Szilárda

A hibáktól való félelem lenne a táncosok legnagyobb ellensége?

2017.11.16. 11:47

Programkereső

David Hallberg, az American Ballet Theater első magántáncosa A Body of Work című memoárjában erre a következtetésre jutott.

David Hallberg, akiről nemrég annak kapcsán írtunk, hogyan épült föl sérüléséből és hogyan épített erre a sikertörténetre egy egész kampányt a Nike, nemrég saját tapasztalatait memoárban is megfogalmazta. A Body Of Workben arról ír, hogyan küzdötte le beteges perfekcionizmusát és hogyan szabadította fel őt az, hogy megtanulta elfogadni magát esendő, hibázó embernek. „Korábban a tökéletesség eszméje lebegett a szemem előtt – ezért is vonzott a balett a kezdetek kezdetén.

Azt gondoltam, hogy jobb táncossá válok majd, ha egyfolytában a tökéletességet keresem a színpadon és a próbákon. Halálosan féltem attól, hogy hibázok.

De mára a pozitív megerősítések, és a sérüléseim rávezettek a felismerésre, hogy hibázni nem bűn”. Hallberg könyvében elmesél egy anekdotát Balanchine-ról és a legendás balerináról, Gelsey Kirklandről. Egy balettóra közben Balanchine arra kérte tanítványait, hogy végezzenek diagonális grand jeté-t. Gelsey kilépett és elesett. Senki más nem botlott meg, Balanchine mégis Gelseyt dicsérte meg, kiemelve, hogy ő volt az egyetlen, aki teljes lényével, igazán belement az ugrásba mindent kockára téve.

David Hallberg elárulja könyvében: „Én magam túlságosan a biztonságra mentem, kiszámított volt minden mozdulatom. Mindig másokhoz mértem magam. Amikor rájöttem, hogy nem másokat, hanem magamat kell legyőznöm és szembe kell néznem a félelmeimmel, akkor új perspektívák nyíltak előttem a fejlődésben. Felismertem, hogy az összes művészeti formában azok tudtak igazán nagyot alkotni, akik bátran áthágták a normákat, mert égető vágyuk volt, hogy kifejezzék magukat.

A félelemnélküliség és az eredetiség vált a legfőbb eszménnyé számomra a művészetben” - fogalmazott.

(forrás: Dance Magazine)