Színház

Végletes(t)en - VidorFeszt 4.

2009.09.04. 13:46
Ajánlom
Nem jó érzés, amikor előadás közben 8.10-kor ránézek az órámra, és még mindig csak fél nyolc van... Egy ilyen fesztiválon, túlcsordulva az előadásoktól, az ember abba a biztos tudatba kapaszkodik, hogy a következő jó lesz. Csak addig ki kellene bírni valahogy.

Minden ember életében eljön egy pillanat, amikor úgy érzi, nem szabhat határt a kíváncsiságának. Hogy bármi történjék is, kinyitja, megnézi, bemegy, fölhívja, belepillant, megkóstolja, kihallgatja, kikutatja... Hogy olyan-e, az-e, amire gondolt. Amit már előtte számtalanszor elképzelt. Vannak róla információi, de a saját szemével még nem látta.

Ilyen megfontolásból, valamint lesz, ami lesz alapon lépek be a színházba a Soproni Petőfi Színház és a Turay Ida Színház Komámasszony, hol a stukker? című előadására. A két intézmény, az alkotó- és az előadói gárdát tekintve majdnemhogy ugyanaz. Ha jól logikázom, a Turay Idából "nőtt ki" a soproni társulat, amikor Nemcsák Károly és felesége, Darvasi Ilona kerültek a színház élére. Kár lett volna fölszámolni az utazótársulatot, így megosztva, egyszerre két helyen is lehet játszani, ugyanazt a repertoárt. Beemelődtek még színészek az egykori Madách Színházból, akik tudniillik nem fértek be a zenés arculatba. Vagy akik nem akartak ottmaradni. Így például Sopronban (is) játszik és rendez Huszti Péter, aki, nem tudom, milyen szándékból vagy kényszerűségből követte el a fent említett Görgey darab megrendezését (másodszor, mert 1989-ben a Madáchban már megvolt). Miért kell közízlést rombolni avval, ahogy Nemcsák Károly (Cuki úr) ábrázolja az alvilági figurát? Kidülleszti, forgatja a szemeit, olyan arcokat vág, mint ahogy a legócskább kabarékban szokás hozni az ostoba embereket. Hogy színházi nyelvvel éljek: erős színekkel dolgozik. Avagy: játssza, ahol éri. De hogy mi van a fejében, arról nemigen tudunk meg semmit. Hasonló Mikó István (K. Müller) mindig az aktuális hatalomnak benyaló kisembere. Ha kell, táncol és énekel is. Ahogy a kedves vendég parancsolja. Koncz Gábor (Márton) a nép egyszerű fiaként aposztrofált parasztot annyiban ragadja meg, hogy igyekszik népieschen beszélni - már '89-ben is övé volt ez a szerep. Győri Péter (Méltóságos) arisztokratája üresfejű pepitazakós-monolkis. Talán Viczián Ottóban (Kis) ég még valami tűz egykori önmagából; amikor hozzá kerül a stukker, ő veszi át a hatalmat, akkor nem lehet tudni, golyót röpít-e valaki fejébe. A többieknél biztosak lehetünk benne, hogy eszük ágában sincs.

Az előadás csúcspontja az a jelenet, amikor Márton ráparancsol Cuki úrra, hogy szájharmonikázzon egy rozoga zongorán. A zongora persze szétesik (sajnos az első pillanatban lehet tudni, hogy a hosszú magánszám milyen elemekből tevődik majd össze, mi fog még kirepülni szegény hangszerből), majd a foghíjas klaviatúrát fölkapva, és azt szájharmonikának használva Cuki úr rázendít a Csárdáskirálynőből Sylvia belépőjének zenekari középrészébe, melyre Márton és K. Müller. felhőtlenül táncolni kezd.

Innen már csak 10 perc van hátra. Kezdeti kíváncsiságom maradéktalanul ki van elégítve.

Egy óránk van ocsúdni (kéremszépen, létezik még ilyen Magyarországon?), aztán behajtogatjuk magunkat a Krúdy Kamarába. Majdnemhogy a falon is ülnek. De hát az van kiírva: Parti Nagy Lajost fog most előadni Csákányi Eszter. A hét asszonya. Hét nő, egész életek, apróbb pillanatok, múlt(ak), jelen(ek), jövő(k). Egy kézimunka-előrajzoló asszony sósborszeszbe hullajtott könnyei, egy fürdő pénztárosának találkozása a tenyész-struccokkal, egy fényképész visszaemlékezése egy gyerekkori, téli délutánra, egy Amerikából hazalátogató magyar asszony bordala a szüreten taposóaknára lépő férjéről, egy villamosvezetőnő konyakjai a Margit-híd és az Oktogon között, egy zongorista nő egyetlen száma a csillogásban. S mindezek között Csákányi. Aki mindegyikben benne van, és most már mindegyik ott van őbenne is. Ottragadnak, minden kétségükkel együtt.

Csákányi Eszter nem hasonlít egymásra. Nem Csákányi Esztert nézem, aki villamosvezetőnőt játszik, vagy akin rövid, szőke paróka van. Hanem Csora Rozáliát a fényképezőgépével, vagy Csók Adorjánnét a pezsgőspoharával. Persze a hetedik nőt, a színésznőt nem látjuk. Szemérmesen elrejti magát, csak a hangját halljuk. És hiába a föltárulkozás, a viaskodás, hogy vajon jó-e ez, érdekel-e valakit, mivégre az egész színház, a színésznő valója rejtve marad. És ez jó. Mert különben a színpadon Csákányi Esztert keresnénk. Nem pedig Csora Rozáliát és Csók Adorjánnét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ha színház, ha mesejáték, ha családi program, akkor Noir Színház

Ebben az évadban újabb darabbal bővült a Noir Színház repertoárja, így most már négy klasszikus mesejáték közül választhatnak a Duna Palotába ellátogató nézők.
Színház ajánló

Ózon és csülök együttállása a szenvedély terített asztalán

Parti Nagy Lajos rendkívüli teljesítménynek tartja, ahogy Mészáros Máté estéről estére színpadra lép, és előadja, alakítja, végigéli az író által jegyzett Az étkezés ártalmasságáról című előadást.
Színház hír

Orvosai nem javasolják, hogy színpadra lépjen Törőcsik Mari

Nem javasolnák az orvosai, hogy a Galilei élete című előadásban színpadra lépjen Törőcsik Mari, aki jelenleg ismét kórházban fekszik.
Színház józsef attila színház

Az IRKA kedvenc Egressy verse

Egressy Zoltán és Chajnóczki Balázs voltak a József Attila Színház IRodalmi KÁvéházának vendégei. A beszélgetésen szóba került az a bizonyos Sóska, sültkrumpli, foci, gyereknevelés és természetesen a költészet is.
Színház meetoo

Kortalan Kortárs – A hatalom és az abúzus viszonya

A Kortalan Kortárs sorozat soron következő előadásában a zaklatás, az erőszak, az alá/fölé-rendeltség témáját járják körül november 14-én a Kálmán Imre Teátrumban.