Színház

„Volt benne valami ellenállhatatlan bűverő” – A 95 éve született Ruttkai Évára emlékezünk

2022.12.30. 14:45
Ajánlom
Ruttkai Éva 1927. december 31-én született. Kilencvenöt évvel ezelőtt. 1986. szeptember 27-én halt meg. Nemzedékének egyik legnagyobb művésze volt. Hegedűs D. Gézával, a Vígszínház Kossuth-díjas színművészével idézzük föl Ruttkai Éva alakját.

A Vígszínház korszakos színésznője volt Ruttkai Éva. Ott kezdődött a pályája, 1945 augusztusában. Sorsszerűen. Tolnay Klári megbetegedett, így a Hattyú című előadás veszélybe került. Akkor ideiglenesen – mivel a háború alatt bombatalálat érte a Vígszínházat – a Rádius Moziban játszottak.

Alexandra hercegnő főszerepébe az akkor 17 éves Ruttkai Éva ugrott be. Elbűvölte a közönséget, lázba hozta a korabeli sajtót. A Vígszínház rögtön le is szerződtette.

„Személyében én már egy hatalmas pályát bejáró, nagy tapasztalatú művészt ismerhettem meg az 1970-es évek végén. A Vígszínházban – főiskolásként, pályakezdőként – egy színpadon lehettem vele a Három nővér, az Antonius és Kleopátra, a Minden jó, ha vége jó és a Bűn és bűnhődés című előadásokban. Amikor színpadra lépett, megváltozott minden. A partnerek és a nézők felvillanyozva várták, mit fog csinálni ez az öntörvényű, sugárzóan szép alak.

Csak a szerepében élt, nőisége ezer színben pompázott. Volt benne valami ellenállhatatlan bűverő.

Közvetlen partnere egyszer lehettem, az utolsó előtti színpadi munkája során, a Pesti Színházban, Nádas Péter Találkozás című darabjában. Nádas Péter maga előtt kettőnket látva-hallva írta ezt a darabot, amit Radnóti Zsuzsa, a mű dramaturgja mesélt nekem. Egy fényképet is kért rólam Zsuzsa, hogy eljuttassa a szerzőnek. Az írásműben még az állam alatti anyajegy is stimmel. A Találkozás két nemzedék találkozása, a felnőtt és az éppen felnövekvő nemzedéké: a tudás és nem tudás, a tapasztalat és tapasztalatlanság, a történelem és a történelemnélküliség, az életsűrű idő és a fogalmak nélküli üresség találkozása. Egy fiatalember felkeresi Máriát, hogy „adja oda neki a múltat”, benne az apja történetével, akit ő nem ismerhetett, mert egy pisztolygolyóval eldobta életét, amikor Mária szerelme volt. Ez egy hatalmas drámai küzdelem a fiatal nemzedék nevében, mert az össznépi hallgatás elnémította a múltat. Akinek nincs múltja, annak jelene s jövője sincs. A történelmen kívüli élet állati lét. Ha nem ismerjük a dolgainkat, akkor nem tudjuk megnevezni őket, nincsenek rájuk szavaink, fogalmaink, csak makogunk, ugatunk, vonyítunk. 

Ruttkai Éva művészi tudása, élettapasztalata minden pillanatban maga volt az igazság, csak élnem kellett a felkínált lehetőséggel a színpadon.

Ez egyben nagy művészi találkozás is volt. Pályámon az egyik fordulópont. Innentől másként gondolkodtam drámáról, színházról, színészetről" – mondta a Hírnöknek Hegedűs D. Géza, aki szerint Ruttkai Éva őszintén kíváncsi volt különösen az új tehetségekre, az új színházi formában gondolkodókra: – Ez az őszinte figyelem őszinteségre serkentette a beszélgetőpartnereit is. Nem merevedett magasban álló szoborrá, tanulni, megújulni akart, pedig tisztában volt a léptékével, mégis szerény maradt, közvetlen és szeretetreméltóan emberi.

Tíz évvel ezelőtt adta át az önkormányzat – a Wahrman Mór köznél, ahol addig garázsok álltak – a Ruttkai Éva parkot. A Vígszínház legendás színésznőjének szobrát 2013-ban állították fel ott. Marosits István, Munkácsy Mihály-díjas szobrászművész alkotása. 2022. december 30-án a szobornál koszorút helyezett el a XIII. kerület polgármestere, Tóth József a színművészről elnevezett parkban. Az ünnepen jelen volt többek között a Kossuth-díjas színművész lánya, Gábor Júlia is férjével, Szigethy Gábor színháztörténésszel, egyetemi tanárral, aki beszédében történeteken keresztül idézte fel Ruttkai Éva halhatatlan alakját – olvasható a polgármester Facebook-oldalán.

 

„Gyakran járunk itt, a parkban. Feleségem egyszer egyedül jött, virágot hozott édesanyja szobrához. Azt látta, hogy egy anyukát az ötéves kisgyereke kérleli, hogy anyu, én a szobornéni ölébe akarok ülni. Ez a kisgyerek felnőttként is sokszor fogja majd hallani az édesanyjától, hogy te kicsi korodban a szobornéni ölében szerettél ülni a Ruttkai Éva parkban. A halhatatlanok – halhatatlanok”, fogalmazott Szigethy Gábor.

241663741_4833525779995189_3980668680660979113_n-150443.jpg

Latinovits Zoltán és Ruttkai Éva a Rómeó és Júlia című előadásban, 1963, Vígszínház, rendező: Várkonyi Zoltán (Fotó/Forrás: Vígszínház)

„Sok mindenről beszélgettünk Évával”

Keleti Éva Kossuth-díjas fotográfus 1953-ban fotózta először Ruttkai Évát. Lapunknak elmondta, jelenleg új kiállítására készül, amelynek azt a munkacímet adta: „Ezt még nem láttátok…” Képei között több is lesz majd Ruttkai Éváról a Találkozás című előadásból.

