Színház

Zsolnay zenés és színházi negyed

2012.05.20. 08:30
Ajánlom
Hogy el ne felejtsük: az I. Zsolnay Fesztiválon színházi előadásokk és performanszok, illetve koncertek is voltak. BESZÁMOLÓ 4. RÉSZ

(pt)

Kurz und gut - mondja a német, ennek megfelelően én is megpróbálom röviden és jól összefoglalni a maradék élményeket. Elsősorban színháziakat, bár az a helyzet, hogy a Marko Markovic után autogramkérési célzattal visítva rohanó családanyák teatralitása semmivel nem ért fel.

A helyspecifikus, ráadásul a hely szellemére építő performanszoknak - vagy inkább megismételhetetlen happeningeknek - mindig jó hangulata van, ez bizton állítható. Ilyen volt a Gyárturisták is, a Zsolnay negyedet körbejáró, múltat és mát összekapcsoló, ide készült, nem kevés improvizációból, a nézői reakciót sem figyelmen kívül hagyó produkció. A műfaja szerint irányított szabadidő kifejezetten kellemes hangulathoz hozzájárult a kora nyári napsütés, idegenvezetőnk, valamint a fregolizó, azaz hol ilyen, hol meg olyan szerepben, hol itt, hol meg ott feltűnő Matta Lóránt és Köles Ferenc.

A kora nyár hőfokát az E78 játszóhelyein is éreztük, és csak remélni merjük, hogy a légkondit csak véletlenül nem kapcsolták be a Tranzit alatt. Tasnádi István darabjának előadását nagy attrakciónak ígérték, "kifejezetten Pécsre és a Zsolnay Kulturális Negyednek készült", "csak a Zsonay Fesztiválon" - írták róla, ami persze, hogy felkeltette érdeklődésünket. Még akkor is - vagy talán pont azért? -, ha nem oly halványan rémlik belőle egy Zalaegerszegen látott előadás, a kölni produkció sikerét pedig a Fidelióban is megírtuk.

A lényeg: nem volt kellemetlen másfél óránk, bár valami életszerűbb színrevitelt jobban elviseltem volna. És talán a darab is. Több abszurdot és fekete humort az allegóriára pakolt további allegóriák meg metaforák helyett, valami lostosabb fílinget - mert Tasnádi drámája egyszerre a kétezres évekre parafrazeált Isteni színjátéka, vizsgálja a reptéri tranzitba bezsúfolódott emberek pszichéjét, keres(tet velük) magyarázatot az irracionálisra, kelt nem kevés freudi(sta) utánérzést. És idéz(tet) fel hollywoodi sci-fiket és tévésorozatokat, közülük leginkább a Lostot. Míg azonban abban nem kevés a felszíni életszag - azt megkapargatva azonban megtalálunk benne minden előbb említett réteget -, addig Hargitai Iván rendezését nézve folyamatosan a jaj-nem-akarok-még-egy-elvont-agyalós-réteget érzésem volt. Az élet-Purgatórium már eleve stilizáció, ehhez jön a darabban szintén benne levő karakterek csomagjaiból kibújók - a szereplők lelkei, elfojtott érzései, vágyai, múltja - cseppet sem leíró, hanem nagyon is invenciózusra koreografált mozgása, ezt Pejtsik Péter egyébként izgalmas és hangkulisszaként, nem csupán illusztrációként működő csellójátékával tovább stilizálja, s aztán legvégül még kapunk egy szájbarágós temetőt vagy Pompejit - mert a repülőgép bizony lezuhant, csak egy utas, az újszülött élte túl a katasztrófát - angyali fehérbe öltözött gyerekkórussal, és akkor azt még nem is vettük figyelembe, hogy egy emeleten, fényben kezdődött a játék, majd lementünk a sötét földszinti terembe... emészthetetlenül sok ez, na. S hogy mégsem volt haszontalan megnézni ezt az egy-két árnyalatnyival túlhype-olt produkciót, az a benne résztvevő színművészeti egyetemistáknak köszönhető: a három koreográfus-rendező szakos hallgatónak, Táborosi Margarétának, Kiss Anikónak és Widder Kristófnak, a csomagban rejtőző alteregók előadóinak, illetve a közreműködő színész szakosok közül Kosik Anitának, Ódor Kristófnak és Wunderlich Józsefnek.

(nb)

Ha egy germanizmussal kellene jellemeznem a Zsolnay Fesztivál zenés programjait, azt mondanám, hogy a voll und ganz illene rájuk a legjobban. Az esti koncertekről nem hiányoztak a világzene és a népzene legnagyobb hazai és nemzetközi sztárjai: Boban Marković, Lajkó Félix és a Csík Zenekar koncertjei pedig a Pirogránit udvar teljes egészét megtöltötték, mind az élmény mind a létszám tekintetében is. Az idelátogatóknak természetesen már a délutánok során is akadt miből szemezgetnie, a klasszikus zenei pályára készülő pécsi zenehallgatók szinte minden napra készültek hangversennyel, hazánk legkiválóbb jazzdobosa, Balázs Elemér pedig zenésztársaival tartott improvizációs workshopot. A naponként megrendezett foglalkozásokat önfeledt jammelés zárta. A fesztiválhangulat azonban csak az eseménysor főprodukcióinak számító esti koncertek alkalmával köszöntött be a negyedbe, amikor is zsúfolásig megtelt az egykori porcelángyártelep hangulatát legautentikusabb módon felidéző Pirogránit udvar.

