Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

2025.03.21. 15:15
Ajánlom
A Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola (BCDC) 1979-ben táncklubként indult, aztán kortárstánc főiskolává alakult, majd 2023-ban megkapta a jelenlegi nevét. Hat évvel ezelőtt a Fővárosi Nagycirkusz vezetése megkereste az intézményt, hogy a szakmai utánpótlás biztosítása érdekében összefogjanak, amelynek eredményeként immár második éve lehet felsőfokú végzettséget szerezni cirkuszművészet szakon. Az Óbudán található épületben jól megfér egymás mellett a kortárstánc, valamint a bohóc, levegőakrobata, cirkuszi konferanszié és lovasakrobatika zsáner. A jelenleg 67 hallgatót képző főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

„Jó érzés ide bejönni”

Beszélgetés Reidl Kamillával, a Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával

Táncosként végzett, majd táncpedagógusi diplomát szerzett a korábbi Budapest Kortárstánc Főiskolán, a Cirkuszművészeti Főiskola elődjében. Milyen volt a viszonya a cirkusz világával, vitték előadásokra gyerekkorában?

Inkább vidéken, a Balaton környékén jártunk a nyaranta felállított vándorcirkuszok műsoraira. Mindig csodáltam az artistákat, hogy tudnak olyan magasra menni, és milyen ügyesek! Én szertornáztam, majd táncosként végeztem, tehát az érdeklődés már gyerekként is megvolt bennem.

Miként vélekedik a cirkusz mai helyzetéről, mennyire népszerű előadó-művészeti forma a felnőttek és a fiatalok körében?

Mivel főleg a tánc világában mozogtam, meglepődve tapasztaltam, hogy a cirkuszművészet nincs egyenrangúan említve sem a táncművészettel, sem a színházművészettel. Éppen ezért nagyon örülök, hogy részese lehetek annak a folyamatnak, hogy felsőoktatási szintre emeljük, mert egyrészt némelyik zsáner mögött nagyon erős sportteljesítmény van, másrészt ha ez ráadásul mint művészeti előadás jelenik meg, akkor tényleg azt gondolom, hogy ott a helye. Külön öröm, hogy ehhez a Fővárosi Nagycirkusz a tudományos hátteret is elkezdte kiépíteni: könyvtárral, archívumokkal, jelmezekkel, mert rendkívül komplex előadóművészeti ágról van szó. Drukkolok annak is, hogy elérjük azt, hogy az emberek tudatában is méltó helyen legyen, és tudják, hogy

nemcsak színházba vagy táncelőadásra lehet menni, hanem cirkuszba is.

A cirkuszművészet megítélése az elmúlt években átalakult, amiben az is közrejátszik, hogy elindult a cirkuszpedagógia, tehát bevonják a gyerekeket ilyen jellegű tevékenységekbe, hiszen ha a szülők nem viszik őket cirkuszba, akkor lehet, hogy valakinek az egész gyerekkorából kimarad ez az élmény. Ugyancsak szerencsés tendencia, hogy az alternatív cirkuszi társaságok elkezdtek megjelenni a fesztiválokon, mivel így előbb-utóbb ott is találkozhatunk a műfajjal.  Ezenkívül a színházakba is bekerült néhány cirkuszi produkció vagy cirkuszi elemek, így több irányból is fejlődés figyelhető meg.

IMG_8412-150051.jpg

Reidl Kamilla (Fotó/Forrás: Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola)

2019 óta van együttműködés a főiskola és a Fővárosi Nagycirkusz között. Honnan ered a kezdeményezés, hogy felsőfokú képzés induljon a cirkuszi műfajokban?

