Mátyás

Meglepetésember

2008.04.23. 00:00

Programkereső

Az amerikai-kínai koreográfus-táncos, az 1995 óta New Yorkban dolgozó Shen Wei neve mindeddig tökéletesen ismeretlen maradt a magyarországi közönség előtt. A hagyományos kínai opera világába (szülei révén) beleszületett alkotó, ki serdülő korától maga is művelte e műfajt, kivételes, különleges tehetség: teremtő fantáziájának gyökerei olyan talajba nyúlnak, melyről csak hozzávetőleges fogalmaink lehetnek.

Folding (foto: Zen Qian)

A Shen Wei Dance Arts társulata bemutatkozó, budapesti vendégjátékára, jó érzékkel egy "nyugati" klasszikus tánczenei remekmű, Sztravinszkij Tavaszi áldozatának saját verzióját hozta magával, s a társulatvezető fantáziavilágát a maga pompájában reprezentáló koreográfiát illesztett mellé. Külön örömünkre szolgálhatott, hogy a két alkotásban magát az alkotót, ezt a kamasz-alkatú (idén negyven éves), bűvösen elegáns jelenséget is megcsodálhattuk. Shen Wei reneszánsz ember: nem csupán két alkotásának díszlet- és jelmeztervezője ő maga, de a vendégjáték idején hozzáférhető volt izgalmas, Tibetben készült fényképeit is felvonultató albuma.

A Tavaszi áldozat meglepő és nagyszerű négykezes zongoraátiratára (előadó: Fazil Shay) készített koreográfia hangulatában egyszerre mai, és mintha a közelmúltra kacsintó. A mű, formabontó megoldásaiban, színpadképe hangulatában mintha a hetvenes-nyolcvanas évek valamely sosevolt, nagyhírű előadását idézné. Shen Wei alkotásának érzékeny rebbenékenysége, a padlót díszítő absztrakt kép vonalaira rímelő járásai, irányai, csomópontjai, ívei és egyenesei magával ragadó alkotássá állnak össze. A koreográfus olykor mintha pimaszul ellenében menne a zenének: táncosainak teste megdermed, mozdulatlanná válik a zenei csúcspontokon. A tánc találékonyan felesel Sztravinszkijjal. E hűvös, mégis érzéki koreográfiai sakkjátszma szerkezete, különös dinamikája folytán válik igazán emlékezetessé.


Folding (foto: Zen Qian)

A Folding (Hajtogatás) eredetileg egy kínai kortárs együttes számára készült. E különös munka rituális hangzás és mozdulat, a keleti és a nyugati hagyomány, valós és kitalált múlt rendkívüli elegye. Hangzó anyagának jelentős részé egy lámaista buddhista szertartás felvétele teszi ki: a tibeti szerzetesek megszólaltatta, tradicionális hangszerek bűvös hangorkánja, a kántálás kórusa keveredik a brit John Tavener zenéjével. A játék hátterében hatalmas, szürkés fal magasodik: rajta egy 18. századi, kínai festmény elemei: egy hal, két emberi kar, egy írásjegy, és két, vörös bélyegző. A szín előterében egy inga függ és lendül meg újra és újra. A Folding márványosra festett testű táncosai derekukon megkötött, vöröses uszályban, fejükön csúcsos süveggel lépnek elénk. Lassú tempójú, szokatlan elemekben gazdag, meditatív táncot látunk. Gyönyörű teret, éterien kifinomult – olykor egyáltalán nem emberi - gesztusokat, egy sosem létezett kultúra különös szertartásait. Papokat és harcosokat, kentaurokat, bálványokat. A Folding hasonlíthatatlan hangulatú, ízig-vérig keleti munka: ősi és mégis modern, fenséges és melankolikus, lassúságában igazán virtuóz. Alakjainak eredetét csak találgatni tudjuk: láttukra a keringő dervisekre, óegyiptomi frízek alakjaira, űrlényekre egyaránt asszociálhatunk. A végtelen feltáruló kapuján belépő, a sötétbe méltóságteljesen bevonuló, majd eltűnő táncosok képe mélyen megmarad az emlékezetben. E kóstoló után pedig, reménykedve várhatjuk a folytatást.

(2008. április 19., 20., 19:00 - Müpa Fesztivál Színház - Shen Wei Dance Arts (a Táncfórum keretében) - Tavaszi áldozat; zene: Igor Sztravinszkij (a négykezes zongoraváltozatot előadja: Fazil Say); kor., színpad- és jelmezterv: Shen Wei; világítás: David Ferri; Folding (Hajtogatás); zene: John Tavener és tibeti buddhista ének; zenei szerk.: Kung Chi-shing; kor., színpad- és jelmezterv, smink: Shen Wei; világítás: David Ferri)