Etelka, Aletta

Újcirkusz-varázslat a világ minden sarkából

2017.04.01. 16:10

Programkereső

Az újcirkusz az elmúlt évek során egyre nagyobb teret és közönséget hódított meg magának, így a tavaszi fesztiválon is rendszeresen találkozhatnak a nézők a műfaj nemzetközi és hazai képviselőivel.

Az újcirkusz az egyik legdinamikusabban fejlődő színpadi műfaj, amely nemcsak a hagyományos cirkuszt újíthatja meg, hanem a kortárs táncot és a színházat is. Varázslatos sokszínűségére mi sem lehetne jobb példa, mint a Budapesti Tavaszi Fesztivál újcirkusz előadásai, amelyek – bár mindhárom egyazon műfajba tartozik – nem is különbözhetnének jobban.

A stockholmi illetőségű Svalbard Company négy nemzetközileg elismert, bámulatos tudású fiatal artista társulata, akik számos eszközön és számban mozognak otthonosan a kínai rúdtól az egyensúlyozáson, akrobatikán át egészen a mozgásszínházig. Április 1-jén a Trafóban első előadásuk, az All Genius All Idiot lesz látható, amely rögtön elnyerte a déli félteke legnagyobb nyitott művészeti fesztiváljának, az Adelaide Fringe legjobb cirkusz és fizikai színházának járó díjat. Az artisták a bravúros mozdulatokat néhol szép, máskor bizarr élőzenével vegyítve meghajlítják az újcirkusz határát a színház és a komédia felé. Az eredményre pedig egyaránt fogunk emlékezni a szürrealitása és bámulatos eszköztára miatt. Igazi bevállalós előadás, tele energiával, izgalmas karakterekkel és magával ragadó színházi pillanatokkal. 

A Svalbardnak megvan az az odavágó ereje és veszélyes szexualitása, mint ami a legjobb rock bandáknak

– írta róluk a Total Theatre kritikusa, Thomas JM Wilson.

Az ausztrál CIRCA társulatot Yaron Lifschitz hívta életre több mint egy évtizeddel ezelőtt. A brisbane-i csapat azóta 6 kontinens 37 országában járt már, köztük Magyarországon is több alkalommal felléptek. Az Opus 2 egy igazi formabontó darab, a zene és az újcirkusz kivételes fúziója, ahol a két műfaj közötti határvonalak szinte elmosódnak és egészen megkapó, megindító harmóniában forrnak össze. A hét akrobatát a színpadon élőben kísérő vonósnégyes, a Debussy Quartet a kamarazenei szcéna nemzetközileg is elismert szereplője. Az előadást az orosz zeneszerző, Sosztakovics kvartettjei inspirálták: minden hangban, – s ekként a produkció minden mozdulatában is – ott tükröződik a 20. századi történelem szélsőségesen ellentmondásos világa.

Ez a rendkívüli est egyszerűen ellenáll mindenféle leírásnak”

- írta a The Guardian kritikusa. A kanadai La Press szakírója szerint az Opus 2 "a cirkusztörténelem kivételes előadása, a cirkuszművészet mesterműve". A darabot április 9-10-én láthatja a közönség a Müpában.

A Recirquel a 2014-ben bemutatott, nagysikerű A Meztelen Bohóc után ismét a clownt állítja főszerepbe, ám ezúttal teljesen más megközelítésből. A Vági Bence és Neil Fisher által közösen színre vitt Adieu!-ben nem a megszokott bohóc eszköztáré – piros orr és egyszerű szüzsék – a főszerep, hanem az intelligens, kifinomult humor és színészi játék, valamint a társulattól már megszokott lenyűgöző trükkök állnak a középpontban. A keserédes szerelmi történet egyben társadalmi korkép is, amelyben nem csak a főszereplő bohócházaspár életébe pillanthatunk bele, de megismerhetjük Budapestet az ötvenes évektől indulva a világháború sötét napjain át egészen az 1910-es évekig.

Lakatos Leonetta és Pintér Áron kezei közt a díszletként szolgáló polgári lakás hétköznapi berendezései is cirkuszi rekvizitumokká avanzsálnak

- a fürdőkád csónakká, a gigantikus csillár trapézzá változik, a gardróbszekrény mélye pedig különleges titkokat rejt. Az akrobatikus-komikus bohócduett április 18-án a Müpában debütál, de a fesztivál után is a társulat repertoárján marad.