Árpád

Argentin tangó: Szexinek és NŐ-nek éreztem magam

2011.03.16. 17:42

Programkereső

Bár az óra végére egyetlen lépést sem csináltam tökéletesen, kedvet kaptam a tánchoz, és megéreztem azt a szenvedélyt, ami az argentin tangóban rejlik. Kipróbáltuk, milyen egy óra Lilach Morral és Christian Duartéval.

Az argentin tangó

Három perc csodálatos szerelem vagy három perc őrülten izgató szex - írják az az argentin tangóról. Mindenkinek az, amit kihoz belőle. A különbség az európai tangó és az eredeti tangó között meglehetősen nagy. Az európai tangót versenyeken alakították ki, ahol a fő szempont az volt, hogy a tánc imponáljon a bíróknak és a közönségnek: gyors, meglepő, elegáns és talán egy kicsit favágó is. Tisztességes latin nem mutatja, hogy le akarja tépni a nő ruháját, csak sugallja. Az eredeti tangó intimebb, szexibb, társaságibb, összetettebb, kifinomultabb és nem olyan modoros, mesterséges, mint európai társa. Teljesen improvizált - mint az élet -, a két fix pont benne a nő és a férfi, illetve a kettőjük közötti kapcsolat, amelynek ezer arca van. Lehet szabad és laza, lehet alárendelt-fölérendelt, lehet erőteljes, lehet finom. Ahogy mondani szokták: „a Tangó az Élet maga a táncparketten. Az Élet tangó a parketten kívül". Annak is hasznos, aki többet akar megtudni a nők és férfiak örök viszonyáról, vagy saját magáról.

Utoljára gyerekkoromban, hat-hét évesen táncoltam. Édesanyám beíratott gyerek társastáncórára, azóta is élénken emlékszem a csacsacsa és a keringő lépéseire. Az azóta eltelt harminc évben csak a szórakozóhelyeken táncoltam, de konkrét lépéseket nem tettem annak érdekében, hogy mozgásom koordinált legyen. A nagylányom tizenegy éves, és öt éves kora óta balettozik, modern- és musicaltánc-órákra jár. Megirigyeltem tőle a mozgás örömét, így idén márciusban úgy döntöttem, megtalálom azt a táncot, amelyet ennyi idősen se késő megtanulni, és amely igazán közel áll hozzám. Elsőként az argentin tangót próbáltam ki.

Minden korosztály jelen volt az órán

Félénken lépdeltem a terem belseje felé, ahol körülbelül nyolc pár ácsorgott. "Vegyék le a cipőket!" - szólt hozzánk angolul Lilach Mor, egy picike, törékeny, gyönyörű nő, akiről később kiderült: a New York-i Broadway-n is táncolt a Macskákban. Párjával, a szintén híres táncos Christian Duartéval az életben is egy párt alkotnak, és nyolc hónapra Budapestre szerződtek, hogy a magyaroknak megtanítsák az argentin tangót. Az óra bemelegítéssel indult, nyújtottunk, felkészítettük a csípőnket, lábunkat a ránk váró másfél órás mozgásra. Egy Ádám nevű fiatalember szegődött partneremül, akiről kiderült, hogy hat alkalommal járt már az órán, ahol a húszéves fiataltól a hetvenéves idős párig minden korosztály jelen volt. A tanárok végig angolul beszéltek, de ez senkinek sem okozott gondot, hisz ők sem beszélnek tökéletesen, ráadásul mindent megmutatnak, úgyhogy a nyelv hiánya sem jelenthet akadályt a tanulásban.

Lilach Mor 

Izraelben született és nevelkedett, gyerekkora óta a tánc tölti ki az életét: Balett, jazz, flamenco, step, salsa stílusokban szerzett komoly tapasztalatot, de a legnagyobb szerelem számára a tangó. Különböző előadásokban kapott lehetőséget, hogy színpadon bizonyíthassa tehetségét. Táncolt a Macskák musicalben a New York-i Broadway-n és Buenos Airesben a Café Tortoni színpadán. Olyan nagynevű művészek segítették a fejlődésben, mint Gustavo Naveira és Alejandra Martinan, majd később olyan csodás táncosok partnereként léphetett színpadra, mint Aoniquen Quiroga és Cristian Duarte. Az elmúlt öt évben a Carlos Copello Táncstúdióban tanított, ahol a tangó mellett Pilates-órákat is tartott nagy sikerrel.

Christian Duarte

Argentínában született, és ott töltötte élete nagy részét is. 1992-ben országos bajnok lett küzdősportban, majd tanulmányait mérnöki és tervezési területen végezte. 1998 óta táncol tangót, kivételesen egyedi stílusát a más művészeti ágazatokban megszerzett tudásának integrálásával alakította ki. Tangótanulása a híres DNI Stúdióhoz kötötte, ahol négy éven keresztül oktatott Dana Frigoli és Pablo Villarrazza mellett. A DNI Stúdió táncegyüttesével több európai fesztiválon is fellépett és tanított Stockholmtól Szentpéterváron át egészen Olaszországig. 

Izomlázgyanús, nehéz feladat a tangó

Ahogy a két tanár, Lilach és Chris bemutatták a lépéseket, rögtön eszembe jutott az Egy asszony illata című Al Pacino-film, amelynek tangós jelenetébe ma is beleborzongok, és persze Madonna és Antonio Banderas híres betétje az Evitából. Alkalmi partneremmel nekiláttunk hát a lépések gyakorlásának, miközben a tükörben figyeltem mozdulatainkat. Cirka fél óra után már éreztem a karomat és a combomat is, és meglepetten konstatáltam, hogy bizony ez nem is annyira egyszerű, sőt izomlázgyanús, nehéz feladat. Ettől eltekintve azonban rettentően szexinek és nagybetűs nőnek éreztem magam az óra során.

Lilach és Christian a magánéletben is egy pár

Lilach és Chris nemcsak a tangóban leltek szerelemre, de egymásban is. A tangó világában egymást inspirálva alakítják ki mind a mai napig az egyéniségükből eredő, teljesen egyedi, de mégis egyszerűen elsajátítható tánctechnikát. Az elmúlt évben sikeres turnén vettek részt, amely Prágát, Koppenhágát, Londont, Tel-Avivt és Jeruzsálemet érintette. Ezek után fogadták el a Hölgyválasz Tánciskola felkérést, hogy a budapesti közönségnek is megtaníthassák egyedülálló tangótechnikájukat.

Megéreztem a táncban rejlő szenvedélyt

Az óra utolsó tíz percében a tanár, Lilach Mor odajött hozzám. Arra kért, hunyjam be a szemem, és hagyjam, hogy ő és a zene irányítson. Semmi mást nem éreztem, csak a táncosnő energiáját, a gondolatait, bizalmat kapott tőlem, és arra vitt a lábam, amerre ő akarta. Teljes mértékben rábíztam magam valakire, csak befelé figyeltem, és sikerült! Ha csak néhány percre is, de megéreztem a táncban rejlő mérhetetlen szenvedélyt. A másfél órás kaland során azt is megtudtam, hogy kialakult tangós közösség él Magyarországon, melynek legismertebb magyar táncosa és tanára Budai László. Mint mondják, Lilach és Chris érkezésével Budapest felzárkózott az európai tangóközpontokhoz, melyek közül Berlin a legnagyobb. A tangós társadalom hétvégenként úgynevezett milongákon kapcsolódik ki, ahol mindenki kipróbálhatja az órákon tanultakat. Kiderült tehát, hogy hazánkban is egyre inkább hódít ez a tánc, amin egyáltalán nem csodálkozom, hiszen engem az első randevúnkon meghódított!