Fekete Péternek (a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója – a szerk.) köszönhető az ötlet, ő kereste meg iskolánkat. Nagyon egyetértünk azzal, amiben ő hisz, hogy az artistaprodukciók a mindennapi életünk számára is fontos üzenettel bírnak. Nap mint nap látom, mennyit dolgoznak a tanulók azért, hogy egy előadás létrejöjjön, és mekkora belső erő kell ahhoz, hogy abban a pár percben, amíg a porondon vagy, az életedet kockáztasd. Ilyenkor értem csak meg igazán, milyen súlyos ennek a társadalmi üzenete. Hogy

létezik kitartás, egymás iránti bizalom, felelősségvállalás, és mindez elképesztő teljesítményt követel meg.

Hol és hogyan történik a jövő artistatehetségeinek felkutatása?

Öröm és egyben kihívás, hogy a feladatunk egy missziónak is tekinthető, hiszen nem egy bejáratott szakot kellett meghirdetnünk, amiről tudnak az emberek, hanem egy nagyon szűk réteget kell megtalálnunk, akit egyrészt vonz a cirkusz világa, másrészt alkalmas is rá. Elsősorban a social media felületeinket használjuk, de az új honlapunkat is folyamatos fejlesztjük, és bízunk benne, hogy azok az egyesületek, klubok is ajánlanak bennünket, amelyek táncot, tornát oktatnak. El szoktunk menni hozzájuk foglalkozást tartani, hogy megismerjenek bennünket. Ahhoz, hogy egy gyerekben felmerüljön, hogy nálunk is tanulhat, több év megalapozó munkájára van van szükség. Már ha nem adja fel útközben, mert olyan is előfordul.

Rektorként hogy látja, milyen a fogadtatás a kortárs táncos hallgatók részéről a cirkuszos hallgatók felé a tavalyi, első szemeszter tapasztalatai alapján?

A kortárs tánc mellé könnyen tudtuk integrálni a cirkuszművészetet, mert noha régen két teljesen különböző világ volt, mára világszerte elindult egyfajta fúziós együttműködés a két terület között. Így aztán nem független művészeti ágak kerültek egymás mellé. Az iskolai közösség építésén már kezdettől fogva nagyon sokat dolgoztunk, mert

fontosnak tartom, hogy a hallgatók úgy közlekedjenek a folyosón, hogy ne legyenek idegenek egymásnak.

Vannak együttműködések, például számos közös órájuk is van a különböző szakok hallgatóinak. A tanévet egy háromnapos tanévnyitó fesztivállal kezdtük, ahol ugyancsak lehetősége volt a diákoknak az ismerkedésre a különböző programok (táncház, fórumok, mozgásórák, kommunikációs foglalkozások) és csapatépítő gyakorlatok révén. Jó a hangulat, barátságosak az emberek, és jó érzés ide bejönni.

IMG_5940-150051.jpg

Budavári Zoé és akrobatatársa (Fotó/Forrás: Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola)

 

Amit a zsebben találunk, abból dolgozunk

Greifenstein János a jelenleg hat hallgatót befogadó bohóc zsáner évfolyam vezetője, egyben a BCDC főiskola minőségbiztosítási koordinátora.

A kezdetektől húsz éven át a Piros Orr Bohócdoktor Alapítványban tevékenykedett, ahol többek között az oktatási anyag kidolgozásában is részt vállalt. Bohócnak születni kell, vagy tanulható?

Mint minden szakmának, természetesen ennek is vannak olyan elemei, amelyek megtanulhatóak. Azonban amire azt szokták mondani, hogy születni kell rá, az egyfajta rátermettség, megfelelő huzalozása az idegrendszernek és érdeklődés a téma iránt. Valószínűnek tartom, hogy ebben van hozott anyag, ha úgy tetszik, genetika. Látok néha pici babákat, akik olyan gyanakvóan és szigorú szemmel néznek a világra, hogy ilyenkor arra gondolok, belőlük bizonyára nem lesz bohóc.

Hogyan képes kiszűrni a felvételi során, ha valaki nem rátermett?

Az egyik árulkodóbb jel, ha azt látom a felvételizőn, hogy nem tudja szétválasztani a civil életét az általa életre keltett karakter valóságától. Nem tud mit kezdeni azzal, hogy nevetést generált, inkább szégyelli magát, miközben

a bohócnak büszkének kell lennie arra, ha nevetnek rajta, mert azt ő váltotta ki a nézőből.

