Tánc

A balettigazgató, aki nem Mr. Natalie Portman

2015.06.22. 08:07
Ajánlom
A kiváló francia táncosra a Fekete hattyú című film koreográfusaként figyelt fel a világ széles körben, különösen miután a lapok megírták, a főszereplő, Natalie Portman szívét is meghódította. Benjamin Millepied-t azonban súlyos hiba lenne csak a hollywoodi bulvársajtón keresztül ismerni. Amit eddig a táncban elért, abban nincsenek véletlen lépések. Sikerének titka céltudatos tehetségében és egyéniségében keresendő. MAGAZIN

Ha megpróbálunk eltekinteni attól a ténytől - amitől nehéz eltekinteni - hogy az egyik legsármosabb francia táncos nemrég az egyik leggyönyörűbb hollywoodi színésznőt vette feleségül, akkor Benjamin Millepied személyében ott áll előttünk az utóbbi évtized egyik legígéretesebb és legkarizmatikusabb balettsztárja. A 2014 őszétől a Párizsi Opera balettigazgatói posztját betöltő, sokoldalú és karrierjét határozott léptekkel építő koreográfus jelenleg az egyik legmarkánsabb alkotó a francia-amerikai tánc területén. Jelentősége nemcsak a kiemelkedő teljesítményben mérhető, hanem főként abban, hogy harminchét éves korára egyszerre szerzett nevet a legmagasabb hollywoodi körökben, a kísérleti táncfilmezés területén és a francia klasszikus balett legjobbjai közt. Neve tehát (franciául mille pied 'ezer láb') nem csupán kifejező, de előre kijelölte szakmai életútját is.

A bordeaux-i születésű táncos-koreográfus-színész-rendező először nyolcéves korában kezdett táncolni szintén táncos édesanyjával, Catherine Florival közösen. Tizenhárom éves korától három éven át a Lyon-i konzervatóriumba járt, majd 1992-ben New Yorkba ment a School of American Ballet nyári táborába, ami a New York City Balett hivatalos iskolájának, egyben előszobájának számít. Egyértelműen következett a leghíresebb amerikai társulathoz való csatlakozása 1995-ben, amit a Francia Minisztérium egy ösztöndíja, a fiatal klasszikus balett-táncosoknak járó legnagyobb elismerés, a Prix de Lausanne és az amerikai iskola Mae L. Wine díja előzött meg. 2001-től tíz éven át volt a New York City Balett vezető táncosa, miközben számtalan klasszikus és modern szerepet táncolt el. 2001-ben kezdett koreografálni, 2002-ben már megalapította első társulatát Danses Concertantes néven, majd egy évig a Barishnikov Arts Center rezidens koreográfusaként alkotott. Ebben az időben Years Later címmel készített szólót az intézmény nevét viselő balettlegenda, Mihail Barisnyikov számára. S talán nem véletlen a közösmunka, Millepied rátermettsége és elszántsága mintha egy Barisnyikovéhoz mérhető karrier ígérete lenne.

Millepied koreográfiai tehetségét nem sokáig kellett bizonygatnia, munkái a világ minden nagyobb színpadán megfordultak: a New York City Ballet, a Paris Opera Ballet, az American Ballet Theatre, a Mariinsky Ballet, a Ballet de Geneve, a Lyon Opera Ballet, a Royal New Zealand Ballet és a Dutch National Ballet társulatának is készített már produkciót.

A koreográfust már korán foglalkoztatni kezdték a társművészetek, vele együtt a filmkészítés is. Idővel olyan nagy cégek reklámfilmjében vett részt táncosként, mint például az Air France légitársaság és Yves Saint Laurent francia divatház, és a reklámfilm-rendezésbe is belekóstolt többek közt a Forevermark gyémántnak készített szpottal. Nemzetközi filmes karrierje egyértelműen a 2010-es Darren Aronofsky rendezte Fekete hattyúval (Black Swan), a balett kulisszavilágát bemutató hollywoodi kasszasikerrel indult, melyben Millepied, akkor még a New York City Ballet tagjaként, koreográfusként debütált. Kimagasló szakmai érdemeivel és ambiciózusságával együtt is tagadhatatlan, hogy a világhírnévhez sokban hozzájárult a film főszereplőjével, Natalie Portman színésznővel a forgatás alatt kialakult kapcsolata. Ha azonban a teljesítményt sokszor mellékesen kezelő bulvármédián túl akarunk tekinteni, érdemes ezt a magánéleti eseményt inkább úgy szemlélni, mint két kimagasló tehetségű és vonzó megjelenésű művész egymásra találást, akik felfelé ívelő szakmai pályájuk talán legmagasabb pontján találkoztak: Portman a kemény munkával megformált balerinaszerepért Oscar-díjat kapott, Millepied pedig vörös szőnyegen vonulhatott be Hollywoodba is.

A filmes siker után Millepied 2012-ben Los Angelesbe költözött, ahol életre hívta saját társulatát L.A. Dance Project néven. A táncegyüttes küldetéseként különböző művészeti területek alkotóit támogató, velük együttműködő projektek támogatását tűzte ki célul, miközben helyszínt biztosít a kortárs tánc innovatív kezdeményezéseinek és a közönség számára is betekintést nyújt a tánc világába. Egyéb sikeres produkciók mellett 2013-ban Reflections címmel olyan előadást hozták létre, amiben Millepied a zeneszerző David Langgal és a világhírű amerikai konceptuális művésszel, Barbara Krugerrel dolgozott együtt, amit mellékesen a nagy múltú francia ékszercég, a Van Cleef and Arpels támogatott.

Mindezek után nem volt meglepő a hír, amikor bejelentették, hogy 2014 őszétől Benjamin Millepied veszi át a világhírű Párizsi Opera balettigazgatói posztját. Az igazgatóváltást nem akármilyen reklámkampány kísérte: az új igazgató a topmodell Natalia Vodianova arcával és a fotográfus zseni Annie Leibovitz képsorozatával harangozta be a díszes párizsi intézmény új évadát és vele együtt egy új korszak kezdetét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.