Színház

Zene az Átriumban

2019.03.13. 14:40
Ajánlom
Egy-egy sikeres előadás megszületéséig a rendező nem csupán a színészekkel dolgozik sokszor hónapokon át, hanem a díszlettervezőtől a koreográfuson át a világosítóig mindenkivel külön egyeztet, akár csak iránymutatással, akár konkrét rendelkezésekkel. Ennek az alkotófolyamatnak igen fontos része a zene megjelenítése a darabban.
_MG_4656-141459.jpg

Az Őrült Nők Ketrece – Bartek Zsolt (Fotó/Forrás: Csengery Dániel / Átrium)

Az Átrium előadásaiban a zene mindig fontos szerepet tölt be, még egy prózai darab esetén is. Természetesen az olyan produkcióknak, mint Az Őrült Nők Ketrece vagy a Chicago, nyilvánvalóan elemi része a zene, mégis érdemes megfigyelni egyrészt, hogy az eredeti felfogáshoz képest mennyire más stílusban, mégis teljes értékben szólalnak meg a dalok, illeszkedve a musicalt mint műfajt újraértelmező rendezői koncepcióhoz, másrészt hogy mennyire tudatosan használja Alföldi Róbert a zenét, mint színpadi eszközt.

Az egyes jelenetek hangulatának megerősítése mellett képes a zene segítségével térben és időben is elvonatkoztatni, széles stiláris és dinamikai tartományt átölelve.

Nemcsak a jelenetekben, hanem akár azok elválasztásánál is rendkívül precízen alkalmazza a zenét;

pusztán az élő zenekar szinte hangeffektusként megszólaló tuttijára váltó fényjellel úgy rendezi át a teret, hogy a nézőben egy pillanatig sem hagy kétséget. Különösen a Chicagóban érezhető, ahogy Csengery Dániel egyéni hangszerelése követi a rendező gondolatait, szó szerint végigvezetve a közönséget a történeten.

_MG_4492-141500.jpg

Az Őrült Nők Ketrece – Nagy Zsolt, Studniczky László (Fotó/Forrás: Csengery Dániel / Átrium)

Az Átrium prózai előadásaiban is sokszor igen hangsúlyos szerepet kap a zene, akár mint effekt, akár mint az atmoszféra teremtésének egyik eszköze. A félelem megeszi a lelket című előadásban megszólaló különböző arab, grúz, és afrikai zenék, valamint a ’70-es évekbeli nyugatnémet táncdalok kontrasztja érzékenyen árnyalja a főszereplők közti társadalmi és kulturális különbségeket. A Vaknyugat előtt és alatt is hallható ír alapokon nyugvó élő zene harmonikán és nagybőgőn szólal meg, a közeg, az alaphangulat megteremtésének szándéka jegyében. A 12 dühös ember alatt a rádióból szóló, az ’50-es évek – a McCarthy-korszak – mainstream zenéit idéző dallamok feltűnés nélkül másznak be a nézők bőre alá, bevonva őket a kor hangulatát megjelenítő díszlet és jelmezek világába.

Az Átrium nagyon tudatosan használja a modern színháztechnika adta lehetőségeket is, amelyek közül az egyik legfrissebb terület a sound design, egyszerre használva a zeneszerzés és a zenei szerkesztés eszközeit, valamint a hangzásvilág technikai megformálásának egyes elemeit is. Ez talán leginkább A Krakken művelet című előadásban érzékelhető, amelyben a rendező,

Bodó Viktor több mint 500 (!) hangjel pozícióját határozta meg,

amelyek bejátszása nagyban hozzájárul az előadás teljesen egyedi légkörének megteremtéséhez.

Atrium_Szilveszter_ONK_053-141428.jpg

Hangpult előadás alatt (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Átrium)

Érdemes tehát eljönni az Átriumba, átengedni magunkat az érzékszerveinkre több oldalról hatást gyakorló előadásoknak, és hagyni, hogy a gondolataink elkalandozzanak a felvetődött kérdéseken.

További információ ide kattintva>>>

Fejléckép: Az Őrült Nők Ketrece – Magyar Ferenc, Ablonczy Keve, Studniczky László, Grósz Zsuzsanna (fotó: Mészáros Csaba / Átrium)

Támogatott tartalom

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ősanya és végzetasszony – Interjú Gál Erika operaénekessel

Gál Erika mindkét karaktert elsőrendűen hozza, azonban az egyik sokkal közelebb áll hozzá. Beszélgetésünkben azt is elmondta, melyik. Az operaénekes azt is bevallotta, hogy keveset ácsingózik az újságírók figyelmére. Ezt azonban egyáltalán nem bánja.
Zenés színház

„Legyünk rá büszkék, és soha ne felejtsük el, honnan érkeztünk!”

Molnár Levente – a nemcsak itthon, de világszerte is ismert és népszerű bariton – nem először alakítja egyik legjelentősebb nemzeti operánk, a Bánk bán címszerepét. Ezúttal augusztus 19-én, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Co-Opera 2020-as bemutatójában, a Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila által rendezett produkcióban kelti majd életre a magyar történelem egyik legismertebb alakját. Az operaénekessel a közelgő premier kapcsán többek között arról is beszélgettünk, mennyire érzi közel magához a kősziklaként helytálló, hazájához és királyához hűséges nemes karakterét.
Klasszikus

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Vizuál

75 éves lett nemzedékének egyik legnagyobb német rendezője, Wim Wenders

Neki köszönhetjük többek között a Berlin fölött az ég, a Párizs, Texas, A Föld sója című alkotásokat és a Pina Bausch-ról készült dokumentumfilmet is.
Jazz/World

Ezek a zenekarok adnak majd raktárkoncertet

A 13 hazai fesztivál idei tervezett fellépőlistája alapján választották ki azt a száz zenekart, akiknek lehetőségük lesz részt venni a raktárkoncerteken. A raktárkoncertek intézményét kifejezetten a koronavírus-járvány miatt lehetetlen helyzetbe került könnyűzenei szektor támogatására hozták létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Hallássérült nézőknek tart online bemutatót a Rózsavölgyi Szalon

A Rózsavölgyi Szalon Facebook oldalán szombaton 19.30-kor hallássérült nézők is követhetik a Tisztelt Hazudozó! című előadást Bödök Ilona jelnyelvi tolmácsolásában.
Színház ajánló

Kun László élete és koronázása az Aranybullánál

Augusztus 21-23. között az Aranybulla környéke is megtelik a színház különleges atmoszférájával, hiszen több mint háromszáz fős nézőtérrel ott épül fel a Koronázási Szertartásjáték színpada. Ezúttal IV. Kun László története elevenedik meg Szikora János rendezésében Sarádi Zsolttal, a Vörösmarty Színház új társulati tagjával a címszerepben.
Színház interjú

Látvány és katarzis - Interjú Fekete Annával

Fekete Anna tervezi a Hamis hang díszletét és jelmezeit. A francia kamaradarabot a Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkciós Iroda augusztus 22-én mutatja be Szentendrén.
Színház interjú

Mit is akarok, mikor lennék boldog? – Beszélgetés Béres Mártával

Különleges munkamódszer egy emberközpontú szláv rendezővel, színészi csapatmunka és saját monológ a regényből. Béres Márta is készül Kisvárdára, néhány nappal ezelőtt már az előadással álmodott. Az Újvidéki Színház Anna Karenina című előadásának címszereplőjével Oláh Zsolt beszélgetett.
Színház ajánló

Egy hét múlva kezdődik a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja

2020. augusztus végén harminckettedszer rendezik meg a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválját, Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb hagyományokkal bíró színházi seregszemléjét.