Tánc

„A balett nem rólam szól, hanem arról, amit a nézőknek adni tudok”

2017.02.22. 08:45
Ajánlom
Kevés tizenkilenc éves táncosról mondható el bizonyossággal, hogy nagy karriert fog befutni. Verbőczi Noémi balerina közéjük tartozik. A Magyar Táncművészeti Egyetem 9. évfolyamos hallgatója képességeit lenyűgöző szorgalommal, kitartással és céltudatossággal ötvözi. Ennek köszönheti azt is, hogy a tavaly kitűnőre letett érettségi után három hónapot tölthetett a nagyhírű Houston Balett iskolájában.

- Honnan jött, hogy a világ egyik legnagyobb amerikai társulatához menj tanulmányútra?

- A tavalyi Prix de Lausanne-on híres balettintézmények vezetőivel találkozhattam, akik láttak táncolni, és akkor több iskolába is meghívást kaptam, köztük a Houston Ballet-hoz is. Szerencsésnek érzem magam, mert nemcsak a MOL Tehetségtámogató Program támogatását nyertem el a felkészüléshez, hanem még három másik pályázatot is. A Campus Mundi, a Nemzeti Tehetség Program és a houstoni iskola is támogatta a három hónapos kint tartózkodásomat, beleértve az utazást is. Ez tette lehetővé, hogy egy ilyen ismert társulat iskolájába elmehessek.

Verbőczi Noémi

Verbőczi Noémi (Fotó/Forrás: Andrea Paolini Merlo infophoto.merlo.hu)

- A Houston Balett egy hatalmas iskolával rendelkezik, ahol a társulattal szervesen együtt tanulnak a fiatal balettnövendékek is. Te melyik képzésben vettél részt?

- A Houston Ballet Academy-n belül a Junior Company-ban és az úgynevezett Professional 2, vagyis a végzősök osztályába is bekerültem, így két évfolyamra is jártam. A profi társulat, az iskola és a kollégium ott mind egy nagy épületben helyezkednek el. Naponta mindkét balettévfolyam óráira jártam, amiken többek közt tanultam klasszikus balettet, kortárs táncot és pas de deux-t. Önszorgalomból minden második nap bejártam a fiúk erősítő órájára is, amivel egy kisebb hullámot indítottam el. Eleinte egyedüli lányként mentem be súlyokat emelgetni, de amikor három hónap után eljöttem, már közel tizenöt lány járt az edzőterembe.

Ez az edzésforma abból a szempontból érdekes, mert Európában inkább a vékony, légiesebb balerina testalkatot várják el, míg az Egyesült Államokban a szálkásan izmos tónus a kedvelt.

Ezek mellett minden nap jártam pilates-re és legalább egy órát nyújtottam is.

Verbőczi Noémi

Verbőczi Noémi (Fotó/Forrás: Andrea Paolini Merlo Photography)

- Elméleti óráid is voltak?

- Igen, kifejezett sok. Kint a gyakorlati órák mellett több olyan elméleti óra van, ami hozzájárul a tánc és a saját testünk megértéséhez. Az elméleti képzés részeként pszichológia órára is jártam, ahol szó volt például a honvágyról, illetve a saját személyiségünkről is töltöttünk ki teszteket, azért, hogy rávilágítsanak, mit kell a legjobban fejleszteni magunkban.

Az amerikai képzésben a táncot nagyon komplex módon képzelik el,

amihez szorosan hozzátartozik az is, hogy megtanuld, hogyan működik a tested, milyen gyakorlati megoldások adódnak a különböző helyzetekre. Van olyan óra, ami arról szól, hogy hogyan előzd meg a sérüléseket, vagyis például mit csináljak akkor, ha meghúzom a belső combizmomat.

- Milyen képességeidet tudtad a legjobban fejleszteni?

- Az egyik legnagyobb tapasztalat az volt, hogy a balettben itthon ismert és alkalmazott Vaganova-módszer után most az amerikai Balanchine-technikát is megtanulhattam. Eleinte nagyon nehéz volt a váltás, mert a Balanchine-rendszerben például a kézmunka sokkal szabadabb, én pedig zártabb mozdulatokhoz voltam szokva. Ugyan a klasszikus orosz technikát sajátítottam el az itthoni iskolában, 

de úgy érzem, hogy alkatilag az amerikai technika legalább annyira közel áll hozzám.

- Nehéz volt elsajátítani?

