Színház

Zene az Átriumban

2019.03.13. 14:40
Ajánlom
Egy-egy sikeres előadás megszületéséig a rendező nem csupán a színészekkel dolgozik sokszor hónapokon át, hanem a díszlettervezőtől a koreográfuson át a világosítóig mindenkivel külön egyeztet, akár csak iránymutatással, akár konkrét rendelkezésekkel. Ennek az alkotófolyamatnak igen fontos része a zene megjelenítése a darabban.
_MG_4656-141459.jpg

Az Őrült Nők Ketrece – Bartek Zsolt (Fotó/Forrás: Csengery Dániel / Átrium)

Az Átrium előadásaiban a zene mindig fontos szerepet tölt be, még egy prózai darab esetén is. Természetesen az olyan produkcióknak, mint Az Őrült Nők Ketrece vagy a Chicago, nyilvánvalóan elemi része a zene, mégis érdemes megfigyelni egyrészt, hogy az eredeti felfogáshoz képest mennyire más stílusban, mégis teljes értékben szólalnak meg a dalok, illeszkedve a musicalt mint műfajt újraértelmező rendezői koncepcióhoz, másrészt hogy mennyire tudatosan használja Alföldi Róbert a zenét, mint színpadi eszközt.

Az egyes jelenetek hangulatának megerősítése mellett képes a zene segítségével térben és időben is elvonatkoztatni, széles stiláris és dinamikai tartományt átölelve.

Nemcsak a jelenetekben, hanem akár azok elválasztásánál is rendkívül precízen alkalmazza a zenét;

pusztán az élő zenekar szinte hangeffektusként megszólaló tuttijára váltó fényjellel úgy rendezi át a teret, hogy a nézőben egy pillanatig sem hagy kétséget. Különösen a Chicagóban érezhető, ahogy Csengery Dániel egyéni hangszerelése követi a rendező gondolatait, szó szerint végigvezetve a közönséget a történeten.

_MG_4492-141500.jpg

Az Őrült Nők Ketrece – Nagy Zsolt, Studniczky László (Fotó/Forrás: Csengery Dániel / Átrium)

Az Átrium prózai előadásaiban is sokszor igen hangsúlyos szerepet kap a zene, akár mint effekt, akár mint az atmoszféra teremtésének egyik eszköze. A félelem megeszi a lelket című előadásban megszólaló különböző arab, grúz, és afrikai zenék, valamint a ’70-es évekbeli nyugatnémet táncdalok kontrasztja érzékenyen árnyalja a főszereplők közti társadalmi és kulturális különbségeket. A Vaknyugat előtt és alatt is hallható ír alapokon nyugvó élő zene harmonikán és nagybőgőn szólal meg, a közeg, az alaphangulat megteremtésének szándéka jegyében. A 12 dühös ember alatt a rádióból szóló, az ’50-es évek – a McCarthy-korszak – mainstream zenéit idéző dallamok feltűnés nélkül másznak be a nézők bőre alá, bevonva őket a kor hangulatát megjelenítő díszlet és jelmezek világába.

Az Átrium nagyon tudatosan használja a modern színháztechnika adta lehetőségeket is, amelyek közül az egyik legfrissebb terület a sound design, egyszerre használva a zeneszerzés és a zenei szerkesztés eszközeit, valamint a hangzásvilág technikai megformálásának egyes elemeit is. Ez talán leginkább A Krakken művelet című előadásban érzékelhető, amelyben a rendező,

Bodó Viktor több mint 500 (!) hangjel pozícióját határozta meg,

amelyek bejátszása nagyban hozzájárul az előadás teljesen egyedi légkörének megteremtéséhez.

Atrium_Szilveszter_ONK_053-141428.jpg

Hangpult előadás alatt (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Átrium)

Érdemes tehát eljönni az Átriumba, átengedni magunkat az érzékszerveinkre több oldalról hatást gyakorló előadásoknak, és hagyni, hogy a gondolataink elkalandozzanak a felvetődött kérdéseken.

További információ ide kattintva>>>

Fejléckép: Az Őrült Nők Ketrece – Magyar Ferenc, Ablonczy Keve, Studniczky László, Grósz Zsuzsanna (fotó: Mészáros Csaba / Átrium)

Támogatott tartalom

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Színház

Kétszemélyes tantermi előadás készült a Sorstalanságból a Katonában

A Gloviczki Bernát és Jakab Balázs előadásában látható színpadi adaptációt Bagossy Júlia rendezte. A bemutatót február 23-án tartják a Sufniban.
Klasszikus

Bach, Chopin és Schumann műveit szólaltatja meg Grigorij Szokolov a Müpában

Az orosz zongoraművész szólóestjén Johann Sebastian Bach négy duettje és c-moll partitája, Chopin mazurkái és Schumann Waldszenen (Erdei jelenetek) című műve hangzik el az MVM Koncertek – A Zongora sorozatban március 13-án a Müpában.
Vizuál

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál

Süveges Rita festőművész lett az Esterházy Art Award közönségdíjasa

A 2023-as Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó kiállítás március 3-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban, majd április közepén a kismartoni Esterházy-kastélyban is kiállítják a díjazott alkotók munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kétszemélyes tantermi előadás készült a Sorstalanságból a Katonában

A Gloviczki Bernát és Jakab Balázs előadásában látható színpadi adaptációt Bagossy Júlia rendezte. A bemutatót február 23-án tartják a Sufniban.
Színház ajánló

Az orosz-ukrán háború kitörésének állít emléket a B32 és a TÁP Színház

A Ha háború lenne nálunk című felolvasó színházi produkciót a világhírű dán szerző, Janne Teller azonos című könyve alapján alkalmazták színpadra, az előadást most február 23-án három alkalommal is láthatja a közönség.
Színház ajánló

A Lavina című svéd filmből készül színpadi előadás Pelsőczy Réka rendezésében

A Lavinában a döntések súlyáról, a látszatboldogságról, a 40-es generációt érintő kérdésekről, középkorú férfiak és nők öndefiníciójáról, házastársaikhoz, partnereikhez és gyerekeikhez fűződő viszonyáról fanyar humorral és empátiával esik szó.
Színház interjú

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.
Színház ajánló

Forradalomra uszít az óbudai tanár az Átriumban

A Hannibál tanár úr című, ikonikus Fábri Zoltán-film egy letűnt korszakot idéző történet, amelynek színpadi átdolgozása megdöbbentően pontos és különösen aktuális társadalmi látleletté vált napjainkban.