Én ezt soha nem úgy éltem meg, hogy kinevettek volna, vagyis gúnyolódnak rajtam, hiszen a bohócon szeretettel tudnak nevetni, ami a tehetségének az elismerése.

A bohóc elsődleges célja, hogy szórakoztasson. Lehet mindig ugyanazt a színvonalat hozni, még ha esetleg nehezebb napja is van az embernek?

Bár úgy lenne, de sajnos nem. Prózai színészként volt olyan előadásom, hogy nem értem el azt a hatást, amit szerettem volna. Bohócdoktorként is előfordult hasonló. Ha bemegyek egy kórházba, az a célom, hogy a végén mindenki nevessen. De ha például egy erősen hospitalizált gyereket, aki csak a mennyezetet bámulja, sikerül kihoznom ebből a katatón állapotból, akkor ez is egyfajta sikernek tudható be.

Janos-150052.png

Greifenstein János (Fotó/Forrás: Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola)

Feltételezem, nincs elég bohócdoktor. Megoldhatja ezt a problémát a főiskolai bohócképzés elindulása?

Tudomásom szerint nem az jelenti a szűk keresztmetszet, hogy ne akarnának elegen bohócdoktorok lenni, hanem hogy ez egy komoly felkészültséget igénylő munka, amit nem mindenki vállal. Az ideális állapot az lenne, ha minden erre rászoruló emberhez eljutna bohócdoktor, és ez nem azon múlik, hogy ne lenne meg a szándék, hanem hogy nem lehet egyik pillanatról a másikra hatezer embert felvenni. A legutolsó felvételin a Piros Orr Alapítványnál jelentkeztek olyanok is, akik nálam elsősök voltak akkoriban a cirkuszművészeti bohócképzésen, mégsem vették fel őket, a két képzés ugyanis jelentősen eltér egymástól: más a cél, más a misszió. A cirkusztól eltér a kórház, mert nem jeleneteket adunk elő, ahova beülnek a gyerekek, hanem nagyjából improvizatív alapú a munka. Amit a zsebben találunk, abból dolgozunk.

A főiskolai bemutatkozásában azt olvastam, missziójának tartja a bohócmesterség rangjának és szakmai színvonalának emelését. Mikor volt a legmagasabb a bohócok elismertsége? Ön szerint milyen pluszt ad a képzés?

2017-ben a középfokú képzést nyújtó artistaképzőben azt a felkérést kaptuk, hogy indítsunk el egy bohócosztályt. Azelőtt negyven évig nem volt ilyen Magyarországon. 1973-ban még több mint kétszáz jelentkezője volt az akkor induló bohócképzésnek, innen került ki Kamilla, Lala és Teó, akik akkoriban a tévében is rendszeresen szerepeltek. Azt mondanám, ez volt a virágkor. Aztán az érdeklődés alábbhagyott, és a kétezres évekre kialakult egy elég komoly ellenszél a bohócokkal kapcsolatban, amelynek oka mélyen a társadalmi változásokban gyökerezik.

Úgy vélem, a humorral kapcsolatban az emberek ma már mást gondolnak.

Nem úgy nevetünk tréfákon, ahogyan a 60-as, 70-es években, pusztán szóviccekkel például nem lehet kielégíteni a közönség igényeit. A másik ok az, hogy a horrorfilmeken és a szórakoztató irodalomban olyan bohócokkal kapcsolatos dramaturgiai megfontolású szerepverziók kezdtek bekerülni a köztudatba, amelyek negatív értelemben áthangolják a bohóccal kapcsolatos gondolatokat. A harmadik tényező a fóbia, ami extrém vagy irracionális félelmet jelent valamitől, ami egyébként más emberekben nem okozza ugyanezt. Húsz év bohócdoktori munka alatt nem találkoztam ilyennel, ugyanakkor komolyan kell vennünk a jelenséget. Összességében tehát a bohócmesterség művelőinek van még mit tennie a szakma rangjának emeléséért. Látok némi javulást, a színházakban például elképesztő fejlődésnek indult a szakma. Ma a világ legjobbjainak címkézett bohócok a színházi közegből érkeznek, mint Szlava Polunyin, aki hamarosan megint a Nemzeti Színházba érkezik a híres Slava Snow Show-val. A cirkuszművészeten belül ma már másképp beszélnek a bohócokról, ha pedig valami kérdés merül fel, akkor hozzám fordulnak, aminek nagyon örülök, mert rengeteg mondanivalóm van a témában.

