Hella

Csúcstermékek találkozása

2013.02.05. 20:07

Programkereső

Sikeres bemutatók, frissen szerződtetett hazai és külföldi táncosok, valamint markáns arculatváltás mellett a Magyar Nemzeti Balett újabb sikert könyvelhet el magának: októberben 2014 júniusáig tartó szponzori szerződést írhattak alá az adidasszal. A tavaszi félév terveiről és a mérföldkőnek számító együttműködésről Solymosi Tamás balettigazgatóval, Császári Attilával, az adidas Budapest Kft marketingigazgatójával és Németh Zoltánnal, a közreműködő ügynökség vezetőjével beszélgettünk.

- Milyen változtatásokat, újításokat sikerült megvalósítani a Magyar Nemzeti Balettnél, amióta átvette az együttes vezetését?

- Solymosi Tamás: Örömmel mondhatom, hogy több tervünket is sikerült már megvalósítani. Először is teljes arculati átalakuláson estünk át, az együttes vizuális megjelenése, pozícionálása sokat lépett előre, ebben érezhető a változás. Az előadásaink meghirdetése, a citylightok, a plakátjaink, a médiaszereplések, mind-mind egy sokkal markánsabb képet mutatnak, amit itt is megköszönök a Dr. Turkovics Monika vezette marketing osztálynak. A társulat munkakörnyezetén is javítottuk: felújítottuk a teljes harmadik emeletet, ez a balett otthona az Operaházban. Ezen kívül, ahogy például egy nemzeti futballcsapatnál is számtalan szakember gondoskodik a sportolók jólétéről, úgy most már nálunk is pszichológus, Úrvári Orsolya segíti a balettmesterek és táncosok munkáját. Orvosunk régóta van, újdonság azonban, hogy immár gyógytornászt és több masszőrt alkalmazhatunk.

Aliya Tanykpayeva és Oláh Zoltán az Anyeginben
Aliya Tanykpayeva és Oláh Zoltán az Anyeginben

- Az elmúlt hónapokban két külföldi balerina is csatlakozott a társulathoz, a Bécsi Operaházból Karina Sarkissova és a kazah származású Aliya Tanykpayeva, aki az Anyeginben Tatjánaként, és A diótörő Mária hercegnőjeként már be is mutatkozott a magyar közönségnek.

- ST: Folyamatosan igyekszem az együttes összetételét frissíteni, magyar és külföldi táncosokkal növelni a színvonalat. A cél mindenképpen az, hogy a közönség magasan képzett művészeket lásson a színpadunkon, mi pedig olyan előadásokat tudjunk megvalósítani velük, amelyek nem csak itthon, hanem nemzetközi színtéren is versenyképesek. Ennek a törekvésnek egy másik iránya a külföldi turnék szervezése, ami egy nagy presztízsű, külföldi operaház vagy színház esetében minimum két-három éves előkészítést és szervezést igényel. Sikerült elérni, hogy idén nyáron Rómába menjünk, a Caracallába, ami egy viszonylag gyors folyamat eredménye lett. Ez az olaszországi turné lesz az első nagy külföldi utunk, és már a következő szezonra is megvannak azok a lehetséges partnerek, akikkel tárgyalunk vendégszereplésekről.

- Az Anyegin novemberi sikere után februárban két ismert, az irodalomban és filmen is népszerű előadást láthatunk ismét a Nemzeti Balett-től, a Don Quijote és az Elfújta a szél című produkciókat.

- ST: A Don Quijote és az Elfújta a szél is régóta repertoárdarab, de az elmúlt évadban leporoltuk, felújítottuk a Don Quijote-ot, új elemekkel frissítettük. A hazai klasszikus balett első számú központja vagyunk. Nem elég csak premiereket színre vinni, a repertoáron lévő előadásokat is ápolni kell.

- Lehet már tudni valamit a tavaszi Seregi-hónapról?

- ST: A Seregi-hónappal a Mester emléke előtt tisztelgünk. Tavaly májusban hatalmas művészt, korszakos alkotót veszítettünk el. Bennem már korábban megfogalmazódott az a terv, hogy nagy koreografusainknak szervezzünk egy-egy szezonon belül olyan hónapokat, amely szinte csak róluk szól. A szomorú apropó kapcsán elsőként Seregi László műveiből állítottam össze egy havi műsort, amikor a Szentivánéji álom, A makrancos Kata, valamint a Rómeó és Júlia lesz látható.

