Színház

Zene. Vége. Taps?

2011.06.21. 13:02
Ajánlom
Ezért kérdőjelezik meg, próbálják negligálni, kiradírozni, politikai fogást találni rajta, pikírt összeesküvés-elméleteket gyártva érdemtelen győzelmet jósolni neki...

"...nem azzal a szándékkal készült, hogy nagy előadás legyen belőle "

(Mohácsi János)

A Parasztopera pontosan az, amit a címe mutat. Népzenei indíttatású áriák és káromkodással tarkított recitativók ölelkezéséből született kortárs népi ballada. A nép szó minden értelmében. E humorszálakból szövődő tragédia összetett jelentéstartománya túlmutat önmagán. Fényes nevetéssel vezet el a 21. századi sötét középkorba. Olyan, mint a világ, amely ártatlan arcát mutatja - próbáljuk elnéző mosollyal szemlélni, miközben épp készül ránk omlani. Mohácsi János POSzT-ra beválogatott pécsi rendezése Pintér Béla és Darvas Benedek munkáját "vette kölcsön". A Pintér féle társulattal sikert sikerre halmozó darab egy új fénytörésben. Súlyos humorral, hazaszeretettel, szerelemmel, árulással. Kovács Márton grandiózus zenei jelenlétével. Kórussal, síppal, dobbal. Nádi hegedűvel. Plusz még a POSzT közönségének jótékony részvételével. Együtt érzésével...

Nagyszabású színészi munkával.

Egészen nagyszabású a díszlet térelrendezése is. A színpad elején kialakított félköríves palló, a színpad hátuljából kiszakadó végtelen tér, amely egy ideig (konkrétan addig, míg össze nem omlik) azzal kecsegtet, hogy léteznek másfajta világok is... Talán csak a recycling gondolat képi megvalósulása lett kissé direkt. A tér kitüremkedéseit alkotó összepréselt szemét látványa drasztikusan előlegezi meg a - kifinomult arányérzékkel vezetett - történet váratlan végkifejletét. Mintha az alkotói szándéktól némileg elszabadulna a kép. Jóval egyértelműbben fogalmaz, mint az előadásban felsejlő rejtett utalások - a múltban gyökerező zene, eszme és gondolat, a kicsorbult érzelmek, megsérült életek újrahasznosítására.

Pedig benne van az is. Meg az ellenkezője. A vágy az újrahasznosításra, és ennek a vágynak a lehetetlensége. Mert csak egyszer élünk. És az elkövetett bűn antik drámai mintára bele van kódolva az életünkbe. Balikó Tamás szinte a semmiből épít vérfagyasztó sorstragédiát. A föl nem ismert gyermekét legyilkoló balladai hősét. Vele vannak a többiek.  A szerény fölbujtó, Nyakó Júlia anyafigurája. A tékozló fiú, Zayzon Zsolt messziről megtérő cowboya, és az őt szerelemre lobbantó Csarnóy Zsuzsa fogcsikorgató őszinteséggel fogalmazott nőalakja. A két házasuló fiatal, Józsa Richárd, Györfi Anna, akiknek a jelenét rombolja le a szülők múltja. Így marad el a vérfertőző nászt megpecsételni hivatott esküvői szertartás, és teljesedik be Köles Ferenc lagziból kitessékelt állomásfőnökének alkoholmámorban fogamzott, mindent elsöprő bosszúja... Zene vége. Hosszú taps. A nézőtér ünnepel.

Miben rejlik Mohácsi sikere? Talán abban, hogy nem szájbarágósan reflektál a valóságra - érzéki felszabadultsággal merít belőle. Mintha a világban való létezés és e szerteágazó tapasztalat művészetté sűrítése között nem lenne ott (persze, ott van) az az alkotói aktus, amely tudatos mederbe tereli a létezés információit. Mintha „csak úgy" zsigerből jönne minden, amit a színpadon látunk. Semmi kimódoltság. Tisztán a történet, melyet a legdurvább stilizáció sem képes a valóságból kiszakítani. Mint Remete Krisztina kettős személyiséget rejtő, felemás ruhái. Vagy éppen Bodor Johanna autentikus koreográfiái, melyek - hasonlóan az egész előadáshoz - nem csupán önnön primér jelentésüket hordozzák, de egyidejűleg annak groteszkumát is. Talán emiatt irigylik el e mostani, (mesterségesen?) darabokra szaggatott színházi világban Mohácsi sikereit? Ezért kérdőjelezik meg, próbálják negligálni, kiradírozni, politikai fogást találni rajta, pikírt összeesküvés-elméleteket gyártva érdemtelen győzelmet jósolni neki, miközben valóban jó előre lehet tudni, hogy ezzel a fajta egyszerre mulattató és mélyen fölkavaró művészi látásmóddal elég nehéz nem a legjobbak közé kerülni. Hacsak..

