Színház

Vérvonal

2014.12.17. 06:58
Ajánlom
Amikor felmegy a függöny a Vígszínházban a Julius Caesar bemutatóján, rögtön látszik, hogy impozáns produkcióval van dolgunk. Alföldi Róbert nagy terű, bőséges vérellátású, energikus és széttartó rendezésében számos apró szépséget, ügyességet lehet felfedezni. KRITIKA

Amikor felmegy a függöny a Vígszínházban a Julius Caesar bemutatóján, rögtön látszik, hogy impozáns produkcióval van dolgunk. Menczel Róbert díszlete (El Kazovszkij motívumainak felhasználásával) nagy fehér kaput vagy keretet mutat - kicsit emlékeztet a párizsi új diadalívre La Défense-ban -, alatta széles fekete lépcsősor fut, a legfelső fok színe vörös. Ezen a lépcsőn bukkannak fel a szereplők, s mivel hátulról, lépcsőn érkeznek oda, így "fejjel jönnek", vagyis először mindig csak a fejüket látjuk. (Ha nem Rómában lennénk, hanem Párizsban, akár nyaktilóra is asszociálhatnánk erről az építményről, miközben monitorra is hasonlít, amire rárímel majd a Julius Caesar holtteste fölötti politikusi búcsúbeszédek médianyilvánossága.) Lejjebb, a lépcsősor előtt két oldalt mintha házak, háztetők sziluettjei mutatkoznának. Ezekről később kiderül, hogy valójában nagy, fekete házőrző kutyák avagy sötét római farkasok hatalmas képei, amelyeket díszletezők mozgatnak, néha kicsit unatkozva várakozva a következő akcióra.

A lépcsőn bukkan fel először a címszereplő, Hegedűs D. Géza. Vagyis személyében a vezető, kihízott zakóban, a pocak fölött egy gombot begombolva, piros nyakkendőben, amely harmonizál a bélés színével. Otthon azonban, ahol proletárok takarítják elhanyagolt lakását, pontosan ugyanolyan lompos, frottírköpenyes, műanyag strandpapucsos pasas ő, mint a nép. A lépcsőn pattog le ruganyosan Stohl András is, aki felületes ránézésre úgy fest, mintha bevetésre öltözködő, matyómintás pókember volna, de valójában futóruhát visel, mivel ő a sportos és bohém Antonius. (Aki séróból elmondja, mit tartalmaz Julius Caesar lepecsételt végrendelete.)

Itt, a lépcsőn sorakozik fel a teljes római notabilitás, zömmel szenátorok, köztük az őszülő fürtjeit decensen hátrasimító, érettségikék öltönyben feszítő László Zsolt, vagyis Brutus. (Akinek minden fontos döntése elhibázottnak bizonyul.) Az első pillanattól kezdve látszik László Zsolt Brutusán a nyugtalanság, az elégedetlenség. Hogy amiképpen most folynak a dolgok, az nincs rendjén. De hozhat-e megoldást, ha erőszakos módon, konkrét, kétkezi emberöléssel megszabadulnak a zsarnoksággal fenyegető vezértől? Vajon.

A szereplők felvonultatásakor épp világos van a Vígszínház nézőterén, mert Alföldi Róbert rendező szereti úgy jelezni az érintettségünket, hogy felkapcsolja ránk a villanyt. (Ez rendkívül előnyös az előadás alatt jegyzetelők számára.) Az első rész dús és gazdag. Benne derék és feddhetetlen férfiak felborítják az államrendet és elvi alapon eltakarítják az uralkodót. Racionálisan és takarékosan kézben tartott a játék, miközben sok irányban célzatos. A második rész kuszább: folyamatos zavarodott menetelésnek hat. A sikeres merénylet és az államcsíny nyomán kitört anarchia ellenére életben maradt hősök háborúznak. Hosszas, energikus, majd fáradó lépcsőjárással fejezik ki a philippi síkságon lezajlott csatát - Julius Caesar szelleme az előadásban távol tartja magát az eseményektől -, és egyre jobban amortizálódnak mindannyian. Sok vérből és szenvedésből épül ki az út az új uralkodó, Octavius hatalma felé. Varju Kálmán nyomatékosan szenvtelen alakításával erőteljesen jelzi, hogy ő lesz az, aki a triumvirátusból cézárrá emelkedik majd.

Ebben a nagy terű, bőséges vérellátású, energikus és széttartó produkcióban számos apró szépséget, ügyességet lehet felfedezni. Olyan pillanatokat például, mint amikor a gyilkosság előtt a gyűlésben Brutus teaszínű italt tölt Cassiusnak. Az ital lassan, hosszan csorog a pohárba, méz lévén. Szinte lelassul itt az idő, majdnem megáll, baljósan, figyelmeztetően, mielőtt az összeesküvők Julius Caesart végzetesen betintáznák halálra szurkálnák vörös folyadékot eresztő tollaikkal. Emlékezetes, ahogy Rajhona Ádám Ligariusa pogácsát rágcsálva kioson a tett helyszínéről. Vagy ahogy Stohl András Antoniusa lemossa Caesar véres testét a ravatalon. Vagy ahogy a fiatal római politikusok voltaképp értetlenül hallgatják Brutus bonyolultabb mondatokban megfogalmazott szavait. Vagy amikor a gyászbeszédet mondók mögött a tévéképernyőn egyforma zászlók sorakoznak. Ugyanakkor akadnak sután vagy félre sikerült megoldások is. Az például kifejezetten viccesnek hat, hogy a második részben a lőfegyverekkel felszerelkezett háborús vesztesek mindegyre a bajtársaikkal akarják megöletni magukat. Nehéz megérteni, hogy ha valakinek pisztolya van, akkor miért egy zászlórúd segítségével végez magával.

