Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

2019.01.15. 16:50
Ajánlom
Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.

50049635_10156082935218181_3047934940449603584_o-163710.jpg

Róna Viktor (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

 „Nem lehet, és nem is éri meg ezt a hivatást rendszeres, komoly munka nélkül gyakorolni. Sok lemondással jár ugyan, de nagyszerű élményeket ad, és örömet is okoz” – ez az ars poetica repítette a táncművészet élvonalába Róna Viktort, aki Budapesten született 1936. augusztus 17-én. Művészcsaládból származott: édesapja színész, édesanyja operett primadonna, majd vidéki színházak kedvelt színésznője volt. Róna Viktor színpadi pályafutása már kétéves korában elkezdődött, később gyermekszínészként a rádióban és filmen is többször szerepelt. Nyolcévesen vették fel az operaház balettiskolájába, ahol 1950-ben lett az Állami Balettintézetben Nádasi Ferenc növendéke.

Gyenge és beteges fizikuma miatt a kezdetekben nem sok jövőt jósoltak neki tanárai, de mestere, Nádasi Ferenc harcolt növendékéért.

Ő már ekkor felismerte ugyanis, hogy Viktor spártai akaraterővel bír: folyamatosan arra törekedett, hogy tökéletes technikai tudást szerezzen.

Szorgalmának és elhivatottságának köszönhetően mindössze 15 évesen a Magyar Állami Operaház balettegyüttesének tagja lett, és olyan darabokban dicsérték kiemelkedő alakítását, mint A diótörő és a Párizs lángjai. Róna Viktor itt, a Balettintézetben szeretett bele állandó partnerébe és évfolyamtársába, Orosz Adélba, akivel ideális társ- és munkakapcsolat alakult ki közöttük: együtt járták és táncolták be a világot. Egyik utolsó interjújában így nyilatkozott erről a kapcsolatól:

Az az igazság, hogy nekem sokkal többet kellett gyakorolnom, hogy olyan szintre jussak, mint Adél. Ehhez a plusz munkához az ő tudása inspirál. Ő mindig mérce a számomra” (1991., Táncművészet)

A diploma megszerzését követően együtt utaztak a Magyar Állami Operaház fiatal, ígéretes táncosaiként Leningrádba, ahol három hónapot töltöttek ösztöndíjjal. Ezalatt megismerkedtek a Bolsoj és a Kirov Színház balett-repertoárjának kiemelkedő előadásaival, tudásukat pedig a szentpétervári balett legkitűnőbb művészpedagógusaival csiszolták.

50196291_10156082935313181_8591406911084036096_n-163713.jpg

Róna Viktor és Orosz Adél (Keszkenő) 1964. (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Egyikük, Alexandr Puskin és felesége, Kszenia Jurgenszon közeli barátságába fogadta őket, akárcsak az ekkor 21 éves Rudolf Nurejevet, aki egy komolyabb sérülése miatt a házaspár apró lakásába költözött. Itt találkoztak és kötöttek barátságot, amikor pedig kiderült, hogy Nurejev és Orosz Adél egyazon év ugyanazon napján születtek, még szorosabb barátság vette kezdetét. Ez a kapcsolat akkor is megmaradt, miután Nurejev Franciaországba disszidált: ekkor titokban, álnéven levelezett magyar barátjával. Nurejev révén ismerkedett meg a világhírű angol prímabalerinával, Margot Fonteynnel is, akitől Róna megkapta élete legnagyobb ajánlatát. Az éppen lesérült Nurejev ajánlotta be maga helyett a magyar táncost a Brit Királyi Táncakadémia 1962-es gálaestjére. Fonteyn javaslatára Anyiszimova balettjének, a Gajanénak grand pas de deux-jét és codáját táncolták, a kettőst Róna tanította be partnerének.

Akkora sikert arattak, hogy Fonteyn amerikai turnéjára is magával vitte Rónát, aki ezzel elindult a világhír felé: az Egyesült Államok után az akkori Nyugat- és Kelet-Németország következett, a klasszikus szerepekben mindenütt megcsillantotta különleges művészi és technikai képességeit.

1974-től 1980-ig vezető táncosa, balettmestere és koreográfusa volt a Norvég Nemzeti Balettnek. Hazatérése után, 1980-ban abbahagyta a táncot, ahogy egy interjúban elmondta: "Spartacusként, keresztre feszítve haltam meg az Operaház színpadán." A színpadnak azonban nem fordított hátat, több éven keresztül külföldön dolgozott, többek között a párizsi nagyopera egyik vezető balettmestere lett. Itt keveredett konfliktusba korábbi barátjával, Nurejevvel, aki felettese lett az intézményben.

Egy alkalommal Nurejev úgy megalázta Róna Viktort a próbateremben a teljes társulat előtt, hogy az felmondott és Japánba szerződött. Nurejevvel pedig soha többé nem találkozott.

Róna Viktor 1991-ben tért vissza több külföldi munka után az Operaházba, ahol az ő rendezésében és koreográfiájával állították színpadra a Csipkerózsikát. Tervbe vette még A hattyúk tava szakszerű átdolgozását is, ám betegsége ezt már nem tette lehetővé. A csodálatos és gazdag művészpálya 1994. január 15-én véget ért.

50469292_10156082935268181_2549917659818885120_n-163711.jpg

Róna Viktor és Orosz Adél (Csipkerózsika) 1967. (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Róna Viktor pályáján eltáncolta a klasszikus-romantikus balettek és a kortárs alkotások szinte valamennyi főszerepét.

Volt Herceg A diótörőben, Mercutio a Rómeó és Júliában, a Spartacus címszereplője, Királyfi A fából faragott királyfiban, James A szilfidben, Orion a Sylviában, Albert a Giselle-ben, Siegfried a Hattyúk tavában. Gyönyörűen kimunkált felsőtesttartás és kézgesztusok, biztos technika, elegáns színpadi magatartás jellemezte. „Róna Viktor személye nem csupán, sőt: nem elsősorban művészi kvalitásai miatt izgalmas kivételes módon. A gyenge adottságokkal induló, ám roppant cél- és öntudatos kisfiú útja a világ leghíresebb balettszínpadjai meghódításáig, varázslattal felérő, páratlan akaraterővel véghez vitt fizikai átalakulása szinte példa nélküli. Ugyanilyen jelentős kultúr- és társadalomtörténeti szempontból is e nagy művész három évtizedes előadói, majd koreográfusi és balettmesteri pályafutása, sorsa és kapcsolatrendszere” – írta Róla Halász Tamás tánctörténész.

Művészetét több kitüntetéssel ismerték el: 1963-ban Liszt Ferenc-, 1965-ben Kossuth-díjat kapott, 1972-ben érdemes, 1976-ban kiváló művész lett. 1994 januárjában, halála előtt két nappal megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje kitüntetést.

(forrás: MTVA Sajtóadatbank, Halász Tamás szinhaz.org-on közzétett írása Rudolf Nurejevről, „A tánc csillagai lettek" - írta és szerkesztette Gyarmati Zsófia és Macher Szilárd)

(A címlapképen Orosz Adéllal látható Róna Viktor az Operaház balett próbatermében, fotó: Kotnyek Antal/Fortepan)

Orosz Adél balett-táncosnő 75 éves

Kapcsolódó

Orosz Adél balett-táncosnő 75 éves

Március 17-én ünnepli születésnapját Orosz Adél Kossuth-díjas balett-táncosnő, a Magyar Állami Operaház örökös tagja, mesterművésze.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Klasszikus

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.