Tánc

A könyörtelen szépségről

2016.08.30. 08:45
Ajánlom
Gergye Krisztián egész munkásságát az igazság keresésének vágya jellemzi. Ennek érdekében ugyanúgy leleplezi a világ visszásságait, gyengeségeit, mint ahogy nem fél ő maga sem kitárulkozni a színpadon. Új darabjában, a Müpában szeptember 23-án debütáló Lautrec táncolni fog című koreográfiában a századforduló kérdései kerülnek előtérbe.

- Több munkád is foglalkozott ikonikus alkotófigurákkal (Schiele, Kokoshka és most Lautrec) . Honnan jön a képzőművészek iránti érdeklődés?

- Fiatalkoromban festőművésznek készültem és a vizuális művészetek iránti rajongásom nem múlt el nyomtalanul. Gyakorlatilag nincs olyan darabom, ami ne képzőművészeti inspirációból fakadna, vagy ne valamely képből indulna ki. A figuratív festészetben mindig az örökérvényre emelt pillanatok és a megállított mozdulatok időtlensége ragadott meg. Amikor ezeknek a képeknek a mögöttesét sikerül megmutatni, és a test által a színpadon újra mozdulatba hozni, úgy érzem, megtörténik a csoda.

Gergye Krisztián Társulata - Lautrec táncolni fog - Gergye Krisztián

Gergye Krisztián Társulata - Lautrec táncolni fog - Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

- Mi fogott meg a századforduló művészeti-társadalmi közegében? Mi inspiált a Lautrec táncolni fog című új darab elkészítésekor ?

- Amiként a bécsi századforduló művészete, úgy a párizsi is elementáris erővel hatott rám, sőt hat a mai napig. Kivételes számomra az ember, a humánum iránt tanúsított elmélyült figyelem és az a hihetetlenül önironikus reflektivitás, ami ebben a korban tetten érhető. Bátorságot ad, hogy mindent lehet, hogy a szabadságért érdemes megharcolni. Ez a folytonos küzdelem egy olyan folyamatba szippant bele, ami azonnal helyére teszi az embert: nem kell folyton kérdezni, mi értelme van az életnek, hiszen épp ez a folyamat adja meg azt.

Lautrec -miként Van Gogh is- olyan egyedi entitások, amelyek torzságukban is példaértékűek. Amit számomra jelentenek: önmagunk vállalásának magasfoka, kompromisszumok nélkül. Látásuk kivételes és az ő szemükkel nézve a világ az összes szörnyűségével együtt is gyönyörű és igaz, anélkül, hogy bármit is takargatni akarnánk. Könyörtelenül szép.

- A groteszks ég mennyiben "alaphangja" a darabnak? Mennyiben ironikus és önironikus az alkotá s?

Minden torzságban felfedezhető a szépség, a humorban, iróniában pedig mindig jelen van az igazság.

Az élet abszurditása a groteszk nyelvén talán könnyebben feldolgozhatóvá válik. A sírás és a nevetés pillanatai kiemelnek bennünket életünk száraz realitásából, és ha meg tudjuk élni ezeket a szélsőségeket, nagyon sok minden érthetővé válik egyediségünkből.

Gergye Krisztián Társulata - Lautrec táncolni fog - Lőrinc Katalin

Gergye Krisztián Társulata - Lautrec táncolni fog - Lőrinc Katalin (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

- Mi az, ami szerinted a századforduló Párizsát és a jelenkori társadalmat összeköti?

- Az alá- és fölérendeltségi viszonylatokban látok azonosságot. Semmit nem változott az, ahogyan a hatalommal bírók figyelmen kívül hagyják a nélkülözőket. Az előadásban a társadalmi hierarchia ”átmeneti lényei”, például a művészek, a szórakoztatók, a prostituáltak, és a bohócok létezése izgat. Azt keresem, hogy az ilyen karakterek színpadi szórakoztató tevékenysége kiket leplez le tulajdonképpen. Önmagukat? A nézőket? Mit ér a pellengérre állítottság? Ér-e vajon annyit egy ilyen kis showműsor, hogy képes legyen változtatni a társadalmi berendezkedések igazságtalanságán? Persze végső soron az érdekel, hogy az ember meg meri-e mutatni az igazi arcát, és hogy azt észre merik-e venni a nagyérdemű szórakoztatottak.