Az előadás nagy létszámú szereplőgárdájának zöme a tömeget testesíti meg - még ha egyenként, külön bejáratúan zuhog is rájuk az eső a viharos éjszakán -, tehát az észrevehetőségért kell küzdeniük. László Zsoltnak Brutusként más természetű a feladata, amelynek lélektani részletezésébe a rendezés nem látszik belemenni, de hát nincs az a tagolatlan, kibontatlan teher a világon, amit László Zsolt színészi ereje el ne bírna. Hevér Gábor sima, taktikus Cassiusát az ember hajlamos némileg gyanakodva nézni, talán mert nem sovány és kiéhezett, amint azt Forgách András és Fekete Ádám e.h. új fordítása mondja (Vörösmartynál: sovány, éhes színű). Vajon ez a zömök kis ember tiszta és önzetlen? Nem a maga szakállára dolgozik-e, amikor felkelést szít? Stohl András Antoniust megfontolt karrierépítőnek mutatja. Úgy pogácsázik főnöke, barátja és mentora rábízott holtteste mellett, mint aki semmitől sem fél. Bele sem remeg abba, hogy valószínűleg a most következő gyászbeszédétől függ az élete. Hegedűs D. Géza Julius Caesarként az előadásban korán hal, akár a mosónők. Addig is nagy erővel magabiztos és monstruózus. Elhajtja a száműzött Publius Cimber érdekében fellépő honatyákat: „Engednék is, ha olyan volnék, mint ti: Ha kérni tudnék, hatna rám a kérés. De én, mint sarkcsillag, szilárd vagyok." Azután lezuhan a szilárd sarkcsillag.

Figyelemreméltó és szívszorító jelenség a Jós és eddig nem ismert felesége, vagyis Harkányi Endre és Venczel Vera párosa. Idősek, lassúak, aggodalmasak és bölcsek. A Julius Caesar női szereplői - két feleség: Julius Caesaré és Brutusé - gyakran tűnnek feleslegesnek a színpadon a Shakespeare-dráma bemutatóiban. A Vígszínház előadásában azonban van jelentőségük: zavaró tényezők. Mind Herczeg Adrienn Calpurniája, mind pedig Járó Zsuzsa Portiája azt sugallja agresszív konyhai fellépésével, hogy a politikusoknak nehéz az életük. Akár a rendszer lebontását, akár a felépítését célozzák, az asszonyok mindig mást akarnak. Biztonságot. Szerelmet. Pénzt vagy életet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Vizuál

Átadták az idei Golden Globe-díjakat

Magyar idő szerint hétfő hajnalban átadták az idei Arany Glóbuszokat. A virtuális gálán magyar filmért is izgulhattunk, hiszen Vanessa Kirbyt jelölték a legjobb színésznő díjára a Mundruczó Kornél filmjében nyújtott alakításáért.
Vizuál

Meryl Streep nyáron visszatér a Broadwayre

A kulisszák mögé enged betekintést legújabb filmjében Meryl Streep, aki Places, please-el a Broadway előtt is tiszteleg – írja a Deadline.
Plusz

Megújult az Art is Business honlapja

Második születésnapját ünnepli az Art is Business, az évfordulóra teljesen új megjelenést kapott a magazin honlapja, amelyen a jövőben rendszeresen olvashatunk híreket a forprofit szektor és a művészet világából.
Színház

Magyarország a '90-es években – egy gyerek szemével

EX KATEDRA címmel tart online bemutatót a Stereo Akt társulat március 4-én a Jurányi Házban. Az előadást a SzínházTV közvetíti online formában. A darab létrejöttének hátterébe a társulatot vezető független színházi alkotó, Boross Martin nyújt betekintést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Quintus Konrád: „A színház szakrális tér”

A Francia Box-iskola jeles képviselője, igazgatja a Császári Operát és egy luxusszállót Lagondában vesztegzár idején. Mindemellett van ideje rendőri feladatainak eleget tenni, és megszerettetni a színházat a tinédzserekkel. Quintus Konráddal, a József Attila Színház sokoldalú színművészével beszélgettünk. (X)
Színház hír

Premierrel ünnepli Romhányi József születésének 100. évfordulóját a Centrál Színház

Rendhagyó premierrel emlékezik Romhányi Józsefre a Centrál Színház. A Vérszipoly című zenés rímdráma egy ellenállhatatlan humorú komédia Seholsincs országból, amelynek zenéjére az író tanítványa, Philiph István írt szöveget.
Színház ajánló

Schiller klasszikusával érkezik a Radnóti Színház új stream-előadása

Új online bemutatóra készül a Radnóti Színház, Friedrich Schiller örök érvényű Don Carlosát Sándor Júlia és Nagy Péter István átiratában ismerheti meg a közönség.
Színház gyász

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva színésznő, a Katona József Színház alapító tagja

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva, a Katona József Színház alapító tagja.
Színház interjú

Magyarország a '90-es években – egy gyerek szemével

EX KATEDRA címmel tart online bemutatót a Stereo Akt társulat március 4-én a Jurányi Házban. Az előadást a SzínházTV közvetíti online formában. A darab létrejöttének hátterébe a társulatot vezető független színházi alkotó, Boross Martin nyújt betekintést.