Tánc

A földre szállt művész

2008.12.19. 00:00
Ajánlom
Ösztönösen alkotó, néha megélhetési problémákkal bajlódó rendezők, koreográfusok, táncosok vesznek körül, bárhová tekintek. Olyanok, akik a való világ dolgaiban nehezen igazodnak el (súlyosabb esetben ezt még csak meg sem próbálják). Barta Dóra azon kevés művészek közé tartozik, akik megtalálják az egészséges egyensúlyt a művészlét és a polgári élet között. INTERJÚ

Barta Dóra (fotó: Gál Gábor)

Fidelio Súgó: Mérföldkő volt az életedben a tavalyi év: hat sikeres évad után végleg szakítottál Szegeddel, a pároddal, Juronics Tamással és mindennapos táncművész léteddel. Ezzel azonban valami új kezdődött el. Hogyan élted meg a magad választotta váltást?

Barta Dóra: Úgy hagytam el Szegedet, hogy mindent előkészítettem. Leginkább lélekben – fokozatosan számoltam fel minden köteléket magamban és magam körül. A szerelmet is… A másik oldalon viszont megerősítettem Egerrel való kapcsolatomat. Az elszakadás és a kezdet azonban így sem volt egyszerű. Bár éreztem, hogy Egerben tetszenek a terveim, de mintha kezdetben nem bíztak volna abban, hogy ennek a városnak szüksége van táncra.

FS: Most viszont egy hatvanfős bemutatóra készültök az egri Gárdonyi Géza Színházban, kiegészülve a prózai tagozat színészeivel és sok gyermekszereplővel.

BD: Igen, a Diótörőre… Adtam tavaly néhány hónapot magamnak Egerben, és eleinte úgy festett, talán elhamarkodott döntést hoztam. Kétségbeejtő napok voltak számomra, amikor ránk köszöntött a szeptember, az évad, és Barta Dóra életében először ráért… Nem tudtam mit kezdeni a helyzettel, aztán beletörődtem, és éppen újból vitorlát akartam bontani, amikor a színház igazgatója, Csizmadia Tibor utánam nyúlt… Így maradtam, és azt gondolom, ennek így kellett lennie.

FS: Jellemzően karácsonyi előadás a Diótörő a te interpretációd miben lesz másabb, mint a klasszikusabb feldolgozások?

BD: Családi előadásnak szánom, és a hagyományhoz méltóan nagy létszámmal dolgozunk, gyermekszereplőkkel, táncművészekkel, prózai színészekkel. Utóbbiak alakítják az eredeti Hoffmann-meséből kulcsfontosságú szereplőket. A jól ismert romantikus nagybalettel szemben azonban kerestem egy olyan mezsgyét, ahol a próza és a tánc ötven-ötven százalékban adja az előadás matériáját. A képi világ, bár lemondunk a szokványos nagy, romantikus díszletekről, többértelmű és magával ragadó lesz a gyermekek számára, a szöveg pedig a felnőtt témákat boncolgatja. A valóság és a nem valóság közti ingadozás, a gyermeki lélek sajátos kontrollnélkülisége áthatja az egész előadást.

FS: Kikből áll össze az egri színház mostani tánckara?

BD: Az én bázisomból. Egerben nincs felnőtt táncos, csak vendégek. A tánckarban betöltött státusz azonban nem hasonlítható össze azzal a helyzettel, amikor valaki tag egy önálló táncegyüttesben. Megpróbálom a csodát, hogy a kvalitásuknak megfelelő szerepeket kapjanak a táncosaink és szeretném, ha később önálló együttesként is funkcionálhatna az egri kar.

 

A Diótörő olvasópróbáján (fotó: Gál Gábor)
 

FS: Nagyon tudatos és precíz táncos vagy. Mindig azonban nem sikerülhet minden tökéletesen. Hogyan éled meg a kudarcot?

BD: Azt vettem észre magamon, hogy a nagy dolgokat, a komoly tragédiákat, az élet drámai fordulatait jól tudom kezelni, viszont egészen apró dolgok komolyan megviselnek. A színházi világban például mindig nagyon zavart, ha valaki másképp gondolkodott és az elképzelésemet nem tudtam átvinni. Ezt feloldhatatlan konfliktusként éltem meg.

FS: Ki a támaszod most? Találtál újabb társat?

