Színház

Vidnyánszky Attila: „Az első időszakban nagy nyomás nehezedett rám”

2018.02.21. 15:10
Ajánlom
A Nemzeti Színház jelenlegi igazgatója egyedüliként pályázott a színház vezetésére, így nagy eséllyel továbbra is ő irányíthatja majd az intézményt. Vidnyánszky Attilával a Népszava készített interjút.

Az interjúban arra a kérdésre, meglepte-e, hogy nem adott be rajta kívül más pályázatot az igazgatói székre, Vidnyánszky Attila így válaszolt: „az elmúlt öt évben a Nemzeti Színházban elvégzett munkánk, a munkatársaimmal közösen elért sokrétű szakmai eredmények bizonyították az alkalmasságomat a színház vezetésére, és ebbe akár még az is belefér, hogy más nem méretteti meg magát vetélytársként.”

Az igazgató szerint attól, hogy ő a kormányzat bizalmát élvezi, senki sincs kizárva a pályázatból,

bárkinek joga és lehetősége van megmérettetnie magát.

Vidnyánszky Attila másokat is arra biztat, hogy ha szakmai szempontból alkalmasnak érzik magukat és vezetői ambícióik vannak, mérettessék meg magukat. „Még ha nem is jár első alkalommal sikerrel, nagyon hasznos tapasztalatot adhat számára egy pályázaton való részvétel, hiszen arra készteti, hogy átgondolja, rendszerezze a tudását és a koncepcióját.”

Az igazgatónak különben az ellen sem lenne kifogása, hogy amennyiben a fenntartó valakit alkalmasnak talál egy pozícióra, akkor akár pályáztatás nélkül is lehetősége legyen megbízni őt. A mostani pályázatát Vidnyánszky Attila csak a végső döntés megszületése után teszi nyilvánossá „Úgy gondolom, hogy a javaslattevőknek, illetve a döntéshozóknak saját, szuverén szakmai véleményüket kell képviselniük, és nem szerencsés, ha kívülről megpróbálják őket befolyásolni, akár nyilvánosan, például a médián keresztül azzal, hogy a döntés előtt nyilvánosságra hozott pályázati szöveget ízekre szedik, félremagyarázzák.”

Vidnyánszky Attila az Egri csillagok c. előadás sajtótájékoztatóján

Vidnyánszky Attila az Egri csillagok c. előadás sajtótájékoztatóján (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház)

A közönség kicserélődésére irányuló kérdésre az igazgató elmondta: „Nyilván nem egyik napról a másikra, de sikerült megszólítani az előítéletektől mentes, igényes nézőket, akik nem politikai szempontok alapján döntik el, hogy jönnek vagy nem jönnek az előadásainkra, hanem elsősorban a színpadon látott produkciók minősége, művészi értéke határozza meg az érdeklődésüket.” A kezdeti időszak kapcsán megjegyezte: „Az első időszakban nyilván rendkívül nagy nyomás és teher nehezedett rám, hiszen társulatot, repertoárt kellett építenünk, és egy színház igazgatójának adminisztratív terhei igencsak lefoglalják az alkotói energiákat. Ugyanakkor fontosnak tartom, hogy színre vittem a János vitéz t, a Csongor és Tündét, mert ezekkel tudatosan egyfajta színházi nyelvet is közvetíteni akartam.”

A Teátrumi Társaság elnökeként Vidnyánszky Attila egy évtizede harcol a tao rendszer ellen, amely véleménye szerint „a művészileg igényes repertoár megtartásában is ellenérdekeltté teszi a direktorokat”. Úgy véli, ha ma nem lenne tao, több színház bedőlne anyagilag. „Még tavaly is elmondtam a Parlamentben a Magyar Kultúra Napján tartott felszólalásomban, hogy

a tao a magyar színházi élet rákos daganata.

A beszélgetésben Vidnyánszky Attila részleteket is elárult pályázatából, beszélt a kezdeti nézőszámcsökkenés okairól, arról, mire fordítják a Nemzeti felújítására elnyert két milliárdot és arra is válaszolt, ma is úgy járna-e el, mint amikor átvette a színház vezetését Alföldi Róberttől.

A teljes interjút itt olvashatja el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.