Nos, igen. Bízzunk benne, hogy a magyar színház - és benne a POSzT - jövője nem erről a hacsakról fog szólni. Hogy a megmondó emberek kora lejárt, hogy legföljebb stílus és ízlésvilág fog majd hadakozni, és hogy egy valamire való világban a valamire való (színház)művészet értékeiről sikerül egyfajta közmegegyezést kialakítani. Kimondva. Vagy kimondatlanul. Pillanatnyilag elég nagy a bizonytalanság. Mindenesetre a Parasztoperát előadás után, még ott a POSzT-on eltemették. Miközben híre ment, hogy ez volt az utolsó előadás, egy pécsi lapban azt olvasom, hogy a jövő évadban játsszák tovább. Ki tudja. Ezzel együtt Kovács Márton és csapata önkéntes magyar virtusból hajnalig zenélt. Örömből örömzenét. Volt minek örülni.


A Parasztopera négy díjat kapott a POSzt-on:

Legjobb rendezés: Mohácsi János

Legjobb jelmez: Remete Kriszta

Legjobb színpadi zene: Kovács Márton (A Nemzeti Színház-i Egyszer élünk..., valamint a Parasztopera  zenei átdolgozásáért)

Továbbá a MASZK Országos Színészegyesület díja:

Legjobb férfialakítás: Köles Ferenc

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Péterfy Gergely: A Dunakanyarban van valami grandiózus

A Partitúra harmadik szériájának következő adása, most szombaton, szeptember 19-én 14.30-tól Visegrádon és környékén kalandozik a Duna tévén. A műsorvezetők, Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós – többek között – a Péterfy-családnál is vendégségben jártak. Péterfy László Kossuth-díjas szobrászművésznél, és lányánál, Péterfy Bori színész-énekesnél. Bori testvére, Péterfy Gergely író azonban a nyári forgatás idején épp külföldön volt, így kimaradt a Partitúrából, de a Fidelio.hu most pótolta a beszélgetést.
Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Könyv

Patti Smith Kosztolányit olvas a teája mellé

Az amerikai költő/énekes nem most ismerkedik a magyar irodalommal: korábban egy Krasznahorkai kötettel töltötte az éjszakáját.
Zenés színház

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.
Vizuál

Nyolc filmet nézhetünk meg premier előtt a X. Mozinet Filmnapokon

Október 22. és 25. között rendezik meg a X. Mozinet Filmnapokat a budapesti Puskin moziban és 14 további magyar városban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Crespo Rodrigo vezetheti tovább a Jászai Mari Színházat

2021. január 1-től újabb öt évre kapott megbízatást a tatabányai teátrum igazgatója, ez lesz a harmadik ciklusa.
Színház hír

Világsztárok hallatják hangjukat az SZFE mellett

Nyílt levélben fejezte ki támogatását az SZFE mellett negyvennégy világszerte elismert művész, köztük olyan hírességek, mint Cate Blanchett, Helen Mirren, Peter Brook és Salman Rushdie – írta meg a 444 a Financial Times-ra hivatkozva.
Színház hír

Eszenyi Enikő távollétében újítják fel futó rendezéseit a Vígben

Eszenyi Enikő személyes jelenléte nélkül újítják fel műsoron lévő rendezéseit a Vígszínházban Rudolf Péter és a korábbi igazgató közös döntése értelmében.
Színház hír

9-től 5-ig – Beugrással, de megtartják a József Attila Színház premierjét

Violet szerepét Auksz Éva veszi át, Roz Keith pedig Náray Erika lesz a 9-től 5-ig című új produkció szeptember 19-ei bemutatóján.
Színház ajánló

Jönnek a Csapodárok! – Élőben követhető a Radnóti új bemutatója

Tíz nappal a premier után, szeptember 23-án, szerdán este 19.00 órától élőben közvetítik az interneten a Radnóti Színház Csapodárok című új bemutatóját, kiváló minőségben, hét kamerával!