Színház

Vidnyánszky Attila: "A döntéseim kizárólag szakmai döntések lesznek"

2012.12.25. 15:00
Ajánlom
Elképzelhető, hogy lesz, akinek nem tetszik majd, ami ezután jön, de a színházban megjelenik egy új réteg is, ahogyan az Debrecenben is történt - mondta Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház december 17-én kinevezett igazgatója.

A debreceni Csokonai Színházban a bérletesek kétharmada kicserélődött 2007-es kinevezése után, de vezetése alatt a számuk jelentősen növekedett is. Egy jóval fiatalabb korosztályt sikerült megszólítani, és ugyanezt várja a Nemzeti Színház élén is. "Lehet, hogy a mostani bérletesek közül lesznek, akik átvándorolnak a Katonába, az Örkénybe vagy a Radnótiba, de abban biztos vagyok, hogy az iskolás, gimnazista réteg meg fog maradni" - hangsúlyozta Vidnyánszky Attila.

Az újnnan kinevezett igazgató szerint a Nemzeti túlmutat színházi mivoltán, hiszen a kulturális közösségteremtés vágyából, a "nemzeti gondolatból" született meg 175 éve. A nemzetet alkotó közösség szellemisége a Nemzeti Színházon keresztül szólal meg, ápolja és fogalmazza meg önmagát. Többek között arra hivatott, hogy egyedülálló kincseinket - nyelvünket vagy drámairodalmunk jeles munkáit - átörökítse. "Ugyanakkor nem idegen tőlem az izgalmas európai tendenciák befogadása, a társadalomkritika, a progresszív jelenségek sem. A problémák felvetése mellett azonban építő jellegű üzeneteket is meg kell fogalmaznia a társadalom felé, erősítve ezzel a közösség nemzeti tudatát, önmagába vetett hitét" - hangoztatta.

"Magyarországon kialakult egy olyan téveszme, amely szerint a nemzeti gondolat és a progresszió el van választva egymástól. Amikor ilyet hallok, rögtön eszembe jut Bartók Béla és Kodály Zoltán neve, akiknél mind a kettő erősen jelen van." A Nemzeti Színház legprogresszívebb igazgatója Németh Antal volt az 1930-as években. Ő nemzetben gondolkodó, konzervatív művészként csinált a Nemzetiből nagy, európai jelentőségű színházat, egészen fantasztikus újításokkal. A Csokonai Színházban is sikerült új nyelven megszólalni, és a külföldi meghívások azt mutatják, hogy van létjogosultsága a progresszió és a nemzeti gondolat összefonódásának, amelyek egymást erősítik - magyarázta.

Terveit ismertetve kiemelte: "Mozdulni fog a Nemzeti, ott lesz mindenhol. Be kell kerülnie a nemzetközi színházi vérkeringésbe, ahogy ez a Csokonai Színház esetében is megvalósult. Az itt kialakított kapcsolatrendszer megmarad, adoptálni lehet majd a Nemzetibe. Szoros együttműködést ápolunk külföldi fesztiválokkal, így minden bizonnyal Franciaországban, Lengyelországban, Oroszországban és Romániában is lesznek fellépéseink."

Megítélése szerint képviselniük kell Európa-szerte a magyar színjátszást. Katalizátorai, vezető szereplői kívánnak lenni annak, hogy a nemzeti színházi gondolat újrafogalmazódjék a kontinensen, hogy a nemzeti színházak valóságos szövetsége alakuljon ki. Ezért ő személyesen is sokat fog tenni - ígérte. Szólt arról is, hogy elsősorban azokat a színészeket és munkatársakat viszi majd magával Debrecenből, akikkel évek, évtizedek óta együtt dolgozik, illetve akikkel szoros kapcsolatba került a Csokonaiban. Mellettük a Nemzeti jelenlegi társulatából és máshonnan is számít művészekre. "Ha az ember belekezd valamibe, akkor nyilván egy kicsit magához is alakítja" - hangsúlyozta, hozzáfűzve: "Garantálom, hogy a döntéseim kizárólag szakmai döntések lesznek."

Vidnyánszky Attila hét-nyolc bemutató, köztük legalább egy ősbemutató színpadra állításán gondolkodik a következő évadban. Mint mondta, több magyar rendezővel is tárgyalásban van, de neveket nem kívánt elárulni. Viktor Rizsakov és Silviu Purcarete, illetve ő maga biztosan fog rendezni, a János vitéz lesz az egyik első előadás. Télen vagy tavasszal pedig színpadra kívánja vinni a Magyar Elektrát.

