Színház

"Zsűrizni mindig nagyon nehéz"

2014.09.16. 09:30
Ajánlom
Hét előadás számára nyolc díjat osztottak ki. Ezzel a mérleggel zárt a Városmajori Színházi Szemle, amelynek keretén belül vidéki előadásokat láttak vendégül nyáron Budapesten. A zsűrit erősítő Szalay Marianna hálás azért, hogy a szemle alkalmával megnézhetett olyan előadásokat, amelyekre máskor nem lett volna ideje és lehetősége eljutni. INTERJÚ

- Hárman alkottátok a zsűrit. Nehéz volt közös álláspontra jutni?

- Minden előadást együtt néztünk meg Kingával (Keszthelyi Kinga dramaturg - a szerk.), rögtön a szünetben és az előadás után meg is beszéltük a látottakat. A díjátadó előtt összeültünk Teodórával (Bán Teodóra, a Budapesti Nyári Fesztivál ügyvezető igazgatója - a szerk.) is, akinek testközelből egyébként is sok dolga volt a produkciókkal. Nagyon hálásak vagyunk, csodálatos estéink voltak. Kingával együtt dolgoztunk annak idején a Nemzeti Színházban, volt honnan folytatni a beszélgetést. Ugyanazt a nyelvet beszéljük, hasonló az ízlésünk is a színházról, tehát nem voltak nagy különbségek köztünk. A nehézség abból adódott, hogy nagyon jó előadásokat állítottak össze a válogatók, emellett remek alakításokat láttunk. Azon dilemmáztunk, ezek közül kinek adjunk díjat és kinek ne. Szinte minden tetszett, minden előadásban találtunk valamit, ami izgalmas. Zsűrizni mindig nagyon nehéz.

- Voltál már korábban ilyen helyzetben?

- Sokszor, igaz általában versmondó-versenyeket, színjátszó programokat zsűrizek. Drámapedagógusként is dolgozom, tehát találkozom ilyen helyzetekkel. Ott is nehéz árnyalni az eredményeket, hát még a profiknál!

- Egyáltalán lehet versenyeztetni különböző műfajú előadásokat egymással? Vagy ilyenkor az ember a belső ízlésére, mércéjére hallgat?

- Az alapján lehet mérlegelni, hogy az adott műből mit hoztak ki az alkotók. Tulajdonképpen mindegy, mi a műfaja az egyes produkciónak. A rendező, a színészek, a tervezők munkáját lehet súlyozni, különbségeket ezeken belül lehet tenni.

- Vidéken is fellépsz. Mi a tapasztalatod, mit jelentenek a pesti megmutatkozások a vidéki társulatoknak?

- Erre a kérdésre nem én tudom a leghitelesebb választ adni, hiszen soha nem voltam tartósan vidéki színház tagja. A Nemzeti Színház után három évig Belgiumban éltem, azóta a főváros mellett játszottam Székesfehérváron, mostanában pedig főleg Budaörsön. Be kell vallanom, a négy év alatt, amíg Fehérváron rendszeresen felléptem, egyszer sem aludtam ott, mindig voltak kötelezettségeim közben Pesten is. Talán alkatilag nem is vagyok alkalmas a kisvárosi életre.  De egy biztos: minden fesztivál ünnep. Társulatnak, szakmának, nézőnek egyaránt.

- Mennyit tudott megmutatni szerinted a szemle a vidéki előadásokból? Kirajzolódott valami átfogó kép?

- Nem tudta a teljes palettát felmutatni, elsősorban a színpad adottságok miatt, hiszen sok előadást eleve nem lehet elhozni a Városmajorba. Ugyanakkor nem hiszem, hogy lehet külön vidéki kategóriát kijelölni a színházi életben. Én az egész magyar színházat szeretem. A Budaörsi Latinovits Színházban például jelenleg olyan műhelymunka folyik, amelyik bármelyik fővárosi színházban megállná a helyét. A Vidor Fesztiválról két díjat is elhoztunk legutóbb.

 - A saját előadásaid mellett jut időd megnézni mások produkcióit is?

- Abszolút, ha felkelti egy előadás az érdeklődésemet, képes vagyok érte akár Londonba, Berlinbe is elutazni. A 39 lépcsőfok című darabot például legelőször Londonban láttam, annak idején mondogattam is, érdemes lenne itthon is megcsinálni. Lám, mit hoz a véletlen, Horgas Ádámék Pécsen sikerre is vitték.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Színház magazin

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Színház videó

Emberiségtörténettel ünnepli a Vörösmarty Színház a magyar dráma napját

A Vörösmarty Színház tavaly, a pandémia idején nagy vállalkozásba kezdett: négy kortárs drámaíró részvételével ott folytatják, ahol Madách Imre Az ember tragédiáját befejezte, 20-21. századi színekkel egészítve ki az emberiségtörténetet.
Színház hír

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház interjú

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.