Luca, Ottilia

Balerinák mint társulatigazgatók

2012.04.14. 17:30

Programkereső

Tamara Rojo lett az English National Ballet művészeti igazgatója, Lourdes Lopez pedig a Miami City Ballet vezetését veszi át.

Tamara Rojo 1996-ban hagyta el Spanyolországot és szerződött a Skót Királyi Baletthez, az egyéves kitérő után az English National Ballet (Angol Nemzeti Balett - ENB) együttesének tagja lett, majd három év után a londoni Királyi Balettnél folytatta pályáját, ahol első fellépése a Giselle-ben volt. Azóta eltáncolta a klasszikus és a modern repertoár nagy szerepeit, Richardo Cue koreográfus pedig kifejezetten neki koreografálta a Hófehérke címszerepét. Teljesítményét díjazták az olasz és a londoni színikritikusok, Olivier-díjjal tüntették ki, de vehetett át elismerét Madrid városától és János Károly spanyol királytól is.

Tamara Rojo
Tamara Rojo

A táncosnő úgy tervezi, hogy nem mond búcsút végleg a színpadnak, néhány szerepben láthatja őt a közönség, de hogy mennyit táncol és mennyit igazgat, még nem tudni. A hírek szerint Tamara Rojo koncepciózusan készült a pozícióváltásra, így a brit táncszakírók nem lepődtek meg a kinevezésen. A táncosnő a Kanadai Nemzeti Balettnél töltött el egy hónapot a társulat vezetője mellett, de gyakori vendég volt a menedzselést és az irányítást illető kérdéseivel a Covent Garden-i együttes adminisztratív és művészeti vezetőinek irodáiban is. 2011-ben a Királyi Balett vezetőjének távozásakor már felmerült a neve lehetséges utódként, az idő azonban úgy tűnik, most jött el Tamara Rojo számára.

Tamara Rojo Carlos Acostával a Manon című balettben

De nem London az egyetlen hely, ahol balerina veszi át a művészeti vezetést: Miamiban Lourdes Lopezre esett a választás. Lopez a New York City Ballet társulatában 1974 és 1996 között táncolt, majd a George Balanchine Alapítvány ügyvezetője lett, jelenleg pedig a Morphoses nevű együttest irányítja.

A Miami City Ballet vezetői 35 jelölt közül választották ki Lourdes Lopezt, akinek többi társával egyetemben nem csupán a vezetőkkel találkozott, hanem gyakorlatot is kellett tartani a társulatnak. Az új művészeti igazgató 2013 májusában kezdi regnálását, célja az, hogy a Miami City Ballet-re jellemző Balanchine-repertoárt új irányokkal egészítse ki, akár kifejezetten az ő megrendelésükre készült művekkel.