Tánc

A gender-téma visszavág: férfi hastáncos küzd a sztereotípiák ellen

2018.03.26. 14:52
Ajánlom
Alexandre Paulikevitch libanoni táncos szeretné, ha a közönség másképp gondolkodna a hastáncról, vagyis baladiról.

Amit mi nyugaton a hastánc kifejezéssel illetünk, azt Közel-Keleten valójában baladinak hívják, és soha nem használják rá a belly-dance, vagyis hastánc szót. A 40-es, 50-es évek egyiptomi filmjei tele voltak gyönyörű baladi táncosokkal, akiket saját közegükben ugyanolyan csodálat és tisztelet övezett, mint az amerikai filmsztárokat, Marilyn Monroet, vagy Sophia Lorent.

Azonban az egyiptomi mozi fénykorának leáldozásával és a vallási konzervativizmus erősödésével a baladi marginalizálódott, és egy olyan egydimenziós műfaj lett, ami a férfiak vágytárgyaként gondolkodik a táncosokról. 

Alexandre Paulikevitch

Alexandre Paulikevitch (Fotó/Forrás: Caroline Tabet)

Alexandre Paulikevitch egyike a kevés férfi baladi táncosoknak. A műfajt ő maga is az egyiptomi fekete-fehér mozifilmekből tanulta, és mára szólótáncosként és tanárként is tevékenykedik.

Célja, hogy a közönség a műfajra ne csak úgy tekintsen, mint egy közel-keleti egzotikumra, hanem úgy, mint egy érvényes önkifejezési formára, ami nemtől függetlenül bárki számára nyitott és elérhető.

Ehhez az egyik legalkalmasabb terep éppen Bejrút, ahol a társadalom a világ többi pontjához képest rendkívül elfogadó a homoszexualitással szemben. Alexandre Paulikevits nem is titkolja nemi identitását, és azt, hogy a baladin keresztül a női energiáit szeretné szabadjára engedni.

 (via: bbc.com)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.