fodor Orsolya a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatója színházrendező-bábszínházi rendező szakirányon. Vizsgaelőadásnak készült Brecht drámájából A krétakör című tantermi előadás, amelynek a bemutatója a Benczúr kerti esték keretében lesz szeptember 7-én. A rendezővel beszélgettünk.

Korábbi munkáidat ismerve nagyon fontos lehet, hogy morális kérdéseket feszegess az előadásban. Brecht drámáját négy szereplőre szűkítve A krétakör címen rendezted meg. Ott is ez foglalkoztatott?

Ha minden kontextustól eltávolítva – milyen országban élünk, mi van körülöttünk – nézem az alapanyagot, ezek a morális kérdések eleve kódolva vannak a darabban. Magaménak érzem Gruse útját, a mostani életemben nagyon tudok ezzel azonosulni.

Bár a segítségnyújtás fontos kulcsszava az előadásunknak, törekedtünk arra, hogy ne csináljunk mártírként a karakterből.

Gruse egyszerű konyhalány, akivel megtörténnek a dolgok, a háborús helyzet döntésekre kényszeríti, de többnyire sodródik az eseményekkel.

Grusét Mészáros Blanka alakítja, ami sok tekintetben izgalmas. Mennyire pakolódik a szerepbe az ő személyes története?

Épp most váltott színházat, de ez nem kálvária, sokkal inkább a nyitottságáról, a kíváncsiságáról szól. Folyamatos impulzusokra vágyik, s az, amit Gruse önkéntelenül tapasztal meg, annak megmutatására Blanka nagyon tudatosan törekszik. Keresi a színészi határfeszegetéseket, amelyekben fejlődni tud. Folyamatosan tanul és ez a kíváncsiság az egész csapatot viszi előre.

Fodor-093906.jpg

Mészáros Blanka (Fotó/Forrás: Benczúr kert)


Tantermi négyszereplős előadás, Gruse mellett a három énekes jeleníti meg a dráma többi szereplőjét. Ez az alaphelyzet más nézőpontot ad. Hogyan változtatja meg a darab optikáját?

Nem gondolom, hogy különösen formabontó az előadásunk, de az optikája valóban más. Gruséra fókuszálunk, ami nyilván átrendezi az előadás struktúráját, más formai megoldásokat kíván. Rajta keresztül látjuk a történetet, ezért hoztam azt a döntést, hogy ne egy énekes legyen, hanem három. Ők a mesélők, és ők viszik a többi szerepet is. Gimnazistáknak készült az előadás, ahol fontos az érthetőség, ami nem lebutítást jelent, pusztán egy fókuszált közlésmódot.

Gruse figurája közelebb van a fiatalokhoz, talán vele a legpontosabb azonosulniuk.

Egy videópályázatra csináltad az előadást. Máshogy működik a színházi keretek között?

Eredetileg vizsgaelőadásnak indult A krétakör, de a karantén miatt az online térben kezdődtek el a próbáink. A StageHive videópályázattal jókor találkoztunk, mert a karantén alatt a darab online előkészítésének különböző lehetőségein  gondolkodtunk. Volt egy olyan ötletünk a dramaturggal, Al-Farman Petrával, hogy Gruse útja mentén kamera-követéses megoldással menjünk végig a történeten. Végül a korlátozások feloldásával ezt az előkészítő-formát elvetettük, viszont a zoom-próbák alapján, és a kör motívum felhasználásával született egy videóanyagunk, ami megfelelt a StageHive követelményeinek. Később ez a videó is inspirált néhány ötletet a színpadi előadásba, az egyik fő motívuma, a kör-motívum is ebből a videóból fejlődött tovább.

Az SZFE-n bábszínház rendezői szakirányon tanulsz, a bábos éned megjelenik az előadásban?

Nem akartam bábos formát használni, de végül, a gondolkodásmódban mégis benne van. Sokat gondolkodtunk, hogyan jelenítsük meg a gyermeket, Micheilt. A választott -formában és az azzal való kísérletezésben fellelhető bábos megoldás.

Id. Pieter Brueghel: De Dulle Griet (1562) (Fotó/Forrás: Benczúr kert)

Brecht több drámájához hasonlóan, itt is foglalkozik a „jó” fogalmával. Nehéz a fogalom definiálása is.

