Színház

Világ, zene, díva - 3. nap a Szigeten

2008.08.16. 00:00
Ajánlom
A péntek dacára sima ügy fél hétkor besétálni a HÉV-től a bejáratig. A híd közepétől van csak óriási tömeg, úgy látszik, a táskaellenőrök ma nagyon szorgosak. Én nem vagyok gyanús, pedig tekintélyes hátizsákkal közlekedem. - KÉPES BESZÁMOLÓ A SZIGET FESZTIVÁLRÓL

A sziget másik végére kell átjussak, az iwiw Világzenei Nagyszínpadhoz. Különlegesség érkezik: a Transglobal Underground ismét Natacha Atlas-szal lép fel. Külön-külön léptek már fel a fesztiválon – sajnos az arab díva két évvel ezelőtti koncertjét nem láttam –, de együtt még soha. Pedig közösen indultak 1991-ben, a Temple Head című kislemezzel. Nemigen gondolták akkor még komolyan, csak szerettek zenélni. Cserébe nekik köszönhetjük az etno-techno stílust. Natacha Atlas 1995-től szólókarrierbe kezdett, de lemezeit a TGU-val vette föl. Azóta ritkán látni őket együtt fellépni, ezért is számít a mai koncert rendkívülinek.

 

Natacha Atlas és Coleridge
 

Jó előre odamegyek, hogy az első sorból fotózhassak. A kordon mögött úgyis nagy lesz a tülekedés, és az ilyen koncertekről általában néhány szám után "kizavarják" a fotósokat a biztonságiak. (Ez valóban így történt.) Fenyegetően néz szembe velem többezer wattnyi erősítő. Mellettem egy rutinos francia fiú kis műanyag fiolából narancssárga szivacsokat applikál ki, melyekkel bedugja a fülét. A színpadon profi a road, tíz perc alatt lebontják az előző zenekart, és fölépítik az újat.

 

Sheema Mukherjee
 

És végre, végre érkezik a zenekar. Sheema Mukherjee rövid szitár-bevezetője után azonnal belecsapnak. Elementáris erejűek az első dhol-ütések. A dobtól és a basszustól dübög a mellkasom, és Gurjit Sirha akárhányszor megüti a dholt, olyan érzésem lesz, mintha egy elektromos mezőben állnék. A gépzene fölött tekereg a szitár hangja. Extázisba hajszoló zene. A második számnál színpadra lép Coleridge, a hangulatfelelős. Igazi feka-rapet nyom az indiai motívumok mellé, a közönség tombol. Megkérdezi, jól vagyunk-e, örülünk-e. Hát persze! És felkonferálja az isteni Natachát. Aki be is libben, kék hastáncos ruhában. Az apró, alig 160 centis hölgy betelíti a színpadot. Először csak táncol, majd megragadja a mikrofont, és belekezd. Hangja összetéveszthetetlen. Tekeri, csavarja a hangokat, magasságokból mélységekbe csap. Coleridge-dzsal is énekel, kacérkodik vele, elcsábítja. Mint ahogy minden nézőt. Mindenéből süt az erotika.

 

Natacha Atlas
 

Koncert közben feltámad a szél, de szerencsére a nagy vihar elkerüli a fesztivált. Igyekszem vissza a Jazz Sátorba, újra átvágok az egész szigeten. Szalóki Ági negyedik fellépése ez. Először a Magyar Dal Napján, aztán Balogh Kálmánnal a Világzenein, tegnapelőtt Budapest Bár, ma pedig a Karády-est. Kétségkívül ez a legszemélyesebb. Saját álma, saját gyereke. A lemez már elkészült, de még nincs forgalomban. Ennek ellenére minden szám vastapsos. Persze, a Hamvadó cigarettavégnek van a legnagyobb sikere, azt mindenki ismeri. (Pedig szerintem a Nincs kegyelem – a Külvárosi őrszoba betétdala 1942-ből – szinte rockos, súlyos átirata sokkal intenzívebb.) A válogatás jó, nem a legismertebb dalokra épít. Talán leginkább a szöveg számított a keresgélés során. Sokszor hangzik el az álom, a vágy, a könny, a szív. Az énekesnő közben vall is a közönségnek: zavarban van, hogy jó-e, amit csinál. Bizonytalan. Szeretné, ha szeretnék. De hát szeretik!

