Pandora, Gabriella

Négy szereposztással jön a Don Quijote az Operában

2016.11.10. 16:58 Módosítva: 2016-11-10 16:58:59

Programkereső

Az egyik legmagasabb technikai felkészültséget igénylő balettet 11 betanító balettmester közreműködése mellett négy szereposztásban viszi színre a Magyar Nemzeti Balett. A premier november 19-én lesz.

Ez a négy szereposztás már önmagában is nagy bravúr: „Nem minden társulat képes négy szereposztást kiállítani. A művészek nemcsak egy, hanem akár két szerepben is könnyedén, magas minőségben tudják eltáncolni, többek között a nehéz szólókat” - mondta Solymosi Tamás balettigazgató, betanító balettmester a november 10-ei sajtótájékoztatón. Hozzátette: "Ez egy nehéz darab, mindenkinek meg kell mutatnia akár karakterben, akár szerepformálásban a maximumot, mert különben nem lesz jó" - mutatott rá .

A darab egyik női főszerepét, Kitrit az Operaház új csillaga, a moszkvai Balettverseny 2013-as győztese, Melnik Tatjana fogja táncolni, aki nagy felelősségnek nevezte, hogy a premieren ő mutatkozik majd be a szerepben. Az ő partnere Leblanc Gergely lesz, vele korábbi interjúnkban olvashat a szerep technikai és művészi megformálásáról. 

Néhány éve szerepelt már a Don Quijote a Magyar Nemzeti Balett repertoárján, a mostani ahhoz képest új díszletekkel és jelmezekkel, de az eredeti Michael Messererére épülő koreográfiával kerül színpadra. A díszletet Rózsa István díszlettervező jegyzi, aki „az Operaház történetének egyik leggrandiózusabb díszletét álmodta meg” - hangzott el a sajtótájékoztatón. A jelmez a néhány nappal ezelőtt Vágó Nelly emlékéremmel kitüntetett Rományi Nóra nevéhez fűződik, aki megtisztelőnek érzi a feladatot, már csak azért is, mert az előző Don Quijote jelmezeit éppen Vágó Nelly tervezte.

Kollár Imre karmester Ludwig Minkus muzsikájáról elmondta, hogy talán még nehezebb dirigálni, mint egy operát, hiszen a négy szereposztás négy különböző interpretációt takar, amelyek között csak kicsik az eltérések. Ezek megvalósítása jelenti a legnagyobb kihívást egy zenekar és annak dirigense számára. A zenét szórakoztatónak, élvezetes és látványos muzsikának jellemezte, amely nem törekszik csajkovszkiji vagy bartóki mélységekre. "Szórakoztatni akar és karaktereket bemutatni, ezt viszont tökéletesen tudja" - fogalmazott.

A balett középpontjában a Cervantes-regényből is ismert humoros szerelmi történet áll: a fiatal Kitri és Basil története, amely minden bonyodalom ellenére Don Quijote közbelépése révén végül boldog véget ér.