Színház

Zene az Átriumban

2019.03.13. 14:40
Ajánlom
Egy-egy sikeres előadás megszületéséig a rendező nem csupán a színészekkel dolgozik sokszor hónapokon át, hanem a díszlettervezőtől a koreográfuson át a világosítóig mindenkivel külön egyeztet, akár csak iránymutatással, akár konkrét rendelkezésekkel. Ennek az alkotófolyamatnak igen fontos része a zene megjelenítése a darabban.
_MG_4656-141459.jpg

Az Őrült Nők Ketrece – Bartek Zsolt (Fotó/Forrás: Csengery Dániel / Átrium)

Az Átrium előadásaiban a zene mindig fontos szerepet tölt be, még egy prózai darab esetén is. Természetesen az olyan produkcióknak, mint Az Őrült Nők Ketrece vagy a Chicago, nyilvánvalóan elemi része a zene, mégis érdemes megfigyelni egyrészt, hogy az eredeti felfogáshoz képest mennyire más stílusban, mégis teljes értékben szólalnak meg a dalok, illeszkedve a musicalt mint műfajt újraértelmező rendezői koncepcióhoz, másrészt hogy mennyire tudatosan használja Alföldi Róbert a zenét, mint színpadi eszközt.

Az egyes jelenetek hangulatának megerősítése mellett képes a zene segítségével térben és időben is elvonatkoztatni, széles stiláris és dinamikai tartományt átölelve.

Nemcsak a jelenetekben, hanem akár azok elválasztásánál is rendkívül precízen alkalmazza a zenét;

pusztán az élő zenekar szinte hangeffektusként megszólaló tuttijára váltó fényjellel úgy rendezi át a teret, hogy a nézőben egy pillanatig sem hagy kétséget. Különösen a Chicagóban érezhető, ahogy Csengery Dániel egyéni hangszerelése követi a rendező gondolatait, szó szerint végigvezetve a közönséget a történeten.

_MG_4492-141500.jpg

Az Őrült Nők Ketrece – Nagy Zsolt, Studniczky László (Fotó/Forrás: Csengery Dániel / Átrium)

Az Átrium prózai előadásaiban is sokszor igen hangsúlyos szerepet kap a zene, akár mint effekt, akár mint az atmoszféra teremtésének egyik eszköze. A félelem megeszi a lelket című előadásban megszólaló különböző arab, grúz, és afrikai zenék, valamint a ’70-es évekbeli nyugatnémet táncdalok kontrasztja érzékenyen árnyalja a főszereplők közti társadalmi és kulturális különbségeket. A Vaknyugat előtt és alatt is hallható ír alapokon nyugvó élő zene harmonikán és nagybőgőn szólal meg, a közeg, az alaphangulat megteremtésének szándéka jegyében. A 12 dühös ember alatt a rádióból szóló, az ’50-es évek – a McCarthy-korszak – mainstream zenéit idéző dallamok feltűnés nélkül másznak be a nézők bőre alá, bevonva őket a kor hangulatát megjelenítő díszlet és jelmezek világába.

Az Átrium nagyon tudatosan használja a modern színháztechnika adta lehetőségeket is, amelyek közül az egyik legfrissebb terület a sound design, egyszerre használva a zeneszerzés és a zenei szerkesztés eszközeit, valamint a hangzásvilág technikai megformálásának egyes elemeit is. Ez talán leginkább A Krakken művelet című előadásban érzékelhető, amelyben a rendező,

Bodó Viktor több mint 500 (!) hangjel pozícióját határozta meg,

amelyek bejátszása nagyban hozzájárul az előadás teljesen egyedi légkörének megteremtéséhez.

Atrium_Szilveszter_ONK_053-141428.jpg

Hangpult előadás alatt (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba / Átrium)

Érdemes tehát eljönni az Átriumba, átengedni magunkat az érzékszerveinkre több oldalról hatást gyakorló előadásoknak, és hagyni, hogy a gondolataink elkalandozzanak a felvetődött kérdéseken.

További információ ide kattintva>>>

Fejléckép: Az Őrült Nők Ketrece – Magyar Ferenc, Ablonczy Keve, Studniczky László, Grósz Zsuzsanna (fotó: Mészáros Csaba / Átrium)

Támogatott tartalom

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.
Plusz

Látott már kottaírógépet?

Az 1950-es évekbeli találmány soha nem terjedt el széles körben, furcsa alakjával azonban ma már zene- és dizájntörténeti ritkaság.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

„Az erőszak nem olyan dolog, amivel haknizik az ember”

Ezzel a mondattal világította meg Veiszer Alinda az abúzust átélők hallgatásának okát. A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozata márciusban a színházi erőszak témáját járta körül. A beszélgetés, amelynek vendégei dr. Bánki György pszichiáter, publicista, Létay Dóra színművész és Máté Gábor színművész, rendező, színházigazgató, egyetemi tanár voltak, nem csupán és nem is elsősorban a #metoo-ról, hanem a hatalmi helyzetekről, egészségtelen szituációkról szólt.
Színház voith ági

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Színház józsef attila színház

Fehér Anna és Létay Dóra is állami kitüntetésben részesült

Március 15-ei nemzeti ünnep alkalmával a József Attila Színház két színművésze is állami elismerésben részesült. Fehér Anna Érdemes Művész-díjához és Létay Dóra Jászai Mari-díjához is gratulálunk.  
Színház ajánló

Zene az Átriumban

Egy-egy sikeres előadás megszületéséig a rendező nem csupán a színészekkel dolgozik sokszor hónapokon át, hanem a díszlettervezőtől a koreográfuson át a világosítóig mindenkivel külön egyeztet, akár csak iránymutatással, akár konkrét rendelkezésekkel. Ennek az alkotófolyamatnak igen fontos része a zene megjelenítése a darabban.
Színház ajánló

Legjobban várt előadások a MITEM-en

Különleges színházi élményt ígér a Nemzeti Színház április 11. és május 5. között zajló nemzetközi színházi fesztiválja. Mutatjuk a legizgalmasabbnak ígérkező produkciókat.