Árpád

Balett készül Frida Kahlo életéből

2016.03.29. 16:54

Programkereső

A festészet mindig is inspirálta a táncéletet, különösképpen a kortárs alkotókat. Az azonban, hogy az Angol Nemzeti Balett most a legendás sorsú festőnő életét viszi színre, gesztusértékkel bír.

A címszerepet ugyanis Tamara Rojo, a társulat művészeti vezetője alakítja majd, aki elhatározta, hogy erősíti a nők jelenlétét az alapvetőn férfiak uralta koreográfusi palettán. A Frida életét feldolgozó, Broken wings című balett - mely Annabelle Lopez Ochoa koreográfiája- a She Said elnevezésű est egyik egyfelvonásosa. Az est megszületését az a meglepő felismerés is indokolta, hogy Tamara Rojo eddigi, igencsak szerteágazó balett-táncosi pályafutása során még egyszer sem dolgozott női koreográfussal. Ezzel szembesülve határozta el, hogy létrehoz egy estet, melyben három női koreográfus dolgoz föl ikonikus női sorsokat. „A nők hangjának elnyomása a történelem során” volt az a téma, melyről a She Said összeállításakor Aszure Barton, Yabin Wang and Annabelle Lopez Ochoa koreográfusokkal konzultált. Ez a téma szépen egybevágott Lopez Ochoa rég dédelgetett álmával, amiben a rendkívüli mexikói festőnő életét dolgozza föl a tánc nyelvén.

Frida Kahlo
Frida Kahlo

Balerinák mint társulatigazgatók

Tamara Rojo 2012-es művészeti vezetői kinevezéséről ide kattintva tudhat meg többet.

„Részben a latin kötődésem vezetett el Fridához” - mondta a félig kolumbiai, félig belga származású koreográfus, Lopez Ochoa a darab inspirációjáról, majd hozzátette: „Mindig is el voltam ragadtatva különös, furcsa önarcképeitől, de igazán akkor kerültem közelebb a megértésükhöz, amikor 10 évvel ezelőtt láttam a Fridáról készült életrajzi filmet. Ekkor esett le, hogy milyen folyamatok zajlottak le benne, amely során a fizikai és lelki fájdalmat vászonra vetette. Nagyon inspirálóan hatott rám ez a film: én is olyan akartam lenni, mint Frida, aki a saját, legbensőbb élményeiből csinál művészetet a saját eszközeivel, hogy így a lehető legrövidebb úton találkozzon a közönséggel"- árulta el a koreográfus.

Lopez Ochoa nem akarta egy az egyben eljátszani a színpadon Frida Kahlo életét. Csak néhány biográfiai tényt vett alapul alkotásához, amelyeket aztán egy elvontabb, szürreálisabb szintre emelt a táncos kifejezőeszközökkel. Megmutatják, hogy hogyan kezdett el festeni, de azt nem, hogy az apja adta kezébe az ecsetet, mint ahogy a baleset ténye is kihagyhatatlan volt, ugyanakkor nem volt szükség a busz megjelenítésére. Mint mondta, érdekes kérdést vetett fel az is, hogy hogyan mutassák be Frida Kahlo fizikai korlátozottságát. Ezt végül egy kocka szimbolizálja a színpadon, amiben bizonyos korlátok között, de lehet mozogni. Végeredményben tehát a koreográfiában Frida Kahlo élni akarása a leghangsúlyosabb, és az a mód, ahogy a művészet átsegítette a fájdalmakon.

Lopez Ochoa a szereposztásról így nyilatkozott: „Tudtam, hogy egy törékeny, spanyol származású táncosnőre van szükségem, és nem tudtam másra gondolni a szerepben, mint Tamarára. Ráadásul ő a maga 41 évével pont abban a korban van, hogy megjelenítse az idősödő Fridát is, ugyanakkor elég rugalmas a teste ahhoz, hogy a fiatal kori énjét is hitelesen adja”. Tamara Rojo végül maga is örömmel mondott igent a felkérésre. Az pedig már az ő ötlete volt, hogy Irek Mukhamedov, a Bolsoj és a Királyi Balett korábbi magántáncosa legyen Rivera.

Lopez Ochoa büszke arra, hogy ily módon részese lehet Tamara Rojo kezdeményezésének, amiben nagyobb teret kapnak a női történetek és a női alkotók. Az alkotást ezután sem szeretné politikai akcióként megélni, csupán szeretne javítani azon az arányon, ami a balettban eddig a férfiak javára dőlt el. „Tudom, hogy sok nő szenved attól az érzéstől, hogy nem elég jó. Ha példát tudok mutatni a fiatal női koreográfusok számára, és inspirálni tudom őket az alkotásra, akkor már megérte”.

A She Said április 13-án debütál az English National Theaterben. Az esten még Aszure Barton Fantastic Beings című koreográfiája mutatkozik be, mely a táncosokkal közös intenzív műhelymunka köré épül, Yabin Wang pedig Médeia alakját idézi meg tradicionális kínai környezetben M-Dao címmel.