Lázár, Olimpia

Itt van Japán!

2013.09.20. 12:30

Programkereső

Érintéspont Művészeti Alapítvány szervezésében a 2009-ben Butoh Fesztivál néven elindított, kétévente megrendezett programnak idén a Nemzeti Táncszínház és a Trafó Kortárs Művészetek Háza ad otthont szeptember 23. és 28. között.

A szervezők hosszú távú szándékai már megmutatkoznak a 2013-as év kurátori koncepciójában és az új arculatban. A kezdetben a butoh előadásokra fókuszáló fesztiválprogramban most megjelennek a műfaj szoros határai közé nem sorolható, ugyanakkor a butoh filozófiáját tükröző előadások is. A társadalmi konvenciókat átlépő, tabutémákat sem nélkülöző, újító butoh műfajának szellemiségéhez sokkal inkább igazodik ez a nyitott gondolkodásmód, mely a különböző kortárs előadó-művészeti ágaknak a butoh filozófiája által inspirált művészeit és produkcióit is befogadja.

Batik
Batik

Szeptember 20-án lép színpadra a kizárólag női táncosokból BATIK, amelyet a koreográfu Ikuyo Kuroda alapított 2002-ben. Még abban z évben elnyerték A Yokohamában megrendezett Seine Saint Denis Nemzetközi Koreográfus Találkozó „Nemzeti Díját", amellyel a professzionális kortárs szakma hivatalosan is elismerte a társulatot.

Eddigi koreográfusi munkái és szólói tették Ko MUROBUSHI-t a butoh egyik legnevesebb képviselőjévé. Fáradhatatlanul dolgozik a műfajban rejlő lehetőségek kiaknázásán, úgy, hogy közben nyitott marad az őt körülvevő világból érkező hatásokra, és kitartóan figyeli a munkáiban megjelenő létező és nem létező japán gyökereket. Ko Murobushi butoh mester legutóbb 2011-ben, a KINJIKI Fesztivál vendégeként lépett fel Budapesten Quick silver című szólójával és Bataritával készített Hangok a széllel... című duójával. A Nemzeti Táncszínházban szeptember 27-én látható darabját júliusban mutatta be az ImPulsTranz Fesztiválon, Bécsben.

Az 1960-ban született Thoru Komatsu 21 évesen kezdett butoh-t tanulni Min Tanaka Mai Jyuku" műhelyében, majd két évvel későbbi találkozása Tatsumi Hijikata és Yoko Ashikawa mesterekkel oda vezetett, hogy stúdiójukban folytatta tanulmányait.Művészeti karrierjében nagy áttörést a tokiói Terpsichore Feltörekvő Butoh Művészek sorozat keretében bemutatott szóló előadása jelentette, melyet további szólómunkák követtek.Stílusát tekintve leginkább a Hijikata-féle butoh iskolához sorolható, melynek hagyományait jelenleg is ápolja és kutatja. Ezzel párhuzamosan butoh táncosként keresi saját nyelvezetét is. Morfium nővér c. darabjának szeptember 28-án, a Nemzeti Táncszínházban lesz látható az európai ősbemutatója.

A szeptember 28-án a Nemzeti Táncszínház színpadára lépő  Lola Lince's Experimental Dance Company 1992-ben alakult Guadalajara városban, Mexikóban. A társulat kreatív munkájában és az egyedi hangvétel keresésében mindig is a kísérletezés volt a kiindulópont. A társulat elutasítja a test, mint berögzült technikai minták által fogva tartott entitás vizsgálatát és a környezete, valamint saját állandó mozgásának befolyása alatt folyamatosan, korlátlanul változó testet tekinti alapnak. A társulat munkáiban elkötelezetten és rendíthetetlenül keresi a belső szabadságot és spiritualitást.