Színház

Zsolnay zenés és színházi negyed

2012.05.20. 08:30
Ajánlom
Hogy el ne felejtsük: az I. Zsolnay Fesztiválon színházi előadásokk és performanszok, illetve koncertek is voltak. BESZÁMOLÓ 4. RÉSZ

(pt)

Kurz und gut - mondja a német, ennek megfelelően én is megpróbálom röviden és jól összefoglalni a maradék élményeket. Elsősorban színháziakat, bár az a helyzet, hogy a Marko Markovic után autogramkérési célzattal visítva rohanó családanyák teatralitása semmivel nem ért fel.

A helyspecifikus, ráadásul a hely szellemére építő performanszoknak - vagy inkább megismételhetetlen happeningeknek - mindig jó hangulata van, ez bizton állítható. Ilyen volt a Gyárturisták is, a Zsolnay negyedet körbejáró, múltat és mát összekapcsoló, ide készült, nem kevés improvizációból, a nézői reakciót sem figyelmen kívül hagyó produkció. A műfaja szerint irányított szabadidő kifejezetten kellemes hangulathoz hozzájárult a kora nyári napsütés, idegenvezetőnk, valamint a fregolizó, azaz hol ilyen, hol meg olyan szerepben, hol itt, hol meg ott feltűnő Matta Lóránt és Köles Ferenc.

A kora nyár hőfokát az E78 játszóhelyein is éreztük, és csak remélni merjük, hogy a légkondit csak véletlenül nem kapcsolták be a Tranzit alatt. Tasnádi István darabjának előadását nagy attrakciónak ígérték, "kifejezetten Pécsre és a Zsolnay Kulturális Negyednek készült", "csak a Zsonay Fesztiválon" - írták róla, ami persze, hogy felkeltette érdeklődésünket. Még akkor is - vagy talán pont azért? -, ha nem oly halványan rémlik belőle egy Zalaegerszegen látott előadás, a kölni produkció sikerét pedig a Fidelióban is megírtuk.

A lényeg: nem volt kellemetlen másfél óránk, bár valami életszerűbb színrevitelt jobban elviseltem volna. És talán a darab is. Több abszurdot és fekete humort az allegóriára pakolt további allegóriák meg metaforák helyett, valami lostosabb fílinget - mert Tasnádi drámája egyszerre a kétezres évekre parafrazeált Isteni színjátéka, vizsgálja a reptéri tranzitba bezsúfolódott emberek pszichéjét, keres(tet velük) magyarázatot az irracionálisra, kelt nem kevés freudi(sta) utánérzést. És idéz(tet) fel hollywoodi sci-fiket és tévésorozatokat, közülük leginkább a Lostot. Míg azonban abban nem kevés a felszíni életszag - azt megkapargatva azonban megtalálunk benne minden előbb említett réteget -, addig Hargitai Iván rendezését nézve folyamatosan a jaj-nem-akarok-még-egy-elvont-agyalós-réteget érzésem volt. Az élet-Purgatórium már eleve stilizáció, ehhez jön a darabban szintén benne levő karakterek csomagjaiból kibújók - a szereplők lelkei, elfojtott érzései, vágyai, múltja - cseppet sem leíró, hanem nagyon is invenciózusra koreografált mozgása, ezt Pejtsik Péter egyébként izgalmas és hangkulisszaként, nem csupán illusztrációként működő csellójátékával tovább stilizálja, s aztán legvégül még kapunk egy szájbarágós temetőt vagy Pompejit - mert a repülőgép bizony lezuhant, csak egy utas, az újszülött élte túl a katasztrófát - angyali fehérbe öltözött gyerekkórussal, és akkor azt még nem is vettük figyelembe, hogy egy emeleten, fényben kezdődött a játék, majd lementünk a sötét földszinti terembe... emészthetetlenül sok ez, na. S hogy mégsem volt haszontalan megnézni ezt az egy-két árnyalatnyival túlhype-olt produkciót, az a benne résztvevő színművészeti egyetemistáknak köszönhető: a három koreográfus-rendező szakos hallgatónak, Táborosi Margarétának, Kiss Anikónak és Widder Kristófnak, a csomagban rejtőző alteregók előadóinak, illetve a közreműködő színész szakosok közül Kosik Anitának, Ódor Kristófnak és Wunderlich Józsefnek.

(nb)

Ha egy germanizmussal kellene jellemeznem a Zsolnay Fesztivál zenés programjait, azt mondanám, hogy a voll und ganz illene rájuk a legjobban. Az esti koncertekről nem hiányoztak a világzene és a népzene legnagyobb hazai és nemzetközi sztárjai: Boban Marković, Lajkó Félix és a Csík Zenekar koncertjei pedig a Pirogránit udvar teljes egészét megtöltötték, mind az élmény mind a létszám tekintetében is. Az idelátogatóknak természetesen már a délutánok során is akadt miből szemezgetnie, a klasszikus zenei pályára készülő pécsi zenehallgatók szinte minden napra készültek hangversennyel, hazánk legkiválóbb jazzdobosa, Balázs Elemér pedig zenésztársaival tartott improvizációs workshopot. A naponként megrendezett foglalkozásokat önfeledt jammelés zárta. A fesztiválhangulat azonban csak az eseménysor főprodukcióinak számító esti koncertek alkalmával köszöntött be a negyedbe, amikor is zsúfolásig megtelt az egykori porcelángyártelep hangulatát legautentikusabb módon felidéző Pirogránit udvar.

A legtöbb pécsit a Csík Zenekar koncertje érdekelte a legjobban, a legnagyobb bulit pedig a Dél-Szerbiából érkező rezesbanda, az utánozhatatlan Boban Marković csapata csapta, akinek nyomába talán csak fia, Marco Marković érhet, érzelemteli és virtruóz trombita-improvizációival. A mediterrán balkáni buli a publikum legkülönbözőbb korú tagjait is táncra bírta, Palya Bea pedig szokásához híven pár szám ereéig nemcsak hallgatta a rezes rezdüléseket, hanem aktívan közre is működött bennük. Lajkó Félix citerás lemezbemutató koncertjén szabadkai zenészbarátaival muzsikált. Nincs az Lajkó-rajongó, aki meg tudná állapítani, az istenadta tehetség ördögi népi hegedűsként vagy virtuóz citerásként állja meg jobban a helyét a színpadon. Palya Bea szefárd estjére a nagy érdeklődés miatt sajnos már nem fértünk be a E78 csendülősre átalakított koncerthelyszínén, ezért kénytelen voltunk az olasz La Tresca folk-rock melódián és a pécsi Mitzuraként is emlegetett Csőke Renáta romajazz-énekimprovizációin vigasztalódni a BárCsak kávézóban. Ha még az egyszer így vigasztalódhatnánk!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Klasszikus

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kisvárda

Összeállt a kisvárdai színházi fesztivál programja

A 12 versenyelőadás mellett 11 versenyen kívüli színházi darab, koncertek, előadói estek, bábelőadások és a már hagyományos hallgatói minifesztivál szerepel a június 21. és 29. között megrendezendő Magyar Színházak 31. Kisvárdai Fesztiváljának idei programjában.
Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.