IMG_7762-150051.jpg

Bohócok (Fotó/Forrás: Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola)

 

„Mintha elvágnám magam a külvilágtól”

Budavári Zoé elsőéves levegőakrobatika hallgató

Budavári Zoénak hat évvel ezelőttig semmilyen kapcsolata nem volt a légtornával. Mások ajánlására kezdett foglalkozni vele Tatán, a House of Artban, mára pedig már hat szeren tanul, ezek közül kiemelt zsánere a hajlógás, amelyről elismeri, hogy az összes szer közül ennél küszöbölhető ki legkevésbé a fájdalom.

Kezdőként elsőre lehetetlennek tűnik olyan magasban mozogni, ahogy a légtornászok teszik, azonban Zoé szerint kitartó gyakorlással és elegendő munkával látványosan lehet fejlődni. „Ami az elején elérhetetlennek tűnt, az most már szinte a bemelegítés része” – teszi hozzá Zoé, aki számára az levegőakrobatika a legcsodálatosabb műfaj, ami által – ahogy fogalmaz –

az egekbe lehet jutni.

A cirkusz világa mindig is érdekelte, és mint mondja, iskolaválasztáskor az tetszett meg neki, hogy elsősorban a műfaj művészi oldalával foglalkoznak. Noha több olyan képzést találni Magyarországon, ahol levegőakrobatikát lehet tanulni, meglátása szerint a BCDC valódi előadóművészeket igyekszik kinevelni, amely révén átfogó tudást lehet szerezni.

Úgy látja, a főiskola kiemelt célja közelebb hozni egymáshoz a táncot és a légtornát, erre kiváló lehetőséget nyújt a cirkuszi táncos szak, amely azért is bír nagy jelentőséggel, mert a legújabb cirkuszi trendben a zsánerek közti határok egyre inkább elmosódnak. Kiemeli: „itt nem egyszerűen jó erőnlétű, hatásos trükköket ismerő embereket képeznek, hanem valódi művészeket, akik ismerik a zsánert, a légtorna történetét, és képesek kreatívan, újszerűen gondolkodni.” 

IMG_5980-150051.jpg

Budavári Zoé és akrobata társa (Fotó/Forrás: Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola)

A magasban zajló gyakorlatok kapcsán megjegyzi, a kurzus elején még nem igen viszik fel magasra a diákokat, mert előbb azt kell megtanulják, hogy minél stabilabb legyen a fogásuk. A félelemről azt mondja, igyekszik kizárni:

Mintha elvágnám magam a külvilágtól. Azt képzelem, egy kis dobozban vagyok, így alattam mindegy, milyen mélység van.

Álmodtam már azt, hogy leestem a magasból, de valójában ez annyira lehetetlennek tűnik, hogy az ember nem igen hiszi el, hogy vele is megtörténhet” – teszi hozzá. Arra a kérdésre, milyen életpályát képzel el magának, azt válaszolja, inkább a modern cirkuszi társulatok vonzzák, bár az utazó cirkuszokkal is szimpatizál a turnézás miatt. „Olyan előadásokban szeretnék részt venni, amiknek van mondanivalója. A cirkuszi produkcióknak is ugyanúgy lehet mély érzelmi üzenete, mint egy színdarabnak, csak mi nem szavakkal, hanem mozdulatokkal tudjuk azt megfogalmazni” – fejti ki.