 

Szalóki Ági
 

A dalok újragondolása hasonlóan szerencsés, mint a Budapest Bár esetében. Karády túlélt mindent, nincs még egy ilyen magyar előadó. 65 évvel pályafutásának csúcsa után fiatal zenészek keresgélik dalainak titkát. Hogy miként lehetne ugyanazt átadni, saját szájíz szerint. Ahogy Szalóki Ági, Juhász Gábor, Bacsó Kristóf, Szakcsi Lakatos Róbert, Kovács Zoltán és Mohay András csinálja, az tök rendben van. Nem akarnak hasonlítani. Csak épp ezeket a dalokat választják eszközül. Közülük soknak a harmóniái megelőzték korukat, tökéletesen alkalmasak jazz átiratok alapjául. Némelyik szám blues-körökre épül, van egy-egy swing és bossa nova. Sőt, cha-cha-cha is!

 

Szalóki Ági és Bacsó Kristóf
 
 

Kovács Zoltán
 
 

Juhász Gábor, Szakcsi Lakatos Róbert
 
 

Koncertöröm
 

Szalóki Ági sem akar hasonlítani; nem is tudna, színpadon homlokegyenest más alkat, mint Karády. (Egyébként valószínűleg jól megértették volna egymást, Karády civil femme fatale-sága csak legenda.) Talán nem hiszi el magáról, hogy ő is díva, csak máshogyan. Ő nem rózsa, hanem tulipán. Ez az egyetlen, apró, pici dolog hiányzott az estéből. Időnként elfelejtkezett magáról, elfelejtett zavarban lenni, akkor egészen varázsos pillanatok születtek. A többi pedig egész egyszerűen jó volt és megkapó.

 

Szalóki Ági
 

(A szerző fotói.)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Keller András, Hager Ritta és Gálffi László is

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. Mások mellett elismerésben részesült Dobai Péter költő, író, dramaturg és a Bartók Rádió is.
Színház

Gellért-hegyi rémálmok – kritika Az Imádkozó című előadásról

Radioaktív jövőben hasadnak a sorsok Pintér Béla huszonkilencedik, legújabb előadásában. Maguk a szereplők húzzák a talpalávalót a nihil komédiájához. Megnyugtató, hogy ez csak egy rémálom, és még felébredünk.  
Vizuál

Öt híres művész, akiket megihletett a karácsony

Ki gondolná, hogy Andy Warhol imádta a karácsonyt, olyannyira, hogy egyenesen a Karácsony Királyának nevezték, Salvador Dalí pedig egy időben karácsonyi lapok tervezésére adta a fejét? Szubjektív válogatásunkban öt képzőművész karácsonyhoz kapcsolódó művét ajánljuk, az ünnepre hangolódva. 
Vizuál

Csaknem száz év után tért haza Rippl-Rónai remekműve

160 millió forintos kikiáltási árról indul a Virág Judit Galéria december 19-i aukcióján A geszti kastély kertje című alkotás, amely Rippl-Rónai egyik legmerészebb festménye. Az árverésen Vaszary János ritkán látható művét is bemutatják. December 17-én pedig kortárs festményekre licitálhatunk.
Vizuál

KÉP-regény: A modernista zseni

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal véletlenszerűen kiválasztott képe adott okot rá, hogy felidézze Brazíliavárosban tett látogatását és megossza velünk Oscar Niemeyer iránti rajongásának okát.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Gellért-hegyi rémálmok – kritika Az Imádkozó című előadásról

Radioaktív jövőben hasadnak a sorsok Pintér Béla huszonkilencedik, legújabb előadásában. Maguk a szereplők húzzák a talpalávalót a nihil komédiájához. Megnyugtató, hogy ez csak egy rémálom, és még felébredünk.  
Színház hír

Márkó Eszter rendező kapta a Gyulai Várszínház nívódíját

A Tündöklő Jeromos rendezéséért odaítélt elismerést Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatója és Gyula polgármestere, dr. Görgényi Ernő adta át a Nemzeti Színházban, a november 30-i előadás után.
Színház ajánló

Mai figurákkal tart tükröt elénk Brasch Bence első rendezése az Átriumban

Az idén 10 éves Átrium szeptemberben mutatta be a Bálna című darabot, mely Ágoston Katalin, Debreczeny Csaba, Kovács Máté, Szinetár Dóra, Tornyi Ildikó és Sas Zoltán egyetemi hallgató szereplésével látható a Margit körúti teátrumban.
Színház interjú

A színház kritizál, a művész lázad – Beszélgetés Peller Károllyal a Latabárné fia kapcsán

Latabár Kálmán születésének százhuszadik, színpadra lépésének századik évfordulójak a tiszteletére rendhagyó monodrámával állt elő a Spinoza Színház. Peller Károly 39 év eseményeit eleveníti meg hét jelenetben: egyszemélyes színházat varázsol a Spinoza picinyke színpadára, és társrendezőként is jegyzi A Latabárné fiát.
Színház ajánló

Deficit – Csurka István darabja a Vigadóban

December 5-én, a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínpadán tekinthetjük meg a Zentai Magyar Kamaraszínpad vendégelőadását, a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Szilágyi Tibor rendezésében.