Lázár, Olimpia

A cikk eredetileg a Táncművészet magazin őszi számában jelent meg

Van Manen-darabbal indítja az évadot a turnézó Nemzeti Balett

2017.09.20. 10:13

Programkereső

Az Operaház csaknem 400 művészével és munkatársával éppen a Kárpát-Haza OperaTúra elnevezésű turnésorozat első állomásának végéhez közeledik. Erdély és a Partium nyolc városában két produkciót, Erkel Hunyadi László című operáját és Lehár–Hynd A víg özvegy című balettjét adják elő. Mindeközben az anyaépületben megkezdődtek a másfél évre tervezett felújítási munkák. Solymosi Tamással, a Nemzeti Balett igazgatójával beszélgettünk.
Solymosi Tamás
Solymosi Tamás
Fotó: Gács Tamás

- Noha olybá tűnik, hogy az Andrássy úti székház felújítási munkálatai miatt indult útnak az Opera mintegy négyszáz fős csapata, mégis már régen időszerű volt, hogy a Nemzeti Balett külföldön is megmutassa magát. Nem így gondolja?

- Már korábban is úgy véltem, hogy ennek itt az ideje. Minden együttes eljut oda, hogy akkora repertoárt sikerül kiépítenie, amivel már nekiindulhat. Azt hiszem, ez a pillanat már eljött nálunk, és nagyon jó időzítés is. A mostani erdélyi turnénak jó a gondolatisága, az, amivel körülvesz minket.

- Mikor volt utoljára hosszabb vendégszereplésen a balett-társulat?

- Nagyon régen. Egy nagy együttes sokkal nehezebben mozdul meg, mint egy kisebb létszámú.

A darabjaink egy részét nehéz utaztatni.

Ilyenek például a Seregi-művek, amelyek díszlete akkora volumenű, hogy lehetetlenné teszik a szállítást, vagy olyan költségekkel járna, amit a mostani gazdasági helyzet nehezen tudna elviselni. A világon gazdaságosan főleg a kisebb együttesek turnéztathatók, a nagy társulatok sokszor állami támogatást kapnak, ilyenkor a döntéshozókat meg kell győzni arról, hogy erre érdemes pénzt adni.

- Ez most sikerült?

- Igen, megkaptuk a külön támogatást. Ezért tisztelte meg a beharangozó sajtótájékoztatónkat Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára a kormány részéről. A moszkvai Bolsoj Balett, a szentpétervári Mariinszkij vagy londoni a Royal Ballet is komoly állami támogatást kap, ha turnéra megy. Nincs nagyon olyan impresszárió, aki csupán a jegybevételekből, vagy más forrásokból ki tudja termelni egy több mint száztagú együttes, valamint a darabokat kiszolgáló személyzet vendégszereplését. Ez a régi operaházi nagy turnék idején is így volt.

- A Nemzeti Balett a hazai táncélet zászlóshajója, az egyetlen nagy létszámú, jelentős klasszikus balett repertoárral rendelkező együttes, idehaza versenytárs nélkül, sőt a Kárpát-Hazának elnevezett területen is. De hová pozicionálná a tágabb nemzetközi palettán?

Ha a nemzetközi sajtót nézem, a megjelent kritikák és recenziók alapján egyértelmű, hogy komolyan figyelnek ránk, és szakmai berkekben jegyzik az együttest.

A múlt évben 750-en jelentkeztek a meghirdetett próbatáncunkra. Van vonzereje a társulatunknak.

- Ez a turnékat előkészítő tárgyalásokon is érezhető volt? A győri Magyar Táncfesztivál előtt néhány héttel az Amerikai Egyesült Államokban járt ez ügyben. Kinyíltak, vagy zárva maradtak az ajtók?

