Színház

Végjátékok - VidorFeszt 5.

2009.09.05. 17:40
Ajánlom
Nem bírok betelni Kerekes Évával, akárhányszor megnézném, ahogy süket feleségként bebotorkál a színpadra, szorongatja a férje, Csuja Imre kezét, és föntről induló hangsúllyal, igen nagy amplitúdóval szólítgatja: "Apaaa!"

Délután lenézek a városba. Elképesztő a forgatag, a zsizsegés. Szinte minden sarkon történik valami. Énekelnek, zenélnek, zsonglőrködnek, a Kossuth téren breakes gyerekek tanítják az alapokra a 3-4 éves még kisebbeket. Később biciklivel ugrálnak át bátor lányokon. A sétálóutcában két alak, egy férfi és egy nő incselkedik egymással. A férfin keménykalap, frakk, kis festett bajusz, a frakk fölső zsebében fehér kesztyű. A nőn fekete estélyi, a nyakában hosszú, fehér tollboa. Mindkettejükön napszemüveg. Úgy tízlépésnyire állnak egymással szemben, irtózatosan lassan haladnak. A nő hátralép egyet, a férfi előre. Nézem őket vagy negyed órán keresztül, amíg végre egymásra találnak. Lassú táncmozdulatba kezdenek, aztán újra elválnak. Van, aki egyszerre lép velük, van, aki csak nézi őket, mint valami furcsa teremtményeit a fesztiválnak, két fiatal lány fotózkodik a férfival. Két tizenéves, egy lány meg egy fiú - láthatóan összetartoznak - nézi őket hosszan. Szakadt farmerben vannak, elnyűtt pólóban, kitaposott tornacipőben. Valami energiaitalt isznak fémdobozból. Akár testvéreknek is gondolhatnánk őket, eléggé hasonlítanak. Hirtelen belecsöppennek egy olyan világba, amiről vélhetően fogalmuk sincs. De úgy látom, tetszik nekik.

Az élő szobrok még mindig regnálnak. Egy órán keresztül állnak mozdulatlanul, fehérre festett arccal, rizsporos parókákban. Szerintem ők a fesztivál hősei. Kibírják röhögés nélkül az előttük ugráló gyerekek pofavágásait és mutogatásait. És nemigen pislognak. Két kedvencet találok, egyikük egy gyönyörű, szomorú szemű társalkodónő - mert annak képzelem. Másikuk a bevásárlóközpont földszintjén álldogál. Egy késbolt kirakata előtt. Lenne benne némi diszkrét báj, ha így a nyolcadik nap vége felé fogná magát, és ugyanolyan némán, ahogy áll, késeket szedne elő a háta mögül... (Mert beszélniük nem szabad. Akkor sem, ha lejár a "szolgálat". Egy kedves, idős hölgy szólította meg egyiküket, miután leszállt az emelvényről. Hogy meddig bírnak így állni. A lány szégyellősen az arca elé kapta a legyezőjét, elmosolyodott, és megrázta a fejét. Hogy tudniillik ne tessék kérdezni, mert nem válaszolhatok.)

Este megérkezik az Örkény Színház társulata. A büfében Mácsai Pál interjút ad, jó hosszan. Föltűnik Hamvai Kornél is, a darab fordítója. Mindenkinek hevesen magyaráz. Messziről nem lehet megállapítani, hogy épp lelkes-e vagy bosszankodik, mindkettőt egyforma lázzal csinálja, olyan nincs, hogy a Kornél csak úgy beszél.

A hülyéje újranézős, ahogy írtam néhány napja. Nem bírok betelni Kerekes Évával, akárhányszor megnézném, ahogy süket feleségként bebotorkál a színpadra, szorongatja a férje, Csuja Imre kezét, és föntről induló hangsúllyal, igen nagy amplitúdóval szólítgatja: "Apaaa!" A hanglejtés minden esetben ugyanaz, de hányféleképpen szólhat ez az egy szó! Lehet kiszolgáltatott, meglepett, büszke, fáradt, méltatlankodó, segítségkérő, tétova... Ahogy a kis szendvicsét majszolgatva fogalma sincs, hogy mi is történik körülötte, tulajdonképpen nem is nagyon érdekli, már megszokta, hogy ez van. Csak apa legyen ott.

És amúgy is, az egész előadás úgy jó, ahogy van. Minden kis kiszólás, apró mozdulat stimmel. A valószínűtlen, karikírozott, végül mégis hús-vér figurák épp annyira őrültek, mint maga a szituáció. Mácsai Pál rendezőként már megint kitűnő ritmus- és stílusérzékről tesz tanúbizonyságot. Ez valahogy nagyon megy neki. Mint ahogy az egész színházcsinálás.