A legtöbb pécsit a Csík Zenekar koncertje érdekelte a legjobban, a legnagyobb bulit pedig a Dél-Szerbiából érkező rezesbanda, az utánozhatatlan Boban Marković csapata csapta, akinek nyomába talán csak fia, Marco Marković érhet, érzelemteli és virtruóz trombita-improvizációival. A mediterrán balkáni buli a publikum legkülönbözőbb korú tagjait is táncra bírta, Palya Bea pedig szokásához híven pár szám ereéig nemcsak hallgatta a rezes rezdüléseket, hanem aktívan közre is működött bennük. Lajkó Félix citerás lemezbemutató koncertjén szabadkai zenészbarátaival muzsikált. Nincs az Lajkó-rajongó, aki meg tudná állapítani, az istenadta tehetség ördögi népi hegedűsként vagy virtuóz citerásként állja meg jobban a helyét a színpadon. Palya Bea szefárd estjére a nagy érdeklődés miatt sajnos már nem fértünk be a E78 csendülősre átalakított koncerthelyszínén, ezért kénytelen voltunk az olasz La Tresca folk-rock melódián és a pécsi Mitzuraként is emlegetett Csőke Renáta romajazz-énekimprovizációin vigasztalódni a BárCsak kávézóban. Ha még az egyszer így vigasztalódhatnánk!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyolcvanöt előadást töröl a jövő évadból az Opera

A 24.hu értesülései szerint az intézményben tartott sztrájkot lezáró megállapodás következtében a Magyar Állami Operaház kénytelen törölni az Eiffel Műhelyházba tervezett előadások nagy részét.
Színház

Évadot hirdetett a Budaörsi Latinovits Színház – Alföldi Róbert, Pelsőczy Réka, Hegymegi Máté és Fehér Balázs Benő is rendez

Hat új bemutatóval készül a 2024/25-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház. Berzsenyi Bellaagh Ádám, a színház vezetője ezúttal is olyan alkotókat kért fel, akik magától értetődően tudnak bekapcsolódni abba a műhelymunkába, amely évek óta mind professzionálisabban és egyre több szakmai eredményt felmutatva működik Budaörsön.
Klasszikus

Schiff András is fellép május végén Kismartonban

A bécsi klasszika és Joseph Haydn kompozícióinak bölcsője, az Esterházy-kastély 2024-ben, az Esterházy alapítványok megalapírásának 30., jubileumi évében az évfordulóhoz méltó programokkal és kitárt kapukkal várja a klasszikus zene szerelmeseit. Így lesz ez májusban és júniusban is.
Klasszikus

Idén is tíz fiatal kapott Junior Prima Díjat a klasszikus, a könnyűzene és a jazz területéről

A május 15-én a Magyar Zene Házában tartott ünnepélyes díjátadón tíz harminc év alatti kiemelkedő művészt díjaztak, akik az elismerés mellett hárommillió forint támogatásban is részesülnek.
Könyv

Minden határhelyzet izgalmas az irodalomban – Rostás Eni a Lírástudók vendége

A Magvető Kiadó Határhelyzetek-sorozatában a kortárs, friss világirodalom legszebb kötetei kerülnek a magyar olvasók elé. Ezekről beszélgettünk a kiadó szerkesztőjével, Rostás Enivel, akivel felemlegettük Irene Solà fantasztikus sikereit is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Bíró Kriszta első rendezése és Gálffi László önálló estje az Örkény Színház jubileumi évadában

Meghirdette 2024/25-ös évadát az idén húszéves jubileumát ünneplő Örkény Színház. A szezon során a kortárs művek ismét nagy szerephez jutnak, hét ősbemutatóval is készülnek.
Színház ajánló

Jön a Jelen/Lét, a nemzetiségi színházak fesztiválja

Június 1-jén kezdődik a magyarországi nemzetiségi színházak fesztiválja Budapesten. A VII. Jelen/Lét Fesztivál kilenc napja alatt 18 társulat mutatkozik be a Nemzeti Színházban.
Színház hír

Kórházba került Jordán Tamás

A színművész elmondása szerint egy kisebb beavatkozás miatt szorult kórházi kezelésre, ám várhatóan már vasárnap hazaengedik, rövidesen pedig ismét színpadra állhat.
Színház hír

Meghívást kapott a Nagymamával álmodtam című előadás a Párizsi Olimpia kulturális fesztiváljára

Göndör László a pandémia alatt harminckét napon keresztül folytatott hosszas beszélgetést holokauszt-túlélő nagymamájával, az együtt töltött idejükből készült színházi produkció most egyedüliként képviseli a magyar előadóművészeti szcénát Párizsban.
Színház hír

Évadot hirdetett a Budaörsi Latinovits Színház – Alföldi Róbert, Pelsőczy Réka, Hegymegi Máté és Fehér Balázs Benő is rendez

Hat új bemutatóval készül a 2024/25-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház. Berzsenyi Bellaagh Ádám, a színház vezetője ezúttal is olyan alkotókat kért fel, akik magától értetődően tudnak bekapcsolódni abba a műhelymunkába, amely évek óta mind professzionálisabban és egyre több szakmai eredményt felmutatva működik Budaörsön.