Solymosi Tamás, Császári Attila és Ókovács Szilveszter a Magyar Nemzeti Balett és az adidas együttműködésének aláírásakor
Solymosi Tamás, Császári Attila és Ókovács Szilveszter a Magyar Nemzeti Balett és az adidas együttműködésének aláírásakor

- Kiemelt eseménynek számított, amikor múlt ősszel a Magyar Nemzeti Balett egyedülálló megállapodást kötött az adidas Budapest Kft-vel. Milyen mértékű változást jelent ez a társulat életében?

- ST: Az Anyegin sajtótájékoztatóján jelentettük be a nagy hírt, és szimbolikusan akkor írtuk alá az adidasszal a megállapodást jelképező balettcipőket, illetve a hivatalos szerződést is. Mérföldkő ez a Magyar Nemzeti Balett életében, hiszen a társulat fennállása óta nem volt ilyen szponzora. A külföldi együttesek többsége rendelkezik támogatókkal, épp így a mi társulatunknak is régóta szüksége lett volna egy nagy céggel való együttműködésre. Közös erőfeszítéseinknek köszönhető, hogy az adidas, amely a balett területén eddig csak a Staatsballett Berlin együttesét támogatta, most a Magyar Nemzeti Balett mellé állt. Amellett, hogy ezzel szakmai támogatást nyertünk, azt is kijelenthetjük, hogy az adidas partnereként már nemcsak tánc-szakmailag tartozunk a nemzetközi élmezőnybe.

- Az adidas a tánc műfajában jellemzően inkább a street dance és az egyéb szabadstílusú, utcai táncokkal folytatott párbeszédet. Hogyan indult el az együttműködés egy ilyen magaskultúrába tartozó, kötött műfajjal, mint amilyen a balett?

- Császári Attila: Az adidas originals kollekciója és a street dance valóban  hosszú évtizedek óta elválaszthatatlanok egymástól. Bob Marley, a RUN DMC vagy éppen Snoop Dogg ennek a zenei és táncvilágnak meghatározó alakjai, akik mellett még számos híresség adta arcát és elkötelezettségét az adidas márka népszerűsítéséhez. Cégünk nem ma kezdte ezt a szponzorációs tevékenységét, így ma már kimondható, hogy ezen a területen versenytársaink nem is igazi versenytársak. A Staatsballett Berlin balett-táncosainak szponzorálása és a felkészülést segítő funkcionális termékeink fejlettsége együttesen adták a lehetőséget a mostani együttműködéshez.

- Az esztétikus és sportos test képe mindig is az adidas arculat része volt, de mégis milyen vonalába illeszkedik a cégszemléletnek egy balett-táncos? A balettnak milyen tulajdonságai találkoznak össze a sportmárkával?

- CsA: Cégalapítónk, Adi Dassler alapfilozófiája, hogy mindig csak a legjobbat adjuk a sportolóknak. Ki vitatná azt, hogy a balett a művészeti vonala mellett egészen kiemelkedő - megkockáztatom, élsportolói szintű - fizikai teljesítmény is, amit csak rendkívüli mennyiségű munkával lehet elérni és fenntartani. Az ilyen munkához pedig már elengedhetetlen, hogy a mai kor legfejlettebb anyagai és technológiái segítsék a balett-táncosokat is. Ami egy olimpiai vagy világbajnokot segít a felkészülésében és versenyzése során, az minden bizonnyal a balett-táncosnak is csak javára válhat.

- ST: Az adidas csúcstermékeket forgalmaz a sportruházat ágazatában - a Magyar Nemzeti Balett épp így képviseli itthon a balett, még szélesebb körben nézve az egész tánc műfaját. Ahogy a sportolóknak, úgy a táncművészeknek is szükségük van kiegészítő ruházatra, amivel izmaikat melegen tudják tartani. Ha ehhez olyan minőségi termékeket használhatunk, mint az adidas ruhái, számunkra öröm.

- Mennyire látja az adidas népszerűsíthető terméknek a balettet? Milyen új közönséget vonzhat egy ilyen megállapodás akár az adidas, akár a Nemzeti Balett oldaláról nézve?

