Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

2019.01.15. 16:50
Ajánlom
Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.

50049635_10156082935218181_3047934940449603584_o-163710.jpg

Róna Viktor (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

 „Nem lehet, és nem is éri meg ezt a hivatást rendszeres, komoly munka nélkül gyakorolni. Sok lemondással jár ugyan, de nagyszerű élményeket ad, és örömet is okoz” – ez az ars poetica repítette a táncművészet élvonalába Róna Viktort, aki Budapesten született 1936. augusztus 17-én. Művészcsaládból származott: édesapja színész, édesanyja operett primadonna, majd vidéki színházak kedvelt színésznője volt. Róna Viktor színpadi pályafutása már kétéves korában elkezdődött, később gyermekszínészként a rádióban és filmen is többször szerepelt. Nyolcévesen vették fel az operaház balettiskolájába, ahol 1950-ben lett az Állami Balettintézetben Nádasi Ferenc növendéke.

Gyenge és beteges fizikuma miatt a kezdetekben nem sok jövőt jósoltak neki tanárai, de mestere, Nádasi Ferenc harcolt növendékéért.

Ő már ekkor felismerte ugyanis, hogy Viktor spártai akaraterővel bír: folyamatosan arra törekedett, hogy tökéletes technikai tudást szerezzen.

Szorgalmának és elhivatottságának köszönhetően mindössze 15 évesen a Magyar Állami Operaház balettegyüttesének tagja lett, és olyan darabokban dicsérték kiemelkedő alakítását, mint A diótörő és a Párizs lángjai. Róna Viktor itt, a Balettintézetben szeretett bele állandó partnerébe és évfolyamtársába, Orosz Adélba, akivel ideális társ- és munkakapcsolat alakult ki közöttük: együtt járták és táncolták be a világot. Egyik utolsó interjújában így nyilatkozott erről a kapcsolatól:

Az az igazság, hogy nekem sokkal többet kellett gyakorolnom, hogy olyan szintre jussak, mint Adél. Ehhez a plusz munkához az ő tudása inspirál. Ő mindig mérce a számomra” (1991., Táncművészet)

A diploma megszerzését követően együtt utaztak a Magyar Állami Operaház fiatal, ígéretes táncosaiként Leningrádba, ahol három hónapot töltöttek ösztöndíjjal. Ezalatt megismerkedtek a Bolsoj és a Kirov Színház balett-repertoárjának kiemelkedő előadásaival, tudásukat pedig a szentpétervári balett legkitűnőbb művészpedagógusaival csiszolták.

50196291_10156082935313181_8591406911084036096_n-163713.jpg

Róna Viktor és Orosz Adél (Keszkenő) 1964. (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Egyikük, Alexandr Puskin és felesége, Kszenia Jurgenszon közeli barátságába fogadta őket, akárcsak az ekkor 21 éves Rudolf Nurejevet, aki egy komolyabb sérülése miatt a házaspár apró lakásába költözött. Itt találkoztak és kötöttek barátságot, amikor pedig kiderült, hogy Nurejev és Orosz Adél egyazon év ugyanazon napján születtek, még szorosabb barátság vette kezdetét. Ez a kapcsolat akkor is megmaradt, miután Nurejev Franciaországba disszidált: ekkor titokban, álnéven levelezett magyar barátjával. Nurejev révén ismerkedett meg a világhírű angol prímabalerinával, Margot Fonteynnel is, akitől Róna megkapta élete legnagyobb ajánlatát. Az éppen lesérült Nurejev ajánlotta be maga helyett a magyar táncost a Brit Királyi Táncakadémia 1962-es gálaestjére. Fonteyn javaslatára Anyiszimova balettjének, a Gajanénak grand pas de deux-jét és codáját táncolták, a kettőst Róna tanította be partnerének.

Akkora sikert arattak, hogy Fonteyn amerikai turnéjára is magával vitte Rónát, aki ezzel elindult a világhír felé: az Egyesült Államok után az akkori Nyugat- és Kelet-Németország következett, a klasszikus szerepekben mindenütt megcsillantotta különleges művészi és technikai képességeit.

1974-től 1980-ig vezető táncosa, balettmestere és koreográfusa volt a Norvég Nemzeti Balettnek. Hazatérése után, 1980-ban abbahagyta a táncot, ahogy egy interjúban elmondta: "Spartacusként, keresztre feszítve haltam meg az Operaház színpadán." A színpadnak azonban nem fordított hátat, több éven keresztül külföldön dolgozott, többek között a párizsi nagyopera egyik vezető balettmestere lett. Itt keveredett konfliktusba korábbi barátjával, Nurejevvel, aki felettese lett az intézményben.

