Luca, Ottilia

Az évad egyik legfontosabb előadása érkezik a Trafóba

2014.10.01. 09:40

Programkereső

Fizikai színház, dokumentarista színház, tánc – számtalan műfaji kategóriát ráerőltethetnénk a társulatra. Kár, hogy a DV8 tökéletesen alkalmatlan az ilyenfajta besorolásra.

Ha most hirtelen össze kellene szedni az elmúlt évek tíz legjobb előadását, a DV8 2012-ben Budapestre hozott Can we talk about this? c. darabja egészen biztosan dobogós helyet foglalna el (az erről készült interjúnkat itt olvashatják). Az előadás másfél órája alatt lényegében annyi történt, hogy néhány szorosan egymásra rendezett jelenetben Nyugat-Európa legégetőbb problémáját vetették oda a nézőnek: miként integrálható a nyugati demokrácia az iszlámmal? Korlátozhatja-e egy vallás az egyén szólásszabadságát egy demokratikus berendezkedésben, mikortól kell egy hívőnek kompromisszumot kötnie a közösség javára? Az önmagukban közhelynek tűnő kérdések olyan árnyaltan, olyan intenzitással, a politikai közhelyeket megkerülve kerültek a színpadra, amilyet Magyarországon azelőtt aligha láthatott néző. Pontosabban láthatott, például 1992-ben, amikor a DV8 először érkezett az Budapestre.

A világ vezető fizikai színházi társulata már 1986-os megalakulásakor sem a kompromisszumairól volt híres. A végzettségét tekintve egyébként pszichológus Lloyd Newson, a társulat alapítója kezdetektől fogva hangosan hirdette a klasszikus táncformák, így például a balett kiüresedettségét. Témáikat szinte kivétel nélkül erős politizáltság jellemzi, ám mielőtt még valaki whig/tory pólós táncosokat képzelne a színpadra, gyorsan szögezzük le: esetükben ez annyit jelent, hogy kivétel nélkül aktuális társadalmi témákat boncolnak szét, a homofóbiától kezdve a vallási és etnikai konfliktusokig - nem egyszer túllépve a politikai korrektség meglehetősen szűk határait.

DV8
DV8

Az október 1-től három napon át a Trafóba érkező John c. előadásukat idén augusztusban mutatták be Bécsben. Akárcsak legutóbbi Can we talk about this? esetében, Newson ezúttal is dokumentarista eszközökkel közelített anyagához, közel ötven férfival készítettek interjút, amelyben a nemiségről, szexuális szokásaikról és vágyaikról vallottak. A megkérdezettek egyikét Johnnak hívták - lányokról, fiúkról, börtönről mesélt történeteit ezúttal szigorúan a tizennyolcas karika árnyékában láthatjuk a Trafóban.