Tánc

A géppuska lábú szépség vágyott hírneve

2016.04.12. 16:17
Ajánlom
Ann Miller jellegzetes hollófekete hajával és Nofretete-sminkjével a Metro-Goldwyn-Mayer aranykorának legkelendőbb árucikke volt a '40-es, '50-es évek hollywoodi musicaljeiben. Az atlétikusságáról ismert, hosszúlábú sztepptáncos-színész-énekes állítása szerint percenként ötszázat is képes volt koppintani cipőjével, és ezt soha senki nem merte megcáfolni.
Ann Miller

Ann Miller

1923. április 12-én Johnnie Lucille Collier néven született Texasban, anyai ágon cseroki indián nagyszülők leszármazottjaként. A kisgyerek korában angolkórral küzdő lányt édesanyja lába gyógyulása miatt küldte el táncot tanulni, akiből már tinédzser korára profi fellépő vált. Amikor süket édesanyjával Los Angelesbe költöztek, tizenegy éves korától már ő tartotta el mindkettejüket, miközben sztepptánc-órákat vett. A vibráló személyiségű, nagyszerű lábakkal megáldott Millernek ekkor indult hollywoodi karrierje: tizenhárom évesen, magát tizennyolcnak mondva, már éjszakai klubokban táncolt, amikor az RKO Pictures produkciós cég hétéves szerződést ajánlott a táncoló csodagyereknek.

Egy évvel később már Ginger Rogers partnereként bukkant fel a vásznon, mellyel egy húszéves mozikarrier vette kezdetét. Több mint negyven sikeres, hollywoodi filmben szerepelt köztük olyan produkciókban, mint pályája elején Frank Capra Oscar-díjas Így élni jó! (You Can't Take It With You, 1938.) című filmje. A Columbia Pictures-hez átigazolva egy tucat rövidebb, alacsony költségvetésű B-filmet forgatott, és bár jól kereső, híressé vált, formás lábait örömmel szerepeltették a rendezők a filmvásznon, igazi kasszasikerben nem kapott kiemelkedő karaktert. A 40-es években az óriás amerikai mozigyár, az MGM stúdiójának kezdett dolgozni, ahol pályája legismertebb szerepeit táncolhatta el: Judy Garlanddal és Fred Astairrel a Húsvéti Parádé (Easter Parade, 1948.), Gene Kelly-vel és Frank Sinatrával az Egy nap New York-ban és a Csókolj meg, Katám (Kiss me Kate, 1953.) című táncos musicalekben. A musicalkorszak hanyatlásával egyre többet szerepelt a televízióban és színházakban.

Amit a hollywoodi filmipar nem adott meg neki, azt megkapta a Broadway színpadán:

Az MGM-nél mindig női mellékszerepeket játszottam, sohasem lehettem én a nagy sztár a filmekben. Mindig én kaptam a kedves, szemtelen showgirl szerepét, akinek soha nem jött el az a bizonyos nagy pillanat a filmvásznon.”

– emlékezett vissza filmes éveire.

Ann Miller David Lynch Mullholland Drive című filmjében

Ann Miller David Lynch Mullholland Drive című filmjében

Az 1979-ben Boradway-n bemutatott Sugar Babies című musicallel beállhatott abba reflektorfénybe, amelyre évtizedek óta vágyott, és amelyet még hatvanas éveiben is dinamikus erővel adott elő turnéin. Állandó mellékszereplőként is számtalan díjat kapott (köztük a Legjobb lábnak járó elismerést a Hírességek Csarnokában), csillogó díva külsejét még idős korában is megőrizte. Egy önéletrajzi és egy szteppről szóló könyv megírása után 2001-ben még szerepet kapott David Lynch Mulholland Drive című filmjében, melyben a misztikus és dekoratív külsejű házi néni, Coco alakjába bújt. 2004-ben 81 éves korában hunyt el Los Angelesben, szteppcipőit a washingtoni Smithonian Intézetben állították ki.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Alkotás vagy az élet hívása? – Lukács György megemészthetetlen öröksége

Lukács Györgyre emlékezünk az alábbi, korábban sehol nem publikált interjúval, amely 1984-ben készült, és első közlése a szerző engedélyével a Fidelio oldalán történik, közel négy évtized elmúltával.
Klasszikus

Vajda Gergely zeneszerzőként és karmesterként is bemutatkozik Párizsban

A nemzetközileg keresett karmester-zeneszerző ismét együtt dolgozik a francia Ars Novával, illetve egy hárfafesztivál műsorán is szerepel egy alkotása.
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Zenés színház

Fiatal tehetségek gálakoncertjével köszöntik a nyolcvanéves Marton Évát

Egykori és jelenlegi növendékei, valamint a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny díjazottjainak fellépésével köszönti születésnapja alkalmából az énekesnőt a Magyar Állami Operaház.
Tánc

Összművészeti ünnepi esttel zárul a 10. Színházi Olimpia

Június 24-én nívós zenei kísérettel megvalósuló táncelőadásokkal és Szent Iván éji mulatsággal zárul az idei év legnagyobb színházi eseménye, a 10. Színházi Olimpia. A színpadi produkcióknak és az azokat követő rendhagyó programoknak a Margitszigeti Színház ad otthont.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

„Könnyeken átívelő nevetés” – interjú Boris Eifmannal

Ritka és egyedülálló balett érkezik Budapestre június 10-től: a világhírű koreográfus, Boris Eifman 2019-es premierje, A Pygmalion-hatás. A művészt arról kérdeztük, mi a kötődése a komikumhoz, a groteszkhez, és milyen lesz a 21. század táncnyelve.
Tánc ajánló

Összművészeti ünnepi esttel zárul a 10. Színházi Olimpia

Június 24-én nívós zenei kísérettel megvalósuló táncelőadásokkal és Szent Iván éji mulatsággal zárul az idei év legnagyobb színházi eseménye, a 10. Színházi Olimpia. A színpadi produkcióknak és az azokat követő rendhagyó programoknak a Margitszigeti Színház ad otthont.
Tánc interjú

„Ezen a szerepen egy életen át kell dolgozni” – interjú Beck Mariával

Decemberben mutatkozott be a közönségnek Máriaként A diótörőben, tavasszal Odette/Odile és Kitri szerepében láthattuk. Beck Mariát különös életútjáról, félig amerikai, félig orosz identitásáról és a balettirodalom női karaktereihez való viszonyáról kérdeztük.
Tánc interjú

Egy nagy kisember, aki egy könyvben szerepel Barisnyikovval – Kováts Tibor balettművésszel beszélgettünk

Kováts Tibor a nyolcvanas években a legrangosabb balettversenyeken „verte végig” a világ balett-táncosait, majd tizenhárom évnyi szünet után ismét színpadra állt Duda Éva Frida, az élet múzsája című táncdarabjában. Táncról, infantilizmusról, a balett nimbuszáról, tanításról, szégyenlősségről és öniróniáról is beszélgettünk vele.
Tánc magazin

Táncfilm készült a kényszeresség mögé zárt káosz találkozásáról a bürokráciával

A Nagy Emese által koreografált és Bartha Máté által rendezett kisfilm, OCD – Ordinary Catastrophic Day címmel egy rendmániás kaotikus utazását tárja elénk hét percbe sűrítve.