Másnap este, a fesztivál zárásaként a Radnóti Színház Farkasok és bárányok című előadására telik meg a nézőtér. Dugig. Úgy kétszer akkora a tér, mint odahaza, de az előadás jól működik. Valló Péter az utóbbi évek alatt legyűrt rendezés-maratonjának egyik legsikerültebb darabja ez, bár kétségtelen, egy kicsit egysíkú. Néha elfáradok. Várom, hogy lépjünk egyről a kettőre. Mindenkit jó látni benne, Gazsó Györgyöt, Wéber Katát, Szervét Tibort, Szávai Viktóriát, Szombathy Gyulát, Csányi Sándort, Martin Mártát, aki már mestere annak, hogy hogyan lehet egy alig húsz mondatos (elszórva) szerepből emlékezeteset csinálni. Schneider Zoltánnak ezúttal is egy szolgaszerep jut - alkatilag értem én, de azért többször megkínálhatnák egy akkora fajsúlyú szereppel, mint mondjuk a Rítus vagy a PRAH. Almási Éva tapsot kap, amint megjelenik (rajta kívül még Haumann Péter büszkélkedhet evvel ezen a fesztiválon). Fekete, szigorú ruhájában úgy ül a székében, mint egy varjú, egy Vörös Rébék, hajlott háttal, botjára támaszkodva pislog fölfelé, a korrupció és a csalás nagyasszonya, várja, hogy az ellenfele/barátja (mert ez persze bármikor megváltozhat) mit lép, hogy ahhoz képest léphessen ő is.

És várunk mi is, a zsűri döntésére. Hogy ki lesz Dottore, Capitano, Arlecchino, Colombina, Brighella, Smeraldina, Pantalone, Pulcinella és Pierrot.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Alkotás vagy az élet hívása? – Lukács György megemészthetetlen öröksége

Lukács Györgyre emlékezünk az alábbi, korábban sehol nem publikált interjúval, amely 1984-ben készült, és első közlése a szerző engedélyével a Fidelio oldalán történik, közel négy évtized elmúltával.
Klasszikus

Vajda Gergely zeneszerzőként és karmesterként is bemutatkozik Párizsban

A nemzetközileg keresett karmester-zeneszerző ismét együtt dolgozik a francia Ars Novával, illetve egy hárfafesztivál műsorán is szerepel egy alkotása.
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Zenés színház

Fiatal tehetségek gálakoncertjével köszöntik a nyolcvanéves Marton Évát

Egykori és jelenlegi növendékei, valamint a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny díjazottjainak fellépésével köszönti születésnapja alkalmából az énekesnőt a Magyar Állami Operaház.
Tánc

Összművészeti ünnepi esttel zárul a 10. Színházi Olimpia

Június 24-én nívós zenei kísérettel megvalósuló táncelőadásokkal és Szent Iván éji mulatsággal zárul az idei év legnagyobb színházi eseménye, a 10. Színházi Olimpia. A színpadi produkcióknak és az azokat követő rendhagyó programoknak a Margitszigeti Színház ad otthont.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ahol csak a holtak maradnak – Az Eltűntek című darabot mutatják be a Szkénében

Magyarországi bemutatót tart júniusban a Szkéné Színház: Dohy Balázs rendezésében Elise Wilk darabját mutatják be a SzínMűHely Alapítvány és a Szkéné Színház koprodukciójában. A szerző műveit korábban nem játszották Magyarországon.
Színház interjú

A valóság mindig sokkal keményebb – beszélgetés Gianina Cărbunariuval

Gianina Cărbunariu román drámaíró, rendező és színházvezető, aki munkáiban érzékeny és fontos témákat dolgoz fel. De vajon képes-e a színház változtatni a világon? Ezt is megkérdeztük tőle, ahogy az is kiderült, mit mondana fiatalkori énjének, ha találkozna vele, amivel annak idején már Karinthynak is meggyűlt a baja.
Színház ajánló

A Furcsa párral és a Macskadémonnal indul a Szabadtéri Színházak Találkozója a Balaton-partján

Június 17-én két nyitóelőadással indul az idei Szabadtéri Színházak Találkozója a Kultkikötő tereiben: Balatonbogláron a Furcsa pár női változata látható, Alsóörsön a Macskadémon.
Színház hír

A Fiumei úti sírkertben vesznek végső búcsút Máthé Erzsitől

A legendás művésztől barátai, pályatársai és tisztelői 2023. június 20-án, délelőtt búcsúznak a Fiumei úti sírkert ravatalozójában.
Színház gyász

Elhunyt Sőregi Melinda dramaturg

Sőregi Melinda korábban a veszprémi Kabóca Bábszínház társulatának a tagja volt. 44 évesen távozott.