- CsA: Biztos vagyok benne, hogy Magyar Nemzeti Balett világhírű táncosait követendő, az őket csodáló rajongók táborából is jónéhányan fordulnak majd  az adidas irányába. Nem történt ez máshogy azt követően sem, hogy 1968-ban megállapodtunk a Magyar Olimpiai Bizottsággal, mellyel éppen most kezdtünk bele a megszakítás nélküli 46. együttműködési évünkbe. A több évtizedes együttműködésünk a Magyar Labdarúgó Szövetséggel és a Magyar Kézilabda Szövetséggel is azt bizonyítja, hogy a hazai legjobbakkal  érdemes együtt dolgozni, mert kifizetődő  hosszútávra elköteleződni. Bízunk benne, hogy a most kezdődő Magyar Nemzeti Balett-együttműködésünk is szép jövő elé néz.

- Milyen formában jelent már meg az adidas az Operaházban?

- Németh Zoltán: Egy nyolchónapos munka előzte meg az együttműködést. Az volt az egyik legnagyobb feladat, mivel ekkora multinacionális cég még nem támogatta a balettegyüttest, hogy az intézmény felkészüljön erre a partneri munkára. Ki kellet találni és megtervezni, hogy hogyan tudjuk ezt az új elemet beilleszteni a rendszerbe. Talán a megállapodás nem is jött volna létre, ha ebben a munkában az Operaház marketingosztálya tevőlegesen nem vett volna részt. Itt kell megemlítenem, hogy a marketingosztály igazgatója, dr. Turkovics Mónika szakmai hozzáértése elengedhetetlen volt a feladat megoldásában. Nem csak kommunikációs vagy marketing szempontból, hanem abban is, hogyan lehet az együttműködést integrálni az Operaház rendszerébe oly módon, hogy az mindkét fél együttműködési elképzelését kiszolgálja. Ennek eredményeképpen decemberben már az Operaház adott helyszínt az adidas éves rendezvényének, ahol felléptek a társulat táncosai is. Egy igazán különleges helyen valósíthattuk meg ezt a sokszínű eseményt, amire talán más cégek is felkapták a fejüket.

- CsA: Az adidas kiemelt üzleti és szponzorációs partnerei számára ezúttal abból az alkalomból rendezett partnertalálkozót, hogy Lengyel Zsolt ügyvezető igazgató vezetésével felállt az az új szervezet, amely a magyar és szlovák piac igényeit maximális hatékonysággal tudja kielégíteni. Már magának az Operaháznak a kiválasztása is óriási sikert aratott a partnereink körében, de a program keretében a kulisszák mögé történő betekintés lehetősége minden várakozásukat felülmúlta. Az pedig, hogy a balettkar produkciója és a táncos show a nézőtéren felépített színpadon került lebonyolításra, lenyűgöző látványt adott. Keveseknek adatik meg, hogy a világ egyik legszebb épületében, világszínvonalú produkciót lássanak úgy, hogy a háttér a királyi páholy.

Az adidas partnertalálkozója
Az adidas partnertalálkozója

- Hogyan kell az adidas jelenlétét a társulat életében elképzelnünk?

- NZ: A megállapodás első lépcsőfokán az adidas sporttermékekkel látja el a balettegyüttest. Ezt egy olyan PR és kommunikációs stratégia egészíti ki, amely a két brand találkozását, folyamatos közös megjelenését segíti elő. Persze más terveink is vannak. Elképzelésünk szerint a későbbiekben egy tánckollekciót fogunk kialakítani az adidas termékeiből, amibe esetleg divattervezőket is bevonunk, de egyelőre ennek még csak a tervezése folyik.

- ST: Az egyedi ruhadarabokon a cég és a társulat logója egyaránt szerepel, valamint a személyre szóló tréningruhákon a művészek neve is fel van tüntetve. Későbbi terveink között az is szerepel, hogy ezek az egyedi tervezésű viseletek megvásárolhatók legyenek az üzletekben, ezzel talán mi is szélesíteni tudjuk az adidas vevőkörét, hiszen akik szeretik a balettet, a táncot, érdeklődni fognak a sportmárka iránt is.