Színház

Zene az Átriumban

2019.03.13. 14:40
Ajánlom
Egy-egy sikeres előadás megszületéséig a rendező nem csupán a színészekkel dolgozik sokszor hónapokon át, hanem a díszlettervezőtől a koreográfuson át a világosítóig mindenkivel külön egyeztet, akár csak iránymutatással, akár konkrét rendelkezésekkel. Ennek az alkotófolyamatnak igen fontos része a zene megjelenítése a darabban.
_MG_4656-141459.jpg

Az Őrült Nők Ketrece – Bartek Zsolt (Fotó/Forrás: Csengery Dániel / Átrium)

Az Átrium előadásaiban a zene mindig fontos szerepet tölt be, még egy prózai darab esetén is. Természetesen az olyan produkcióknak, mint Az Őrült Nők Ketrece vagy a Chicago, nyilvánvalóan elemi része a zene, mégis érdemes megfigyelni egyrészt, hogy az eredeti felfogáshoz képest mennyire más stílusban, mégis teljes értékben szólalnak meg a dalok, illeszkedve a musicalt mint műfajt újraértelmező rendezői koncepcióhoz, másrészt hogy mennyire tudatosan használja Alföldi Róbert a zenét, mint színpadi eszközt.

Az egyes jelenetek hangulatának megerősítése mellett képes a zene segítségével térben és időben is elvonatkoztatni, széles stiláris és dinamikai tartományt átölelve.

Nemcsak a jelenetekben, hanem akár azok elválasztásánál is rendkívül precízen alkalmazza a zenét;

pusztán az élő zenekar szinte hangeffektusként megszólaló tuttijára váltó fényjellel úgy rendezi át a teret, hogy a nézőben egy pillanatig sem hagy kétséget. Különösen a Chicagóban érezhető, ahogy Csengery Dániel egyéni hangszerelése követi a rendező gondolatait, szó szerint végigvezetve a közönséget a történeten.

_MG_4492-141500.jpg

Az Őrült Nők Ketrece – Nagy Zsolt, Studniczky László (Fotó/Forrás: Csengery Dániel / Átrium)

Az Átrium prózai előadásaiban is sokszor igen hangsúlyos szerepet kap a zene, akár mint effekt, akár mint az atmoszféra teremtésének egyik eszköze. A félelem megeszi a lelket című előadásban megszólaló különböző arab, grúz, és afrikai zenék, valamint a ’70-es évekbeli nyugatnémet táncdalok kontrasztja érzékenyen árnyalja a főszereplők közti társadalmi és kulturális különbségeket. A Vaknyugat előtt és alatt is hallható ír alapokon nyugvó élő zene harmonikán és nagybőgőn szólal meg, a közeg, az alaphangulat megteremtésének szándéka jegyében. A 12 dühös ember alatt a rádióból szóló, az ’50-es évek – a McCarthy-korszak – mainstream zenéit idéző dallamok feltűnés nélkül másznak be a nézők bőre alá, bevonva őket a kor hangulatát megjelenítő díszlet és jelmezek világába.

Az Átrium nagyon tudatosan használja a modern színháztechnika adta lehetőségeket is, amelyek közül az egyik legfrissebb terület a sound design, egyszerre használva a zeneszerzés és a zenei szerkesztés eszközeit, valamint a hangzásvilág technikai megformálásának egyes elemeit is. Ez talán leginkább A Krakken művelet című előadásban érzékelhető, amelyben a rendező,

Bodó Viktor több mint 500 (!) hangjel pozícióját határozta meg,

amelyek bejátszása nagyban hozzájárul az előadás teljesen egyedi légkörének megteremtéséhez.

Atrium_Szilveszter_ONK_053-141428.jpg

Hangpult előadás alatt (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Átrium)

Érdemes tehát eljönni az Átriumba, átengedni magunkat az érzékszerveinkre több oldalról hatást gyakorló előadásoknak, és hagyni, hogy a gondolataink elkalandozzanak a felvetődött kérdéseken.

További információ ide kattintva>>>

Fejléckép: Az Őrült Nők Ketrece – Magyar Ferenc, Ablonczy Keve, Studniczky László, Grósz Zsuzsanna (fotó: Mészáros Csaba / Átrium)

Támogatott tartalom

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Gálvölgyi János: „Nem engedheti el magát az ember”

Azt mondja Gálvölgyi János, a korlátozás világában sem engedheti el magát, s ha most bármelyik reggel kapna egy telefont, hogy este előadása van, nem kezdene el kapkodni, készen állna. Interjúnkban arról is beszél, a színháznak az online tér igazából a karantén.
Színház hír

Verssel a magány ellen

Az Örkény Színház társulata április 11-én, a költészet napján elindítja Vers Csak Neked akcióját.
Színház hír

Görög László: „Istenáldotta konstelláció ez az előadás”

Idén Görög László színművész nyerte el a Gábor Miklós-díjat Shylock szerepének megformálásáért a Mohácsi János rendezésében készült A velencei kalmár előadásban. A bizottság tagjai teljes egyetértésben szavaztak arról, hogy a Miskolci Nemzeti Színház színésze kapja a kitüntetést 2020-ban.
Színház hír

Összefogás gálát kezdeményez a Szabad Tér Színház

Benkő Nóra, a Szabad Tér Színház igazgatója a Fidelio.hu-nak elmondta: „Összefogás gálát” szerveznek a nyár második felére, s erről már számos színházvezetővel, többek között Mácsai Pállal, Máté Gáborral is egyeztetett, akik támogatják ezt a jótékonysági kezdeményezést a nehéz helyzetbe került előadóművészek megsegítésére. Benkő Nóra szerint közös a krízis, közösen kell abból kijutni.
Színház videó

Éteri olvasópróbát tartott a Rózsavölgyi Szalon új bemutatójához

Az online térben tartották meg kedden az Idegenek a vonaton című előadás olvasópróbáját a Rózsavölgyi Szalon művészei, akik abban bíznak, a nyár folyamán sor kerülhet a bemutatóra.