Tánc

A hibáktól való félelem lenne a táncosok legnagyobb ellensége?

2017.11.16. 11:47
Ajánlom
David Hallberg, az American Ballet Theater első magántáncosa A Body of Work című memoárjában erre a következtetésre jutott.

David Hallberg, akiről nemrég annak kapcsán írtunk, hogyan épült föl sérüléséből és hogyan épített erre a sikertörténetre egy egész kampányt a Nike, nemrég saját tapasztalatait memoárban is megfogalmazta. A Body Of Workben arról ír, hogyan küzdötte le beteges perfekcionizmusát és hogyan szabadította fel őt az, hogy megtanulta elfogadni magát esendő, hibázó embernek. „Korábban a tökéletesség eszméje lebegett a szemem előtt – ezért is vonzott a balett a kezdetek kezdetén.

Azt gondoltam, hogy jobb táncossá válok majd, ha egyfolytában a tökéletességet keresem a színpadon és a próbákon. Halálosan féltem attól, hogy hibázok.

De mára a pozitív megerősítések, és a sérüléseim rávezettek a felismerésre, hogy hibázni nem bűn”. Hallberg könyvében elmesél egy anekdotát Balanchine-ról és a legendás balerináról, Gelsey Kirklandről. Egy balettóra közben Balanchine arra kérte tanítványait, hogy végezzenek diagonális grand jeté-t. Gelsey kilépett és elesett. Senki más nem botlott meg, Balanchine mégis Gelseyt dicsérte meg, kiemelve, hogy ő volt az egyetlen, aki teljes lényével, igazán belement az ugrásba mindent kockára téve.

A „szem Mozartja”

Kapcsolódó

A „szem Mozartja”

Ősszel egy új Balanchine-darabbal, a Téma és variációkkal bővül a Magyar Nemzeti Balett repertoárja. A neoklasszikus balettet megteremtő koreográfus muzikalitásáról és különös tehetségéről a Kossuth- és Liszt-díjas Dózsa Imrével, az Opera örökös tagjával és mesterművészével beszélgettünk.

David Hallberg egy Balanchine-féle pas de deux-t táncol

David Hallberg egy Balanchine-féle pas de deux-t táncol (Fotó/Forrás: Hiroyuki Ito / Getty Images Hungary)

David Hallberg elárulja könyvében: „Én magam túlságosan a biztonságra mentem, kiszámított volt minden mozdulatom. Mindig másokhoz mértem magam. Amikor rájöttem, hogy nem másokat, hanem magamat kell legyőznöm és szembe kell néznem a félelmeimmel, akkor új perspektívák nyíltak előttem a fejlődésben. Felismertem, hogy az összes művészeti formában azok tudtak igazán nagyot alkotni, akik bátran áthágták a normákat, mert égető vágyuk volt, hogy kifejezzék magukat.

A félelemnélküliség és az eredetiség vált a legfőbb eszménnyé számomra a művészetben” - fogalmazott.

(forrás: Dance Magazine)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.
Tánc gyász

„Anyanyelve a folklór volt” – Elhunyt Foltin Jolán

Az Erkel- és Kossuth-díjjal kitüntetett Nemzet Művésze, a koreografált néptánc nagyasszonya 76 éves volt.