Színház

Zsigmond Emőke: "Én most Veronában élek"

2016.01.21. 10:19
Ajánlom
A fiatal színésznő a Budaörsi Latinovits Színház Rómeó és Júlia bemutatója kapcsán mesélt a Shakespeare-hősnő naivitásáról, a Dékány Barnabással való közös munkáról és a szabadúszásról.

- Júliával kapcsolatban szerintem nincs olyan ember, akinek ne lenne prekoncepciója...

- Nagyon nehéz figyelmen kívül hagyni a Júlia figurájára rakódott rétegeket, szűz szemmel kell nekiállni a munkának. Muszáj megfejtenem, hogy mi a saját dolgom, és ebben az előadásban hogy működik az én Júliám. Rengeteget segít, hogy még az egyetemen megcsináltuk a Hamletet Zsótér Sándorral. Ő sokáig boncolgatta velünk a szöveget. Az, hogy akkor annyira tüzetesen megismertem egy Shakespeare-drámát, nagyban segít a Rómeó és Júlia feldolgozásában. Eleinte nagyon féltem attól, hogy a Mészöly-féle fordítást fogjuk használni. Nehezen tudtam elképzelni, hogyan „eresztem majd át” magamon a szöveget úgy, hogy a következő generáció is megértse. A szókincse bár nagyon ismert, de nem használatos. Viszont amióta elkezdtünk a darabbal foglalkozni, egyre jobban megkedveltem. Fontos a mondatok mögötti szándék, különben egy szimpla szavalat lesz a monológokból és saját magát buktatja le a szöveg. Nagyon jó tanulópénz. Rájöttem arra, ha én értem, hogy mit fogalmazok meg, akkor hiába lehet egy-egy szó ismeretlen a középiskolások számára, ők is érteni fognak engem.

Zsigmond Emőke

Zsigmond Emőke (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Láttunk már a szélsőségesen naiv Júliát, dacos Júliát, hisztis Júliát. A te Júliád milyen?

Nagyon összetett. Szinte minden jelenetben meglep még engem is. Szokták rá azt mondani, hogy ebben a történetben pillanatok alatt felnő. Én ebben nem hiszek. Az első jelenetében még egy tisztelettudó kislány, aki bár addig nem gondolkodott házasságban, mégis fejet hajt szülei döntése előtt, és azt mondja, megnézem magamnak azt a Parist, ha így kívánják tőlem. Aztán pillanatok alatt beleszeret Rómeóba, és innentől kezdve az egész létezését és döntéseit meghatározza ez a szerelem. Így, hogy ő maga milyen, nagyon nehéz megállapítani. Olyan gellert kap az élete, ami teljesen reális. Én is, ha szerelmes vagyok, a legkevésbé viselkedem úgy, ahogy egyébként tenném.

Te is tudsz így szerelmes lenni? Ő egy pár napos fellángolás után dönt úgy, hogy öngyilkos lesz.

Velem ez a fajta mindent elsöprő szerelem még nem történt meg, inkább mindig kialakult szép lassan. Rómeó és Júlia szerelme – kár szépíteni – önpusztító. Ez az, amit Shakespeare gyönyörűen megírt. Fokozatról fokozatra, mindig egy hangyányival nagyobb téttel állítja mérlegre a szerelmet, és mindig a szerelem mellett döntenek mindketten. Végül teljesen egyértelmű, ha nincs Rómeó, akkor Júlia sincs. Az lenne az igazi, ha beülne a néző és megkapná ennek a párnak azt a gyönyörű szerelmét, amit még általános iskolában elképzelt. De nem ez történik. A felnőtt ész képes túlélni és kompromisszumokat hozni, amivel folytatja az életét. Erről itt szó sincs.

Zsigmond Emőke

Zsigmond Emőke (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Fidelio Színházi Est

A Rómeó és Júlia február 12-i előadása a Fidelio ajánlásával látható!

Váltsa meg jegyét most!

Dékány Barnával milyen a közös munka?

Egy évvel alattam járt az egyetemen, a Bagossy-osztályban végzős most. Fura volt megtapasztalni, hogy mi az, amiben hasonlóan működünk. Bár más mestereink voltak, alapvetően nagyon hasonlít az ízlésvilágunk. Nagyon izgalmas munka, rengeteget tanulok Barnától. Hihetetlenül empatikus, nagyon intelligens és alázatos színész. Semmi feszültség, vagy rossz energia nincs köztünk. Ez nagyon hálás dolog, mert nem mi választottuk egymást, hanem a rendező.

Mondhatjuk, hogy az egész világ megismerte a ti párosotokat az elmúlt hónapokban. Készült egy kisfilm, ami egy népszerű oldalon már több mint hatszázezer lájknál jár.