Egy alkalommal Nurejev úgy megalázta Róna Viktort a próbateremben a teljes társulat előtt, hogy az felmondott és Japánba szerződött. Nurejevvel pedig soha többé nem találkozott.

Róna Viktor 1991-ben tért vissza több külföldi munka után az Operaházba, ahol az ő rendezésében és koreográfiájával állították színpadra a Csipkerózsikát. Tervbe vette még A hattyúk tava szakszerű átdolgozását is, ám betegsége ezt már nem tette lehetővé. A csodálatos és gazdag művészpálya 1994. január 15-én véget ért.

50469292_10156082935268181_2549917659818885120_n-163711.jpg

Róna Viktor és Orosz Adél (Csipkerózsika) 1967. (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Róna Viktor pályáján eltáncolta a klasszikus-romantikus balettek és a kortárs alkotások szinte valamennyi főszerepét.

Volt Herceg A diótörőben, Mercutio a Rómeó és Júliában, a Spartacus címszereplője, Királyfi A fából faragott királyfiban, James A szilfidben, Orion a Sylviában, Albert a Giselle-ben, Siegfried a Hattyúk tavában. Gyönyörűen kimunkált felsőtesttartás és kézgesztusok, biztos technika, elegáns színpadi magatartás jellemezte. „Róna Viktor személye nem csupán, sőt: nem elsősorban művészi kvalitásai miatt izgalmas kivételes módon. A gyenge adottságokkal induló, ám roppant cél- és öntudatos kisfiú útja a világ leghíresebb balettszínpadjai meghódításáig, varázslattal felérő, páratlan akaraterővel véghez vitt fizikai átalakulása szinte példa nélküli. Ugyanilyen jelentős kultúr- és társadalomtörténeti szempontból is e nagy művész három évtizedes előadói, majd koreográfusi és balettmesteri pályafutása, sorsa és kapcsolatrendszere” – írta Róla Halász Tamás tánctörténész.

Művészetét több kitüntetéssel ismerték el: 1963-ban Liszt Ferenc-, 1965-ben Kossuth-díjat kapott, 1972-ben érdemes, 1976-ban kiváló művész lett. 1994 januárjában, halála előtt két nappal megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje kitüntetést.

(forrás: MTVA Sajtóadatbank, Halász Tamás szinhaz.org-on közzétett írása Rudolf Nurejevről, „A tánc csillagai lettek" - írta és szerkesztette Gyarmati Zsófia és Macher Szilárd)

(A címlapképen Orosz Adéllal látható Róna Viktor az Operaház balett próbatermében, fotó: Kotnyek Antal/Fortepan)

Kartáncosból balettigazgató – Orosz Adél, az abszolút prímabalerina

Kapcsolódó

Kartáncosból balettigazgató – Orosz Adél, az abszolút prímabalerina

Március 17-én ünnepli születésnapját Orosz Adél Kossuth-díjas balett-táncosnő, a Magyar Állami Operaház örökös tagja, mesterművésze.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Axt László artistaművész

Életének 72. évében elhunyt Axt László Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével kitüntetett, Jászai Mari-díjas artistaművész – tette közzé a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ.
Tánc ajánló

Világhírű balettművészek részvételével ünnepli Kálmán Imrét a Budapesti Operettszínház

A Budapesti Operettszínház nagyszabású gálaműsort rendez Kálmán Imre születésének 140. évfordulójának apropóján. Az előadás két alkalommal lesz látható, az első este, szeptember 10. ráadásul jótékony célt is szolgál: a gála bevételét az Együtt az Autistákért Alapítvány részére ajánlja fel a teátrum.
Tánc hír

Pécs díszpolgárává avatták Uhrik Teodóra táncművészt

Pécs díszpolgára címmel tüntették ki Uhrik Teodóra Kossuth- és Liszt-díjas táncművészt, a Pécsi Balett alapító tagját, jelenlegi ügyvezető igazgatóját a város napja alkalmából megtartott ünnepi közgyűlésen.
Tánc ajánló

Bemutatókkal indítja évadát a Nemzeti Táncszínház

Szeptember 4-én indul a Nemzeti Táncszínház 2022/23-as évada, melyet premierekkel nyit meg az intézmény. Előbb a Pécsi Balett Zorba című produkcióját láthatja a közönség, pár nappal később pedig a Magyar Állami Népi Együttes lép színpadra az Ünneppel.
Tánc ajánló

Ukrán menekültekből alakult táncegyüttes lép fel Budapesten

A 40 főből álló Mrija együttes estje augusztus 24-én lesz látható a Bakáts téren.