Valér

Madzsaróra mindenkinek

2012.08.12. 15:15

Programkereső

A Body Moving - Tánc mindenkinek! az eddig megszokott Gödör füves placcról elköltözve új helyszínen, a Kassák Múzeum kertjében várja a kánikulában is lelkes táncolni vágyókat. A táncórákhoz ezúttal színvonalas elméleti program is kapcsolódik: az Elmozdulás című kiállítás a század eleji táncreformer, Madzsar Alice munkásságát tekinti át.

Megérkezésemkor már folyik a kis létszámú tárlatvezetés a Kassák Múzeum - szerencsére - szellős, hűvös termeiben. Csatlós Judit muzeológus, a kiállítás kurátora élvezetes, minden részletre kiterjedő előadása először a magyar tánctörténet egy kiemelkedő alakjáról, Madzsar Alice-ról és 1912-ben Budapesten megnyitott tánciskolájáról árul el érdekességeket, mutat fotókat. A képek egy rég letűnt, mégis korát jócskán megelőző művész időszakát tükrözik, mely bőven túllépett a mozgás- és tánckultúra kísérletezésein. A kiállítás rámutat a Madzsar-iskola társadalomtörténeti kapcsolataira és szerepére, és Madzsart - aki többek közt a női torna, a terhestorna és a gyermektorna kifejlesztője is volt - abban a komplexen összefüggő filozófiai, társadalmi, egészségtani és művészi kontextusban láttatja, mely életmódreformjának kidolgozásához vezetett. Megtudjuk, hogy az iskolaalapítás előtt németországi és norvégiai tanulmányútjain sajátította el a női tornát, amiből aztán a női testkultúra, a gyógytorna és a táncmozdulatok egy különleges elegyeként megalkotta saját mozgásrendszerét.

Mozgáscsoport (Madzsar-iskola) - 1928-29.
Mozgáscsoport (Madzsar-iskola) - 1928-29.

1926-ban A női testkultúra új útjai címmel megjelent könyvében összegezte elméleteit, melyben a női testkultúrát mint a női egyenjogúság fontos eszközét emelte ki. Madzsart ott találjuk az első avantgárd színházi kísérletezők, Palasovszky Ödön és Bortnyik Sándor oldalán a Zöld Szamár Színház megalapításakor, melyhez a kiállításon kortárs videóinstalláció kapcsolódik Madzsar színpadi munkásságára reflektálva. A Madzsar-iskola társadalmi viszonyait a tárlat egy összetett és erősen sűrített, mégis logikusan értelmezhető, hatalmas kapcsolati térképen szemlélteti, melyen jól látható, hogy a Madzsar Alice Intézet és mozgáskórusa kapcsolatban állt a Huszadik század és Nyugat című folyóiratokkal, a Társadalomtudományi Társasággal, a Szellemi Tudományok Szabad Iskolájával, Kassák Lajos körével és más kórusokkal is.

Tornagyakorlat
Tornagyakorlat

Ahogy a kiállítás végére érünk - ami hangsúlyozottan kötelező látnivaló, ha ellátogatunk a Tánc mindenkinek! óráira - lent az udvaron már készülődik is Ladjánszki Márta, hogy megtartsa a szokásos évi „folyton Horton" óráját. Elsőre kétségbeejtő a helyzet, mert a szervezőkön kívül csak egy-két, látszólag eltévedt ember lézeng az óbudai Zichy-kastéllyal körbevett, kissé kopottas udvaron. Magamban konstatálom, hogy a helyszínváltozás nem tett jót a résztvevők mennyiségének, a belvárosban még a véletlenül arra járók is többen álltak meg - bár ebben az esetben nyilván nem saját elköltözési szándékról van szó. De szerencsére nem lesz igazam: ahhoz képest, hogy harmincöt fok van és kevésbé frekventált helyen vagyunk, szép lassan csorogni kezdenek az érdeklődők. Egy fiatal lánycsoport öltözik át a múzeumban, egy anyuka hozza virgoncabbnál virgoncabb fiát és kisbabáját, akit egy polifómra fektet, míg próbálja a távolból lekövetni a mozdulatokat. Mire Ladjánszki Márta elkezdi az órát, már körülbelül 15-20 ember áll táncra készen a füvön.

Body Moving
Body Moving

A Horton-technika, ahogy azt korábbi években is megtapasztalhattam, kevésbé látványos és intenzív mozdulatai ellenére nagyon is kemény munkát takar. Apró, de annál nehezebb és precízebb mozdulatok követik egymást, melynek alapja egy koncentrált, feszes nyújtótechnika és laikusok számára nehezen megtartható egyensúlyi helyzetek. Ladjánszki Márti, aki rezzenéstelen arccal adja elő a legkicsavartabb pozíciókat is, időről-időre instruálja a táncolókat: „Tartsd meg azt a mozdulatot, ami neked a legszélesebb" - s ezzel kegyesen a résztvevőre bízza, hogy ki mit ért ez alatt. „Mintha kapaszkodnál a nem létező falakba." - teszi hozzá, mikor majdnem mindenki felborulni látszik az egy lábon egyensúlyozás közben. A végére marad egy-két haladó mozdulat is, ha a korábbi megpróbáltatások bárkinek is kevésnek bizonyultak volna. Az óra nagy tapssal záródik.

Pálosi István - Mozdulat című kiállítás megnyitója az Iparművészeti Múzeumban
Pálosi István - Mozdulat című kiállítás megnyitója az Iparművészeti Múzeumban

Pálosi István „mai mozdulatművészeti" órájához pakolászik már, amíg az átizzadt testű táncolók feltankolnak vízzel, s eközben új látogatók is érkeznek. Pálosi Ladjánszkival ellentétben nem használ mikrofont, inkább közelebbről magyaráz, és ezzel az óra is sokkal közvetlenebbé és családiasabbá válik. Mellettem a kisbabájával táncoló anyuka, miután rajzolni küldi másik, hiperaktív gyermekét, közelebb húzódik a szivaccsal. Pálosi István, aki a meleg ellenére talpig feketében van, rövid, mozdulatművészeti gyorstalpalót tart, amiből megtanuljuk, hogy a mozdulat a tér, idő, erő és a kifejezés tényezőivel írható le. Az alapmozdulatok bemutatása közben hangsúlyozza, milyen fontos a helyes légzéstechnika, mivel „az oxigénnek az utolsó ujjbegyig el kell jutnia". Pálosi kongát vesz elő, amivel mint egy klasszikus mozdulatművészeti sámán üti a ritmust, és közben - ösztönösen is - rímekbe szedve kántálja a táncolnivalót, az emberek pedig le-föl kelnek és esnek a sámáni dobverésre. Kedvencem az aktatáskával érkező hatvan körüli bajuszos férfi, aki a hátsó sorban öltönynadrágban próbál a mozdulatművészet titkaiba bevonódni, majd hosszúnadrágját sportnadrágra cseréli, bőrcipőjét mezitlábra váltja. Bár eredeti terveimben az összes aznapi óra benne szerepelt, de Pálosi magyarázó szavait hangos dörgés szakítja meg többször is, és amikor az ég egyértelmű vihart jelez, fájó szívvel menekülőre fogom. És ugyan jóval hosszabb az út hazafele Óbudáról, így utólag mégis alkalmas és különleges helyszínnek érezhettük ezt a patinás környezetet, ahol a lassan ahygománnyá váló Body Moving idén megtalálható.