- Bulis projekt volt. A két alkotó egy izraeli és egy kanadai srác. Sokszor a magyar nyelvet használtuk a forgatás alatt Barnával arra, hogy külön kommunikáció alakuljon ki köztünk. Igazi cinkostársak lettünk. (Nevet.) Próbáltuk egymást megismerni, tudtuk, hogy hamarosan elkezdünk foglalkozni a Rómeó és Júliával, de hogy a filmben is egymás partnerei lettünk, az egy ettől független döntés volt.

Dékány Barnabás és Zsigmond Emőke

Dékány Barnabás és Zsigmond Emőke (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

Mikor szembesültetek vele, hogy ez a kis etűd önálló életre kelt a neten?

Az tűnt fel, hogy a Facebookon egyre több a megosztás, majd jöttek az ismerősnek jelölések Mexikóból, Chiléből. Rengeteg üzenetet kaptam, főleg Dél-Amerikából. Barna mesélte, hogy az utcán odament hozzá egy fiú, megölelte, és megköszönte az élményt. Nem gondoltuk volna, hiszen ez egy édes kis történet egy hatásvadász zenére. Mi teljesítettük az instrukciókat és próbáltuk a maximumot kihozni magunkból.

Ha rád nézek, egy szabad madárkát látok, aki repdes a társulatok között és belekóstol mindenbe, ami egy picit is érdekli. Jól érzem, hogy leginkább a szívedre hallgatsz, ha mérlegelned kell egy felkérés kapcsán?

- Ez a szabadúszás egyik nagy előnye. Én dönthetem el, hogy kivel dolgozok, kikkel szeretnék megismerkedni. Egy csomó helyre betehetem a lábamat, új dolgokat szippanthatok magamba. Budaörsön például nagyon szeretek játszani, nagyon kedves számomra a csapat.

Ettől függetlenül nem hiányzik néha egy társulat stabilitása?

Rómeó és Júlia - plakát

Rómeó és Júlia - plakát (Fotó/Forrás: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház)

- Egyelőre nem. Ezekkel az emberekkel folyamatosan tartom a kapcsolatot, együtt próbálunk, aztán együtt játsszuk ezeket az előadásokat. Összekovácsol minket. Csípem a mostani a helyzetemet.

- A stabil pontja az életednek az otthon, ahova esténként hazatérsz?

Igen, van egy párom és egy macskám, Teréz. Nem panaszkodhatok, ez nekem most így kerek.

A volt osztálytársaiddal mennyire tudjátok tartani a kapcsolatot? Már több mint fél éve, hogy befejeztétek az egyetemet.

Az utolsó években mi már külön utakon jártunk, mindenki a gyakorlati helyén próbált elég sokat. Viszont azt a tíz embert mindenkinél jobban ismerem. Öt évig szinte együtt éltünk, egymástól kaptunk minden impulzust. Ez az ismeret ad egyfajta biztonságot, bármilyen furcsán is hangzik. Mészáros Blanka az egyik legjobb barátnőm, vele napi szinten beszélünk, részesei vagyunk egymás életének. Elmeséljük a próbaélményeinket is, és bár más hatások érnek minket, a gyökereink ugyanazok. Jó látni, hogy ő hogyan birkózik meg a feladataival. Egy csodálatos, biztos pont ő az életemben.

- Kiegyensúlyozott fiatal nő vagy, aki teljes harmóniában van önmagával és a körülötte lévő világgal. Így képzelted pár éve az egyetem utáni időszakot?

Nem volt semmi elvárásom. Azt hiszem, nagyon szerencsés vagyok. Tisztában vagyok vele, hogy nem lesz mindig lehetőségem ennyi opció közül választani. Próbálok nem előre nézni, hanem abban élni, ami éppen velem történik. Abban maximálisan jól működni. Az embernek ott van a munkába vetett hite, hogy rá van szükség, hogy ő ott fontos. Ennek úgy lehet megfelelni, hogy a jelenben, a napi próbán nem vagyok gyáva, kipróbálok mindent, felkészülök, este pedig ott vagyok fejben is százszázalékosan a színpadon, bármi legyen velem a magánéletemben. Én most Veronában élek...

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház átrium

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.
Színház POSZT 2019

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.
Színház új évad

Operagála köszönti az 50 éves Szentendrei Teátrumot

Öt saját bemutatót és számos előadást kínál új évadában a Szentendrei Teátrum, amely idén ünnepli ötvenéves fennállását. A születésnapi operagálát Szentendre főterén rendezik meg, az évad háziasszonya Gubik Petra.
Színház hír

A Kodály-módszerről szóló Vecsei–Vidnyánszky-darab is látható lesz jövőre a Nemzetiben

Tíz bemutatót tervez a jövő évadban a Nemzeti Színház, ahol Eirik Stubo, David Doiasvili, Szász János, Andrzej Bubien, Berettyán Nándor, Márkó Eszter és ifj. Vidnyánszky Attila rendezését is láthatja a közönség.