- Régen ért hasonló fizikai, lelki, szellemi koncentrációt igénylő színészi feladat.
- A legkisebb feladatok is sokféle megközelítést igényelnek. Sokszor elmondtam már, hiszek abban, hogy amit el kell játszanom, azt el fogom játszani. Ez vonatkozik a Vörös Oroszlánra is, amivel mint olvasmányélménnyel még egészen fiatalon találkoztam. Nem könnyű a befogadása annak a számára, aki nem jártas a szellemi világban. Közben úgy gondolom, hogy - egyes kifejezéseket leszámítva- maga az alaptörténet, a több emberi életen keresztüli fejlődés hihetetlenül felszólító jellegű az önismeretre vonatkozóan. Felhívja a figyelmet arra, hogy érdemes nem csak kifelé élni, bármennyire is ezt forszírozza a világ. Ha önmagunkról nem tudunk semmit, akkor mindenről kevesebbet tudunk.
- Személyesen is ismerted Szepes Máriát. A tanítványának, a követőjének vallod magad?
- Fantasztikus ember volt. Mindig mindenkinek igyekezett önmagát szétszórni, amit tudott, azt továbbadni. A tanítványi kapcsolat valamifajta rendszerességet feltételez. Én nem úgy élek, semmiféle rendszer nincs a mi színészi életünkben. A haláláig kapcsolatban voltam vele. Bármikor bármilyen örömmel, bánattal, problémával felhívhattam őt vagy ő is hívott engem. Hallatlanul izgatott a tudása, az embersége. Egyfolytában figyelt. És a figyelem, ahogy Dosztojevszkij mondta, szeretet. Tulajdonképpen az egész lényének a lényege az volt, hogy tanuljunk meg jól szeretni.
- Te magad is spirituális útkeresőnek vallod magad?
- Nem vagyok spirituális. Egy ember vagyok, aki megpróbálja nyitottan nézi a saját és a mások életét, sorsát. Ráadásul olyan hivatásom van, hogy sok sorsot megismerhetek, átélhetek.
- A Vörös Oroszlán egyik legfőbb üzenete a reinkarnáció, az örök élet. Hiszel benne?
- Nyitott vagyok ebben a kérdésben, kíváncsivá tesz, nem zárom le magam. De nem gondolom, hogy bárkinek kizárólagos receptet lehetne adni vagy bárkit meg lehetne óvni bizonyos tapasztalatok megszerzésétől. Mária sem így gondolta. Mindenkit szabadon hagyott a döntéseiben.
- Mi jelentette a legnehezebb színészi feladatot ennek a szövevényes beavatás regénynek a monodrámává sűrített változatában?
- A szavak megjelenítése. A szó egy fantasztikus dolog. Ha kimondunk dolgokat, a mögött sok minden van. Ha ebben nem hiszek, akkor az egész színházművészet és színészi létezés megkérdőjelezhető.
- A szavak mágiája mellett rendkívül koncentrált jelenlétben, egy emelvényen eleveníted meg a különböző fizikai, lelki, érzelmi stációkon keresztül ment emberi sorsokat.
- Valóban, kipróbáltam, hogy milyen egy fókuszált helyzetben játszani. Nagyon izgalmas. Igyekeztem mélyen körbejárni, megérezni és továbbadni a Vörös Oroszlán üzenetét.
- Egy színész különösen fogékony lehet arra, hogy a játszott szerepei mögött van valaki, aki több, mint ő...
- Szepes Mária mindig azt mondta, hogy a színészek több inkarnációt ledolgoznak egy - egy szerepnek a végigélésével.
- Mennyire hiszel abban, hogy ez az előadás bárkit elindíthat a spirituális útkeresés felé?
- Ehhez a témához évtizedeken át nagyon nehezen lehetett hozzáférni. Jó pár éve, még Szepes Mária életében egyszer csak divatja lett a spirituális irodalomnak. Sok helyről kapnak hasonló impulzust az emberek. Nem feltétlenül ez fogja őket elindítani az önismeret vagy a harmonikusabb élet felé, de ha lesz valaki, aki segítséget kap az élethez, akkor már megérte