Tánc

A kételkedés paradoxona

2009.10.02. 10:53
Ajánlom
Kovács Gerzson Péter a MU Színházban október 7-én debütáló Triptichonra készül három zenésztársával, Dresch Mihállyal, Szandai Mátyással, Lukács Miklóssal.

- A  hármas szám mindig visszaköszön a pályádon, ott volt a CULT, CO-AX, CODA, készül a Bartók-trilógia, a Triptichon pedig szintén egy sorozat záró fejezete lesz.

- Igen, hármasokat csinálok már jó ideje. Egy darab kevés egy téma kibontásához, annyira pedig még nem vagyok elvetemült, hogy elviselhetetlenül hosszú darabokat készítsek: ha egy határon túlnyúlik a darab, sérül a befogadási kapacitás. Három után pedig már általában szeretnék továbblépni. Nem akarok Proustként, végtelenítve mesélni egy történetet.

- Pedig az ismétlések, visszatérések, variációk nem csak az egyes darabjaidban, hanem a pályádon is végigvonulnak.

- Persze, ahogy öregszik az ember, természetes igényévé válik, hogy egy korábban már megfejtettnek vélt problémát újra elővegyen, és azt újra megvizsgálja. És egyre kevésbé válik biztossá abban, hogy a megfejtése végleges és helytálló. Egyre több kérdés és kétely vetődik fel, melyekre újra válaszokat keres. Rájön arra a paradoxonra, hogy csak az a biztos, hogy mindig kételkedni kell. Törvényszerű, hogy vissza kell térni bizonyos pontokhoz, és jó esetben mélyebbre kell mászni az adott probléma megfejtésében, annak tudatában, hogy az épp aktuális megfejtés sem végleges.

- Úgy emlékszem, a CULT, CO-AX, CODA idején jelentek meg nálad először a redukált mozgások, mi volt annak az oka, hogy elkezdted elhagyni az eszközeidet, és szinte lecövekeltél a színpadon?

- Valószínűleg azok a koreográfiai eszközök, melyeket addig alkalmaztam - még ha szokatlannak is tűntek az adott közegben - számomra felszínessé váltak, formai trouvaille-okká üresedtek. Azzal kezdtem foglalkozni, hogy minél kevesebb eszközt használva hogyan lehet kibújni a formák rabsága alól, a formák alól, melyek már túlterheltek, melyekhez már túl sok jelentés tapad, akár önreferenciálisan is. Kíváncsi voltam, meddig lehet elmenni, meddig tisztítható egy mozdulat, hogy a tánc meddig tánc, a jel meddig jel. Különben a képzőművészet és a zene jóval hamarabb eljutott már idáig.

- Persze, Malevics Fehér alapon fehér négyzet című képe vagy Cage darabjai végül is hasonlóak.

- Ezek mind visszatérések az ős-gesztusokig. De egy Malevics-képnek akkor van értelme, ha ismerjük azt a kulturális környezetet, amiben megszületett, meg az előzményeit is. A bunkó azért áll értetlenül ilyen képek előtt, mert nem ismeri a kontextust, mert műveletlen. Mert ez a fajta formai redukció természetesen nem szellemi redukció, ellenkezőleg: a lényeg felé haladás igénye. A nyolcvanas években a Szkénében Min Tanaka fellépése rám óriási hatással volt, így aztán sokat jelentett, hogy amikor a MU-t megalapítottuk Leszták Tibivel, művészeti vezetőként lehetőségem volt őt kétszer is meghívni. Min Tanaka a színpadon a kisgyerektől az öregasszonyig minden volt, pedig ahogy elnéztem, látványos koreográfiai eszközben túl sokat nem csinált: jobb hátulról elment bal előre. Nem voltak kis ugrások, nagy ugrások, ide pördülés, oda pördülés: csak nézett, létezett, és millió szín volt a jelenlétében.


- Szokatlan a darabjaid időszerkezete. Milyen érzés abban a lelassított időben benne lenni?

- Annyira jó, hogy nincs is kedve az embernek kiszállni belőle. Az egy másik tudatállapot, egy határhelyzet: nagyon messzire ellátni benne. Ez nem transz, nem öntudatlan állapot, úgy jársz máshol, hogy két világ létezik egyszerre, mint amikor két filmet egymásra vetítesz, és tisztán látod mind a két réteget.

- Miért annyira fontos neked a színpadon az élő zene?

- A zenéhez való viszony tanult dolog: az, hogy milyen zenei környezetben nevelkedsz, egy életre meghatározza a zenéhez való viszonyodat. Én nagyon intenzív zenei környezetben nőttem fel, apám zenerajongó volt, amikor például a Tesla volt a szuper hanghordozó, neki Teslája volt. Nálunk mindig szólt a népzene, a jazz, a komolyzene. De a könnyűzene is, mert az egyik haverom papája újságíró volt, járta a világot, hozta nekünk a legfrissebb lemezeket, mi meg a lemezborítókról, a kiadók hirdetéseiből mazsoláztuk ki az újabb rendeléseinket. Így aztán már a hetvenes évek elején is naprakészek voltunk, hogy mi megy a világban jazz-rock és progresszív jazz fronton. Később zenész haverok csapódtak hozzánk, egyre inkább megszerettük az élő jazzt, és ez a skála radikálisan tovább bővült, amikor a népzenével és a néptánccal megismerkedtem. Így aztán az élő népzene és élő jazz elsődlegessége a konzerv zenével szemben nekem evidens: amikor csak lehet, zenészekkel dolgozom. A zenész barátaim szuper fejek, Dresch Miska a legnagyobb ebben a műfajban, és nagyon jól választja ki a zenésztársait. Mi mindig nagyon jól megértettük egymást, ez nem alá-fölérendelt helyzet, hanem közös inspirációk adása-vétele, sok beszélgetéssel, konstruktív vitákkal. Lukács Mikivel úgy találkoztunk évekkel ezelőtt, hogy egy rövid koreográfiámhoz szükségem volt egy cimbalomra átírt Coltrane-feldolgozásra: pontosan tudtam, hogy mit akarok, de nem tudtam, ki tudja megcsinálni. Hát ő volt az, rögtön értett mindent. Szandai Matyit is ismerem ezer éve, még a CODA-ban dolgoztunk együtt. A társaim mind érzékenyek, műveltek, nyitottak, szabadok: nagyon jó emberek és nagyon jó zenészek. Így aztán lehet játszani is velük.

- Akkor ezeket az előadásokat nem is szólóhelyzetként éled meg, igaz?

- Persze, hogy nem. Ha egy táncos a színpadra lép, akkor attól kezdve azt szólónak nevezik, és akárhány zenész van a színpadon, az szóló. Pedig, ha két ember van a színpadon, ráadásul egyik sem a másik illusztrátora, az nem szóló. Persze, ha egy zenész csak aláfesti a táncot, az táncszóló, és ha a táncos csak illusztrálja a zenét, és nem ad hozzá semmit, csak ornamentikát, az szóló zenei produkció. Nálunk nem erről van szó, nálunk kölcsönhatásban van a zenész és a táncos: ez egy mozgékony, rugalmas, élő rendszer. A táncelőadásokban konvencionálisan többnyire analóg lekövetés történik, sőt, még arra is megvannak a klisék, hogy ha hangos a zene, akkor az biztos nagy érzelmeket fejez ki, és olyankor nagy gesztusokat teszünk, ha halk és lassú, akkor összevonjunk a szemöldökünket és laposan elnézünk a nézők feje fölött. A zenei nyelv, ahogy a táncé is, ennél sokkal igényesebb, sokrétűbb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.