BD: Igen. De ő nem szakmabeli, nem égetjük ki egymást. Amíg korábban úgy éreztem, állandóan inspiráló, fontos kapocs, hogy mindketten alkotó emberek legyünk, mostani kapcsolatomban éppen azt a szabadságot élhetem meg, hogy a párom nem a munkatársam.

FS: Elmondható akkor, hogy minden tekintetben sikerült az újjászületés egy év alatt?

BD: Sikeres évet tudhatok magam mögött, nem bántam meg a váltást. Igaz kicsit hiányzik a táncos lét, szokatlan az új szerep, de teljesnek érzem az életemet.

FS: Ha most kapnál egy felkérést a Szegedi Kortárs Balettől táncosként, elvállalnád?

BD: Volt erre alkalom, kínálkozott a lehetőség, hogy visszanézzek, de akkor határozottan azt mondtam, hogy nem. Ahogyan múlik az idő én is változok… az biztos, hogy már nem lennék olyan határozott. Azt is tudom, hogy van olyan szerep, amitől megzavarodnék… meghatározó és felejthetetlen élményeket kaptam a Szegedi Kortárs Balettől. Attól tartok, hogy ezekkel az élményekkel újra szembesülni fájdalmas lehetne.

FS: Táncosként milyen együttesbe vágynál?

BD: Horváth Csabával szerettem volna dolgozni és ez megadatott. A Cullberg Balett a másik álmom. De nekem most itt van dolgom...

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.
Plusz

Színházi időutazás az Epreskertben – Jön a Séták Hétvégéje

Kurtizánok, gyilkosok és Piszkos Fred nyomába eredhetünk, bejárhatjuk Gül Baba Türbéjét, vagy éppen az Epreskert meséit nézhetjük meg egyfelvonásos színházi előadás formájában a Séták Hétvégéjén július 1. és 3. között.
Színház

Így néz ki most a felújítás alatt álló debreceni Csokonai Színház – GALÉRIA

2020 szeptemberében megkezdődött a debreceni Csokonai Színház felújítása, és a színház valamennyi belső terét érinti. Ilyen nagymértékű átalakításra az elmúlt 30 évben nem volt példa a teátrumban, amely a tervek szerint 2023-ban nyitja meg kapuit a nézők előtt.
Klasszikus

Fiatal művészeknek szervez mesterkurzust Miranda Liu

A New Millenium Nemzetközi Akadémia (NMIA) minőségi oktatást és online tanulási lehetőségeket kínál feltörekvő kreatív művészeknek, akik egy mesterkurzus keretein belül tanulhatnak világhírű zenészektől, művészmenedzserektől és szakértőktől.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újra táncosok népesítik be a Millenáris Parkot

A Nemzeti Táncszínház – ismét megrendezve a 2019-ben életre hívott fesztiválját – a szabadban zárja az évadot, a Millenáris Parkba invitálva az érdeklődőket július 14. és 24. között.
Tánc hír

Váratlanul lemondott posztjáról a Párizsi Opera táncigazgatója

Aurélie Dupont június 16-án jelentette be, hogy július 31-ével távozik a tánctagozat éléről, mert személyes terveinek szeretné szentelni az idejét.
Tánc ajánló

A jövő táncos sztárjai Magyarországon

A Holland Nemzeti Balett tehetségkutató programjának fiatal táncosait két alkalommal, június 11-én és 12-én köszönthetjük a Nemzeti Táncszínházban, ahol a Shooting Stars című előadásukban a klasszikus balett határait feszegetve izgalmas, modern koreográfiákat állítanak színpadra.
Tánc ajánló

Modern est a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek

Thierry Malandain Don Juan és Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáinak bemutatói mellett Jiří Kylián Petite Mort és Hat tánc című népszerű darabjai is láthatók a Magyar Nemzeti Balett Egyensúlyban című modern estjén június 3. és 11. között hat alkalommal az OPERA Eiffel Műhelyházában.
Tánc duna karnevál

Táncba öltözik a város – itt a 27. Duna Karnevál

Június 3. és 12. között újra karneváli hangulatban, nemzetközi és hazai fellépőkkel rendezik meg a 27. Duna Karnevált. Többek közt a FolKid Gyermek Népművészeti Fesztivál gálaestje, látványos felvonulás, hungarikumok bemutatása és június 10-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nagyszabású gála várja az érdeklődőket.