Tánc

A hét portréja: Agrippina Vaganova

2009.07.15. 15:48
Ajánlom
Agrippina Vaganova, orosz balett-táncos, koreográfus, pedagógus elismert táncos karrierje mellett elsősorban a klasszikus tánctanítás területén kidolgozott saját módszerével foglal el kiemelkedő szerepet a tánctörténetben.

1879. július 6-án született Agrippina Yakovlevna Vaganova, a szentpétervári Mariinszkij Színház egyik jegyszedőjének lányaként már korán kapcsolatba került a balettel. 1888-ban felvételt nyert a Marinszkij Színház Imperial Ballet iskolájába, ahol többek közt Ivanov, Vazem, Gerdt és Nikolaj Legat irányítása alatt végezte tanulmányait. Marius Petipa, az iskola igazgatója nem szerette Vaganova táncát. A balett eleinte számára nagy küzdelem volt, tanárai nem hitték, hogy sikeres balettkarriert futhat be. Lassú és kitartó munkával azonban fejlődni kezdett, és 1897-ben sikeres vizsgát tett. Majd tagja lett a nagy hagyományú Imperial Balett (későbbi Kirov Balett) társulatának, ahol már technikai fejlettsége és határtalan virtuozitása miatt a „variációk királynőjeként" vált híressé, habár szépségének hiányából fakadóan a balerina címet csak 1915-ben, a visszavonulása előtti évben kapta meg. 1916-ban a khortekhnikumban, az Imperial Ballet iskolájában kezdett tanítani, melynek 1934-ben igazgatója is lett (és amely ma már az ő nevét őrzi). Tanítása során saját metódusát, a Vaganova-módszert fejlesztette ki, mely a táncot a test egészével képzeli el harmonikus mozgásban tartva a karokat, lábakat és törzset. Nem választja külön a táncos testének bizonyos részeit, hanem teljes összhangban képzi azt. 1948-ban A klasszikus balett alapjai címmel publikálta könyvét, melyben saját technikáját fejti ki. Legjelentősebb koreográfiái, A hattyúk tava (1933) és az Esmeralda (1935), tanítási stílusának erejét bizonyították. Olyan híres balerinák voltak Vaganova tanítványai, mint Natalia Dudinskaya, Galina Ulanova, Olga Lepeshinskaya, Maya Plisetskaya, a Vaganova Balettakadémián pedig olyan hírességek végeztek, mint Mikhail Baryshnikov és Rudolf Nurejev

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Egy legendás színészosztály titkai

Kit harapott meg Schell Judit? Ki mellett ült Anger Zsolt? És mire emlékszik mindebből Hajdú Steve? 12. osztálytársuk filmet forgatott az 1995-ben diplomázott színész osztályról.
Vizuál

A tévében is látható lesz Rófusz Ferenc legújabb animációja

Az Oscar-díjas alkotó negyven évig dédelgette filmtervét, amelyben Az utolsó vacsora című Leonardo-festmény elevenedik meg.
Zenés színház

Baráth Emőke, a jó hír vivője

A tehetséges és gyönyörű szoprán első nemzetközi sikerét egy nadrágszerepben aratta a Julius Caesar Sestójaként. Baráth Emőke a KULT50-ben megjelent portréja.
Vizuál

Bacon, Freud és a Londoni iskola festészete az MNG-ben

A Magyar Nemzeti Galériában 2018. október 9. és 2019. január 13. között látható tárlat a Londoni Iskola művészetének első hazai bemutatója.
Jazz/World

Élni tanítanak

Nagy titokba kaptunk beavatást október 7-én a Budapest Ritmo záróeseményén, a Roma Ritmo gálán: mindfulness másképp, avagy hogyan éljük meg a pillanatot a közös éneken és táncon keresztül.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A növényi létezést kutatja új darabjában Góbi Rita

A Reptében című, Lábán Rudolf-díjas előadása után ismét antropomorf „szereplőkön”, ezúttal a virágok viselkedésén keresztül vizsgálja az emberi létezés ősállapotát a táncos-koreográfus Góbi Rita társulatával.
Tánc cirque du soleil

A Cirque du Soleil új produkciójában Lionel Messi életét dolgozza fel

A világ egyik legjobb focistájának tartott argentin Lionel Messiről készíti új produkcióját a kanadai Cirque du Soleil társulata.
Tánc diana visnyeva

Negatívan befolyásolhatja a social média a balerinák önképét

Így vélekedik a legendás balerina, Diana Visnyeva, aki szerint az Instagram, Facebook és a YouTube sokkal nagyobb mértékben avatkozik be a balett-trendekbe, mint gondolnánk.
Tánc ajánló

Közös mozgás- és hangkoreográfia megteremtésére invitálja a résztvevő nézőket a Mandala

Somló Dávid: Mandala című előadása egyszerre bensőséges koreográfia, a résztvevőt átölelő hang kompozíció és bensőséges meditáció egy üres színházi térben. A ‘Mandala’ arra keresi a választ, hogy miként létezünk és létesítünk kapcsolatot, amikor nem maradt más csak sétálni és hallgatni.
Tánc magazin

Tánccal az iskolai lövöldözések ellen

Az amerikai fiatalok számára szinte már ismerős tapasztalat lett a fegyveres ámokfutás az iskolákban. Ők pedig minden lehetséges módon próbálják felhívni a figyelmet a fegyvertartás szabályainak szigorítására. Tánccal is.