Tánc

A balett James Deanje

2012.03.25. 07:10
Ajánlom
A szakma szerint ő az új Nurejev, de páratlan tehetsége miatt hasonlítják Barisnyikovhoz is. A január óta róla cikkező sajtó szerint a balett ifjú fenegyerekének elege lett a kötöttségekből, amikor váratlanul otthagyta a brit Királyi Balettet. Az egyik legnagyobb csillagnak jósolt 22 éves Szergej Polunyin mostanában legszívesebben egy tetováló szalonban ül, ahol színészi karrierjén töri a fejét.

Január 24-én robbant a hír, hogy az eddigi legfiatalabb - 19 évesen - magántáncosnak választott ukrán származású Szergej Polunyin mindenki megdöbbenésére azonnali hatállyal felmondott a brit Királyi Balett társulatánál. Ugyan a sajtó utólag felidézett egy-két elejtett megjegyzést, miszerint Polunyin szeretne máshol is táncolni és egy „baletten kívüli életet" is akar élni, de amikor a táncos besétált Monica Mason, a társulat igazgatójának irodájába és különösebb indoklás nélkül benyújtotta lemondását, hatalmas sokként ért mindenkit a bejelentés.

A The Daily Telegraph című brit lapnak nyilatkozó források szerint ez egy teljesen váratlan fordulat volt, mivel Szergej egészen addig a napig rendesen próbált, sosem jelezte, hogy boldogtalan volna, majd lemondásakor, mindössze néhány nappal azelőtt, hogy a The Dream (Az álom) című új produkció főszereplőjeként lépett volna színpadra, annyit mondott a társulatigazgatónak, hogy nem kíván többet ott dolgozni. A The Arts Desk nevű internetes oldal szerint a nagy megdöbbenéssel ellenére az intézmény vezetősége megértően reagált az eseményre: Lord Hall, a Királyi Operaház igazgatója másnap azt nyilatkozta, hogy a társulatnak a táncost, akire hatalmas nyomás nehezedik, támogatnia kell abban, hogy átgondolja az életét, náluk az ajtó továbbra is nyitva áll, ha meggondolná magát. A történtek után a The Guardian beszámolt egy karácsony előtt vele készített interjúról, amiben úgy jellemzik, mintha „két Polunyin lett volna a szobában". Az egyik, aki azt magyarázta, a balett számára üdítő felfrissülést nyújt és a felfedezés izgalmát, amikor valakivel táncol, a másik Polunyin azonban majdnem dühvel beszélt arról a gyerekről, aki lehetett volna, aki focimeccsre járhatott volna, vagy az utcán csavaroghatott volna a barátaival, ha a családi kötelesség nem kényszeríti bele őt a táncba. Nem nehéz tehát arra a következtetésre jutni, hogy emiatt a soha meg ne élt gyerekkor miatt sétált ki végleg Polunyin a világ egyik leghíresebb intézményének kapuján.

Tény, hogy a sztártáncosnak ez az időszak különösen nehéz volt a Királyi Balettnél: ebben az évadban minimum négy főszerepben mutatkozott be egy nagyon szoros órarendet követve, és évek óta kemény munkával igyekezett környezete elvárásainak megfelelni. Polunyin saját Twitter-oldalán olvasható, olykor zavaros bejegyzései alapján azonnal megindultak a találgatások, hogy mi állhat a háttérben és vajon hova távozik a nagyreményű balett-táncos. Joggal merült fel az ötlet, hogy a Bolsojba nemrég átigazoló David Hallberg helye megüresedett, és az American Ballet Theatre szívesen látna egy olyan, minimum Hallberg szintű tehetséget a társulatában, mint Polunyin, aki nemcsak egyszerűen tehetséges, de aki kivételes színpadi jelenléttel, zenei ösztönnel és intelligenciával van megáldva. Más vélekedések szerint Polunyin kilépése is az orosz balett világában megindult - export-import - átrendeződéssel magyarázható, amelyben a színházigazgatói babérokra törő Vlagyimir Kehman gyümölcsmágnás mozgatja a szálakat. Mivel David Hallberg Bolsojba való megérkezése után Kehman saját, üzleti alapú színházába csábította át a Bolsojtól a Natalja Oszipova-Ivan Vasziljev sztárpárost - ironikus módon Hallberg épp Oszipovával szeretett volna a legjobban táncolni - nem indokolatlan arra gondolni, hogy Polunyint is a komoly magántőkéből támogatott új társulatában szeretné tudni Kehman - mégha a Mihajlovszkij Színház visszautasította is azt, hogy miattuk jött volna el a táncos a Királyi Balettől.

