Tánc

A balettigazgató, aki nem Mr. Natalie Portman

2015.06.22. 08:07
Ajánlom
A kiváló francia táncosra a Fekete hattyú című film koreográfusaként figyelt fel a világ széles körben, különösen miután a lapok megírták, a főszereplő, Natalie Portman szívét is meghódította. Benjamin Millepied-t azonban súlyos hiba lenne csak a hollywoodi bulvársajtón keresztül ismerni. Amit eddig a táncban elért, abban nincsenek véletlen lépések. Sikerének titka céltudatos tehetségében és egyéniségében keresendő. MAGAZIN

Ha megpróbálunk eltekinteni attól a ténytől - amitől nehéz eltekinteni - hogy az egyik legsármosabb francia táncos nemrég az egyik leggyönyörűbb hollywoodi színésznőt vette feleségül, akkor Benjamin Millepied személyében ott áll előttünk az utóbbi évtized egyik legígéretesebb és legkarizmatikusabb balettsztárja. A 2014 őszétől a Párizsi Opera balettigazgatói posztját betöltő, sokoldalú és karrierjét határozott léptekkel építő koreográfus jelenleg az egyik legmarkánsabb alkotó a francia-amerikai tánc területén. Jelentősége nemcsak a kiemelkedő teljesítményben mérhető, hanem főként abban, hogy harminchét éves korára egyszerre szerzett nevet a legmagasabb hollywoodi körökben, a kísérleti táncfilmezés területén és a francia klasszikus balett legjobbjai közt. Neve tehát (franciául mille pied 'ezer láb') nem csupán kifejező, de előre kijelölte szakmai életútját is.

A bordeaux-i születésű táncos-koreográfus-színész-rendező először nyolcéves korában kezdett táncolni szintén táncos édesanyjával, Catherine Florival közösen. Tizenhárom éves korától három éven át a Lyon-i konzervatóriumba járt, majd 1992-ben New Yorkba ment a School of American Ballet nyári táborába, ami a New York City Balett hivatalos iskolájának, egyben előszobájának számít. Egyértelműen következett a leghíresebb amerikai társulathoz való csatlakozása 1995-ben, amit a Francia Minisztérium egy ösztöndíja, a fiatal klasszikus balett-táncosoknak járó legnagyobb elismerés, a Prix de Lausanne és az amerikai iskola Mae L. Wine díja előzött meg. 2001-től tíz éven át volt a New York City Balett vezető táncosa, miközben számtalan klasszikus és modern szerepet táncolt el. 2001-ben kezdett koreografálni, 2002-ben már megalapította első társulatát Danses Concertantes néven, majd egy évig a Barishnikov Arts Center rezidens koreográfusaként alkotott. Ebben az időben Years Later címmel készített szólót az intézmény nevét viselő balettlegenda, Mihail Barisnyikov számára. S talán nem véletlen a közösmunka, Millepied rátermettsége és elszántsága mintha egy Barisnyikovéhoz mérhető karrier ígérete lenne.

Millepied koreográfiai tehetségét nem sokáig kellett bizonygatnia, munkái a világ minden nagyobb színpadán megfordultak: a New York City Ballet, a Paris Opera Ballet, az American Ballet Theatre, a Mariinsky Ballet, a Ballet de Geneve, a Lyon Opera Ballet, a Royal New Zealand Ballet és a Dutch National Ballet társulatának is készített már produkciót.

A koreográfust már korán foglalkoztatni kezdték a társművészetek, vele együtt a filmkészítés is. Idővel olyan nagy cégek reklámfilmjében vett részt táncosként, mint például az Air France légitársaság és Yves Saint Laurent francia divatház, és a reklámfilm-rendezésbe is belekóstolt többek közt a Forevermark gyémántnak készített szpottal. Nemzetközi filmes karrierje egyértelműen a 2010-es Darren Aronofsky rendezte Fekete hattyúval (Black Swan), a balett kulisszavilágát bemutató hollywoodi kasszasikerrel indult, melyben Millepied, akkor még a New York City Ballet tagjaként, koreográfusként debütált. Kimagasló szakmai érdemeivel és ambiciózusságával együtt is tagadhatatlan, hogy a világhírnévhez sokban hozzájárult a film főszereplőjével, Natalie Portman színésznővel a forgatás alatt kialakult kapcsolata. Ha azonban a teljesítményt sokszor mellékesen kezelő bulvármédián túl akarunk tekinteni, érdemes ezt a magánéleti eseményt inkább úgy szemlélni, mint két kimagasló tehetségű és vonzó megjelenésű művész egymásra találást, akik felfelé ívelő szakmai pályájuk talán legmagasabb pontján találkoztak: Portman a kemény munkával megformált balerinaszerepért Oscar-díjat kapott, Millepied pedig vörös szőnyegen vonulhatott be Hollywoodba is.

A filmes siker után Millepied 2012-ben Los Angelesbe költözött, ahol életre hívta saját társulatát L.A. Dance Project néven. A táncegyüttes küldetéseként különböző művészeti területek alkotóit támogató, velük együttműködő projektek támogatását tűzte ki célul, miközben helyszínt biztosít a kortárs tánc innovatív kezdeményezéseinek és a közönség számára is betekintést nyújt a tánc világába. Egyéb sikeres produkciók mellett 2013-ban Reflections címmel olyan előadást hozták létre, amiben Millepied a zeneszerző David Langgal és a világhírű amerikai konceptuális művésszel, Barbara Krugerrel dolgozott együtt, amit mellékesen a nagy múltú francia ékszercég, a Van Cleef and Arpels támogatott.

Mindezek után nem volt meglepő a hír, amikor bejelentették, hogy 2014 őszétől Benjamin Millepied veszi át a világhírű Párizsi Opera balettigazgatói posztját. Az igazgatóváltást nem akármilyen reklámkampány kísérte: az új igazgató a topmodell Natalia Vodianova arcával és a fotográfus zseni Annie Leibovitz képsorozatával harangozta be a díszes párizsi intézmény új évadát és vele együtt egy új korszak kezdetét.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Az internetre költözik a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivál

Online rendezik meg a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivált. Az Orkesztika Alapítvány a fesztivál produkcióit YouTube-csatornáján közvetíti január 19. és 22. között esténként 7 órától, Facebook-oldalukon táncfilmeket vetítenek. 
Tánc videó

Seress Rezső Szomorú vasárnapjának remix változatára táncol Mihail Barisnyikov

Az orosz születésű világhírű amerikai balett-táncos egy amerikai street dance sztárral, Lil Buckkal készített közös klipet még 2015-ben, egy divatmárka kampányához.
Tánc gyász

Elhunyt Deák Gyula Levente, a Háromszék Táncegyüttes igazgatója

Súlyos betegség következtében szerdán elhunyt Deák Gyula Levente, a Háromszék Táncegyüttes igazgatója – adta hírül közösségi oldalán a társulat.
Tánc hír

Ünnepi előadással tiszteleg Novák Tata előtt a Vígszínház

2021-ben ünnepelte 90. születésnapját Novák Ferenc Tata, melyet barátok, egykori és mai táncosai kezdeményezésére január 25-én, egy gála keretében ünnepel meg a Vígszínház.
Tánc interjú

„Döbbenetesen nagy munka zajlik a balettben” – Beszélgetés Déri Andrással

Milyen karrierutat jár be egy balettkarmester? Van-e kedvenc balettje? Déri Andrást a véletlenek sorozata terelte erre a különleges pályára, és idén éppoly izgalommal és várakozással tekint A diótörő-szezon elé, mint húsz évvel ezelőtt.