Színház

Vidnyánszky Attila: „Az első időszakban nagy nyomás nehezedett rám”

2018.02.21. 15:10
Ajánlom
A Nemzeti Színház jelenlegi igazgatója egyedüliként pályázott a színház vezetésére, így nagy eséllyel továbbra is ő irányíthatja majd az intézményt. Vidnyánszky Attilával a Népszava készített interjút.

Az interjúban arra a kérdésre, meglepte-e, hogy nem adott be rajta kívül más pályázatot az igazgatói székre, Vidnyánszky Attila így válaszolt: „az elmúlt öt évben a Nemzeti Színházban elvégzett munkánk, a munkatársaimmal közösen elért sokrétű szakmai eredmények bizonyították az alkalmasságomat a színház vezetésére, és ebbe akár még az is belefér, hogy más nem méretteti meg magát vetélytársként.”

Az igazgató szerint attól, hogy ő a kormányzat bizalmát élvezi, senki sincs kizárva a pályázatból,

bárkinek joga és lehetősége van megmérettetnie magát.

Vidnyánszky Attila másokat is arra biztat, hogy ha szakmai szempontból alkalmasnak érzik magukat és vezetői ambícióik vannak, mérettessék meg magukat. „Még ha nem is jár első alkalommal sikerrel, nagyon hasznos tapasztalatot adhat számára egy pályázaton való részvétel, hiszen arra készteti, hogy átgondolja, rendszerezze a tudását és a koncepcióját.”

Az igazgatónak különben az ellen sem lenne kifogása, hogy amennyiben a fenntartó valakit alkalmasnak talál egy pozícióra, akkor akár pályáztatás nélkül is lehetősége legyen megbízni őt. A mostani pályázatát Vidnyánszky Attila csak a végső döntés megszületése után teszi nyilvánossá „Úgy gondolom, hogy a javaslattevőknek, illetve a döntéshozóknak saját, szuverén szakmai véleményüket kell képviselniük, és nem szerencsés, ha kívülről megpróbálják őket befolyásolni, akár nyilvánosan, például a médián keresztül azzal, hogy a döntés előtt nyilvánosságra hozott pályázati szöveget ízekre szedik, félremagyarázzák.”

Vidnyánszky Attila az Egri csillagok c. előadás sajtótájékoztatóján

Vidnyánszky Attila az Egri csillagok c. előadás sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház)

A közönség kicserélődésére irányuló kérdésre az igazgató elmondta: „Nyilván nem egyik napról a másikra, de sikerült megszólítani az előítéletektől mentes, igényes nézőket, akik nem politikai szempontok alapján döntik el, hogy jönnek vagy nem jönnek az előadásainkra, hanem elsősorban a színpadon látott produkciók minősége, művészi értéke határozza meg az érdeklődésüket.” A kezdeti időszak kapcsán megjegyezte: „Az első időszakban nyilván rendkívül nagy nyomás és teher nehezedett rám, hiszen társulatot, repertoárt kellett építenünk, és egy színház igazgatójának adminisztratív terhei igencsak lefoglalják az alkotói energiákat. Ugyanakkor fontosnak tartom, hogy színre vittem a János vitéz t, a Csongor és Tündét, mert ezekkel tudatosan egyfajta színházi nyelvet is közvetíteni akartam.”

A Teátrumi Társaság elnökeként Vidnyánszky Attila egy évtizede harcol a tao rendszer ellen, amely véleménye szerint „a művészileg igényes repertoár megtartásában is ellenérdekeltté teszi a direktorokat”. Úgy véli, ha ma nem lenne tao, több színház bedőlne anyagilag. „Még tavaly is elmondtam a Parlamentben a Magyar Kultúra Napján tartott felszólalásomban, hogy

a tao a magyar színházi élet rákos daganata.

A beszélgetésben Vidnyánszky Attila részleteket is elárult pályázatából, beszélt a kezdeti nézőszámcsökkenés okairól, arról, mire fordítják a Nemzeti felújítására elnyert két milliárdot és arra is válaszolt, ma is úgy járna-e el, mint amikor átvette a színház vezetését Alföldi Róberttől.

A teljes interjút itt olvashatja el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.
Színház ajánló

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház interjú

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Színház ajánló

Egy korszak lezárul – búcsúzik a Kultúrbrigád

160 hónap, 2700 előadás, 800 ezer néző – a Kultúrbrigád elmúlt 13 éve alatt számtalan emlékezetes pillanatnak lehetett tanúja a közönség, , most egy meghatóan gazdag, 2012 óta tartó korszak zárul le.
Színház hír

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.