Tánc

A festő táncol, a táncos fest

2016.09.30. 15:00
Ajánlom
Nem annyira egyértelmű, hogy valóban táncolt-e Lautrec, mint amennyire igaz az, hogy a koreográfus, Gergye Krisztián festett. Harsány színekkel, a realitástól elrugaszkodott alakokat vázolt föl a Müpa színpadán A Lautrec táncolni fog című előadásával.

Soha nem láttam még annyi fekete-fehér csíkosba öltözött nézőt, mint ezen az estén. Könnyed francia bohémségre számítottunk, valami olyan élményre, amitől megerősödik a francia kultúra iránti nosztalgikus vonzalmunk és amitől hirtelen a Montmarte-on érezhetjük magunkat. Másokon akartunk nevetni, de Gergye Krisztián azt mondta:

ezek a groteszk alakok, akik Lautrec vásznáról másztak le, ti vagytok. Magunkon pedig már közel sem olyan mulatságos nevetni, mint másokon.

Barabás Anita és Philipp György

Barabás Anita és Philipp György (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Müpa)

Gergye -akiről tudható, hogy kezdetben képzőművésznek készült- elővette a Lautrec-műveket, és történeteket szőtt köréjük, folytatta a festményeken ábrázolt alakok mozdulatait. Ami azonban egy festményen jól néz ki, az 3d-s hús-vér valóságban már félelmetesnek hathat. Itt is ez történt. Miután az előjátékban a harisnyakötőjében rendkívül csábos Barabás Anita és a Lautrec-képről ismerős Henry Samary-ra hajazó bohóc, Philipp György torz melódia kíséretében elbábozták Lautrec történetét a proszcéniumon, majd feltárult a vasfüggöny mögött a színpad óriásinak ható tere, elszorult a gyomrom: a Moulin Rouge csillogása helyett egy misztikusan szürreális tér tárult föl. Innentől pedig hiábavaló is bármiféle egyenes vonalú cselekményrekonstrukcióba kezdeni, az egész olyan volt, mint egy asszociatív, sötét tónusú álom.

A könyörtelen szépségről

Kapcsolódó

A könyörtelen szépségről

Gergye Krisztián egész munkásságát az igazság keresésének vágya jellemzi. Ennek érdekében ugyanúgy leleplezi a világ visszásságait, gyengeségeit, mint ahogy nem fél ő maga sem kitárulkozni a színpadon. Új darabjában, a Müpában szeptember 23-án debütáló Lautrec táncolni fog című koreográfiában a századforduló kérdései kerülnek előtérbe.

Barabás Anita, Mahji Torres és Kolonits Klára

Barabás Anita, Mahji Torres és Kolonits Klára (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Müpa)

Ebben az álomban a Lautrec-képek alakjai életre keltek: az igazi műértőnek folyamatos „aha élménye lehetett”, hiszen a festő életművének jelentős alkotásai jöttek itt mozgásba. Én csak találgatni tudok, de az erős képek sorozatában felismerni véltem a festő barátját, Van Goghot (Philipp György), aki levágott fülét  parányiságában is gonosz, kacagó prostituáltnak adta (Lőrinc Katalin). Feltűnt az ünnepelt énekesnő, Yvette Guilbert (Kolonits Klára) egy kék parókában és egy végtelen hosszú kék uszályban. Volt itt félbevágott táncosnő, akinek alsó és felső teste önálló életet élt, de felismerhető volt Mahji Torres személyében Jane Avril, megelevenedett Lautrec Harisnyát húzó nője is (Barabás Anita), valamint Lautrec egyik legjobb barátja, híres plakátjának főszereplője is, a költő és sanzonénekes Aristide Bruant is, aki rajzfilmesen eltúlzott alakként vonult be (Philipp György). Lautrec egyik kedvenc témája, a bohócnő, mademoiselle Cha-U-Kao sem maradt ki (Kolonits Klára), Oscar Wilde pedig maga volt a „szerepbe merevedett figura” egy az egyben levehető kosztümjében. És még folytathatnánk a sort. 

