Színház

Végig kell mennünk az úton - Beszélgetés Fodor Orsolya rendezővel

2020.09.04. 09:25
Ajánlom
Fodor Orsolya a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatója színházrendező-bábszínházi rendező szakirányon. Vizsgaelőadásnak készült Brecht drámájából A krétakör című tantermi előadás, amelynek a bemutatója a Benczúr kerti esték keretében lesz szeptember 7-én. A rendezővel beszélgettünk.

Korábbi munkáidat ismerve nagyon fontos lehet, hogy morális kérdéseket feszegess az előadásban. Brecht drámáját négy szereplőre szűkítve A krétakör címen rendezted meg. Ott is ez foglalkoztatott?

Ha minden kontextustól eltávolítva – milyen országban élünk, mi van körülöttünk – nézem az alapanyagot, ezek a morális kérdések eleve kódolva vannak a darabban. Magaménak érzem Gruse útját, a mostani életemben nagyon tudok ezzel azonosulni.

Bár a segítségnyújtás fontos kulcsszava az előadásunknak, törekedtünk arra, hogy ne csináljunk mártírként a karakterből.

Gruse egyszerű konyhalány, akivel megtörténnek a dolgok, a háborús helyzet döntésekre kényszeríti, de többnyire sodródik az eseményekkel.

Grusét Mészáros Blanka alakítja, ami sok tekintetben izgalmas. Mennyire pakolódik a szerepbe az ő személyes története?

Épp most váltott színházat, de ez nem kálvária, sokkal inkább a nyitottságáról, a kíváncsiságáról szól. Folyamatos impulzusokra vágyik, s az, amit Gruse önkéntelenül tapasztal meg, annak megmutatására Blanka nagyon tudatosan törekszik. Keresi a színészi határfeszegetéseket, amelyekben fejlődni tud. Folyamatosan tanul és ez a kíváncsiság az egész csapatot viszi előre.

Fodor-093906.jpg

Mészáros Blanka (Fotó/Forrás: Benczúr kert)


Tantermi négyszereplős előadás, Gruse mellett a három énekes jeleníti meg a dráma többi szereplőjét. Ez az alaphelyzet más nézőpontot ad. Hogyan változtatja meg a darab optikáját?

Nem gondolom, hogy különösen formabontó az előadásunk, de az optikája valóban más. Gruséra fókuszálunk, ami nyilván átrendezi az előadás struktúráját, más formai megoldásokat kíván. Rajta keresztül látjuk a történetet, ezért hoztam azt a döntést, hogy ne egy énekes legyen, hanem három. Ők a mesélők, és ők viszik a többi szerepet is. Gimnazistáknak készült az előadás, ahol fontos az érthetőség, ami nem lebutítást jelent, pusztán egy fókuszált közlésmódot.

Gruse figurája közelebb van a fiatalokhoz, talán vele a legpontosabb azonosulniuk.

Egy videópályázatra csináltad az előadást. Máshogy működik a színházi keretek között?

Eredetileg vizsgaelőadásnak indult A krétakör, de a karantén miatt az online térben kezdődtek el a próbáink. A StageHive videópályázattal jókor találkoztunk, mert a karantén alatt a darab online előkészítésének különböző lehetőségein  gondolkodtunk. Volt egy olyan ötletünk a dramaturggal, Al-Farman Petrával, hogy Gruse útja mentén kamera-követéses megoldással menjünk végig a történeten. Végül a korlátozások feloldásával ezt az előkészítő-formát elvetettük, viszont a zoom-próbák alapján, és a kör motívum felhasználásával született egy videóanyagunk, ami megfelelt a StageHive követelményeinek. Később ez a videó is inspirált néhány ötletet a színpadi előadásba, az egyik fő motívuma, a kör-motívum is ebből a videóból fejlődött tovább.

Az SZFE-n bábszínház rendezői szakirányon tanulsz, a bábos éned megjelenik az előadásban?

Nem akartam bábos formát használni, de végül, a gondolkodásmódban mégis benne van. Sokat gondolkodtunk, hogyan jelenítsük meg a gyermeket, Micheilt. A választott -formában és az azzal való kísérletezésben fellelhető bábos megoldás.

Id. Pieter Brueghel: De Dulle Griet (1562) (Fotó/Forrás: Benczúr kert)

Brecht több drámájához hasonlóan, itt is foglalkozik a „jó” fogalmával. Nehéz a fogalom definiálása is.

Mi is sokat kerestük erre a választ, bennem is megfogalmazódott, mit jelent egyáltalán a jóság. Próbáltunk arra figyelni, hogy ne keveredjen össze az önfeláldozás gondolatával. Gruse esetében ez inkább makacs naivitással, egyszerűséggel, kitartással párosuló valami. Megfoghatatlan a fogalom, miközben Brecht darabjai szeretnek konkrét állításokat tenni, tanítani. Mi ezt a fajta didakszist, ami sok esetben ma is az oktatás sajátja, kerülni akartuk. Akkor tud erős lenni Gruse, vagy a Szecsuániban Sente jósága, ha nem húzzuk alá többször a fogalmat.

A darab csak azt fogalmazza meg, hogy ha hozol egy döntést amiben bízol, akkor végig kell menned az úton.

Nem azért, mert garantált, hogy megéri. Semmi sem garantált.

Harmadéves vagy a Színművészetin. Húsbavágó, hogy végig mész az úton?

Nagyon nehéz. Most állt fel az egyetem vezetősége. De mindenki azt erősíti bennünk, hogy menjünk végig ezen az úton, tanuljunk, fejlődjünk.  Csak akkor tudunk értéket képviselni, ha végigcsináljuk, amit elkezdtünk. De ott van a felkiáltójel, hogy azt csináljam csak, amit jónak tartok, egyéni szinten se legyek megalkuvó. Hogy kitartó legyek. Brecht darabja ezért is fontos nekem. 

A bemutató a Benczúr Ház Kulturális Központ kertjében látható szeptember 7-én.

Részletes információ, és jegyvásárlási lehetőség ide kattintva>>>

Támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Színház

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.
Zenés színház

Szörényi Levente: „Az áldozatvállalás kérdése miatt kezdtünk el foglalkozni a Kőműves Kelemennel”

Több mint negyven évvel az ősbemutatót követően a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatják be a Bródy–Szörényi alkotópáros Kőműves Kelemen című rockballadáját Alföldi Róbert rendezésében. A sajtónyilvános olvasópróba után Szörényi Levente nyilatkozott a Fideliónak.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Herczeg T. Tamás a békéscsabai színház új igazgatója

A hírt a békéscsabai Jókai Színház osztotta meg közönségével. Seregi Zoltán két ciklust, azaz tíz évet töltött a vidéki teátrum igazgatói székében, nem kívánt újrázni. A pozícióra egyetlen pályázat érkezett, Herczeg T. Tamásé, melyet Békéscsaba város közgyűlése elfogadott.
Színház hír

Csuja Imre nem vállal új szerepeket – évadot zárt az Örkény Színház

Június 17-én tartotta évadzáró társulati gyűlését az Örkény István Színház. A jövő évadban Dohy Balázs, Polgár Csaba és Gálhidy Sára is rendez, felújított formában tér vissza a 33 változat Haydn-koponyára.
Színház hír

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.
Színház hír

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Színház hír

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.