- Korábban New Yorkban éltem, ismerem a szakma egy részét, sok kapcsolatom van és velük vagyok tárgyalásban. Úgy érzem, nem voltak zárt ajtók előttem. De egy turné leszervezése nem pár hét vagy hónap, hiszen a befogadó színházak sokszor évekre előre le vannak foglalva. A bekerülési lehetőségeknek is különböző szintjei vannak. Amerikai viszonylatban ott tartunk, hogy már a repertoár tartalma is körvonalazódik, az egyeztetések megkezdődtek, hiszen nem lenne észszerű ugyanazt játszani, mint mondjuk a mellettünk lévő színház. Egy akkora városban, mint New York, nehéz mellélőni.

- És mikor és mit?

- Jövő ősszel, egy év múlva mennénk két hétre, és olyan darabokat választok, amilyenektől a kinti fél is sikert remélhet, ugyanakkor szakmailag is értékes tartalmat hordoz. Nem egy művel utazunk ki, és lesz köztük mindenképpen egy gála is. Az alaptőke a rendelkezésünkre áll, de azért a balett világától nem idegen fundraising (társadalmi erőforrások mozgósítása – szerk.) is szóba kerülhet. A tengerentúlon kívül európai központokban is szeretnénk bemutatkozni, az orosz közönség is cél,

összességében állandó turnélehetőségeket szeretnénk biztosítani a társulatnak.

- Lényegében idehaza is „turnézik” a társulat a városon belül az építkezés miatt.

- Sok helyen lépünk fel az átmeneti időszakban, a Müpában, az Erkel Színházban, a jövő év elején átadandó Nemzeti Táncszínházban, a kőbányai úti Eiffel Csarnokban. Ugyanakkor az Operaház felújításával azok a kényelmi feltételek, amelyek itt a felkészülést szolgálták, most megszűnnek. Olyan, mint egy lakásfelújítás. Több helyen próbálunk majd, a turnék alatt a bérelt balett-termekben. Ehhez a helyzethez kellett igazítanunk az előttünk álló évad műsorpolitikáját is. Az Opera színpadára tervezett darabjainkat most pihentetjük. Ami viszont az Erkel Színházban is játszható, azt felújítjuk, ilyen A bahcsiszeráji szökőkút, amely már korábban is ment – sok olyan szólistánk van, akikre az egyes szerepek nagyon jól illenek – vagy A Karamazov testvérek, amit pár évvel ezelőtt már előre gondolkodva átvittem az Erkelbe. Október 20-án mutatjuk be a Müpában a LOL! Táncestet, amelynek keretében Hans van Manen darabjai kerülnek színre.

Ritka, hogy a szerző egyszerre három darabjának is megadja a játszási jogát egy idegen társulatnak.

A holland alkotó a premierre is idejön, ez nagy megtiszteltetés. Régóta ismerem Hansot, sokat dolgoztunk együtt, és amikor megkerestem ezzel az ötlettel, nem utasított el, ez nekem nagyon nagy dolog. Még az anyaszínházában sem játszanak egyszerre három darabot tőle. A próbák már elkezdődtek, sőt már szinte készen is vagyunk. A múlt szezon végén betanultuk Az 5 tangót, csak ismét elő kell venni, a Black Cake-kel már összpróbákat tartunk, valamint a Trois Gnossiennes-el is a héten befejeződik munka. Úgy ültünk fel tehát a buszra, hogy a CAFe Budapest idei rendezvényeibe illeszkedő LOL! darabjait már csak fényezni kell majd, rápróbálni.

- Mennyiben érzi befejezettnek a társulat építését?

- Ez soha sincs befejezve, ha egy vezető kifogy az ötletekből, az baj. Van egy repertoárunk, amelyre rátermett, technikailag és művészileg fantasztikus táncosaink vannak. Ha most hátradőlnék, mondván, hogy minden kész van, akkor néhány év múlva ugyanott tartanánk, mint ahol elkezdtem. Mindent lehet még jobban csinálni, de ehhez napi 24 óra kell. Most is, mielőtt elkezdtük az interjút, benn voltam a lányok balett óráján. Jelen kell lenni az irodákban és a termekben egyaránt.