Színház

Viktor Rizsakov Kaposváron tartott mesterkurzust

2013.07.11. 11:35
Ajánlom
Pályája fontos állomásaiként értékelte eddigi magyarországi munkáit Viktor Rizsakov, a Moszkvai Művész Színház (MHAT) rendezője, a Mejerhold Központ igazgatója, aki a Kaposvári Egyetem Művészeti Karán működő Színházi Intézet nemzetközi mesterkurzusán vett részt csaknem harminc hallgatójával.

Az elmúlt tíz nap során nagyszerű kapcsolat alakult ki a MHAT színésznövendékei és a magyar színészhallgatók között - mondta a hét országból érkezett diákok és színházi pedagógusok részvételével megtartott mesterkurzusról az orosz rendező.

Viktor Rizsakov hangoztatta, "már nincsenek meg azok a korlátok, amelyek a mi fiatalkorunkban még léteztek, a fiatalok már nem félnek kapcsolatot létesíteni, minden mellébeszélés nélkül képesek a lényegről beszélni egymással". Mint megjegyezte, az utóbbi húsz évben nemcsak a világ, a színház is nagyot lépett előre, eközben azonban az értékek ugyanazok maradnak, és a kultúra feladata az, hogy megőrizze ezeket az értékeket. Mindenki a saját útján, a saját, orosz vagy magyar gyökereitől indul el, de mégis egy pontban tudnak találkozni, és talán ezeket a közös értékeket lehet világkultúrának nevezni - fogalmazott.

A különböző színházi iskolák között persze ma is vannak különbségek, máskülönben "unalmas is lenne az élet" - fűzte hozzá a színházi szakember, aki szerint a magyar szokások a legszebbek közé tartoznak a világon, és az, hogy ilyen szinten megmaradtak, segít túlélni a mai válságos időket is. "Az a benyomásom, mintha a magyar színházban a színészek nagyon stabilan állnának a földön, ami azonban nem zavarja őket abban, hogy meglegyen bennük egyfajta költőiség is. Mintha a magyar színészeknek a feje, miközben a földön járnak, magasan a felhők felett lenne" - szólt a magyar színházi iskola sajátosságairól.

Viktor Rizsakov felidézte első magyarországi rendezése - Osztrovszkij Vihar című darabjának 1997-es színpadra állítása - előzményeit is: "Vidnyánszky Attila különböző európai fesztiválokon látta rendezéseimet, ezután hívott meg a debreceni Csokonai Színházba. Nagyon hálás vagyok, amiért baráti jobbot nyújtott nekem, ha ez nem történik meg, a pályám jóval szegényebb lenne. Ma már el sem tudom képzelni, hogy hiányozzon belőle ez a vonal" - emlékezett.

Mint elárulta, az azóta már a Nemzeti Színházat vezető Vidnyánszky Attila több debreceni rendezését is elhozná a budapesti teátrumba: terveik szerint Ivan Viripajev Illúziók és Szergej Medvegyev Fodrásznő című darabjait, esetleg a Vihar felújítását. Viktor Rizsakovtól ugyanakkor egy új rendezéssel is találkozhat a Nemzeti közönsége, amely 2014 júniusától Gorkij Éjjeli menedékhelyét láthatja majd a Kaszás Attila teremben.

"A darab története az emberről szól. Egyfolytában politikáról, pénzről, háborúról beszélünk, közben azonban magáról az emberről igen keveset, hajlamosak vagyunk elsiklani az igazán lényeges dolgok felett" - szólt az Éjjeli menedékhelyről a rendező. Gorkij szinte szemérmetlenül és nagyon részletekbe menően vizsgálta az embert. Mintha kipreparálna, és úgy mutatna be minket, minden bűnünkkel és rosszaságunkkal együtt, közben mégis megpróbál eljutni valami igazán lényeges dologhoz. De hogy mi ez a lényegi, az felfoghatatlan. A mi feladatunk, hogy megpróbáljuk ezt megfejteni - mondta Viktor Rizsakov.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.