Tánc

A balettirodalom 8 legszebb pas de deux-je

2016.10.20. 08:32
Ajánlom
A pas de deux (ejtsd: padödő) az nem csak egy zenekar, hanem egy tánc. Pontosabban egy balettkoreográfián belül az a duett, ami általában a darab technikai és dramaturgiai csúcsát jelenti. Összeszedtünk néhány kedvencet legendás táncosok előadásában.

Mi is az a pas de deux?

A kifejezés arra utal, hogy a táncban ketten vesznek részt: ennek mintájára létezik a három táncosra használt pas de trois, valamint a négy táncos közös táncára használt pas de quatre kifejezés. A pas de deux elnevezés a 18. század közepén bukkant fel először, strukturáját Marius Petipa adta meg: eszerint egy adaggio-ból, egy férfi-variációból, egy női variációból és egy kódából áll. A tradíció a 20. században is tovább élt pl. Maurice Béjart, George Balanchine, Akram Khan és Michèle Anne De Mey művészetében.

1. Diótörő – Marius Petipa

Kezdjük az egyik legnépszerűbb klasszikussal, Petipa Csajkovszkij mágikus zenéjére készített varázslatos „karácsonyi” koreográfiájával. Az alábbi videóban Mikhail Mikhajlov és Ekaterina Bortiakova táncolja a Cukrozott Szilva Tündér és Lovagja ikonikus kettősét a II. felvonásban.

2. Csipkerózsika – Marius Petipa

Ismét egy klasszikus Petipától. A darab egyik legfontosabb jelenete a Boldogság Kék Madarának és Florine Hercegnőnek művészien kidolgozott kettőse, amit szinte minden átdolgozás megőrzött eredeti formájában.

3. Manon – Kenneth MacMillan

Az operavilág teljesen odáig volt a Manon-sztoriért, nem véletlenül: egy nő az igaz szerelem és a világi jólét közötti döntéshelyzetben őrlődik. Massenet és Puccini is írt egy-egy fantasztikus operát a történetre alapozva, a karizmatikus brit koreográfus, Kenenth MacMillan pedig egy egészen új formanyelvet hozott létre a Massenet zenéjére készült balettel. A III. felvonás szívszorító befejezésében Manon szerelme, Des Groiex karjai közt hal meg. Lássuk, hogy néz ez ki a pas de deux-ben.

4. Rómeó és Júlia – Kenneth MacMillan

Itt egy másik klasszikus a brit koreográfustól, Prokofjev csodálatos zenéjére. A mű egyik csúcspontja pedig mi más lenne, mint az erkélyjelenet. Így néz ki Alessandra Ferri és Wayne Eagling előadásában:

5. Giselle – Marius Petipa

Petipa Adolphe Adam zenéjére készített híres balettjében Giselle szerelembe esik Alberttal, aki valaki másnak adja ki magát, mint aki valójában. Amikor ez kiderül, Giselle megőrül és őrjöngő tánca után meghal, majd csatlakozik a villik, vagyis a hűtlenül elhagyott menyasszonyok szellemcsapatához. Albert ellátogat Giselle sírjához, ahol azonban a villik megpróbálnak rajta bosszút állni: végkimerülésig tartó táncolásra ítélik. A híres pas de deux-ben érzékletesen mutatkozik meg Giselle légies szellem volta: Albert olyan könnyedén emeli őt, mintha csak egy szellemet tartana. A következő videóban Ferri és Barisnyikov táncolják el ezt a jelenetet.

6. Don Quijote – Marius Petipa

A Cervantes regénye alapján Ludwig Minkuisz zenéjére készült balett végén a boldog ifjú pár – már az esküvő után – fogadja a gratulációkat és felhőtlen örömünnep kezdődik, ami változatosabbnál változatosabb táncokra ad lehetőséget. Ekkor láthatjuk a szerelmesek – Kitri és Basil technikailag rendkívül nehéz grand pas de deux-jét, amit a legjobb táncosoknak is óriási kihívás eltáncolni. A következő videóban Szvetlana Zaharovának és Andrej Uvarovnak egészen jól sikerült. 

7. A hattyúk tava – Marius Petipa

Egy újabb Csajkovszkij, egy újabb Petipa-koreográfia. A III. felvonásban a cselekmény szerint a fekete lovag parancsára lánya, Odilia csillogó, hódító táncával megpróbálja elcsábítani a herceget, táncuk a pas de deux keringővel indul. Ebben a táncban minden balett-táncos meg tudja mutatni a sötét oldalát és ezt általában nagyon élvezik. A  pas de deux után sor kerül a harminckét fordulatos ronde de jambe fouetté-ra, ami a balerinák számára mindig nagy feladat.

8. Aliz Csodaországban - Christopher Wheeldon

Utoljára egy klasszikus stílusban készült modern balettkoreográfiát választottunk: 2011-ben a Royal Ballet Christopher Wheeldon-t bízta meg, hogy koreografáljon egy új, teljes estét balettet Lewis Carroll közkedvelt történetére. Az egyik csúcspontja a darabnak, amikor Aliz a Félszemű rém (Knave of Hearts) nevű karakterrel táncol kettőst.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Vizuál

„Megszerettem menet közben az életet” – Interjú Ujj Zsuzsival

„Az a vihar, ami bennem tombolt hosszú évekig, elült” – mondja Ujj Zsuzsi fotós, performer, a Csókolom zenekar énekese, dalszerzője, akivel a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán ültünk le beszélgetni, kikérdezve őt a zenekar legtöbbet feldolgozott szerzeményéről, a Dunántúli slágerről.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Értékes díjakkal tértek haza Olaszországból a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei

Három első díjat, a legjobb férfi táncosnak járó elismerést és több értékes eredményt jegyeztek az MTE növendékei és hallgatói a 9. alkalommal rendezett „Domenico Modugno” Nemzetközi Balett- és Kortárs Táncversenyen az olaszországi Leccében.
Tánc interjú

Oláh Nóra: „Gyermekkorom óta vonzódom a tanításhoz”

Alig nyolc éve lépte át először a Táncművészképző Intézet néptánc tagozatának növendékeként az MTE kapuját Oláh Nóra, aki már három éve egyetemi gyakornok az intézményben. Tanulmányairól és arról mesél, miként került az Egyetemre.
Tánc ajánló

Huszonötödik alkalommal lesz Veszprém néhány napra a tánc fővárosa

Az Európa Kulturális Fővárosa évadban a város huszonötödik alkalommal ad otthont a Tánc Nemzetközi Kortárs Fesztiválnak, amelyet idén május 15. és 21. között rendeznek meg.
Tánc ajánló

Útközben – Eddigi munkájukba engednek bepillantást a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem Moderntánc és Színházi tánc szakirányos hallgatói február 24-25-én mutatják be Útközben című előadásukat, mely megmutatja azt a széles körű tudást, amelyet a hallgatók eddigi tanulmányaik során elsajáítottak.
Tánc interjú

„A balett veszélyes fegyver is lehet”

Kovács Zsolt Vencel, aki Josef  K.-t táncolja Vilniusban, balett-történeti példákkal támasztja alá meglehetősen szokatlan kijelentését. Ezzel összefüggésben a táncosok és táncalkotók felelősségére is felhívja a figyelmet.