Mi is sokat kerestük erre a választ, bennem is megfogalmazódott, mit jelent egyáltalán a jóság. Próbáltunk arra figyelni, hogy ne keveredjen össze az önfeláldozás gondolatával. Gruse esetében ez inkább makacs naivitással, egyszerűséggel, kitartással párosuló valami. Megfoghatatlan a fogalom, miközben Brecht darabjai szeretnek konkrét állításokat tenni, tanítani. Mi ezt a fajta didakszist, ami sok esetben ma is az oktatás sajátja, kerülni akartuk. Akkor tud erős lenni Gruse, vagy a Szecsuániban Sente jósága, ha nem húzzuk alá többször a fogalmat.

A darab csak azt fogalmazza meg, hogy ha hozol egy döntést amiben bízol, akkor végig kell menned az úton.

Nem azért, mert garantált, hogy megéri. Semmi sem garantált.

Harmadéves vagy a Színművészetin. Húsbavágó, hogy végig mész az úton?

Nagyon nehéz. Most állt fel az egyetem vezetősége. De mindenki azt erősíti bennünk, hogy menjünk végig ezen az úton, tanuljunk, fejlődjünk.  Csak akkor tudunk értéket képviselni, ha végigcsináljuk, amit elkezdtünk. De ott van a felkiáltójel, hogy azt csináljam csak, amit jónak tartok, egyéni szinten se legyek megalkuvó. Hogy kitartó legyek. Brecht darabja ezért is fontos nekem. 

A bemutató a Benczúr Ház Kulturális Központ kertjében látható szeptember 7-én.

Részletes információ, és jegyvásárlási lehetőség ide kattintva>>>

Támogatott tartalom.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Könyv

„Nagy tételben fogyasztom a szépprózát” – Grisnik Petra, a Lírástudók új műsorvezetője

Grisnik Petra személyében új műsorvezető csatlakozik a Lírástudók csapatához. Első vendége Závada Pál, akivel legújabb kötetéről, az Apfelbaum – Nagyvárad, Berlinről beszélgetnek a május 25-én jelentkező műsorban. A színésznővel könyvekről, olvasási szokásairól és irodalmi kötődéseiről beszélgettünk. 
Klasszikus

Jövőre is sztárokkal és ifjú tehetségekkel vár a Zeneakadémia

Huszonkét sorozattal, a barokktól a kortárs zenéig ívelő repertoárral, fiatal művészek és nemzetközi sztárok fellépésével várja közönségét a 2022/23-as évadban is a Zeneakadémia. Az ősz folyamán pedig újabb nemzetközi versenyeken mérettethetik meg magukat a legtehetségesebb ifjú muzsikusok.
Klasszikus

Elhunyt Lubik Hédy, hárfaművész

Életének 88. évében elhunyt Lubik Hédy, az Operaház hárfaművésze, aki hárfások nemzedékét nevelte évtizedeken át a Zeneakadémián - adta hírül az intézmény a facebook oldalán. 
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Elhunyt Kocsis Antal színművész

A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház örökös tagját életének 83. évében érte a halál – tudatta a teátrum.
Színház hír

Az Elmaradt Előadások Bajnokát keresi az Örkény Színház

A koronavírus-járvány idején a többi színházhoz hasonlóan az Örkény Színház is kénytelen volt több előadását lemondani vagy elhalasztani. Most azokat a nézőket keresik, akik jegyet váltottak az elmaradt produkciókra.
Színház interjú

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Színház hír

Fesztivállal zárja idei évadát a Thália Színház

A június 5. és 11. között megrendezésre kerülő színházi szemlén magyarországi és határon túli társulatok képviseltetik magukat. Hét nap alatt összesen tizenkét előadást láthat a közönség.
Színház hír

Kiss Mari visszatér Szombathelyre

Kihirdette jubileumi, 15. évadának új előadásait a szombathelyi Weöres Sándor Színház: 10 bemutatót tartanak a következő szezonban. Új tagokkal is bővül a társulat: Mari Dorottya és Domonkos Zsolt mellett újra az alkotógárdát erősíti majd a teátrum egyik alapítótagja, Kiss Mari.