- A művészetek közötti átjárhatóság mi miatt lényeges számodra, és mennyiben jelenik ez meg az új darabodban?

- Nem hiszek a műfaji elszigetelődésben, az átjárás a lételemem. A színházban hiszek, és abban, hogy a színpadon bármit meg lehet mutatni felelősséggel. Ami ebben a darabban új, hogy Kolonits Klára es Philipp György által az opera műfaját is beemelem. Mit keres a Moulin Rouge-ban vagy épp egy cirkuszban az opera? Ez persze abszurditás, de enélkül a darab sem lehetne az, ami.

Gergye Krisztián Társulata - Lautrec táncolni fog - Kolonits Klára

Gergye Krisztián Társulata - Lautrec táncolni fog - Kolonits Klára (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

- A bohóc (clown) alak milyen módon jelenik meg a Lautrecben? Mi miatt érdekes számodra ez a figura?

Ha mindenki bohócként gondolna magára az életben, sokkal felkészültebbek lennénk arra, ha valaki el akar gáncsolni minket.

Lautrec szemében mindenki egy clown volt, talán csak a legmegalázottabbak és legmegnyomorítottabbak iránt volt olyan tisztelettel, hogy őket a legszebb mivoltukban örökítette meg. Lautrec számára egy túlélési stratégia volt a bohóckodás, talán az ő élete képviseli a legautentikusabb módon a bohóclét igazi értelmét.

El tudjuk-e vágni a marionett zsinórjainkat?

Olvasd el Gergye Krisztiánnal készült előző interjúnkat is, melyben a Kokoscka babájáról faggattuk őt!

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Vizuál

Újra látható a Moholy-Nagy Lászlóról szóló film az Urániában

Alysa Nahmias sokszorosan díjnyertes amerikai dokumentumfilmje a 125 éve született világhírű művész és tanár, Moholy-Nagy László életútját és örökségét mutatja be, azt az újító szellemű, a modern technikai lehetőségeket integráló művészi gondolkodást, amely máig inspirálja az alkotókat.
Zenés színház

„A Diótörő mérföldkő egy balerina életében” – interjú Rotter Biankával

Rotter Bianka életét végigkísérte a Diótörő: az Operaház színpadán a darab csaknem összes gyerekszerepét eltáncolta, a Budapesti Operettszínházban pedig most a női főszereplő, Klára bőrébe bújik. A táncművészetis évekről, Klára hercegnőről és a jövőbeli terveiről beszélgettünk vele.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc kritika

Lapokba zárt mozdulatok

Zs. Vincze Zsuzsa, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szakmai vezetője különleges kísérletre vállalkozott: több évtizedes alkotói munkásságának legfontosabb előadásait gyűjtötte kötetbe, librettókon és fotókon keresztül elevenítve fel egy-egy ikonikus darabot.
Tánc hír

Több mint 40 francia városban mutatják be a Recirquel előadását

Történetének eddigi leghosszabb turnéjára indul 2021 novemberében a Recirquel: a számos nemzetközi díjjal jutalmazott My Landet összesen 47 alkalommal mutatják be Franciaország-szerte.
Tánc hír

Nívódíjat kapott Nemzeti Táncszínház

Az Építőipari Nívódíj után a FIABCI is díjazta a Nemzeti Táncszínházat: a legjobb magyar kulturális épületnek választották XXIII. FIABCI Hungary Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázaton.
Tánc ajánló

Gálaesttel és kötettel ünnepli az Operaház Dózsa Imrét

A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas táncművész 80. születésnapjára készített gála november 21-én látható az Erkel Színházban.
Tánc interjú

Duda Éva: „Muszáj cselekednünk”

Duda Éva több mint két évtizede a hazai kortárs táncélet meghatározó alakja, saját társulatával rendszeresen képviselteti magát rangos magyar és nemzetközi fesztiválokon. Legújabb darabjában, a RAMAZURI-ban a cirkusz és a tánc találkozik. A koreográfussal az új formákról, az előadásról és a független szféra helyzetéről beszélgettünk.