- Az első hetekben nagyon, annak ellenére, hogy az itthoni balettművész oktatás rendkívül magas, egyetemi színvonalú, így technikailag nem voltam lemaradva. Apróságokat volt leginkább furcsa megszokni, például, hogy a kinti iskolában a balettstúdió falai üvegből készültek, míg itthon általában mesterséges világítást használnak a termekben. Mivel Texas államban még novemberben is nagyon meleg volt, eleinte fizikailag is meg kellett szoknom ezeket a napfényes balett-termeket, ahol nem csak a fényviszonyok, hanem például a padló is más anyagú. Ennek azért van jelentősége, mert náluk a puha gyakorlócipő helyett minden spicc-cipőn történik, amihez egy kevésbé csúszós padlóra van szükség. Napi kilenc órát töltöttem spiccen, amitől több ponton átalakult a lábfejem. Sokat segített ezen később a kinti magas szintű fizioterápia.

- Az amerikai balettmestereid hogyan fogadtak mint növendéket?

- Mindenki nagyon kedves volt velem.

Az amerikai balettmesterek sokszor emlékeztettek arra, hogy azért megyünk ki a színpadra, hogy a táncunkkal szebbé és jobbá tegyük a világot.

Vagyis azt, hogy a balett nem kizárólag rólam és a technikámról szól, hanem sokkal inkább arról, amit a nézőknek adni tudok. Ez az üzenet nagyon bevésődött a fejembe, amit innentől mindig magammal viszek majd.

Verbőczi Noémi

Verbőczi Noémi (Fotó/Forrás: Andrea Paolini Merlo)

- Itthon milyen előadásban láthatunk legközelebb?

- A Budapest Táncfesztiválon a Magyar Táncművészeti Egyetem szervezésében február 24-én fogjuk bemutatni Kovács Kristóffal azt a neoklasszikus pas de deux-t (koreográfus: Andrea Paolini Merlo), amivel 2016-ban második helyezést értünk el a Bécsi Nemzetközi Balettversenyen.

Hogy telik egy balett szakos egy napja?

Kapcsolódó

Hogy telik egy balett szakos egy napja?

Új sorozatot indítunk, melyben a magyarországi művészeti képzéseket egy-egy hallgató egy napján keresztül mutatjuk be. Elsőként a Magyar Táncművészeti Főiskolára látogattunk el, ahol a 19 éves, balettművész-szakos végzős, Kovács Kristóf engedett bepillantást egy pénteki napjába. Előzetesen csak annyit mondok: sokkal keményebb volt, mint gondoltam volna.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg ingyenesen az európai film legjobbjait a Lux-díj online csatornáján

A Lux Közönségdíj online mozicsatornáján május 16-ig ingyenesen megtekinthető három sokszorosan díjazott európai film: az Oscar- és Európa-díjas Még egy kört mindenkinek, az Oscar-jelölt Kollektíva és a Corpus Christi című alkotás. A közönség szavazatait is várják.
Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Színház

Lehoczky Zsuzsa a Nemzet Színésze

Május 11-én új tagot választottak a Nemzet Színésze cím birtokosai. A Törőcsik Mari halálával megüresedett helyre Lehoczky Zsuzsát választotta a jelenlegi tizenegy tag.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Továbbra is nyitva tart a Táncszínház virtuális színpada

Izgalmas hetek várnak a táncművészet iránt érdeklődőkre májusban és júniusban is. Új előadásokkal és műsoron tartott repertoár darabokkal továbbra is házhoz jön a táncművészet a Nemzeti Táncszínház online színpadán. 
Tánc ajánló

Balettpremierek és ősbemutatók az első Bartók Tavasz programján

Az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek igazi különlegességeket tartogat a táncrajongók számára, hiszen május 7. és 24. között a hazai táncszcéna számtalan jelentős együttese megmutatja magát, legyen szó néptáncról vagy balettről. Az előadásokat pedig a világ bármely részéről ingyenesen követhetik a nézők a fesztivál honlapján.
Tánc hír

Újra látható a Recirquel nagy sikerű előadása

Egy hónappal a Festspielhaus St. Pölten online közvetítése után május 2-án a Müpa is virtuális műsorára tűzi a Recirquel Társulat Non Solus című előadását.
Tánc magazin

A „balett Shakespeare-je”, aki újra divatba hozta a táncot

„A tánc zene nélkül annyi, mint az éneklés szavak nélkül” – vallotta Jean-Georges Noverre, akinek a neve talán ma már kevésbé cseng ismerősen, ám korának egyik legnagyobb balettmestereként méltán érdemelte ki, hogy a születésnapján ünnepeljük a Tánc Világnapját.
Tánc hír

Ingyenes előadások a Tánc Világnapja alkalmából

A TRIP WebSzínházában a Tánc Világnapja alkalmából, április 29-én ingyenesen megtekinthetők lesznek a TáncKedd sorozat keretében bemutatott előadások.