A repertoár március végére alakulhat ki - ismertette, hozzáfűzve, hogy a szempontok közt fontos lesz a hiánypótló szerep is, amint az Bornemissza művének esetében is látható. Kondor Vilmos, Pilinszky János és Sarkadi Imre személyiségeire, életére épülő friss szöveg is biztosan készülni fog. "Nem hiszem, hogy ezekkel meglepetést okoznék, következetesen a több rétegű, sok irányba nyúló filozófiát fogom követni a repertoár kialakításában, ötvözve a klasszikusokat és a kortársakat."

A konkrét személyeket firtató kérdésre Vidnyánszky Attila leszögezte: a pályázati eredmény kihirdetéséig nem keresett meg senkit és az elkövetkező átmeneti időszakot szánja a társulat kialakítására. A sajtóban korábban szóba hozták Ráckevei Anna, Trill Zsolt vagy Szűcs Nelli nevét, "de velük erről még egy mondatot sem váltottam" - közölte. Hasonlóan válaszolt a közvetlen munkatársakat érintő kérdésre is: örömét fejezte ki, hogy Ablonczy László elfogadta a felkérését, de más tekintetben nem lesznek meglepetések. Korábban sem volt rá jellemző, hogy túl szélesre nyitotta ezt a kört - mondta.

Az átmeneti időszakról elmondta, hogy Fekete Péter miniszteri biztos feladata az átadás-átvétel levezénylése lesz, feladatköre folyamatosan formálódni fog. Nyugat-Európában bevett szokás, hogy egy külső szereplő szabályozott módon segíti egy színház munkáját a váltás során.

Fekete Péternek kell majd azokat a döntéseket jóváhagynia, amelyeket a következő évadra vonatkozóan ő hoz meg az igazgatói poszt átvételéig. "Neki kell majd levezényelnie a kényes kérdéseket is" - fűzte hozzá. A Kossuth-díjas rendező egyben reményét fejezte ki, hogy a közös munka zökkenőmentes lesz, és a következő fél évben "normális kommunikáció" lesz közte és Alföldi Róbert között. "Az a technika, ahogy Alföldi Róbert az iskolákkal, gimnáziumokkal kommunikált, nagyon profi" - válaszolt arra a kérdésre, hogy mit őriz meg a jelenlegi Nemzetiből. "Alföldinek sikerült a fiatalok nagy tömegét megszólítania, és ez jó. Szerencsére debreceni munkám alatt én is büszkélkedhetek tízezres ifjúsági nézőszámmal, tehát én sem vagyok járatlan ezen a területen" - jegyezte meg.

A direktor elmondta: át fogja nézni, mi az, ami eddig jól működött és azt tovább is viszi. Utalt arra, hogy a vidék és a határon túli társulatok irányába történő nyitás például Jordán Tamás vezetése alatt már megvalósult. Ezt a nyitást szeretné visszahozni, tovább gondolni és szélesíteni.

A kérdésre, hogy politikai döntésnek tartja-e kinevezését, Vidnyánszky Attila azt válaszolta: nyilván volt politikai támogatottsága is a pályázatának, de ez Jordán Tamás és Alföldi Róbert esetében is így volt. "Amikor a színházi törvényt vitattuk, én azt mondtam, hogy tisztább lenne a helyzet, ha az igazgatókat a fenntartók neveznék ki és vállalnának értük felelősséget. Németországban, Franciaországban ez így van és én is ezt tartottam volna szerencsésebbnek" - hangsúlyozta.

Hozzáfűzte, hogy a szakmai szempontok mellett a politika nemcsak Magyarországon, hanem máshol is többé-kevésbé befolyásolja a színházigazgatók kinevezését, mivel a teátrumok hatni tudnak egy-egy közösségre. "A Nemzetire az elmúlt időszakban úgy tekintettek, mint csupán egy színházra a sok közül. Azon fogok munkálkodni, hogy az intézmény visszakerüljön abba a kiemelt szerepbe, ahol kulturális értelemben a helye van" - hangoztatta Vidnyánszky Attila.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Egy katonatiszt lett az SZFE új kancellárja, de nem engedték be az egyetemre

Szarka Gábor a honvédelmi miniszter kabinetfőnöke volt korábban.
Színház hír

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Színház magazin

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Színház kult50

Mindent újra kell gondolni – Garai Judit a Kult50-ben

Garai Judit kiváló színházi dramaturg. Egyetemi oktató. Műfordító. Aki szüntelenül olvas és ír. Nem is akárhogyan.
Színház ajánló

Kortárs magyar ősbemutató született a Radnóti Színházban

Az egy éve nyitott Radnóti Tesla Labor hatodik bemutatója Schwechtje Mihály Gina című darabja szeptember 26-án, szombaton. A hatból három Radnóti produkció, három pedig a függetleneké.