Azok számára, akik erre a pályára készülnek lépni, Zoé azt tanácsolja, legyen kellő kitartásuk, mert lassan jön meg az áttörés. „Ne adják fel, küzdjenek tovább! Minden nap kell gyakorolni, mert a levegőakrobatika némely részéhez annyira speciális képességek kellenek, amit nem nagyon lehet máshol megtanulni. De megéri” – üzeni Zoé.

A Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola aktuális képzéseiről itt találhat bővebb tájékoztatást.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Budavári Zoé (forrás: Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola)

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

Kapcsolódó

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

„Hosszú távú, tudatos építkezés zajlik” – fogalmaz Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója arról a munkáról, amely a cirkuszművészet újradefiniálását tűzte ki célul. De miről is van szó pontosan, kiből lesz ma artista, milyen formában zajlik az utánpótlásnevelés, és lesz-e új épülete a Fővárosi Nagycirkusznak?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Farkas Gábor pályázatát támogatja a Zeneakadémia szenátusa

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa többségi szavazással Farkas Gábor pályázatát támogatta a három jelölt közül április 15-i rektorjelölt-választó ülésén.
Színház

Hunyadkürti Györgyről nevezi el kamaraszínpadát a kaposvári színház 

A kaposvári társulat ily módon tiszteleg a tavaly váratlan hirtelenséggel elhunyt Jászai-díjas színművészére, a játszóhelyen emellett portrédomborművet is avatnak Hunyadkürti György születésnapján. 
Klasszikus

Héja Domonkos a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek új főzeneigazgatója

A karmester május 1-től veszi át az együttesek zenei vezetését. A 2025/26-os évad koncertprogramját már az új főzeneigazgató ismertette a Dohnányi Ernő Zenei Központban tartott sajtóeseményen.
Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus

A kihívások zeneszerzője – Tóth Péter hatvanéves

Zeneszerzőként színpadi, vokális és hangszeres műveket egyaránt alkot, zeneműkiadót vezet, de Tóth Péter tanít és társadalmi feladatokat is vállal. A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának vezetője április 11-én töltötte be hatvanadik életévét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Önálló univerzum épül a Millenárison

Elkezdődött a Walk My World immerzív produkció építése a Millenárison. A világon egyedülálló, monumentális attrakció létrehozásán olyan kiemelkedő magyar alkotók is dolgoznak, akik korábban számos film – köztük hollywoodi sikerprodukciók – vizuális világának megteremtésében vettek részt.
Tánc beszámoló

A jövő csillagai mutatkoztak be a Magyar Táncművészeti Egyetem gáláján

Az idén 75 éves Magyar Táncművészeti Egyetem 75 napon át tartandó eseménysorozatának nyitányaként április 10-én, csütörtökön este a Nemzeti Táncszínházban került sor az intézmény hallgatóinak gálaelőadására.
Tánc hír

Alumnitalálkozóval ünnepelték a 75 éves Magyar Táncművészeti Egyetemet

A Magyar Táncművészeti Egyetem 2025-ben ünnepli fennállásának hetvenötödik esztendejét, ezért és az intézmény egy hetvenöt napon át tartó programsorozattal köszönti a szép jubileumot. Az eseménysorozat egyik fontos programja volt az I. Alumnitalálkozó, amely emlékezetesre sikerült.
Tánc ajánló

Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye!

Nyolcadik alkalommal válik Miskolc a tánc fővárosává április 22-26. között, ekkor rendezi meg ugyanis a Miskolci Nemzeti Színház a Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivált, amely idén sem hagyja hidegen a város tánckedvelő közönségét.
Tánc ajánló

Aki nélkül nem létezne a hazai kortárs tánc

Vannak kivételes formátumú pedagógusok: a szűk szakmán belül mindenki ismeri a nevüket; azok, akiket tanítottak, rajongással beszélnek róluk, de a széles közönség nem is tudja, mennyit köszönhet a szerény háttérembereknek. Jeszenszky Endre jellemzően ilyen tanár volt.