Szilárda

Manon-bemutató és nemzetközi balettgála sztárvendégekkel

2015.02.18. 15:13

Programkereső

Hazai társulatok közül az Opera balettegyüttese, a Magyar Nemzeti Balett viszi színre először Kenneth MacMillan Manon című alkotását. A világhírű koreográfiát hazai együttes még nem mutatta be. Az ősbemutató évfordulóján, március 7-én nagyszabású nemzetközi balettgálát tartanak a tavaly elhunyt világhírű balettsztár, Nagy Iván emlékére.

Február 28-án mutatja be először magyar együttes az operaszínpadról jól ismert Manon történetét. A budapesti premier különlegessége, hogy a Magyar Nemzeti Balett négy szereposztással készül a komoly technikai bravúrokkal tűzdelt koreográfia előadásaira. Minden összeállításban a legkiválóbb szólótáncosok lépnek színre. Manon és des Grieux szerepében Tanykpayeva Aliya, Nakamura Shoko, Felméry Lili, Pap Adrienn, Oláh Zoltán, Timofeev Dmitry, Leblanc Gergely és Lagunov Ievgen mutatkozik be a közönségnek.

Manon (Forrás: Magyar Állami Operaház)
Manon (Forrás: Magyar Állami Operaház)

MacMillant a Manon 70 című, Jean Aurel által 1968-ban bemutatott film ihlette a színpadra vitelre, továbbá díszlettervező barátja, Nicholas Georgiadis is javasolta neki a témát. Az 1929-ben született koreográfus első kísérletei az 1950-es évek elejére esnek és igen kecsegtetőnek ítélték őket. Ezek az egyfelvonásosok még a francia újhullámhoz tartozó Roland Petit műveinek stílusához álltak közel, azonban az ifjú skót hamar megtalálta saját nyelvét és stílusát. Élénk kapcsolatban állt író és filmes kortársaival, és generációjának tagjaihoz hasonlóan a háború utáni lázadás jellemezte, amely táncjátékainak témaválasztásban mutatkozott meg. Saját korának témái izgatták, nem akart tündérmeséket színpadra vinni. Sir Kenneth MacMillan Frederick Ashton mellett a 20. századi brit balettélet legjelentősebb alakja. Népszerűbb műveit (Manon, Mayerling) a világon nagyon sokfelé játsszák a nagy együttesek. MacMillan alkotásaiban lelki alkatából adódóan talán az erőszakra, lázadásra való hajlama a legszembetűnőbb, noha a balett műfajától eredendően ennek pont az ellenkezőjét várnánk el. Mindenképpen nagy újító a kifejezés szabadsága és a táncnyelv megújítása terén. A korábbi alkotók - a vele kifejezetten éles kontrasztot mutató Ashton - a balettet a szépség és a harmónia egyik kifejezési lehetőségének tekintették, és műveikkel a közönséget szerették volna gyönyörködtetni, szórakoztatni.  Balettjeinek színpadi megvalósításán két képzőművésszel dolgozott gyakran. Közülük az egyik maga a Manon-témát javasló, görög származású Nicholas Georgiadis (1923-2001), a másik a dél-afrikai születésű Yolanda Sonnabend (1935-). A budapesti Manon-bemutatón az eredeti Georgiadis-tervek alapján készült díszletek láthatók majd.

A Manon mára vitán felül egyike a 20. század legjelentősebb cselekményes balettjeinek. Londontól Szentpétervárig és Hong-Kongtól Ausztráliáig sokfelé játsszák. A férfi főszereplő, des Grieux a táncszínpadon egy végtelenül elegáns arisztokrata, aki szerelmes állapotában teljesen kiszolgáltatottá válik. A nőalak, Manon a lovaggal szemben maga a szépséggel párosult romlottság, tökéletesen amorális figura, akinek nincsenek gátlásai: amit szeretne, azt el is veszi. Bár a Manon a balettirodalom egyik leghíresebb opuszává vált, sir Kenneth MacMillan igen gyorsan koreografálta meg. 1973 októberében kezdte a munkát, és 1974. március 7-én zajlott le az ősbemutató.

Nagy Iván (Fotó: Gács Tamás)
Nagy Iván (Fotó: Gács Tamás)

A Magyar Állami Operaház a Manon ősbemutatójának évfordulóján, éppen március 7-én emlékezik meg a nemzetközi balettélet egyik kiemelkedő hazai képviselőjéről: a tavaly elhunyt Nagy Ivánról, a Magyar Nemzeti Balett főtanácsadójáról. Tudása és embersége előtt tisztelegve rendezik meg a Nagy Iván Nemzetközi Balettgálát, amelyre a világ élvonalához tartozó táncművészek kaptak meghívást. Budapestre érkezik a moszkvai Bolsoj két kiváló szólistája, Anna Tikhomirova és Artem Ovcharenko, a Holland Nemzeti Balett társulatából Igone de Jongh, aki leginkább a klasszikus balettrepertoár szerepeinek kivételes megformálójaként ismert, de ő a múzsája Hans van Manen koreográfusnak is. Partnereként Marijn Rademaker a Stuttgart Balett első magántáncosa lép színpadra. A nemzetközi sztárvendégek sorában fellép még a prágai születésű Daria Klimentova, aki a prágai Nemzeti Színház után a fokvárosi Capab/Kruik Balett, a Skót Balett tagja volt, majd az Angol Nemzeti Balett szerződtette. Az orosz születésű Vadim Muntagirov mára az American Ballet Theatre és a Marinszkij Színház visszatérő vendége, de fellépett már Japánban is.  A gálaesten a nemzetközi sztárvendégek mellett a Magyar Nemzeti Balett kiemelkedő szólistái közül Oláh Zoltán, a 2014/2015-ös évad Etoile-ja, Felméry Lili, Aliya Tanykpayeva, Dmitry Timofeev, Nakamura Shoko és Leblanc Gergely lép színre, a második rész első műsorszámában pedig a Magyar Táncművészeti Főiskola növendékei láthatók.