– A Vígszínház volt az első színházi fotós terepem. Éva pályája akkoriban már rakétaszerűen felfelé tartott. Aztán egyre többet fotografáltam őt, s valahogy egyre közelebb is kerültünk egymáshoz – elsősorban mint két anya. Megosztottuk egymással a gyereknevelési dilemmáinkat. Éva egyébként nagyon szerette az édesanyját, aki mindig elkísérte hozzám a fotózásokra. Barátokká váltunk, végül is kortársak voltunk. Egy idő után már beavatott bizonyos gyötrelmeibe is a színészileg nehezebb periódusaiban. Sokat elemezte a szerepeit és magát. Persze amit Várkonyi Zoltán, a Vígszínház főrendezője, igazgatója mondott neki, az szent volt számára. A titkait sosem velem osztotta meg. Sok mindent elmesélt Marcsinak, a fodrásznőjének. Az igazi barátnője pedig Szatmári Liza volt, akivel együtt kezdték a színészetet Lakner Bácsi gyerekszínházában, és mindketten a Vígszínház tagjai lettek. Lizával ma is minden hónapban beszélek telefonon. Végül is csupán három évvel idősebb nálam, ő jövőre lesz 95 éves. 

Keleti Éva ikonikus képei közé tartozik az a fotósorozat, amelyet Ruttkai Éváról és Latinovits Zoltánról készített az otthonukban:

„Szinte beköltöztem abban az időben hozzájuk. Éva jobban ismert engem, Zoli nehezebben nyílt meg. De aztán mindketten kiengedtek. Nem pózoltak. Minden érzésüket megmutatták, kifejezték. Ott, a fotómasinába belenézve láttam meg, hogy a kapcsolatuk megingott."

latinovits-161243.jpg

Latinovits Zoltán és Ruttkai Éva (Fotó/Forrás: Keleti Éva)

Az utolsó szerep

Ruttkai Éva utolsó szerepe a Vígszínházban Friedrich Dürrenmatt Az öreg hölgy látogatása című darabjának a főszerepe, Claire volt. Halála után Koltai Tamás kritikus, színházi író így búcsúzott tőle a Kritika című folyóiratban: „Nem akart tudomást venni a betegségéről, s még kevésbé akarta a világ tudomására hozni. Mindig is az életét vitte a színpadra, s nem fordítva, nem úgy, hogy hétköznapi használatra szerepet csinált volna belőle. »A színésznek el kell temetnie, lelke legbelső zugába kell zárnia egyéni életének kínjait, fájdalmát« – ezt még jóval korábban mondta. És még ezt is: »Az ember annyit ér, amennyit nem ad fel.« Játszott. Játszott akkor is, amikor karjával már nem bírta átölelni szerepe szerint a partnernőjét. Ez fájt neki, de tovább játszott, és mosolygott. Tudott valamit, és a titkát magával vitte.”

A cikk a XIII. kerületi Hírnök című lapban jelent meg. A cikket a lap engedélyével közöljük.

 

Fejléckép: Bajza utca 1., Garzonház, Ruttkai Éva színművésznő az otthonában. (Fotó/Forrás: Kotnyek Antal/Fortapan)

 

Márkus Lucának ítélte a Ruttkai Éva-emlékgyűrűt a Vígszínház társulata

Kapcsolódó

Márkus Lucának ítélte a Ruttkai Éva-emlékgyűrűt a Vígszínház társulata

A társulat titkos szavazása alapján az Inkognitó és a Szeget szeggel című előadásokban nyújtott alakításaiért kapta meg a színésznő az elismerést. A díjat a színház bármely művésze megkaphatja, akár többször is, az adott naptári év során nyújtott kiemelkedő művészi teljesítményéért.

Ruttkai Éva arcai

Ruttkai Éva arcai

Egy huncut mosoly, egy összetéveszthetetlen hang és számos feledhetetlen alakítás. Gondoljunk pár percre a 20. század nagyszerű színésznőjére a Vígszínház videóján keresztül.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Színház

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Hárman pályáznak a debreceni Csokonai Nemzeti Színház igazgatói posztjára

Sajtóértesülések szerint Mátyássy Szabolcs, Rácz István és Végh Veronika is jelentkezett a debreceni társulat vezetői pozíciójára.
Színház ajánló

Szembenézés saját magunkkal és online vetületeinkkel – A social media hatásairól láthatunk előadást a Trafóban

A közösségi média és a magánszféra problematikus kapcsolódását bemutató, Túlságosan vékony falak című produkció március 17-én debütál a Trafóban.
Színház interjú

Babanapló, ami füstöl, rappel és énekel – Csábi Anna mesélt a Köldökzsinór-varieté előadásáról

A fiatal rendező, aki saját kismama-élményeit beleszőve szerzőként is jegyzi a Köldökzsinór-napló című előadást, arról is beszélt, miként jön össze a gyermekszületés és a varieté, és hogyan lehet szinte a semmiből elkészíteni és fenntartani egy előadást.  
Színház ajánló

Milyen erkölcs szerint éljünk? – Egyfelvonásos krimiként mutatkozik be A Karamazov testvérek a József Attila Színházban

Családi dráma, féltékenység, börtön, gyilkosság és őrület – Dosztojevszkij utolsó nagyregényéből készült adaptációt mutat be a József Attila Színház február 24-én, Hargitai Iván rendezésében.
Színház hír

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.