Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

2019.01.15. 16:50
Ajánlom
Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.

50049635_10156082935218181_3047934940449603584_o-163710.jpg

Róna Viktor (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

 „Nem lehet, és nem is éri meg ezt a hivatást rendszeres, komoly munka nélkül gyakorolni. Sok lemondással jár ugyan, de nagyszerű élményeket ad, és örömet is okoz” – ez az ars poetica repítette a táncművészet élvonalába Róna Viktort, aki Budapesten született 1936. augusztus 17-én. Művészcsaládból származott: édesapja színész, édesanyja operett primadonna, majd vidéki színházak kedvelt színésznője volt. Róna Viktor színpadi pályafutása már kétéves korában elkezdődött, később gyermekszínészként a rádióban és filmen is többször szerepelt. Nyolcévesen vették fel az operaház balettiskolájába, ahol 1950-ben lett az Állami Balettintézetben Nádasi Ferenc növendéke.

Gyenge és beteges fizikuma miatt a kezdetekben nem sok jövőt jósoltak neki tanárai, de mestere, Nádasi Ferenc harcolt növendékéért.

Ő már ekkor felismerte ugyanis, hogy Viktor spártai akaraterővel bír: folyamatosan arra törekedett, hogy tökéletes technikai tudást szerezzen.

Szorgalmának és elhivatottságának köszönhetően mindössze 15 évesen a Magyar Állami Operaház balettegyüttesének tagja lett, és olyan darabokban dicsérték kiemelkedő alakítását, mint A diótörő és a Párizs lángjai. Róna Viktor itt, a Balettintézetben szeretett bele állandó partnerébe és évfolyamtársába, Orosz Adélba, akivel ideális társ- és munkakapcsolat alakult ki közöttük: együtt járták és táncolták be a világot. Egyik utolsó interjújában így nyilatkozott erről a kapcsolatól:

Az az igazság, hogy nekem sokkal többet kellett gyakorolnom, hogy olyan szintre jussak, mint Adél. Ehhez a plusz munkához az ő tudása inspirál. Ő mindig mérce a számomra” (1991., Táncművészet)

A diploma megszerzését követően együtt utaztak a Magyar Állami Operaház fiatal, ígéretes táncosaiként Leningrádba, ahol három hónapot töltöttek ösztöndíjjal. Ezalatt megismerkedtek a Bolsoj és a Kirov Színház balett-repertoárjának kiemelkedő előadásaival, tudásukat pedig a szentpétervári balett legkitűnőbb művészpedagógusaival csiszolták.

50196291_10156082935313181_8591406911084036096_n-163713.jpg

Róna Viktor és Orosz Adél (Keszkenő) 1964. (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Egyikük, Alexandr Puskin és felesége, Kszenia Jurgenszon közeli barátságába fogadta őket, akárcsak az ekkor 21 éves Rudolf Nurejevet, aki egy komolyabb sérülése miatt a házaspár apró lakásába költözött. Itt találkoztak és kötöttek barátságot, amikor pedig kiderült, hogy Nurejev és Orosz Adél egyazon év ugyanazon napján születtek, még szorosabb barátság vette kezdetét. Ez a kapcsolat akkor is megmaradt, miután Nurejev Franciaországba disszidált: ekkor titokban, álnéven levelezett magyar barátjával. Nurejev révén ismerkedett meg a világhírű angol prímabalerinával, Margot Fonteynnel is, akitől Róna megkapta élete legnagyobb ajánlatát. Az éppen lesérült Nurejev ajánlotta be maga helyett a magyar táncost a Brit Királyi Táncakadémia 1962-es gálaestjére. Fonteyn javaslatára Anyiszimova balettjének, a Gajanénak grand pas de deux-jét és codáját táncolták, a kettőst Róna tanította be partnerének.

Akkora sikert arattak, hogy Fonteyn amerikai turnéjára is magával vitte Rónát, aki ezzel elindult a világhír felé: az Egyesült Államok után az akkori Nyugat- és Kelet-Németország következett, a klasszikus szerepekben mindenütt megcsillantotta különleges művészi és technikai képességeit.

1974-től 1980-ig vezető táncosa, balettmestere és koreográfusa volt a Norvég Nemzeti Balettnek. Hazatérése után, 1980-ban abbahagyta a táncot, ahogy egy interjúban elmondta: "Spartacusként, keresztre feszítve haltam meg az Operaház színpadán." A színpadnak azonban nem fordított hátat, több éven keresztül külföldön dolgozott, többek között a párizsi nagyopera egyik vezető balettmestere lett. Itt keveredett konfliktusba korábbi barátjával, Nurejevvel, aki felettese lett az intézményben.

Egy alkalommal Nurejev úgy megalázta Róna Viktort a próbateremben a teljes társulat előtt, hogy az felmondott és Japánba szerződött. Nurejevvel pedig soha többé nem találkozott.

Róna Viktor 1991-ben tért vissza több külföldi munka után az Operaházba, ahol az ő rendezésében és koreográfiájával állították színpadra a Csipkerózsikát. Tervbe vette még A hattyúk tava szakszerű átdolgozását is, ám betegsége ezt már nem tette lehetővé. A csodálatos és gazdag művészpálya 1994. január 15-én véget ért.

