Tánc

A balett James Deanje

2012.03.25. 07:10
Ajánlom
A szakma szerint ő az új Nurejev, de páratlan tehetsége miatt hasonlítják Barisnyikovhoz is. A január óta róla cikkező sajtó szerint a balett ifjú fenegyerekének elege lett a kötöttségekből, amikor váratlanul otthagyta a brit Királyi Balettet. Az egyik legnagyobb csillagnak jósolt 22 éves Szergej Polunyin mostanában legszívesebben egy tetováló szalonban ül, ahol színészi karrierjén töri a fejét.

Január 24-én robbant a hír, hogy az eddigi legfiatalabb - 19 évesen - magántáncosnak választott ukrán származású Szergej Polunyin mindenki megdöbbenésére azonnali hatállyal felmondott a brit Királyi Balett társulatánál. Ugyan a sajtó utólag felidézett egy-két elejtett megjegyzést, miszerint Polunyin szeretne máshol is táncolni és egy „baletten kívüli életet" is akar élni, de amikor a táncos besétált Monica Mason, a társulat igazgatójának irodájába és különösebb indoklás nélkül benyújtotta lemondását, hatalmas sokként ért mindenkit a bejelentés.

A The Daily Telegraph című brit lapnak nyilatkozó források szerint ez egy teljesen váratlan fordulat volt, mivel Szergej egészen addig a napig rendesen próbált, sosem jelezte, hogy boldogtalan volna, majd lemondásakor, mindössze néhány nappal azelőtt, hogy a The Dream (Az álom) című új produkció főszereplőjeként lépett volna színpadra, annyit mondott a társulatigazgatónak, hogy nem kíván többet ott dolgozni. A The Arts Desk nevű internetes oldal szerint a nagy megdöbbenéssel ellenére az intézmény vezetősége megértően reagált az eseményre: Lord Hall, a Királyi Operaház igazgatója másnap azt nyilatkozta, hogy a társulatnak a táncost, akire hatalmas nyomás nehezedik, támogatnia kell abban, hogy átgondolja az életét, náluk az ajtó továbbra is nyitva áll, ha meggondolná magát. A történtek után a The Guardian beszámolt egy karácsony előtt vele készített interjúról, amiben úgy jellemzik, mintha „két Polunyin lett volna a szobában". Az egyik, aki azt magyarázta, a balett számára üdítő felfrissülést nyújt és a felfedezés izgalmát, amikor valakivel táncol, a másik Polunyin azonban majdnem dühvel beszélt arról a gyerekről, aki lehetett volna, aki focimeccsre járhatott volna, vagy az utcán csavaroghatott volna a barátaival, ha a családi kötelesség nem kényszeríti bele őt a táncba. Nem nehéz tehát arra a következtetésre jutni, hogy emiatt a soha meg ne élt gyerekkor miatt sétált ki végleg Polunyin a világ egyik leghíresebb intézményének kapuján.

Tény, hogy a sztártáncosnak ez az időszak különösen nehéz volt a Királyi Balettnél: ebben az évadban minimum négy főszerepben mutatkozott be egy nagyon szoros órarendet követve, és évek óta kemény munkával igyekezett környezete elvárásainak megfelelni. Polunyin saját Twitter-oldalán olvasható, olykor zavaros bejegyzései alapján azonnal megindultak a találgatások, hogy mi állhat a háttérben és vajon hova távozik a nagyreményű balett-táncos. Joggal merült fel az ötlet, hogy a Bolsojba nemrég átigazoló David Hallberg helye megüresedett, és az American Ballet Theatre szívesen látna egy olyan, minimum Hallberg szintű tehetséget a társulatában, mint Polunyin, aki nemcsak egyszerűen tehetséges, de aki kivételes színpadi jelenléttel, zenei ösztönnel és intelligenciával van megáldva. Más vélekedések szerint Polunyin kilépése is az orosz balett világában megindult - export-import - átrendeződéssel magyarázható, amelyben a színházigazgatói babérokra törő Vlagyimir Kehman gyümölcsmágnás mozgatja a szálakat. Mivel David Hallberg Bolsojba való megérkezése után Kehman saját, üzleti alapú színházába csábította át a Bolsojtól a Natalja Oszipova-Ivan Vasziljev sztárpárost - ironikus módon Hallberg épp Oszipovával szeretett volna a legjobban táncolni - nem indokolatlan arra gondolni, hogy Polunyint is a komoly magántőkéből támogatott új társulatában szeretné tudni Kehman - mégha a Mihajlovszkij Színház visszautasította is azt, hogy miattuk jött volna el a táncos a Királyi Balettől.

