Tánc

A földre szállt művész

2008.12.19. 00:00
Ajánlom
Ösztönösen alkotó, néha megélhetési problémákkal bajlódó rendezők, koreográfusok, táncosok vesznek körül, bárhová tekintek. Olyanok, akik a való világ dolgaiban nehezen igazodnak el (súlyosabb esetben ezt még csak meg sem próbálják). Barta Dóra azon kevés művészek közé tartozik, akik megtalálják az egészséges egyensúlyt a művészlét és a polgári élet között. INTERJÚ

Barta Dóra (fotó: Gál Gábor)

Fidelio Súgó: Mérföldkő volt az életedben a tavalyi év: hat sikeres évad után végleg szakítottál Szegeddel, a pároddal, Juronics Tamással és mindennapos táncművész léteddel. Ezzel azonban valami új kezdődött el. Hogyan élted meg a magad választotta váltást?

Barta Dóra: Úgy hagytam el Szegedet, hogy mindent előkészítettem. Leginkább lélekben – fokozatosan számoltam fel minden köteléket magamban és magam körül. A szerelmet is… A másik oldalon viszont megerősítettem Egerrel való kapcsolatomat. Az elszakadás és a kezdet azonban így sem volt egyszerű. Bár éreztem, hogy Egerben tetszenek a terveim, de mintha kezdetben nem bíztak volna abban, hogy ennek a városnak szüksége van táncra.

FS: Most viszont egy hatvanfős bemutatóra készültök az egri Gárdonyi Géza Színházban, kiegészülve a prózai tagozat színészeivel és sok gyermekszereplővel.

BD: Igen, a Diótörőre… Adtam tavaly néhány hónapot magamnak Egerben, és eleinte úgy festett, talán elhamarkodott döntést hoztam. Kétségbeejtő napok voltak számomra, amikor ránk köszöntött a szeptember, az évad, és Barta Dóra életében először ráért… Nem tudtam mit kezdeni a helyzettel, aztán beletörődtem, és éppen újból vitorlát akartam bontani, amikor a színház igazgatója, Csizmadia Tibor utánam nyúlt… Így maradtam, és azt gondolom, ennek így kellett lennie.

FS: Jellemzően karácsonyi előadás a Diótörő a te interpretációd miben lesz másabb, mint a klasszikusabb feldolgozások?

BD: Családi előadásnak szánom, és a hagyományhoz méltóan nagy létszámmal dolgozunk, gyermekszereplőkkel, táncművészekkel, prózai színészekkel. Utóbbiak alakítják az eredeti Hoffmann-meséből kulcsfontosságú szereplőket. A jól ismert romantikus nagybalettel szemben azonban kerestem egy olyan mezsgyét, ahol a próza és a tánc ötven-ötven százalékban adja az előadás matériáját. A képi világ, bár lemondunk a szokványos nagy, romantikus díszletekről, többértelmű és magával ragadó lesz a gyermekek számára, a szöveg pedig a felnőtt témákat boncolgatja. A valóság és a nem valóság közti ingadozás, a gyermeki lélek sajátos kontrollnélkülisége áthatja az egész előadást.

FS: Kikből áll össze az egri színház mostani tánckara?

BD: Az én bázisomból. Egerben nincs felnőtt táncos, csak vendégek. A tánckarban betöltött státusz azonban nem hasonlítható össze azzal a helyzettel, amikor valaki tag egy önálló táncegyüttesben. Megpróbálom a csodát, hogy a kvalitásuknak megfelelő szerepeket kapjanak a táncosaink és szeretném, ha később önálló együttesként is funkcionálhatna az egri kar.

 

A Diótörő olvasópróbáján (fotó: Gál Gábor)
 

FS: Nagyon tudatos és precíz táncos vagy. Mindig azonban nem sikerülhet minden tökéletesen. Hogyan éled meg a kudarcot?

BD: Azt vettem észre magamon, hogy a nagy dolgokat, a komoly tragédiákat, az élet drámai fordulatait jól tudom kezelni, viszont egészen apró dolgok komolyan megviselnek. A színházi világban például mindig nagyon zavart, ha valaki másképp gondolkodott és az elképzelésemet nem tudtam átvinni. Ezt feloldhatatlan konfliktusként éltem meg.

FS: Ki a támaszod most? Találtál újabb társat?

BD: Igen. De ő nem szakmabeli, nem égetjük ki egymást. Amíg korábban úgy éreztem, állandóan inspiráló, fontos kapocs, hogy mindketten alkotó emberek legyünk, mostani kapcsolatomban éppen azt a szabadságot élhetem meg, hogy a párom nem a munkatársam.

FS: Elmondható akkor, hogy minden tekintetben sikerült az újjászületés egy év alatt?

BD: Sikeres évet tudhatok magam mögött, nem bántam meg a váltást. Igaz kicsit hiányzik a táncos lét, szokatlan az új szerep, de teljesnek érzem az életemet.

FS: Ha most kapnál egy felkérést a Szegedi Kortárs Balettől táncosként, elvállalnád?

BD: Volt erre alkalom, kínálkozott a lehetőség, hogy visszanézzek, de akkor határozottan azt mondtam, hogy nem. Ahogyan múlik az idő én is változok… az biztos, hogy már nem lennék olyan határozott. Azt is tudom, hogy van olyan szerep, amitől megzavarodnék… meghatározó és felejthetetlen élményeket kaptam a Szegedi Kortárs Balettől. Attól tartok, hogy ezekkel az élményekkel újra szembesülni fájdalmas lehetne.

FS: Táncosként milyen együttesbe vágynál?

BD: Horváth Csabával szerettem volna dolgozni és ez megadatott. A Cullberg Balett a másik álmom. De nekem most itt van dolgom...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.
Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A nem-térben táncol a TranzDanz

Március 6-án különleges performansznak lehetnek tanúi a TRIP Webszínház nézői. Kovács Gerzson Péter Harangozó- és kétszeres Lábán-díjas, Az Év legjobb alkotója díjjal is kitüntetett koreográfus legújabb előadásában a tranzitot, azaz a nem-hely tematikáját helyezi a középpontba.
Tánc magazin

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.
Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.
Tánc hír

Valentin-napon indul a Nemzeti Táncszínház új sorozata

A legnagyobb táncos legendák és feledhetetlen történetek elevenednek meg a Nemzeti Táncszínház legújabb online sorozatában, a Dance Details-ben.
Tánc hír

A jelenből és jelenről táncol a Duda Éva Társulat

Különleges táncelőadást hívott életre a Duda Éva Társulat: túllépve a tavaszi karantén alatt készített Egypercesek videósorozaton, a tavaly megélt élményeket, kollektív tapasztalatot szeretnék színpadra adaptálni. A PRIZMÁT február 25-én közvetítik a TRIP Hajóról.