50469292_10156082935268181_2549917659818885120_n-163711.jpg

Róna Viktor és Orosz Adél (Csipkerózsika) 1967. (Fotó/Forrás: Operaház Archívuma)

Róna Viktor pályáján eltáncolta a klasszikus-romantikus balettek és a kortárs alkotások szinte valamennyi főszerepét.

Volt Herceg A diótörőben, Mercutio a Rómeó és Júliában, a Spartacus címszereplője, Királyfi A fából faragott királyfiban, James A szilfidben, Orion a Sylviában, Albert a Giselle-ben, Siegfried a Hattyúk tavában. Gyönyörűen kimunkált felsőtesttartás és kézgesztusok, biztos technika, elegáns színpadi magatartás jellemezte. „Róna Viktor személye nem csupán, sőt: nem elsősorban művészi kvalitásai miatt izgalmas kivételes módon. A gyenge adottságokkal induló, ám roppant cél- és öntudatos kisfiú útja a világ leghíresebb balettszínpadjai meghódításáig, varázslattal felérő, páratlan akaraterővel véghez vitt fizikai átalakulása szinte példa nélküli. Ugyanilyen jelentős kultúr- és társadalomtörténeti szempontból is e nagy művész három évtizedes előadói, majd koreográfusi és balettmesteri pályafutása, sorsa és kapcsolatrendszere” – írta Róla Halász Tamás tánctörténész.

Művészetét több kitüntetéssel ismerték el: 1963-ban Liszt Ferenc-, 1965-ben Kossuth-díjat kapott, 1972-ben érdemes, 1976-ban kiváló művész lett. 1994 januárjában, halála előtt két nappal megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje kitüntetést.

(forrás: MTVA Sajtóadatbank, Halász Tamás szinhaz.org-on közzétett írása Rudolf Nurejevről, „A tánc csillagai lettek" - írta és szerkesztette Gyarmati Zsófia és Macher Szilárd)

(A címlapképen Orosz Adéllal látható Róna Viktor az Operaház balett próbatermében, fotó: Kotnyek Antal/Fortepan)

Orosz Adél balett-táncosnő 75 éves

Kapcsolódó

Orosz Adél balett-táncosnő 75 éves

Március 17-én ünnepli születésnapját Orosz Adél Kossuth-díjas balett-táncosnő, a Magyar Állami Operaház örökös tagja, mesterművésze.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rubens mesterien csempészett rejtett üzeneteket a képeire

Profin és gyakran ironikusan vegyítette munkáiban más mesterek stílusjegyeit, megújította az egyházi festmények nyelvét és még a flamand kárpitművészet felélesztésére is maradt ideje.
Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Klasszikus

Tizenhét állomásos országos turnéra indul Boros Misi

A Filharmónia Magyarország és a Virtuózok szervezésében első országos turnéjára indul a 16 éves Boros Misi. A Virtuózok klasszikus zenei tévés tehetségkutatóból ismert zongoraművész kimondottan e turné állomásaira összeállított műsorát 17 városban hallhatja a közönség.
Vizuál

Drágakőre készült festményre bukkantak a múzeumi raktárban

Hamarosan a közönség is megtekintheti a 17. századi Antonio Tempesta egyik különleges alkotását. Az elmúlt évek kutatásai tisztázták a műtárgy múzeumba kerülésének, majd leltárból való törlésének történetét. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a drágakő lapra (lápisz lazuli) festett mű körültekintő restaurálása is. Az alig egy milliméter vastag kőlap mindkét oldalán egy ószövetségi jelenet látható. 
Könyv

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Cirkusztörténelmet írt ifj. Richter József és Merrylu Richter

Pas de deux – balett lóháton című produkciójukkal elnyerték mindkét fődíjat, a magyar cirkuszigazgatók aranyfokozatú díját és fesztivál nagydíját, az Arany Pierrot-díjat is.
Tánc hír

Latin életérzés a Szegedi Kortárs Balett előadásában

Három egyfelvonásos produkcióval indítja az új év bemutatóinak sorát a Szegedi Kortárs Balett februárban. Az előadásokon keresztül a vágy megnyilvánulásának különböző fajtáival foglalkoznak.
Tánc interjú

„Sok kihívás elé állítjuk a szereplőket” – Interjú a Szent Boszorkány alkotóival

A 2019-es Staféta-pályázat kiemelt kategóriájának egyik nyertes alkotópárosával, Pál Dániel Leventével és Kalmár Ákossal a Szent Boszorkány című újcirkuszi est január 7-ei bemutatója kapcsán beszélgettünk.
Tánc hír

Úgy tűnik, használ a francia balettművészek tiltakozása

Engedményeket ajánlott a francia kormány a nyugdíjkorhatár emelése ellen tiltakozó balettművészeknek, akiknek sztrájkja már több mint nyolcmillió euró veszteséget okozott.
Tánc hír

Ilyen szépen sztrájkolni csak a balettosok tudnak

Karácsonykor feltette az i-re a pontot a Párizsi Opera Balett. A december 5. óta tartó, nyugdíjreform ellenes sztrájkot egy szabadtéri Hattyúk tava-részlettel koronázták meg a táncosok december 24-én.