Polunyin távozása után három héttel már a londoni táncszínház, a Sadler's Wells Men in motion című produkciójában tűnt fel jó barátjával, Ivan Putrov balett-táncossal közösen, aki korábban szintén elhagyta a Királyi Balettet. A társulatból való kilépés miatt Polunyin ugyan elvesztette munkavállalási engedélyét és ezzel tartózkodási engedélyét is, ám nem sokkal később olyan vízummal tért vissza, ami nem köti őt egyik társulathoz sem. Azalatt a The Guardiannek adott egyik interjúból kiderült, csupán 26 éves koráig kívánja folytatni a balettet, de elege van már a temérdek, túlontúl megerőltető próbából, olyan balett-társulatra vágyik, ahol viszonylag rövidebb próbafolyamatot több előadás követ, vagyis alapvetően a színpadi fellépésekre és nem a tréningekre kell koncentrálnia. Szabadabb életet akar, amibe belefér az, hogy később keljen reggelente. Beszélt arról, hogy régebben fellépések előtt olyan filmeket nézett figyelemelterelésképpen, mint a Nagymenők (Goodfellas) és a Keresztapa (Godfather). A Men in Motion-ben látható az első tánca, amelyet saját maga koreografált, egy darab, amit a fiatalon balesetben elhunyt amerikai színészikon, James Dean alakja ihletett. „Amikor legelőször láttam egy filmet róla, amiben James Franco játszotta a színészlegendát, annyira megtetszett, hogy elmentem és csináltattam egy tetoválást a vállamra James Deanről anélkül, hogy egyetlen filmben is láttam volna játszani őt." - árulta el a sajtónak lelkesen Polunyin.  Pedig a balett világában igen ritka a bőrdekoráció, Polunyint viszont a rajongástól függetlenül is szokatlanul vonzzák a tetoválások: a testén több tetoválás is található (amit a fellépéseken különböző tapaszokkal takar el), és már korábban is úgy nyilatkozott, egyszer tetoválószalont szeretne nyitni. Azóta már résztulajdonosa egy ilyen helynek a londoni Holloway Road-on, nem messze az otthonától, és a felmondását követő éjszakát is itt töltötte. A szabadságot és valamiképp önmagát találta meg ezen a helyen.

Március közepén a BBC News-nak adott legfrissebb interjújában már részletesen beszámol érzéseiről, menekülési vágyáról, az elmúlt évek elfojtásairól: „Nem akarok kényelmet magam körül, se családot vagy lakást, ezért leromboltam bizonyos értelemben mindent, amim van azért, hogy újraépíthessem. Mintha megnyomnád a törlés gombot, utána pedig az újraindítást". És hogy boldog-e az „új" életében? „Egyelőre nem mondhatom, hogy boldog lennék - válaszolja - még ki kell találnom, hogy mit is fogok csinálni, amit valószínűleg különböző irányokban keresek majd." Egyelőre élvezi a késői ébredéseket és a jövőről csak annyit árul el, hogy legszívesebben filmszínésznek menne. Elmondása szerint akkor érezte először a vágyat, hogy vászonra lépjen, amikor a Királyi Balett 2009-2010-es évadának promóciós videóját készítették az ő főszereplésével. „Amikor 19 évesen a Királyi Balett vezető táncosa lettem, a gyerekkori álmom vált valóra, ezért akkor azt kérdeztem magamtól, „mi legyen a követező?" És 19 évesen azt a célt tűztem ki, hogy filmszínész leszek." Bár egyelőre csak hobbinak tartja, lehetséges, hogy a balett egyik legnagyobb tehetségét legközelebb Hollywoodban látjuk viszont? Ha igen, azt mind őszintén remélhetjük, hogy ő majd hosszabb karriert és életet fut be, mint James Dean, aki jelenleg a legnagyobb hatást gyakorolja rá.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Tánc

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Itt a friss Shakespeare-táncpremier: A makrancos hölgy

Február elsején debütált A makrancos hölgy Kecskeméten, a Kelemen László Kamaraszínházban. Shakespeare ismert vígjátéka Barta Dóra koreográfus-rendező elgondolása mentén kelt életre a színház balett-tagozatának előadásában.
Tánc ajánló

Ünnepélyes keretek között adták át a csárdás UNESCO-s bejegyzési dokumentumát a Hagyományok Házában

A csárdás az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára került fel. Az átadóünnepség táncművészek, néptánccsoportok jelenlétében zajlott.
Tánc hír

Szatmárnémetiben lépett fel a Magyar Állami Népi Együttes

Az Egycsillagú égbolt programsorozatának keretében a magyar tánckultúra egyik legjelentősebb társulata január 26-án a Körtánc című összeállítással lépett színpadra Szatmárnémetiben. A sikeres előadásról és közeli terveikről Mihályi Gábor számolt be.
Tánc ajánló

A commedia dell’arte szellemében született meg a Feledi Project új bemutatója

Az itthon ritkán látható Pulcinella nemcsak egy színházi előadás, hanem tisztelgés az olasz kultúra és színházművészet gazdag hagyománya előtt. A produkció pergő ritmusa, látványos koreográfiái és szívhez szóló humora garantáltan magával ragadja a közönséget.