Zita, Mariann

Tanítani kellene a táncosok gondolkodását!

2018.04.09. 16:21

Programkereső

Ez a véleménye annak a kutatónak, aki célként tűzte ki, hogy a táncosok térbeli, holisztikus gondolkodásának feltérképezésével egy új, mozgáson alapuló tanulásmódszertant fejlesztene ki a nem-táncosok számára.

Mivel sokak fejében él egy sztereotípia, miszerint a táncosok kevésbé intelligensek más művészetek képviselőihez képest, ezért Dr. Matthew Henley, a Texas Woman's University professzora összegyűjtötte azokat az adatokat, amik bizonyítják, hogy a tánc egy fejlett intellektuális aktus. „Gyakran mondogatjuk, hogy valakinek nagyon »okos mozdulatai« vannak” – mondja Henley, aki korábban maga is táncos volt.

Ilyenkor a kívülállók arra gondolnak, hogy ez a kifejezés csupán a fizikai képességekre vonatkozik, miközben a szakmabeliek értik, hogy ez azt jelöli, hogy melyik táncos milyen hatékonyan tudja irányítani testét, mennyire tiszták a mozdulatai, vagy mennyire tudja magát kreatívan kifejezni a testével”

– fogalmaz.

masahiko-sato-EUPHRATES-ballet-rotoscope-designboom-02

Hozzáteszi: „Nehéz elmagyarázni egy laikusnak, hogy ami a táncstúdióban és a színpadon zajlik, az milyen összefüggésben van az intellektussal” - mondja Henley. Ez volt az egyik oka annak, hogy elkezdett olyan utak után kutatni, amik segítségével artikulálni lehet a mozgás során zajló kognitív folyamatok mibenlétét a laikusok számára is.

Ez egy kétirányú dolog: a nézők is butának érzik magukat időnként, ha nem férnek hozzá egy adott mozgásnyelvhez, csakúgy mint a táncosok egynémelye, akik a verbális nyelvvel nem tudják magukat igazán árnyaltan kifejezni"

– mondja Henley. Ez azért van, mert a táncosok legtöbbje nem lineárisan és logikusan (amely kognitív metódus a kultúránkat alapvetően meghatározza), hanem holisztikus, térbeli gondolkodással dolgozza fel az információkat”.

A kutatás másik vezetője, Margaret D'Houbler táncórák során vizsgálta a táncosok agyműködését, valamint interjút készített tanárokkal és táncosokkal is a tanulási folyamataikról. A célja az volt, hogy a táncosok „alternatív” gondolkodásának megértésével kifejleszthessenek olyan tanulási módszert, ami egy alternatív tanulási metódus alapja lehet. Sok kutatás bizonyítja, hogy az alfabetikus, szimbolikus tanulási folyamatok nem mindenki számára hatékonyak.

A mozdulatokon alapuló tanulási módszertan egy hatékony út lehet azok számára, akik fizikai tapasztalatokon keresztül könnyebben fel tudják dolgozni az információkat.

Ebből a szempontból ugyanis a gyerekek gondolkodása kultúrától, társadalmi osztálytól, nemektől függően eltérő lehet.

Szóval, ha legközelebb valaki egy táncos értelmi képességeiről degradálóan beszél, a sértett fél nyugodtan védekezhet azzal, hogy csak a másik nem elég okos ahhoz, hogy megértse a táncosok gondolkodását!

(via: dancemagazine.com)