Polunyin távozása után három héttel már a londoni táncszínház, a Sadler's Wells Men in motion című produkciójában tűnt fel jó barátjával, Ivan Putrov balett-táncossal közösen, aki korábban szintén elhagyta a Királyi Balettet. A társulatból való kilépés miatt Polunyin ugyan elvesztette munkavállalási engedélyét és ezzel tartózkodási engedélyét is, ám nem sokkal később olyan vízummal tért vissza, ami nem köti őt egyik társulathoz sem. Azalatt a The Guardiannek adott egyik interjúból kiderült, csupán 26 éves koráig kívánja folytatni a balettet, de elege van már a temérdek, túlontúl megerőltető próbából, olyan balett-társulatra vágyik, ahol viszonylag rövidebb próbafolyamatot több előadás követ, vagyis alapvetően a színpadi fellépésekre és nem a tréningekre kell koncentrálnia. Szabadabb életet akar, amibe belefér az, hogy később keljen reggelente. Beszélt arról, hogy régebben fellépések előtt olyan filmeket nézett figyelemelterelésképpen, mint a Nagymenők (Goodfellas) és a Keresztapa (Godfather). A Men in Motion-ben látható az első tánca, amelyet saját maga koreografált, egy darab, amit a fiatalon balesetben elhunyt amerikai színészikon, James Dean alakja ihletett. „Amikor legelőször láttam egy filmet róla, amiben James Franco játszotta a színészlegendát, annyira megtetszett, hogy elmentem és csináltattam egy tetoválást a vállamra James Deanről anélkül, hogy egyetlen filmben is láttam volna játszani őt." - árulta el a sajtónak lelkesen Polunyin.  Pedig a balett világában igen ritka a bőrdekoráció, Polunyint viszont a rajongástól függetlenül is szokatlanul vonzzák a tetoválások: a testén több tetoválás is található (amit a fellépéseken különböző tapaszokkal takar el), és már korábban is úgy nyilatkozott, egyszer tetoválószalont szeretne nyitni. Azóta már résztulajdonosa egy ilyen helynek a londoni Holloway Road-on, nem messze az otthonától, és a felmondását követő éjszakát is itt töltötte. A szabadságot és valamiképp önmagát találta meg ezen a helyen.

Március közepén a BBC News-nak adott legfrissebb interjújában már részletesen beszámol érzéseiről, menekülési vágyáról, az elmúlt évek elfojtásairól: „Nem akarok kényelmet magam körül, se családot vagy lakást, ezért leromboltam bizonyos értelemben mindent, amim van azért, hogy újraépíthessem. Mintha megnyomnád a törlés gombot, utána pedig az újraindítást". És hogy boldog-e az „új" életében? „Egyelőre nem mondhatom, hogy boldog lennék - válaszolja - még ki kell találnom, hogy mit is fogok csinálni, amit valószínűleg különböző irányokban keresek majd." Egyelőre élvezi a késői ébredéseket és a jövőről csak annyit árul el, hogy legszívesebben filmszínésznek menne. Elmondása szerint akkor érezte először a vágyat, hogy vászonra lépjen, amikor a Királyi Balett 2009-2010-es évadának promóciós videóját készítették az ő főszereplésével. „Amikor 19 évesen a Királyi Balett vezető táncosa lettem, a gyerekkori álmom vált valóra, ezért akkor azt kérdeztem magamtól, „mi legyen a követező?" És 19 évesen azt a célt tűztem ki, hogy filmszínész leszek." Bár egyelőre csak hobbinak tartja, lehetséges, hogy a balett egyik legnagyobb tehetségét legközelebb Hollywoodban látjuk viszont? Ha igen, azt mind őszintén remélhetjük, hogy ő majd hosszabb karriert és életet fut be, mint James Dean, aki jelenleg a legnagyobb hatást gyakorolja rá.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A képzőművészet és a tánc harmóniája

A Gergye Krisztián Társulat Szinesztézia című különleges és rendkívül látványos összművészeti estjét, július 29-én a szentendrei MűvészetMalomban lehet megtekinteni.
Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.