Luca, Ottilia

Angelin Preljocaj: „A saját migrációs történetemre utalok”

2016.03.03. 10:20

Programkereső

A világhírű Ballet Preljocaj visszatérő vendég Magyarországon, azonban most először láthatja a magyar közönség a The New York Pieces elnevezésű darabot, amit a francia csapat szellemi és művészeti vezetője, az albán származású táncos-koreográfus, Angelin Preljocaj koreografált. Ennek kapcsán a Nemzeti Táncszínház készített vele villáminterjút.

- A The New York Pieces előadás két része 16 év különbséggel készült a New York City Ballet számára, azonban most a saját táncosaid táncolják a magyar közönségnek. Miért ezt a két előadást választottad?

- Ebben az előadásban a New York City Ballet számára 16 év különbséggel készített két darab találkozik. A program érdekessége, hogy a New York City Ballet egy rendkívül virtuóz társulat, hagyományaik szorosan kapcsolódnak a Broadway-hez, a sztepp tánchoz, a musical világához, valamint G.B. erős neoklasszikus vonulatához. A alkotások középpontjában az energia, a tér, a súly és a dinamika koncepciója áll. Amikor együtt dolgoztam a táncosokkal, hihetetlenül inspirált az energiájuk, és ez arra ösztönzött, hogy felülvizsgáljam a saját koreográfiám.

- John Cage zenéjét nem kell bemutatni, azonban ebben a darabban egy különleges kompozíciót hallunk. Hogyan inspirált John Cage zenéje a munka során?

- Amikor hallottam Cage ezen zeneművét, meglepődtem, mert nem ugyanazt a hangulatot keltette, mint amit addig ismertem tőle. Egy részében a kompozíciónak semmi mást nem hallunk, csak lélegzést. Ez nekem nagyon tetszett, és meg akartam keresni a mozgásban azt, amit a légzésben hallunk. Rendkívül inspiráló volt.

-  A La Stravaganza elnevezésű epizódban a múlt és jövő kérdése mellett a bevándorlás a központi téma, mennyire merítettél a saját életedből?

- A La Stravaganza saját történetemre utal. Miután Peter Martins meghívott, hogy új darabot készítsek a NYCB táncosai számára, New Yorkba jöttem, hogy találkozzam velük. Egy migráns fiaként, New York mindig is egy mitikus város volt számomra, a migráció szimbóluma azoknak, akik új kezdetek felé hajóznak. Az "új világ" fogalma egyre jelentőségteljesebbé vált az alkotófolyamat során.

- Vivaldi zenéje találkozik a kortárs zenével, szintén szimbolizálva a múlt és jelen viszonyát. Mennyire volt tudatos a zeneválasztás?

- A La Stravaganza-ban a múlt a jövőbe fordul, mintha az idő egy örökkévalóság volna. A zenét ennek tükrében választottam. Vivaldi kifinomult zenéjét szembeállítjuk egy sokkal organikusabb hangzással.

Egy hétig a táncé a főszerep Budapesten

Február 24. és március 3. között a táncé a főszerep Budapesten. A programról bővebben ide kattintva olvashat.