Etelka, Aletta

Belső univerzumunk

2013.11.10. 07:09

Programkereső

A Duda Éva Társulat november 12-13-án a MU Színházban két előadással ünnepli negyedik évfordulóját a Lábán Rudolf-díjas Lunatika című produkciójának. Az elmúlt négy évről, lunatizmusról és hétköznapi alvajárásról a társulatvezető koreográfussal beszélgettünk. INTERJÚ

- Pontosan négy éve mutattátok be a Lunatikát. milyen változásokon ment át a darab, illetve a társulat azóta?

- A legtöbbet játszott előadásunk, itthon és külföldön egyaránt, ettől nyilván volt lehetősége  érni, változni, finomodni. Jelentős változáson ugyan szemmel láthatóan nem ment keresztül, mégis ez teszi a legjobbat egy műnek, ha formálódhat játék közben. Eleinte is nagy volt benne a lendület, most is kemény,  a táncosok számára is kikerülhetetlenül felkavaró helyzetekkel, sötét és néhol agresszív pillanatokkal. Ma is érvényes gondolatokkal, szituációkkal lehet szembesülni. Nekünk belül azért is fontos, mert a mélységben találkozni nagyon meztelen érzés, nincs semmi,  ami eltakarná a lényeged. Ebben pedig bővelkedik a Lunatika. Nem utolsó sorban, pedig a darab bemutatását követően váltunk társulattá, ezért is mérföldkő.

Duda Éva
Duda Éva

- A darab címadására emlékszel még? Etimológiája szerint a "lunatizmus" és a "galaktiká"-t gyúrtad egybe, de az őrület fogalmát is hordozza. Mi volt ezeknek a témáknak az aktualitása számodra?

- Sokat gyűrtem ezt a címet akkoriban, úgy éreztem, valóban ez a különös, nem létező kifejezés fogalmazza meg azt a belső, tág univerzumot, ami bennünk lakik, akár pokoli, akár éteri. Kerestük az emberi lény gyökeri, zsigeri, ösztönös motivációit és a megtanult, civilizált, tudatos viselkedés közti feszültséget, azt a vékony, meghatározhatatlan határt, hogy mi a cselekvés legmélyebb indíttatása - ezzel foglalkoztunk.

- Hogyan csalogattad elő táncosaidból a tudattalan, ösztönös mozgásokat, amik a darab lényegi mozgatórugói?

- Rengeteg indulatot találunk magunkban, nem olyan nehéz ezeket előhalászni, célzott módon szinte gombnyomásra törnek elő belőlünk a félelmek, a kérdések, a szexuális vágyak, az elfojtások, és ezek a mélyen lappangó érzések értékesen és szemléletesen tudnak belefolyni egy-egy mozdulatba, koreográfiába, a test elkezd szinte magától beszélni. Nyilván nagyfokú nyitottság és felkészültség kell ezek feldolgozására és reprodukálására a szereplők részéről, hiszen roppant személyessé válik minden, ha saját emociókból táplálkozik.

Lunatika - Duda Éva Társulat
Lunatika - Duda Éva Társulat

- Mi a mai korban többségében alvajárók volnánk?

- Sokszor megcsináljuk, amit mondanak nekünk, megszokjuk életünk során, hogy megfelelünk minden irányba, vagy csak vetődünk, sodródunk, csapódunk. Erősebb impulzusok is érhetnek, mint például a manipuláció. A külső dolgokon túl pedig az ösztöneink is bizonyos dolgokra késztetnek, keményen diktálnak. A sok hatás, máz, lerakódás és irányítottság mögött hol a szabadság, kik vagyunk egyáltalán és miféle küldetéssel? Számomra lényegi kérdések.

- Mire készültök most, milyen új témák mozgatnak?

- A mostani két előadást azt teszi izgalmassá, hogy az eredeti csapatból néhány ember cserélődött, új szereplők állnak be, akik új energiákkal töltik fel a produkciót. Egyed Bea, akivel már a Virtusban találkozhattak a nézők, és Mészáros Máté, aki évekig Belgiumban dolgozott az Ultima Veznél, most hosszú idő után először lép fel budapesti szinpadon. Máté ráadásul most komponál egy előadást a csapatnak, aminek decemberben lesz a bemutatója. Jót jelent, ha szívesen megy velük a ringbe is.

Lunatika - Duda Éva Társulat
Lunatika - Duda Éva Társulat