Színház

Vidnyánszky mesét mond

2015.06.07. 10:00
Ajánlom
A Nemzeti Színház Isten ostora-előadásával folytatódik a POSZT versenyprogramja. "Ahogy olvasom a »Nagy Úr«-at, megújul a kor, melynél mozgalmasabbat és a helyét kereső emberiségre jellemzőbbet nem látott a világ" - írta Bánffy Miklós 1912-es darabjáról Tamási Áron.

2014-ben ünnepeltük Bánffy Miklós, a polihisztor erdélyi gróf születésének 140. évfordulóját. Ennek alkalmából mutatta be a Nemzeti Színház Bánffy A nagyúr című drámája alapján készült színpadi művet, az Isten ostorát, Vidnyánszky Attila rendezésében.

Balogh Tibor válogató gondolatai: "»...nektek barbár az, akit nem ismertek« - mondja Attila. Termetét, ápoltságát, viselkedését százféleképpen írták le. Amennyi okkal rettegték, ugyanannyival rajongtak érte a meghódolók. Aztán egy gyönge pillanatában bekerítette a szerelmes halál. Vidnyánszky mesét mond - a sajátját -, és ezzel bővíti a legendáriumot. Az irónia és az áhítat mezsgyéjén egyensúlyozva, a Szarvassá változott fiú és Borbély Szilárd Halotti pompája kompozíciójának medrében halad, s közben felfedez a maga számára egy új nőalakot, a kamaszkora szertelenségében megragadt, játékból fatalista amazonét..."

A végzetes szerelem "vadromantikus" története mögé két civilizáció, a Kelet és a Nyugat drámai találkozásának hatalmas tablóját írta meg Bánffy Miklós. Attila, a hunok királya hatalma csúcsán áll: uralma alá hajtotta a fél világot, de nem pusztította el Rómát. Meghódoltak előtte a gótok is. A fogoly Mikolt gót hercegnőt (Trokán Anna) bosszú és gyűlölet fűti meggyilkolt szülei és leigázott népe miatt. Ám a tomboló bosszúvágy mélyén Mikolt szívében szenvedélyes szerelem rejtőzik, amelyet magának sem képes beismerni. Attila első találkozása a vad, titokzatos nővel az ő szívét is rabul ejti. Beteljesül-e a szerelem, beteljesül-e a bosszúvágy? Cselszövés és árulás után a két ember a nászéjszakára készül.

Az előadásban a bizánci követet alakító Reviczky Gábor egy interjúban elmondta, Vidnyánszky Attila színházát ő nem költői színháznak, hanem totális színháznak nevezné. " Attila olvasottságának, hihetetlen felkészültségének, hatalmas zenei műveltségének köszönhetően biztos kézzel vitte színpadra ezt a drámát. Benne van ebben az előadásban az egész világ: minden művészeti ág, irodalom, zene, színház, mozgás, építészet, tudomány, hatalom, hit, huncutság, emberi gyarlóság... Minden. Igaz, a próbák során én nem mindig tudtam követni az eseményeket, de aztán minden értelmet nyert."

A rendező így jellemzi a főhőst, akit az előadásban Mátray László, a Nemzeti Színház újdonsült társulati tagja alakít: "Attila olyan személyiség, akit a körülötte lévő legendák, tévhitek, a meglévő történelmi adatok, hogy keletről megy nyugatra, a halálának különleges, romantikus volta igazi színpadi hőssé, mozihőssé emel. Ezer dolgot ezerféleképpen lehetne róla mesélni" - mondta Vidnyánszky Attila. Elmondta: az előadásban szereplő, Attiláról mesélt iszonyatos történeteket történelmi könyvekből, kódexekből, a róla élő legendákból válogatva illesztette a darabba. Az előadást a nagyszínpadon mutatják be a függöny mögötti térben: a nézőtér is a színpadon kapott helyet. A rendező elmondta: az anyag indokolta az arénaszerű teret, hiszen a főhős Rómából érkezik. "Ilyen térben még nem dolgoztam, inspiráló számomra, kihívást jelent az új helyzet" - jegyezte meg. Miközben a játéktér elég nagy, a közönséggel való intim közelség megteremtésére is lehetőséget ad, a majd 300 néző közel érezheti magához a játszókat, az eseményeket.

Szabó Zsuzsa írja Attila karakteréről a 7óra7 kritikájában: "Bár az első felvonásban Attila szinte végig nincs jelen, érezhetően uralja a világot, róla szól minden. Saját népével együtt mindenki őt rettegi, róla beszél, csapatainak közeledése óriási káoszt kavar, ördögi leírásokkal vannak teli a róla szóló hírek és krónikák. A legenda ereje legszebben akkor mutatkozik meg, mikor megérkezik: láthatjuk, a róla szóló leírásoknak majdhogynem az ellenkezője igaz. A keresztény papok azonban, mikor Attila az orruk előtt áll, akkor is rémhíreket üvöltöznek. Maga az elrabolt gót hercegnő, Mikolt is a hallottak alapján kialakult képet gyűlöli és szereti egyszerre. A Mátray László által megjelenített Attila élő alakja valóban emelkedettebb lesz gyáva, hitvány, kicsinyesen gonoszkodó, ide-oda alkudozó, érdekhajhász ellenségeihez képest. Egyszerű, sallangoktól mentes, ezért rejtélyes, de magabiztos és szigorú viselkedése és ítélkezése érthetően kelthet legendákat."

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

70 éves Molnár András, a legendás magyar Wagner-tenor

December 8-án ünnepli 70. születésnapját Molnár András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, tenorista, érdemes művész.
Jazz/World

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Könyv

80 éves a verebek, a lóverseny, a plüssmacik és a gombfoci megszállottja

Tandori Dezsőt köszöntjük születésnapja alkalmából. Az író, költő, műfordító és intermediális grafikus művész irodalmi próbálkozásait Nemes Nagy Ágnes bátorította, rajta keresztül került szoros kapcsolatba többek között Mészöly Miklóssal, Ottlik Gézával és Mándy Ivánnal.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Ónodi Eszter és Rudolf Péter a közönség kedvencei

Az interneten, valamint a Bethlen Téri Színházban leadott közönségszavazatok eredménye alapján átadták az idei Arany Medál-díjakat.
Színház interjú

„A dráma a lételemem” – Interjú Dobó Katával

Olasz neorealista film színpadon, amerikai színdarab filmen. Dobó Kata főszerepet játszik Ettore Scola filmklasszikusának, az Egy különleges napnak színpadi változatában a Hatszín Teátrumban, nyáron pedig megrendezte első filmjét, a Kölcsönlakást, amelyre már nem kell sokat várni.
Színház magazin

Grafika, azaz az első találkozás

Egy színház darabválasztása komplex feladat. A mű üzenetén túl fontos az is: vajon eladható-e?
Színház tao

Csökkennek a színészi gázsik a Szkénében a tao miatt

Továbbá a jegyárak is emelkednek. A most meghozott intézkedésekre a tao-támogatás megszűnése nyomán kieső források pótlása miatt volt szükség.
Színház bemutató

A párizsi manzárdlakás amazonjai visszatérnek - új vígjáték a Rózsavölgyiben

A modern nők, modern problémáit feldolgozó Amazonok folytatását, az Amazonok – Három év múlva című vígjátékot mutatja be a Rózsavölgyi Szalon december 13-án. Az új történetben visszatérnek a párizsi „amazonok”, Auksz Éva, Györgyi Anna és Náray Erika.