Kolonits Klára és Philipp György

Kolonits Klára és Philipp György (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Müpa)

Gergye nem fukarkodott a festékkel: olyan élénk színeket használt, amik már-már félelmetes kontrasztban álltak a sötét háttérrel. Így aztán hiába volt mindez színes, nem lettünk tőle vidámak. A varieté és cirkusz nevettetőire ráfagyott a mosoly.

Gergye Krisztiánnak volt miből merítenie Lautrec képeit nézegetve, hiszen ő a maga idejében épp a mozgás éles szemű ábrázolásával hozott újdonságot a festészetbe. Ennek ellenére -vagy talán épp ezért-

pont az hiányzott a színházi élményből, amit előző darabjában, a Kokoscha babájában megkaptunk: a szigorú értelemben vett tánc.

Az összefüggő koreográfiai ívek. Helyette kaptunk azonban egy valóban összművészeti élményt. Ehhez pedig Gergye Krisztián a legjobb érzékkel választotta ki az előadókat. Ha valaki elsőre nem ismerte fel az erős sminkek és karakteres kosztümök mögött Kolonits Klárát, Philipp Györgyöt, Lőrinc Katalint, Tárnok Maricát, Barabás Anitát, vagy a francia vendégművészt, Mahji Torrest, akkor nagy „gondban” lehetett, hogy beazonosítsa, pontosan ki melyik műfaj felől érkezett, ugyanis annyira pontos és sokrétű alakításokat hozott mindenki ebben a nagyon is bonyolult eszközkészlettel machináló előadásban. 

Gergye Krisztián és Tárnok Marica

Gergye Krisztián és Tárnok Marica (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Müpa)

A végjátékban izgalmas megoldással élt Gergye: a bohócok, táncosok, prostituáltak, varietészínészek színes, három dimenziós világa az árnyak két dimenziójába fordult át. A Lautrec-plakátok sziluettjei feketébe átöltözött szereplőkből rajzolódtak ki, akik előrevonulva a proszcéniumhoz, alulról érkező megvilágításban mosták le magukról a vastag festékréteget, Gergye pedig ironikus gesztussal (ezt nektek, táncelőadás!) megtáncoltatta a parányi Lautrec-bábot:

danse macabre, avagy a Halál szemében mindenki egyenlő, a 150 centis festő, a 100 kilós bohócnő, a több száz aktust megélt prostituált és a nagy hírű író is.

Kolonits Klára, Mahji Torres, Tárnok Marica, Lőrinc Katalin és Gergye Krisztián

Kolonits Klára, Mahji Torres, Tárnok Marica, Lőrinc Katalin és Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia / Müpa)

Így láthatta az amúgy is abszurd világot Lautrec a maga 150 centijével némi alkoholmámorban? Valószínűleg. Ugyanakkor felvetődik a kérdés: hol találunk párhuzamot az itt látott világ és a saját valóságunk között? Erre maguk a szereplők adták meg a választ, akik a végpózban ott álltak "lemeztelenedve", és kilépve a szerepből a Gogol-i gondolatot közölték tekintetükkel: "Mit nevettek? Magatokon nevettek!". Pedig ekkorra már sírunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.
Színház

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.
Tánc gyász

Elhunyt Kristó Annamária, a Győri Balett alapító tagja

Elhunyt Dr. Kristó Annamária táncművész, a Győri Balett alapító tagja – tudatta a tánctársulat. „Emlékét megőrizzük, s nem feledjük!” – írják. Dr. Kristó Annamária táncosként indult, végül jogászként végzett, de aktívan fotózott, elsősorban táncot.
Tánc interjú

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

„Hosszú távú, tudatos építkezés zajlik” – fogalmaz Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója arról a munkáról, amely a cirkuszművészet újradefiniálását tűzte ki célul. De miről is van szó pontosan, kiből lesz ma artista, milyen formában zajlik az utánpótlásnevelés, és lesz-e új épülete a Fővárosi Nagycirkusznak?
Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.